Eldre ikke-remastrede CDer vs. Alfabetsuppe-CDer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.952
    Antall liker
    19.806
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo helt kurant å like mindre dynamikk.
    Jeg vil vel anta at det er andre attributter man liker som evt gjør at man foretrekker innspillinger med komprimert dynamikk. Hva tror du? Er dynamisk kompresjon det eneste som kan være forskjell på to ulike mastringer av samme innspilling? Selvsagt ikke.

    Det finnes plater der remasterutgaven låter bedre enn original CD på tross av mer kompresjon på remaster. Det er ikke mange; av flere tusen titler kan jeg kun komme på noen få i farta: Trespass med Genesis, Yes "Fragile" og Jethro Tull "A passion Play" og Thick as a brick". I de sistnevnte låter remastret CD til og med bedre enn original LP'ene!

    La meg tilføye at ingen av disse er komprimert ihjel...
    Hvilken master av Thick as a brick snakker vi om da?
    Jeg foretrekker en av de tidlige utgavene. Liker ikke den remixen som kom for et par år sida.
    Edit: glem siste setning, jeg blandet sammen med Aqualung.
    Det er 97-mastringen som er veldig bra av Thick As a Brick. Kjøpte den da den kom, og den er nok bedre enn tidlig-mastringen fra 80-tallet.


    Det er også veldig bra sen-mastring av Aqualung; 25th. Anniversary, fra 1996.


    Men jeg foretrekker mastringen til Ariola, fra 1983.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    itunes kommer snart med HD og da kommer de til å ta over det meste tipper jeg.
    Dessverre ser vi allerede at steder som Qobuz, Spotify o.a. har "feil" versjoner liggende for streaming og nedlasting; dvs. sene mastere som ikke er optimale. Da Spotify kom, var det mange innspillinger som lå inne med flere versjoner, men nå har de begynt å luke i bedet, av ulike årsaker. (Bl.a. rettighetsmessige, med tanke på hvem som skal få pengestrømmen.)
    Det som har overlevd er de senere versjonene, ikke de opprinnelige.

    Så det at det tilbys i HD er ingen garanti. Her er Gaucho i såkalt HD. Samme versjon tilbys også via HD-Tracks som den som selges på Qobuz.

    Skjermbilde 2014-05-14 kl. 18.20.36.jpg


    Og den opprinnelige fra 1984.

    Skjermbilde 2014-05-14 kl. 18.22.18.jpg


    Her kommer MFSL nesten i mål med sin versjon, når det gjelder dynamikk - men den har smiley-face.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vedr hd-tjeneste så er vel eksemplene etter hvert ganske mange på at det ikke er samplingfrekvens og bitdybde som er problemer. Riktig mastering, og da gjerne den opprinnelige er et greit sted å starte.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hei, vreden!

    Hvilken software har du brukt for å få frem de kurvene di viste på side 1 i denne tråden?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hei, vreden!

    Hvilken software har du brukt for å få frem de kurvene di viste på side 1 i denne tråden?
    De som skal ha æren her er medlemmer borte på SH-forumet. Første diagram er laget vha Isotopes Ozone 5 Studio-Suite:
    https://www.izotope.com/en/products/mixing-mastering/ozone/

    Den andre er laget vha Audacity.

    Medlemmet Foobar, borte på SH (Steve Hoffman), gjorde sammenligningene av flere versjoner. Hans første diagram er blitt borte - der brukte han "Holy Grail" Black Triangle versjonen som utgangspunkt for en baseline. Det han gjør er at han trekker dennes frekvensinnhold fra alle de andre versjonene, slik at man sitter igjen med det som er forskjellig i disse, i forhold til norm-versjonen. (Sammenlignbart med når man gjør en difference-match mellom to versjoner, og kun sitter igjen med det som er forskjellig.)
    Det grå diagrammet i startinnlegget viser hva som er igjen av de andre versjonene når 30-årsversjonen som Guthrie mastret trekkes fra, og dermed blir baseline.

    Deretter plukket Koptapad opp hansken for å sjekke Foobars resultater, som han kunne bekrefte vha Ozone 5.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Takker og bukker, vreden.

    Det er kanskje litt vel mye og ensidig fokus på dynamikkområde som garanti for god lyd på sølvskivene.
    Det er viktig å presisere at stort dynamisk spenn ikke nødvendigvis betyr at en cd låter flott.
    Hvordan tonekontrollene i studio er brukt på innspillingen er også av stor betydning.
    Jeg fikk nettopp ikke-remastrede utgaver av de klassiske Deep Purple utgivelsene "Burn" og "Perfect Strangers" i posten. (hhv. presset i 1988 og 1984)
    Begge disse har brukbar dynamikk, er ikke presset til klipping eller utsatt for såkalt "brickwalling". Men lyden er bassfattig og masete med fokus på mellomtone/diskant. Det svinger liksom ikke skikkelig uansett hvor høyt en spiller. (Når det gjelder Burn, så er det en trøst at 35-års jubileumsutgaven låter enda dårlige):)
    I slike tilfeller er det etter min oppfatning ikke store gevinsten av bra dynamikk.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo helt kurant å like mindre dynamikk.
    Jeg vil vel anta at det er andre attributter man liker som evt gjør at man foretrekker innspillinger med komprimert dynamikk. Hva tror du? Er dynamisk kompresjon det eneste som kan være forskjell på to ulike mastringer av samme innspilling? Selvsagt ikke.

    Det finnes plater der remasterutgaven låter bedre enn original CD på tross av mer kompresjon på remaster. Det er ikke mange; av flere tusen titler kan jeg kun komme på noen få i farta: Trespass med Genesis, Yes "Fragile" og Jethro Tull "A passion Play" og Thick as a brick". I de sistnevnte låter remastret CD til og med bedre enn original LP'ene!

    La meg tilføye at ingen av disse er komprimert ihjel...
    Hva som er best er vel en subjektiv smakssak. Så det du skriver her kan da ikke antas som en objektiv allmengyldig sannhet. Det er kun din mening.

    Mvh
    Roysen
     
    L

    larkus

    Gjest
    Kan avspilleutstyrets kvaliteter (eller manglende sådanne) ha avgjørende betydning for om man liker komprimerte utgivelser (som f.eks. XRCD/K2HD) eller ikke?
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Selvsagt. Earbuds uten dynamisk headroom på crappy bærbare enheter og småradioer er jo en stor årsak til at lyden må komprimeres for å låte sånn noenlunde.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan avspilleutstyrets kvaliteter (eller manglende sådanne) ha avgjørende betydning for om man liker komprimerte utgivelser (som f.eks. XRCD/K2HD) eller ikke?
    Trenger vel ikke å provosere frem en krangel i denne tråden også? Ikke så mange uten om Roysen som har sagt de liker disse (og det må jo være lov å like disse), og jeg tviler sterkt på at avspillerutstyrets kvaliteter er noen problem der i gården.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sliter litt med å se noe provoserende i innlegget til larkus. Et greit spørsmål synes nå jeg.
    Har sett verre ting - den siste timen ;)
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    itunes kommer snart med HD og da kommer de til å ta over det meste tipper jeg.
    Det får jeg virkelig ikke håpe. ITunes er vel den største bidragsyteren til at lydkvaliteten på det som utgis er blitt dårligere de siste årene. Apple har kommet med mastered for itunes, der det eneste kravet så vidt jeg kan se, er at det blir brukt Apple software i "masteringen". Samt at det skal låte bedre. Med bedre menes da med hvite lisser koblet til Apple produkt på undergrunnen i New York. I tillegg er itunes den dyreste og mest tungvinte butikken jeg vet om.

    Så å håpe at Apple skal redde oss fra loudness krigen med HD filer er nok å tro på julenissen. Men jeg håper jeg tar feil og at alle andre da følger etter.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Itunes har stor markedsdel på nedlasting, folk slipper å registrere seg på enda en plass og de kommer nok til å være konkurransedyktig på pris (har lest 1 dollar ekstra for HD). Og etter det jeg har lest om HDTrack så kan jo ikke Apple være noe verre , det var jo ren svindel. Kommer nok til å være webbutikker for spesielt interesserte men tror nok Apple tar massene om de lanserer dette i år. Personlig kjøper jeg heller direkte fra plateselskapene om det er mulig. (Tenker da på mindre selskaper som Channel Classics, Pentatone, Harmoni Mundi osv)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Kan avspilleutstyrets kvaliteter (eller manglende sådanne) ha avgjørende betydning for om man liker komprimerte utgivelser (som f.eks. XRCD/K2HD) eller ikke?
    Trenger vel ikke å provosere frem en krangel i denne tråden også? Ikke så mange uten om Roysen som har sagt de liker disse (og det må jo være lov å like disse), og jeg tviler sterkt på at avspillerutstyrets kvaliteter er noen problem der i gården.
    Jeg tenkte overhodet ikke i de baner når jeg skrev innlegget. Du drar konklusjoner ut av løse luften, Minutten.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    OK, det virket bare slik. Sorry.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har selv en del musikk som ligger midt på treet i forhold til det verste og det beste jeg har sett av naturlig dynamisk spenn, og som jeg likevel lytter til.

    Men det er ikke poenget. Det handler om noe så underlig at folk går inn og forverrer kvaliteten på en innspilling, for å tilpasse denne nye krav. Det handler ikke om best mulig dynamisk spenn, for det valget tar noen andre.

    Så merkelig nok får vi en slags Replay Gain uten at vi har bedt om det, og i tillegg tar de like godt og endrer frekvensgjengivelsen, med temmelig simple manipuleringer av frekvensbåndet. I de aller fleste tilfellene blir resultatet dårligere enn tilgjengelig utgangspunkt. Og det er der problemet ligger.

    Når det i tillegg gjøres for å forsvare "audiofile" gjenutgivelser, er det lov å stusse.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men noen ganger er det jo musikerne som ønsker dette. Var ikke Jimmy Page med på å herje til noen Led Zeppelin re-utgivelser og Micke Jagger var med på Exile utgivelsen? (Har ikke hør de nye Exile utgivelsene, men de ble så slaktet at jeg heller kjøpe en bruke 2. utgivelse på vinyl)
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Itunes har stor markedsdel på nedlasting, folk slipper å registrere seg på enda en plass og de kommer nok til å være konkurransedyktig på pris (har lest 1 dollar ekstra for HD). Og etter det jeg har lest om HDTrack så kan jo ikke Apple være noe verre , det var jo ren svindel. Kommer nok til å være webbutikker for spesielt interesserte men tror nok Apple tar massene om de lanserer dette i år. Personlig kjøper jeg heller direkte fra plateselskapene om det er mulig. (Tenker da på mindre selskaper som Channel Classics, Pentatone, Harmoni Mundi osv)
    Som jeg skrev, så håper jeg også at Apple går denne veien. Men jeg tviler sterkt. En av melkekuene deres er jo musikk til bærbare enheter. Og oppkjøpet av Beats Audio styrker ikke troen. Her er det boost av bass og diskant som gjelder. Jeg kjøper selv helst direkte fra plateselskapet eller artisten sine websider der det er mulig, men handler stort sett det jeg liker best på vinyl og streamer resten.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    For att bidra med något till tråden har jag studerat

    Stereophile's Recording of October 1993: Give It Up To Love.

    AQ-CD1015.jpeg


    Red Book CD (Mastered by Bernie Grundman)
    Audioquest | AQ-CD1015 | DIDX 017432 | 092592111523 | 1993 | US

    XRCD (Mastered by Alan Yoshida)
    JVC | JVCXR-0012-2 | MCT-0052-1F 1 2 | 693692001228 | 1997 | JP

    Till jämförelse en 'Audacity loopback' av versionen från Spotify
    upc:092592101524 | Stereo, 44100Hz | 32-bit float | > *.flac

    Enbart spåret Too Proud jämförs nedan av utrymmesskäl.

    Too Proud Detailed.gif


    Alla versioner har masterprocessats, XRCD-versionen mer så än de andra.
    Utöver limitering, bashävning och brantare tilt i LTAS ses i histogrammet att utgåvan även processats till klippning.

    Just denna XRCD är inte helt knust men frågan som gör sig påmind är - varför köpte jag den?


    /Suomela
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    De fleste nyere Platinum SHM cder låter meget bra .
    Her er en Masvis på Steely Dan-Gaucho
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Men noen ganger er det jo musikerne som ønsker dette. Var ikke Jimmy Page med på å herje til noen Led Zeppelin re-utgivelser og Micke Jagger var med på Exile utgivelsen? (Har ikke hør de nye Exile utgivelsene, men de ble så slaktet at jeg heller kjøpe en bruke 2. utgivelse på vinyl)
    Men begge disse to er vel i praksis døve...;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Når du nevner Platinum SHM cder- da mener du cd, og ikke ren SACD, ikke sant? Går litt surr i begrepene her.

    Edit: denne var til E.I.A.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men noen ganger er det jo musikerne som ønsker dette. Var ikke Jimmy Page med på å herje til noen Led Zeppelin re-utgivelser og Micke Jagger var med på Exile utgivelsen? (Har ikke hør de nye Exile utgivelsene, men de ble så slaktet at jeg heller kjøpe en bruke 2. utgivelse på vinyl)
    Men begge disse to er vel i praksis døve...;)
    Var det ikke en av mastering teknikerne hos MoFi som hadde nedsatt hørsel?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det meste man behøver å vite om trådtittelen, "eldre ikke remastrede CDer vs alfabetsuppe CDer", ligger i analysen nedenfor. Opprinnelige utgaver av et par Dire Straits-CD'er, pluss samme spor fra oppskrytte SHM-CD-utgivelser. Låter bedre på grunn av ekstra transparent polykarbonat, ja. :rolleyes:

    Dire Straits ur-CD vs SHM-CD.gif
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men noen ganger er det jo musikerne som ønsker dette. Var ikke Jimmy Page med på å herje til noen Led Zeppelin re-utgivelser og Micke Jagger var med på Exile utgivelsen? (Har ikke hør de nye Exile utgivelsene, men de ble så slaktet at jeg heller kjøpe en bruke 2. utgivelse på vinyl)
    Men begge disse to er vel i praksis døve...;)
    Begynner å lure om jeg også er det. Har sammenlignet litt ymse i dag og må si at forskjellen jeg opplever er små dersom det er noen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.952
    Antall liker
    19.806
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når du nevner Platinum SHM cder- da mener du cd, og ikke ren SACD, ikke sant? Går litt surr i begrepene her.

    Edit: denne var til E.I.A.
    Siden E.I.A nok ikke har sett dette; disse SACDene er single layer, og kan derfor kun spilles som SACD.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Når man først snakker om remastere og Dire Straits så er det verdt å nevne at det også finnes en _remix_ av Brothers in Arms. Ikke remix som i endret og manipulert på tullemåter, men remix som i at instrumentsporene er gått gjennom, posisjonert, tilpasset og mixet sammen på nytt. Dette ble gjort for DVD-audio utgivelsen av Brothers in Arms for 5.1. High-res utgivelsen av Brothers in Arms er derfor ikke bare en oppkonvertert tulleutgivelse, men faktisk et seriøst verk produsert fra bunnen av med de originale instrumenttrackene. Denne surroundmixen fikk en grammy for beste surround album, men også steroutgivelsen i high-res varianten består av en remixet utgave.

    Uansett er det ganske uvant å høre på denne utgivelsen, også i stereo. En remix gjør nemlig at ikke alle smålydene er helt slik du forventet dem når du kun har hørt på den originale mixen, selv om låten overordnet låter likt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er forvøvrig verdt å merke seg at de benyttet den gyldne muligheten de hadde, når de faktisk satt der med de originale instrumentsporene og skulle kjøre en remix, til å voldta utgivelsen i mastringen:

    Original utgivelse av Brothers in Arms:
    orig.jpg


    DVD-audio utgivelsens stereo spor i 24bit 96kHz fra 2005, tilpasset masvis med sox:
    hd.jpg


    Erfaringsmessig er den originale utgivelsen av Brothers in Arms den eneste som gjelder. Lydkvaliteten er voldsomt forverret i alle senere utgivelser.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fant ut at jeg utelukkende hadde moderne remastere av Supertramp-katalogen, med fullstendig grusom lyd og mastring. Nå er originale (eller 1987 MFSL Gold utgivelsen av Crime of the Century siden den regnes som den beste av akkurat den) versjoner skaffet av alle.

    Sjekk f.eks hvordian 1987 varianten av 1971 albumet Indelibly Stamped ser ut i forhold til remasteren fra 2000-tallet:
    is.gif


    Originalen er glimrende, men snakk om voldtekt i remasteren!
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    Når du nevner Platinum SHM cder- da mener du cd, og ikke ren SACD, ikke sant? Går litt surr i begrepene her.

    Edit: denne var til E.I.A.
    Den Gaucho'en var cd ja. Sikkert lurt av meg og legge ut bilder, for det går ofte i surr for meg ;D

    Edit: så Lars Erik hadde svart :)
    Det finnes både Platinium Sacd og Platinium Cd.
    Sacd er som Lars Erik påpekte single layer, og Platinium cd, er "vanlig" cd basert på samme master .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    Vil legge til at det var i slutten av 2013 de begynte og lage såkalte Platinium SHM plater på både Sacd og Cd format, de fleste av disse(alle jeg har hørt) er veldig bra. De fra 2009 ---> jeg har hørt er grusomme, kjøpte promo (skryte) cden for SHM og den var fæl, det samme gjelder Blu Spec cder.

    Her sto det merkelig nok ikke noe om masteringer, bare masse mumbo jumbo om Platinum layer istedenfor Aluminium.....skal se om jeg finner noe om masteringer .
    http://www.cdjapan.co.jp/rcms/music/platinumshmcd.html

    Her er det mange garvede musikk entusiaster som skryter veldig av de nye SHM cdene med flat DSD masteringer :)
    http://forums.stevehoffman.tv/threads/platinum-shm-cds-launched-pt2.335709/
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Noen fant vel ut at det var mer penger i å ikke lure folk...mindre jobb er det også. Rull tape, ferdig. pling i kassen. Blir ikke mer easy money enn dette.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    Så nå får vi kanon lyd i veldig fine Innpakkningen .....hva faen skal vi da klage på....hm , vi skal nok finne noe :rolleyes:
    Prisen selvfølgelig ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn