Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.011
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat den levealder undersøkelsen der er helt natta. Eller dvs. "overskrift" og klikkbait metoden som brukes.
    Alle bilmerker har biler som vrakes. Dersom et merke hadde vært på markedet i 1 år så hadde snittalder for vraking vært under det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.479
    Akkurat den levealder undersøkelsen der er helt natta.
    ALLE levetidsstatistikker nasjonalt og internasjonalt har i lang, lang tid hatt Mercedes og Volvo blant de aller øverste, så sånn sett er den ikke så annerledes enn andre statistikker.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.011
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Tror ikke det er så lystig lesing dersom undersøkelsen kun hadde tatt for seg MB elbiler..
    Har en selv en som er reddet fra døden flere ganger grunnet enten garanti eller "goodwill". Den ene gangen kostet det BOS 411k i internfakturering. Foreslo selv at de kunne ta den og gi meg rabatt på noe nytt men det var ikke slik policy var.
    PS: Min MB elbil har rundet 10 år men kun kjørt 90k. Den er på sin 3´dje eller 4´dje motor. Det er snart endestasjonen til den da jeg mistenker nok et havari er forestående. Da er det ikke noe garanti eller forsikring som kan redde den.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.479
    Tror ikke det er så lystig lesing dersom undersøkelsen kun hadde tatt for seg MB elbiler..
    May or may not, det vil ta en god del år å finne svaret på dette. Teller vi antall feil på bilene, er situasjonen en helt, helt annen. Der er Toyota og Lexus alltid blant de beste, tett fulgt av flere japanske merker. Mercedes kommer der ganske så dårlig ut.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.011
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Eks: (Sjekket SSB). Ferrari, 1 er vraket i 2025, alder 15.5 år.
    Tesla har vraket 0.2% av bilene sine i samme tidsrom, MB 2.7%

Men dette er vraking mot pant. (sikkert flere måter å vrake biler på også).

Å leke med statistikken skjedde det noe rart og ikke riktig også forøvrig. Enten et browser problem eller SSB problem.

EDIT: Stor forskjell på tall fra OFV og SSB tydligvis.

Sist redigert:

Dan Dare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    676
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    El biler har kortere levetid enn fossilbiler, uansett merke og nasjonalitet.
    En fossilbil kan vedlikeholdes for en overkommelig pris atskillig lenger enn en elbil.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.479
    En fossilbil kan vedlikeholdes for en overkommelig pris atskillig lenger enn en elbil.
    Mye av årsaken til dette, er at elbiler foreløpig ikke er så gamle, og de eldste hadde en god del mangler og barnesykdommer, som etter hvert forsvinner. Jeg vil tro at fremtiden vil vise oss elbiler med økende levetid.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.644
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Mye av årsaken til dette, er at elbiler foreløpig ikke er så gamle, og de eldste hadde en god del mangler og barnesykdommer, som etter hvert forsvinner. Jeg vil tro at fremtiden vil vise oss elbiler med økende levetid.
    Jeg tror vel også at poenget her at de fleste ikke kan/skal reparere en elbil. Det krever sertifiserte fagfolk med spesialverktøy. Mens alle kan ihvertfall forsøke å reparere en bensin eller diesel bil.

Og det vil vise seg hvor mye lithium som faktisk eksisterer her på jorden og hvor miljøvennlig det egentlig er å ta ut lithiumet. Uten en ny batteriteknologi som gjør batterier langt billigere og antagligvis mere miljøvennlige, så ser jeg for meg mange elbiler blir kassert bare på grunn av det.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.269
    Dette høres merkelig ut, så lenge ikke hovedbatteriet havarerer er det ikke spesielt komplisert eller dyrt å vedlikeholde en elektrisk bil. Du må sammenligne epler med epler her.
    Sjekk hva en motor eller en girkasse koster til en moderne bensin, eller dieselbil.
    Dessuten har alle nye biler et lass med elektronisk ræl innebygd. Det er dette som kommer til å gjøre de uinteressante å holde på veien om de ikke har en annen type verdi som gjør de spesielle.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror vel også at poenget her at de fleste ikke kan/skal reparere en elbil. Det krever sertifiserte fagfolk med spesialverktøy. Mens alle kan ihvertfall forsøke å reparere en bensin eller diesel bil.

Og det vil vise seg hvor mye lithium som faktisk eksisterer her på jorden og hvor miljøvennlig det egentlig er å ta ut lithiumet. Uten en ny batteriteknologi som gjør batterier langt billigere og antagligvis mere miljøvennlige, så ser jeg for meg mange elbiler blir kassert bare på grunn av det.
    Hva er det som gjør elbil så spesielt ift bensin og dieselbil mtp å fikse ting?
    Pga høyspent? Er vel ikke en fast el installasjon i et hus vi snakker om.
    Hvis ikke det er noe regler jeg ikke har fått med meg så står alle fritt til å fikse sine egne ting (sett bort ifra evt garantibortfall men dette er jo en privatsak)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Hva er det som gjør elbil så spesielt ift bensin og dieselbil mtp å fikse ting?
    Pga høyspent? Er vel ikke en fast el installasjon i et hus vi snakker om.
    Hvis ikke det er noe regler jeg ikke har fått med meg så står alle fritt til å fikse sine egne ting (sett bort ifra evt garantibortfall men dette er jo en privatsak)
    Et eksempel:
    Vi måtte bytte kompressoren på vår elbil i fjor. Garantien var akkurat gått ut og det skulle kostet 22.000,- inkl. Mva å skifte den. B.O. var reale og vi slapp unna med 8500,- (Det sier kanskje noe om avansen :unsure: ) Og så kan noen lure på hva en kompressor gjør på en elbil. I min verden er en kompressor noe som ble montert på V8 motorer for å øke effekten betydelig.
    Men på elbiler er kompressoren en elektrisk drevet enhet som styrer bilens klimaanlegg, varmepumpe og batterikjøling. I motsetning til fossilbiler som bruker en rem til motoren for å drive klimaanlegget, drives denne av bilens høyspentbatteri (400V eller 800V)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.479
    Dette høres merkelig ut, så lenge ikke hovedbatteriet havarerer er det ikke spesielt komplisert eller dyrt å vedlikeholde en elektrisk bil. Du må sammenligne epler med epler her.
    Sjekk hva en motor eller en girkasse koster til en moderne bensin, eller dieselbil.
    Dessuten har alle nye biler et lass med elektronisk ræl innebygd. Det er dette som kommer til å gjøre de uinteressante å holde på veien om de ikke har en annen type verdi som gjør de spesielle.
    Selv turde jeg ikke beholde min helt fantastiske Mercedes, rett og slett fordi så å si en hver lampe som kunne finne på å tenne på dashbordet ville komme til å koste meg 100 000,-
    Alternativt ville den defekt frontlykt havne i den priskategorien.
    Så nå har jeg en billigere el-bil. MED garanti!

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.127
    Sted
    Aarhus
    Bjørn Nyland tester MB GLC og man ramler av stolen for hva man hører og ser (1000km challenge).

Nyland beskriver bilen som en dinosaur med altfor høy prislapp. Kinerserne gir lavere støynivå, mer utstyr, mer luksus og bedre software til mye lavere pris.

Tyskerne har i tillegg patriotisk valgt å levere bilen til 860.000,- med Nexen dekk(!).

Det er helt krise.
    Har vi sett samme video? Se videon, det har ikke Om gjort. Det er sikkert

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et eksempel:
    Vi måtte bytte kompressoren på vår elbil i fjor. Garantien var akkurat gått ut og det skulle kostet 22.000,- inkl. Mva å skifte den. B.O. var reale og vi slapp unna med 8500,- (Det sier kanskje noe om avansen :unsure: ) Og så kan noen lure på hva en kompressor gjør på en elbil. I min verden er en kompressor noe som ble montert på V8 motorer for å øke effekten betydelig.
    Men på elbiler er kompressoren en elektrisk drevet enhet som styrer bilens klimaanlegg, varmepumpe og batterikjøling. I motsetning til fossilbiler som bruker en rem til motoren for å drive klimaanlegget, drives denne av bilens høyspentbatteri (400V eller 800V)
    Jo skjønner det, men å bytte klimakompressoren på el bil er jo i utgangspunktet ikke noe verre enn en hvilkensom helst annen bil. Med mindre produsenten har gjort det vanskelig fordi man må bruke propiretært programmeringsverktøy.
    Eller er det fordi den drives av strøm? Det er jo helt ufarlig dersom man tar forhåndsregler og følger prosedyren.
    Dersom vi vil at el bilene skal vare må man fikse ting selv ellers kommer man fort dit hen at gode biler skrotes fordi merkeverksted skal ha en formue bare for å se på bilen din

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.938
    Torget vurderinger
    1
    Selve vedlikeholdet er enkelt på en elbil, dels pga fravær av regreim som noen fossiler har, fravær av multireim, fravær av motorolje, luftfilter og oljefilter. Da gjenstår kun reduksjonsgirolje, bremsevæske, kupéfilter og vindusviskere, og på noen elbiler også kjølevæsker.
    Men du verden så mye rart de inspiserer på en elbilservice, og tar selvsagt betalt for å konstatere at vindusviskere virker, at blinklysene virker, bremselys osv slik at fakturaen fort blir en del kroner.
    Det er ikke bare hv-batteriet som koster en ny elbil å bytte. Ombordlader, ac-dc/dc-omformer og varmepumpe er også elbil-ting som koster skjorta når det ryker. Godt vedlikehold av en fossilbil sikrer fremtidig mekanisk levetid, men det er ingenting en kan gjøre for å sikre elektrisk levetid på en elbil.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Selve vedlikeholdet er enkelt på en elbil, dels pga fravær av regreim som noen fossiler har, fravær av multireim, fravær av motorolje, luftfilter og oljefilter. Da gjenstår kun reduksjonsgirolje, bremsevæske, kupéfilter og vindusviskere, og på noen elbiler også kjølevæsker.
    Men du verden så mye rart de inspiserer på en elbilservice, og tar selvsagt betalt for å konstatere at vindusviskere virker, at blinklysene virker, bremselys osv slik at fakturaen fort blir en del kroner.
    Det er ikke bare hv-batteriet som koster en ny elbil å bytte. Ombordlader, ac-dc/dc-omformer og varmepumpe er også elbil-ting som koster skjorta når det ryker. Godt vedlikehold av en fossilbil sikrer fremtidig mekanisk levetid, men det er ingenting en kan gjøre for å sikre elektrisk levetid på en elbil.
    Enig i mye her og derfor har vi nå kjøpt en brukt fossilbil. Her nede i Thailand er ikke rust et problem så jeg regner absolutt med at Toyotaen varer lengre enn meg ;) .

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.457
    Er det vedlikeholdssørvis på dekk, styring, hjuloppheng bremsesystem, karosseri og lys hvert år?
    Vedlikehold impliserer også ettersyn. Du kjøerer vel ikke til bremsene svikter eller opphengskulene hopper ut?

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.486
    Sted
    Sunndalsøra
    20 årer ikke mye når det gjelder holdbarhet. Når det nærmer seg 50 år så kan kan man heller begynne å snakke. Jeg har bare eldre biler, og går gjennom EU kontrollen alle 4 :) En moderne bil i dag blir for dyr å reparere på. Ikke noe jeg kan tenke meg !

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.379
    En 1966 Volvo P1800 er visstnok den bilen som har gått lengst i verden. Litt overrasket i grunnen. Hadde nok tippet på gamle tyske drosje-mercer som fortsatt ruller rundt på albanske landeveier.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Nye biler er uansett drivlinje kompliserte biler med så mye sikkerhetsutstyr at det skal nesten ingenting til før en reparasjon passerer 100.000 eller eventuell vraking av bilen. Ikke rart at bilforsikring blir dyrt.

Dette er kravene for nye biler som skal selges i Europa:

Fra og med 7. juli 2026 har EU/EØS innført fase 3 av det strenge sikkerhetsdirektivet General Safety Regulation 2 (GSR2).

Dette betyr at alle nye personbiler som registreres og selges på det europeiske markedet, må ha en omfattende pakke med avansert sikkerhetsutstyr som standard fra fabrikken.

Det nyeste standardutstyret (Fase 3 – gjeldende fra juli 2026)

Dette er systemene som ble et absolutt krav for alle nyregistrerte biler i juli 2026:

Avansert uoppmerksomhetsvarsling (ADDW):
    Et kamerasystem (ofte infrarødt) plassert på rattstammen eller A-stolpen. Det overvåker førerens blikkretning, blunking og hodebevegelser i sanntid for å oppdage distraksjon. Systemet gir visuelle og akustiske varsler dersom blikket rettes bort fra veien for lenge (f.eks. mer enn 3,5 sekunder i hastigheter over 50 km/t).

Oppgradert nødbremsassistent (AEB):
    Automatisk nødbrems som ikke lenger bare oppdager andre biler, men som er påbudt å gjenkjenne og bremse for syklister og fotgjengere.

Utvidede soner med sikkerhetsglass:
    Konstruksjonskrav for bilens frontparti og frontrute, utviklet for å beskytte fotgjengere bedre mot hodeskader ved en eventuell påkjørsel.

Bedre sikt fremover og dekktester:
    Nye geometriske krav til bilens design for å fjerne blindsone foran, samt strengere krav til hvordan sikkerhetssystemene takler slitte dekk.

Øvrig utstyr påbudt gjennom GSR2 (Innført 2024–2025)
    Disse systemene ligger allerede i bunn som standardutstyr på biler solgt i 2026, ettersom kravene trådte i kraft under de foregående trinnene av forordningen:

Intelligent fartsholder (ISA):
    System som leser trafikkskilt via kamera og GPS, og automatisk varsler føreren eller reduserer motorkraften dersom fartsgrensen overskrides.

Svart boks / Ulykkesdataregistrator (EDR):
    En lukket enhet som lagrer kritiske data (fart, bremsing, styrevinkel og airbag-status) i sekundene rett før, under og etter en ulykke.

Trøtthetsvarsling (DDAW):
    System som analyserer kjøremønsteret (f.eks. små korrigeringer på rattet) for å registrere om føreren er i ferd med å sovne.

Aktiv feltforankring (ELKS):
    Nødassistent som styrer bilen aktivt tilbake i filen hvis den holder på å drifte ut av veien eller kollidere med motgående trafikk.

Ryggekamera eller ryggesensorer:
    Påbudt system som oppdager objekter eller personer bak bilen ved rygging.

Nødstoppsignal (ESS):
    Automatisk og rask blinking med nødblinklysene/bremselysene ved kraftig oppbremsing for å varsle biler bak.

Alkolås-forberedelse:
    Bilen må være klargjort med et standardisert grensesnitt slik at ettermarked-alkolås enkelt kan monteres ved behov.

Dekktrykksensorer (TPMS):
    Kontinuerlig overvåking av lufttrykket i alle dekk.

Sikkerhetsindikator for elbilbatteri (SoH):
    Fra slutten av 2026 må alle nye elbiler ha en lett tilgjengelig indikator som viser batteriets faktiske helsetilstand (State of Health).

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.437
    20 årer ikke mye når det gjelder holdbarhet. Når det nærmer seg 50 år så kan kan man heller begynne å snakke. Jeg har bare eldre biler, og går gjennom EU kontrollen alle 4 :) En moderne bil i dag blir for dyr å reparere på. Ikke noe jeg kan tenke meg !
    Problemet idag er at deletilgangen gradvis forsvinner. Jeg har en 22 år gammel Audi og har i lang tid sett deletilgang forsvinner samt at deler ikke lengre lages i Tyskland men Asia med dårligere kvalitet som konsekvens.

Audien er forøvrig diesel euroklasse 3 og gir omgivelsene astma og kreft. Generelt når en fossilbil passerer en som gående eller syklende ligger stanken igjen i flere minutter og det får en til å undre hva i alle dager vi holdt på med for få år siden.

Reparasjonskostnaden forøvrig ved å få en bil gjennom EU er den samme om man bruker pengene før eller etter EU kontroll. Altså ingen biler sklir bare igjennom EU etter EU.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.437
    Å skifte klimakompressor er forøvrig ingen spøk kostnadsmessig. Man er fort på 50.000,- på merkeverksted om det er en Tesla eller eGolf.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.399
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet idag er at deletilgangen gradvis forsvinner. Jeg har en 22 år gammel Audi og har i lang tid sett deletilgang forsvinner samt at deler ikke lengre lages i Tyskland men Asia med dårligere kvalitet som konsekvens.

Audien er forøvrig diesel euroklasse 3 og gir omgivelsene astma og kreft. Generelt når en fossilbil passerer en som gående eller syklende ligger stanken igjen i flere minutter og det får en til å undre hva i alle dager vi holdt på med for få år siden.

Reparasjonskostnaden forøvrig ved å få en bil gjennom EU er den samme om man bruker pengene før eller etter EU kontroll. Altså ingen biler sklir bare igjennom EU etter EU.
    Men man får tak i deler så problem solved. Men sjølsagt ikke på rema1000 eller komplett eller.. man må lære seg å lese og skrive for å få det til. Og den egenskapen er jo på nedadgående så slikt sett løser dette seg med å hive penger etter nye biler når noe teknisk skjærer seg
    stanken av diesel eller bensin eksos vs stanken av 1 liter parfyme som de unge sprayer seg i? Velger eksos anytime, men tror nok du overdriver akkurat det problemet med mindre du ligger og sniffer i et lyskryss eller rundkjøring i ring 3/tilsvarende

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.479
    Nye biler er uansett drivlinje kompliserte biler med så mye sikkerhetsutstyr at det skal nesten ingenting til før en reparasjon passerer 100.000 eller eventuell vraking av bilen. Ikke rart at bilforsikring blir dyrt.

Dette er kravene for nye biler som skal selges i Europa:

Fra og med 7. juli 2026 har EU/EØS innført fase 3 av det strenge sikkerhetsdirektivet General Safety Regulation 2 (GSR2).

Dette betyr at alle nye personbiler som registreres og selges på det europeiske markedet, må ha en omfattende pakke med avansert sikkerhetsutstyr som standard fra fabrikken.

Det nyeste standardutstyret (Fase 3 – gjeldende fra juli 2026)

Dette er systemene som ble et absolutt krav for alle nyregistrerte biler i juli 2026:

Avansert uoppmerksomhetsvarsling (ADDW):
    Et kamerasystem (ofte infrarødt) plassert på rattstammen eller A-stolpen. Det overvåker førerens blikkretning, blunking og hodebevegelser i sanntid for å oppdage distraksjon. Systemet gir visuelle og akustiske varsler dersom blikket rettes bort fra veien for lenge (f.eks. mer enn 3,5 sekunder i hastigheter over 50 km/t).

Oppgradert nødbremsassistent (AEB):
    Automatisk nødbrems som ikke lenger bare oppdager andre biler, men som er påbudt å gjenkjenne og bremse for syklister og fotgjengere.

Utvidede soner med sikkerhetsglass:
    Konstruksjonskrav for bilens frontparti og frontrute, utviklet for å beskytte fotgjengere bedre mot hodeskader ved en eventuell påkjørsel.

Bedre sikt fremover og dekktester:
    Nye geometriske krav til bilens design for å fjerne blindsone foran, samt strengere krav til hvordan sikkerhetssystemene takler slitte dekk.

Øvrig utstyr påbudt gjennom GSR2 (Innført 2024–2025)
    Disse systemene ligger allerede i bunn som standardutstyr på biler solgt i 2026, ettersom kravene trådte i kraft under de foregående trinnene av forordningen:

Intelligent fartsholder (ISA):
    System som leser trafikkskilt via kamera og GPS, og automatisk varsler føreren eller reduserer motorkraften dersom fartsgrensen overskrides.

Svart boks / Ulykkesdataregistrator (EDR):
    En lukket enhet som lagrer kritiske data (fart, bremsing, styrevinkel og airbag-status) i sekundene rett før, under og etter en ulykke.

Trøtthetsvarsling (DDAW):
    System som analyserer kjøremønsteret (f.eks. små korrigeringer på rattet) for å registrere om føreren er i ferd med å sovne.

Aktiv feltforankring (ELKS):
    Nødassistent som styrer bilen aktivt tilbake i filen hvis den holder på å drifte ut av veien eller kollidere med motgående trafikk.

Ryggekamera eller ryggesensorer:
    Påbudt system som oppdager objekter eller personer bak bilen ved rygging.

Nødstoppsignal (ESS):
    Automatisk og rask blinking med nødblinklysene/bremselysene ved kraftig oppbremsing for å varsle biler bak.

Alkolås-forberedelse:
    Bilen må være klargjort med et standardisert grensesnitt slik at ettermarked-alkolås enkelt kan monteres ved behov.

Dekktrykksensorer (TPMS):
    Kontinuerlig overvåking av lufttrykket i alle dekk.

Sikkerhetsindikator for elbilbatteri (SoH):
    Fra slutten av 2026 må alle nye elbiler ha en lett tilgjengelig indikator som viser batteriets faktiske helsetilstand (State of Health).
    Det jeg synes er mest trist med den lista, er at jeg er langt fra overbevist om at det fungerer etter intensjon. Alle de lydene og inngrepene bilen i dag gjør under fullstendig normal trafikkadferd, påvirker i høyeste grad førerens oppmerksomhet negativt. Mye av det der burde heller vært forbudt fremfor budt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.399
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt, det er helt tragisk
    det moderne menneskets forsøk på å kontrollere omgivelsene mot alt som kan gå galt
    mens de med vitende og vilje brenner opp jorda
    slik at vi alle vil sulte ihjel
    eller daue av varme

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det sjukeste er jo at alle disse påbudte systemene må fungere for å passere eu kontroll. Gjelder å posisjonere seg med den bilparken man ønsker resten av livet før det er for sent

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.682
    Svært mye feil på kinesisk flaggskipbil.

Noen som har gjort seg noen tanker om all elektronikk, kameraer og sensorer som i dag pakkes inn i moderne biler og hva du kan komme til å erfare den dagen garantien bortfaller på bilen? Potensielt mange dyre verkstedregninger!

Det heter seg at «…jo mere du har, jo mere som kan bli feil på». Og det er det vel ingen her som betviler?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.260
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Noen som har gjort seg noen tanker om all elektronikk, kameraer og sensorer som i dag pakkes inn i moderne biler og hva du kan komme til å erfare den dagen garantien bortfaller på bilen? Potensielt mange dyre verkstedregninger!
    Eg byrja først å tenkja på det den gongen eg studerte saman med ein tidlegare bilmekanikar, som insisterte på å køyra ein Nissan-pickup … fordi den gongen merkte japanske bilar seg ut med vesentleg færre finurlege løysingar enn dei europeiske.

Har sans for min nærområde-Leaf av same grunnen, og har ufatteleg lite lyst på ny bil i dei same klassene som dei eg har.

(OK, om nokon vil byta Leaf-en med ein BMW i5 M72 er eg mogleg å overtala om det ligg ei kasse gamal vin i bagasjerommet. Men eg er skremd over at Hongqi ikkje lenger sjokkerer meg på same måten som då han kom)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn