Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.790
    Torget vurderinger
    1
    problemet blir at da blir mentaliteten at biler stopper jo så det er bare å gå, trenger ikke se seg for.
    vel og bra helt til de får en ny oppdatering og ting kødder seg til. plutselig en dag stopper de ikke for forgjengere lengre.
    Carmageddon de første dagene
    Sånn er det vel allerede blant forgjengere? I alle fall i Oslo. Urovekkende mange der tar ikke eget ansvar for ikke bli påkjørt, men tuber bare rett ut i veien, selv når de er kledd i svart og det er mørkt og vått ut.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Tid og rom
    Vet ikke hvem denne karen er, men kom opp i FB feeden, bemerk siste avsnitt:
    Vis vedlegget 1180609
    Eg skjønar at det er eit slags slagord FSD-fanklubben flokkar seg til.

Det burde ha inspirert til heilt andre ting enn bileigarskap fram til no (td månadskort + taxi), men denne erkjenninga av kor livsfarleg det er å køyra bil ser ut å først og fremst råka erfarne bilistar akkurat no. Kvifor dei inntil nyleg var så entusiastiske for eit bilmerke, får vi overlata til den interesserte lesaren.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.052
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sånn er det vel allerede blant forgjengere? I alle fall i Oslo. Urovekkende mange der tar ikke eget ansvar for ikke bli påkjørt, men tuber bare rett ut i veien, selv når de er kledd i svart og det er mørkt og vått ut.
    du har helt rett
    jeg har til og med fått en fotgjenger i siden av bilen, gikk og stirra ned i mobilen, gikk rett i siden på bilen (jeg sto stille og venta på grønt)

• Liker
    Reaksjoner: AOC

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.790
    Torget vurderinger
    1
    du har helt rett
    jeg har til og med fått en fotgjenger i siden av bilen, gikk og stirra ned i mobilen, gikk rett i siden på bilen (jeg sto stille og venta på grønt)
    Ja, forunderlig hvor stor makt mobilen har på folk uansett hva de gjør.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.254
    Eg skjønar at det er eit slags slagord FSD-fanklubben flokkar seg til.

Det burde ha inspirert til heilt andre ting enn bileigarskap fram til no (td månadskort + taxi), men denne erkjenninga av kor livsfarleg det er å køyra bil ser ut å først og fremst råka erfarne bilistar akkurat no. Kvifor dei inntil nyleg var så entusiastiske for eit bilmerke, får vi overlata til den interesserte lesaren.
    Det er tiltider vanskelig å forstå hvor du vil, når du snakker på innavl. Månedskort og taxi involverer også mennesker bak rattet. Har entusiasmen for bilmerket endret seg syns du? Må jeg skjerpe meg og ta det opp et hakk?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Tid og rom
    Det er tiltider vanskelig å forstå hvor du vil, når du snakker på innavl. Månedskort og taxi involverer også mennesker bak rattet. Har entusiasmen for bilmerket endret seg syns du? Må jeg skjerpe meg og ta det opp et hakk?
    Du veit vel fint lite om korleis eg snakkar.

Men eg har vanskar med å ta bekymringa for menneske-sjåførar veldig alvorleg, sjølv de har funne eit slagord. Vi har hatt mange måtar å flytta trafikk frå privatbilisme til kollektive løysingar med profesjonelle sjåførar, og mange måtar å redusera trafikk på. Nesten alle desse ville hatt større umiddelbar effekt enn å venta på at ein bilprodusent skal få til sjølvkøyring.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.254
    Du veit vel fint lite om korleis eg snakkar.

Men eg har vanskar med å ta bekymringa for menneske-sjåførar veldig alvorleg, sjølv de har funne eit slagord. Vi har hatt mange måtar å flytta trafikk frå privatbilisme til kollektive løysingar med profesjonelle sjåførar, og mange måtar å redusera trafikk på. Nesten alle desse ville hatt større umiddelbar effekt enn å venta på at ein bilprodusent skal få til sjølvkøyring.
    Det er rart med denne fastlåste reaksjonære holdningen til et formål for gjøre persontransporten mer sikker. Hva mener du bilprodusentene argumenterte for når dem introduserte ting som ABS, ESP, airbag osv? Du høres ut som den dem som 40 år siden mente dette bare var falsk trygghet.

IMG_4387.jpeg

Hvis du legger fra deg papiravisen og sjekker hjemmesiden på NRK ser du en kollektivbuss dundre i 100kmt mens den profesjonelle sjåføren scroller på mobilen. Hvordan er kollektivmulighetene for ungdommene hvor du bor?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.186
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Det er rart med denne fastlåste reaksjonære holdningen til et formål for gjøre persontransporten mer sikker. Hva mener du bilprodusentene argumenterte for når dem introduserte ting som ABS, ESP, airbag osv? Du høres ut som den dem som 40 år siden mente dette bare var falsk trygghet.

Vis vedlegget 1180641

Hvis du legger fra deg papiravisen og sjekker hjemmesiden på NRK ser du en kollektivbuss dundre i 100kmt mens den profesjonelle sjåføren scroller på mobilen. Hvordan er kollektivmulighetene for ungdommene hvor du bor?
    Nå har vel opptil flere kommet med tall som beviser at det ikke er sikrere.....reaksjonær much?

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    955
    Sted
    Aarhus

Vis vedlegget 1180641

Har du nettopp gradert deg opp til sort belte i hersketeknikker? Selv om folk ikke kjøper fascistene musk balling og lovnader om utopien selvkjøring innebærer det på ingen måte at man er nedsnødd.

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    351

Vis vedlegget 1180641

Hei. Jeg er en som har en entusiastbil uten noen form for hjelpemidler eller sikkerhetsutstyr utover setebelter og veltebøyle så jeg er vel i utgangspunktet ikke i målgruppen for å bli indoktrinert til å overlate kjøringen til bilen selv, men hvis jeg har forstått riktig så har du en Tesla med rundt 1000HK? Kjøpet av denne må da på et tidspunkt ha inneholdt en form for entusiasme over bilens ytelser, men så virker det som om du er uinteressert i å kjøre selv. Primært fordi det er sikrest? Går det an å spørre hvor på veien eller ved hvilken milepel i eierskapet entusiasmen forsvant og ønsket om fravær fra bilkjøring oppsto?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.648
    Torget vurderinger
    1
    Alle normale folk (skal vi tippe 99%?) ser på kjøring som et nødvendig onde. Handle, kjøre barn, besøke svigermor osv. Det er åpenbart ingen form for "entusiasme" rundt vanlig persontransport. Hvorfor skulle det være det? På lang sikt er det vel heller ikke tvil om at biler vil bli selvkjørende og jeg er overbevist om at dette blir langt tryggere enn at en hvilken som helst person med førerkort skal kjøre selv. Vi er vel neppe der enda og det er vel svært tvilsomt om det Tesla som blir enerådende på dette eller har funnet den endelige løsningen på slik automasjon, men at vi til slutt havner der at biler er selvkjørende er vel ikke akkurat noe kontroversielt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn