Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.004
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat den levealder undersøkelsen der er helt natta. Eller dvs. "overskrift" og klikkbait metoden som brukes.
    Alle bilmerker har biler som vrakes. Dersom et merke hadde vært på markedet i 1 år så hadde snittalder for vraking vært under det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.459
    Akkurat den levealder undersøkelsen der er helt natta.
    ALLE levetidsstatistikker nasjonalt og internasjonalt har i lang, lang tid hatt Mercedes og Volvo blant de aller øverste, så sånn sett er den ikke så annerledes enn andre statistikker.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.004
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Tror ikke det er så lystig lesing dersom undersøkelsen kun hadde tatt for seg MB elbiler..
    Har en selv en som er reddet fra døden flere ganger grunnet enten garanti eller "goodwill". Den ene gangen kostet det BOS 411k i internfakturering. Foreslo selv at de kunne ta den og gi meg rabatt på noe nytt men det var ikke slik policy var.
    PS: Min MB elbil har rundet 10 år men kun kjørt 90k. Den er på sin 3´dje eller 4´dje motor. Det er snart endestasjonen til den da jeg mistenker nok et havari er forestående. Da er det ikke noe garanti eller forsikring som kan redde den.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.459
    Tror ikke det er så lystig lesing dersom undersøkelsen kun hadde tatt for seg MB elbiler..
    May or may not, det vil ta en god del år å finne svaret på dette. Teller vi antall feil på bilene, er situasjonen en helt, helt annen. Der er Toyota og Lexus alltid blant de beste, tett fulgt av flere japanske merker. Mercedes kommer der ganske så dårlig ut.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    14.004
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Eks: (Sjekket SSB). Ferrari, 1 er vraket i 2025, alder 15.5 år.
    Tesla har vraket 0.2% av bilene sine i samme tidsrom, MB 2.7%

Men dette er vraking mot pant. (sikkert flere måter å vrake biler på også).

Å leke med statistikken skjedde det noe rart og ikke riktig også forøvrig. Enten et browser problem eller SSB problem.

EDIT: Stor forskjell på tall fra OFV og SSB tydligvis.

Sist redigert:

Dan Dare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    676
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    El biler har kortere levetid enn fossilbiler, uansett merke og nasjonalitet.
    En fossilbil kan vedlikeholdes for en overkommelig pris atskillig lenger enn en elbil.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.459
    En fossilbil kan vedlikeholdes for en overkommelig pris atskillig lenger enn en elbil.
    Mye av årsaken til dette, er at elbiler foreløpig ikke er så gamle, og de eldste hadde en god del mangler og barnesykdommer, som etter hvert forsvinner. Jeg vil tro at fremtiden vil vise oss elbiler med økende levetid.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.643
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Mye av årsaken til dette, er at elbiler foreløpig ikke er så gamle, og de eldste hadde en god del mangler og barnesykdommer, som etter hvert forsvinner. Jeg vil tro at fremtiden vil vise oss elbiler med økende levetid.
    Jeg tror vel også at poenget her at de fleste ikke kan/skal reparere en elbil. Det krever sertifiserte fagfolk med spesialverktøy. Mens alle kan ihvertfall forsøke å reparere en bensin eller diesel bil.

Og det vil vise seg hvor mye lithium som faktisk eksisterer her på jorden og hvor miljøvennlig det egentlig er å ta ut lithiumet. Uten en ny batteriteknologi som gjør batterier langt billigere og antagligvis mere miljøvennlige, så ser jeg for meg mange elbiler blir kassert bare på grunn av det.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.268
    Dette høres merkelig ut, så lenge ikke hovedbatteriet havarerer er det ikke spesielt komplisert eller dyrt å vedlikeholde en elektrisk bil. Du må sammenligne epler med epler her.
    Sjekk hva en motor eller en girkasse koster til en moderne bensin, eller dieselbil.
    Dessuten har alle nye biler et lass med elektronisk ræl innebygd. Det er dette som kommer til å gjøre de uinteressante å holde på veien om de ikke har en annen type verdi som gjør de spesielle.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror vel også at poenget her at de fleste ikke kan/skal reparere en elbil. Det krever sertifiserte fagfolk med spesialverktøy. Mens alle kan ihvertfall forsøke å reparere en bensin eller diesel bil.

Og det vil vise seg hvor mye lithium som faktisk eksisterer her på jorden og hvor miljøvennlig det egentlig er å ta ut lithiumet. Uten en ny batteriteknologi som gjør batterier langt billigere og antagligvis mere miljøvennlige, så ser jeg for meg mange elbiler blir kassert bare på grunn av det.
    Hva er det som gjør elbil så spesielt ift bensin og dieselbil mtp å fikse ting?
    Pga høyspent? Er vel ikke en fast el installasjon i et hus vi snakker om.
    Hvis ikke det er noe regler jeg ikke har fått med meg så står alle fritt til å fikse sine egne ting (sett bort ifra evt garantibortfall men dette er jo en privatsak)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn