Forsterkere Electrocompaniet A60 trøbbel.

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Var nettopp og plukka opp en brukt A60, og fikk med en NAD pre på kjøpet. Den skulle erstatte en Denon a11 jeg har brukt som stereoforsterker.

Koblet den opp men ble veldig skuffa. Lyden er «boksete» og diskanten helt fraværende som om den ruller av der delefilteret skiller.

prøvde å kjøre kilde utenom nad og samme resultat. Kan noe i forsterkeren være gåent?
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Sånn etter litt mer lytting. Det kommer lyd fra diskant såvidt. Så den er ikke gåen. Bare en vanvittig avrulling. Hele over mellomtone og diskant er veldig lavt.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Bruker du vanlig RCA kabel mellom pre og effektforsterker? Om det er en AW60 så skal jord og minus på XLR inngang kobles sammen med en liten kobberbit når benytter RCA.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.291
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan det være at denne rca-pluggen mangler? Fikk høre at det kan ha stor påvirkning...
PSX_20211223_084545.jpg
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Dette med kopperbit på xlr hadde jeg ikke fått med meg. Skal testes straks. Hvordan rigger dere den så den blir stående på plass?
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Og den hoj sikter til, den står vell utenpå pluggen så jeg ikke kan bruke rca?
 

AudioP

Medlem
Ble medlem
02.08.2012
Innlegg
26
Antall liker
23
Sted
Buskerud
Er det ikke rett og slett en bit av lederne på en PR 2.5mm2 installasjonskabel som er brukt til linken i XLR pluggen.
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Jeg tok bare en bit høyttaler kabel nå, men duverden. Det var andre boller. Tusen takk for hjelp.

Sånn nå fremover… jeg fikk med en nad pre, men har jo veldig lyst på en ec pre.
Hvilken modell burde jeg se etter? Jeg kunne godt hatt dac og riaa trinn i pre, men det har vel ikke ec? Hva er god match og burde jeg kansje starte ny tråd for å søke anbefalinger til pre?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Du kan bruke RCA-XLR overgangsplugger, de er sammonkoblet mellom jord og minus.

Ville sett etter en preamp med XLR ut om du ser for deg å bytte. Ellers ingen anbefalinger.
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Ja det kunne nok passe. Den er unektelig fin, men noget dyr i innkjøp. Dobbel pris på brukten ca, men ser også at en pre som er noget mørk i signaturen kan bli mye. Kunne evt vurdert en moddet 4.5-4.7? Men da måtte jeg nok hatt noen til å utføre moddingen for meg.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.291
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja det kunne nok passe. Den er unektelig fin, men noget dyr i innkjøp. Dobbel pris på brukten ca, men ser også at en pre som er noget mørk i signaturen kan bli mye. Kunne evt vurdert en moddet 4.5-4.7? Men da måtte jeg nok hatt noen til å utføre moddingen for meg.
Hvis den skal oppgraderes så kan den vel sendes til Tau?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.846
Antall liker
50.865
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Eller holde deg unna EC preamper;) er ikke det de er best på.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.279
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvis du ikke trenger analoge innganger på forforsterkeren så er denne et røverkjøp, jeg brukte en slik sammen med MC275 og en Lindemann streamer, (hørte ikke forskjell når jeg fikk min C49) men så var det behovet for analoge innganger i fleng da.
PionU05_1_Zoom.jpg
dz0xMDI1Jmg9NTI3_src_59863-pioneer-u05-audiocompl-fot1.jpg
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Hvis den skal oppgraderes så kan den vel sendes til Tau?
Mulig, men så på en annen tråd at det var en på forumet som byttet utgangstransistor og en annen ting og at den da ble magisk.

RR eller noe sånt? Finner det hvis jeg leiter litt. Men så var det hvor mye han evt ville hatt for den jobben, mot å bare hoppet til 4.8. Ligger en hyggelig priset en på Finn men må bli over nyttår.
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
309
Antall liker
336
Torget vurderinger
3
Det ligger også en MI-13 forforsterker ute på finn :)
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Sendte pm til RM. Det lå en MI 12 også på Finn. Han mente det ville være det desidert beste valget så den er på vei til meg nå.

Svært spent på resultatet. Kan en pre løfte lyden fra en analog kilde?
Og er det innafor å ha effekt stående oppå pre?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.291
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hos meg var det forforsterkeren som gav mest løft i lyden av alle komponenter jeg har kjøpt, MI sine forforsterkere er bare helt fantastiske.
Hvor mye veier effektforsterkeren? Personlig hadde jeg ikke satt den oppå hverandre.
Både på grunn av vekt, men også lufting.
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Usikker. 10-15kg? Kjøling på MI sitter vell på sidene?
Virker som AW60 går ganske kjølig også. Den gamle Denonen lå på 60grader hele tiden så lenge den var skrudd på.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Sendte pm til RM. Det lå en MI 12 også på Finn. Han mente det ville være det desidert beste valget så den er på vei til meg nå.

Svært spent på resultatet. Kan en pre løfte lyden fra en analog kilde?
Og er det innafor å ha effekt stående oppå pre?
Jeg gikk over til MI pre (MI13 EX) tidligere i år og kan skrive under på at bytte av pre kan gi et STORT løft i lyden👍😃
@RM kan sakene sine der 🥳
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Lenge siden jeg har hørt Ec4.5 , men mener da at den var rimelig god? 4.7 var "søppel" 🦧
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ps. Electrocompaniet oppgraderer ofte modeller som kan virke veldig gamel, uten at det kommer frem av modell betegnelsen.. eneste måte å sjekke det på er vel vha. Serienummer og ec selv. Fine med EC er at dem oppgraderer er eldre utgaver for en grei penge også. :).
 

AudioP

Medlem
Ble medlem
02.08.2012
Innlegg
26
Antall liker
23
Sted
Buskerud
AW60 er en vellydende liten rakkker, den hadde fin kontroll på mine tidligere tungdrevne høyttakere som lett tømte kraftigere forsterkere.
Den mangler litt i bassen, jeg fikk hakeslepp når den ble erstattet med en DPA6.3, da ble det "en oktav dypere", fokuset smalet også litt inn. AW60 har fint fokus, men er noe bred, altså "hver enkelt element er videre". Alt i alt låter den kjempebra, så kos deg med den!
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Ja det har blitt noen timer med lytting på den nå og den låter fantatisk. Med den plasseringen av anlegget trodde jeg ikke jeg kunne få spesielt mye ut av de men nå låter det jo strålende. Har ikke vridd lyden opp spesielt høyt men det føles som det er en helt annen kontroll enn på tidligere forsterkere.
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Har en platespiller som jeg også bruker av og til, og så er den litt tungvind å stille volum ifra.
Men må innrømme at jeg er kjempespent på hva MI12 kommer til å gjøre med lyden. :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.291
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det må du ikke gjøre :oops: 😂

mvh
Mulig du har rett, har ikke testet arc, men har prøvd både vtl og andre gode, men mi er hittil den beste hos meg. Men det får vi ta i en annen tråd.
 

Cervin

Medlem
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Kristiansand
Liten oppdatering her. Har siden jul nå levd med

Bluesound Node og Nad/cambridge Platespiller.
Musical Innovation Mi 12
Electrocompaniet AW60fft
Chario Silhouette 100. (Etter søken etter stativer endte jeg med enda et par i valnøtt).

Jeg syns det spiller kjempe nå.
Lydbildet er balansert, musikalsk og levende. Oppsettet tilfører nok musikken en del den ikke hadde fra før, men det fungerer.
Rommet er der men man kan ikke bruke micrometer på hvor en stemme kommer fra.
Mark Knoplfer og Katie Melua er drømmende vakkert. Metallica og Disturbed rocker bra, uten å bli slitsomt. Infected Mushroom og annet elektronisk kommer også til sin rett.
Diskanten er oppløst uten å være slitsom. Mellomtonen er varm og klokkeklar.
Bassen er tight og fyldig. Men ikke veldig dyp. Men det spiller så på lag med rommet så på middels til over middels volum låter det tykt og deilig. Men drar jeg på sier AW60 ifra litt for tidlig.
 
Topp Bunn