Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.860
    Torget vurderinger
    1
    Summen av innskudd og alle månedsleiene = antatt verditap på bilen ila leasingtiden. Får forhandler mer enn antatt restverdi så sier butikken "hipp hipp, hurraaaa". Er markedet dårlig for bilen ved innlevering så leter butikken med lys og lykte etter ting å fakturere deg for.
    (innside info fra ei som jobber i bransjen)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.223
    Summen av innskudd og alle månedsleiene = antatt verditap på bilen ila leasingtiden. Får forhandler mer enn antatt restverdi så sier butikken "hipp hipp, hurraaaa". Er markedet dårlig for bilen ved innlevering så leter butikken med lys og lykte etter ting å fakturere deg for.
    (innside info fra ei som jobber i bransjen)
    Jeg har vel en liten mistanke om at forhandleren beregner et litt stort verditap når regnestykket settes opp.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Trondheim
    Ja, av en eller annen grunn er Tesla populære i Norge, for vi har jo så dårlig råd her til lands.

RE. carwow: Klarer ikke fyren. Han markedsfører sitt bruktbilfirma og er mer interessert i å teste hvor fort bilen gjør unna kvartmila. Og så skal han være så fryktelig morsom hele tiden.

Det er klart at iX3 er en dyr bil, men det merkes når du kjører den. Har du ikke råd til den så vil jo enhver annen bil være bedre for deg. "Du har råd til 400 000. Den ene koster 650 000 og den andre koster 350 000. Hvilken er den beste for deg tro?"

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.313
    Ja, av en eller annen grunn er Tesla populære i Norge, for vi har jo så dårlig råd her til lands.

Det er klart at iX3 er en dyr bil, men det merkes når du kjører den. Har du ikke råd til den så vil jo enhver annen bil være bedre for deg. "Du har råd til 400 000. Den ene koster 650 000 og den andre koster 350 000. Hvilken er den beste for deg tro?"
    Hehe ja av en eller annen grunn.. Lurer på hva den grunnen kan være.

Nå får iX3 nettopp kritikk for å virke billig. Enkle vinduer og støy, masse hardplast i interiøret hvor feks Tesla til 299’ har stoff. Carwow sammenligner nettopp derfor iX3 med en 2019 bensin-BMW og konkluderer at 2019-modellen fremstår mer premium. På iX3 har BMW gått i fellen ved å utelukkende satse på unødvendig stort batteri og da vil resten av bilen fremstå som billig.

Dette har ikke noe med kjøpers økonomi å gjøre, men hva du får for pengene. En Tesla X Plaid er ikke verdt halvannen million selvom du får state-of-art performance, doble vinduer, luftfjæring, aluchassis, brukergrensesnitt, plass og software. En Tesla Y gir deg nemlig 98% av dette til 1/3 av prisen. Det gir derfor ingen mening å kjøpe X Plaid om du ikke 1) vil ha 1020hk og være kuleste i gata 2) kjøper den brukt til under hva Tesla Y koster ny. Siden bilanmeldere ikke forholder seg bruktbiler og punkt 1 stort sett regnes som barnslig, blir det dermed anbefaling en ny Tesla Y til halvparten av prisen.

Det er derfor tyskerne dummer seg ut igjen med iX3, GLC og svenskenes EX60/90. Dem bruker altfor store batteri og priser seg dermed helt ut. Disse modellene får derfor er kort blaff på registeringsstatikken. Skal vi anta 1500stk iX3 på veien ila 2026?

PS: Ville du ikke legge ut servicepunktene for iX3 og i4?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.823
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har ingen problemer med å betale markedspris for å skifte kupefilter og få byttet bremsevæske. Jeg har problemer med betale for at verkstedet skal måle mønsterdybde, måle lufttrykk og fylle på spylervæske.
    Hva du har- og ikke har problemer med er irrelevant.

En (alt for) stor del av de som eier bil i dag har ikke filla peiling på hvordan de utfører selv slike enkle kontroller og/eller etterfyller væsker. Andre tilhører kategori gidder ikke og til sist firmabilmarkedet som tildels kan plasseres i begge nevnte kategorier.
    Derfor er slike elementer (som for noen er innlysende å gjøre selv) med i servicepunkter.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.134
    Torget vurderinger
    1
    Er det fortsatt nokon som trur at det er bilen Tesla som er problemet og ikkje eigaren av merkevaren? Eg må berre spørja: "Is the biscuit soggy yet?"

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Trondheim
    Var det ikke en reklame som en gang sa "Hva har pengene dine gjort for deg i dag?"

Jeg har ingen problemer med å betale et par tusen kroner annet hvert år for å slippe å undersøke bilen selv. Jeg er relativt interessert i bil, men å mekke selv orker jeg ikke. Jeg har andre ting som jeg synes er mer interessant.

Noen her oppfører seg som om at det å fikse ting på egen bil er noe folk synes er morsomt. Det er det ikke. De fleste vil ha en bil som virker og overlater å sjekke og fikse bilen til de som har det som jobb. Og det er faktisk vanligvis billigere i lengden å sjekke ting jevnlig og fikse småting underveis enn å vente til ting skjærer seg.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.313
    Er det fortsatt nokon som trur at det er bilen Tesla som er problemet og ikkje eigaren av merkevaren? Eg må berre spørja: "Is the biscuit soggy yet?"
    Fint at du etablerer at Tesla ikke er problemet.

Oljefondet og pensjonsfondet KLP har omtrent lik eierandel i Tesla til informasjon.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.313
    Jeg har ingen problemer med å betale et par tusen kroner annet hvert år for å slippe å undersøke bilen selv.
    Hva med å legge ut en fotokopi av testpunktene til BMW på i4 og iX3? Er du ikke interessert i vite hva du har betalt for? Så får vi fasiten.

Som nevnt av andre tidligere. Det er pussig hvordan det å bli påtvunget service betraktes som noe positivt. Også om servicen krever foretatt hos merkeforhandler og/eller at garantien ryker om du ikke foretar servicen. Plutselig har det gått fra «at bilen varsler selv den trenger service» til at BMW må ha bilen fysisk inn for å kikke på kjølevæsken har rett nivå i beholderen.

Det er forøvrig noen grunner til at STV betrakter nybiler som trygge til dem er 4 år gamle, og deretter kontroll hvert 2. år.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.823
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Litt av hvert man går «glipp» av i meningsutvekslingene ved å bruke Ignorer-funksjonen :cool: ;) .
    Det er ingen krav til at service må foretas på merkeverkstedet.
    Forøvrig er forkortelsen SVV.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    31.636
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Vi vurderer ny familiebil, vi går fra Volvo V70 og over til ??
    Bør ha god plass til fem personer og god bagasjeplass. Vi har sett på Skoda Enyaq, men innser at de er nok litt for små. Vi ønsker å holde Tesla utenfor, egentlig kun fordi vi synes de er kjedelige inni - litt mer knapper (mindre skjerm) hadde vært bra.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.793
    Torget vurderinger
    1
    Vi vurderer ny familiebil, vi går fra Volvo V70 og over til ??
    Bør ha god plass til fem personer og god bagasjeplass. Vi har sett på Skoda Enyaq, men innser at de er nok litt for små. Vi ønsker å holde Tesla utenfor, egentlig kun fordi vi synes de er kjedelige inni - litt mer knapper (mindre skjerm) hadde vært bra.

Volkswagen id7.

Hvis Enyaq blir for liten blir Skoda Peaq, som kommer mot slutten av året, garantert stor nok. 1000l bagasjerom.

peaq.jpg

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.860
    Torget vurderinger
    1
    Du kan få overta min bestilling av Niro EV? Kommer i juni. Robust og gjennomprøvet bil med svært lite krøll og bøll.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn