- Ble medlem
- 11.02.2002
- Antall liker
- 1.254
Sånn er det vel allerede blant forgjengere? I alle fall i Oslo. Urovekkende mange der tar ikke eget ansvar for ikke bli påkjørt, men tuber bare rett ut i veien, selv når de er kledd i svart og det er mørkt og vått ut.problemet blir at da blir mentaliteten at biler stopper jo så det er bare å gå, trenger ikke se seg for.
vel og bra helt til de får en ny oppdatering og ting kødder seg til. plutselig en dag stopper de ikke for forgjengere lengre.
Carmageddon de første dagene
Eg skjønar at det er eit slags slagord FSD-fanklubben flokkar seg til.Vet ikke hvem denne karen er, men kom opp i FB feeden, bemerk siste avsnitt:
Vis vedlegget 1180609
du har helt rettSånn er det vel allerede blant forgjengere? I alle fall i Oslo. Urovekkende mange der tar ikke eget ansvar for ikke bli påkjørt, men tuber bare rett ut i veien, selv når de er kledd i svart og det er mørkt og vått ut.
Ja, forunderlig hvor stor makt mobilen har på folk uansett hva de gjør.du har helt rett
jeg har til og med fått en fotgjenger i siden av bilen, gikk og stirra ned i mobilen, gikk rett i siden på bilen (jeg sto stille og venta på grønt)
Ja ikke sant; også bak rattet pt.Ja, forunderlig hvor stor makt mobilen har på folk uansett hva de gjør.
Det er tiltider vanskelig å forstå hvor du vil, når du snakker på innavl. Månedskort og taxi involverer også mennesker bak rattet. Har entusiasmen for bilmerket endret seg syns du? Må jeg skjerpe meg og ta det opp et hakk?Eg skjønar at det er eit slags slagord FSD-fanklubben flokkar seg til.
Det burde ha inspirert til heilt andre ting enn bileigarskap fram til no (td månadskort + taxi), men denne erkjenninga av kor livsfarleg det er å køyra bil ser ut å først og fremst råka erfarne bilistar akkurat no. Kvifor dei inntil nyleg var så entusiastiske for eit bilmerke, får vi overlata til den interesserte lesaren.
Du veit vel fint lite om korleis eg snakkar.Det er tiltider vanskelig å forstå hvor du vil, når du snakker på innavl. Månedskort og taxi involverer også mennesker bak rattet. Har entusiasmen for bilmerket endret seg syns du? Må jeg skjerpe meg og ta det opp et hakk?
Det er rart med denne fastlåste reaksjonære holdningen til et formål for gjøre persontransporten mer sikker. Hva mener du bilprodusentene argumenterte for når dem introduserte ting som ABS, ESP, airbag osv? Du høres ut som den dem som 40 år siden mente dette bare var falsk trygghet.Du veit vel fint lite om korleis eg snakkar.
Men eg har vanskar med å ta bekymringa for menneske-sjåførar veldig alvorleg, sjølv de har funne eit slagord. Vi har hatt mange måtar å flytta trafikk frå privatbilisme til kollektive løysingar med profesjonelle sjåførar, og mange måtar å redusera trafikk på. Nesten alle desse ville hatt større umiddelbar effekt enn å venta på at ein bilprodusent skal få til sjølvkøyring.
Nå har vel opptil flere kommet med tall som beviser at det ikke er sikrere.....reaksjonær much?Det er rart med denne fastlåste reaksjonære holdningen til et formål for gjøre persontransporten mer sikker. Hva mener du bilprodusentene argumenterte for når dem introduserte ting som ABS, ESP, airbag osv? Du høres ut som den dem som 40 år siden mente dette bare var falsk trygghet.
Vis vedlegget 1180641
Hvis du legger fra deg papiravisen og sjekker hjemmesiden på NRK ser du en kollektivbuss dundre i 100kmt mens den profesjonelle sjåføren scroller på mobilen. Hvordan er kollektivmulighetene for ungdommene hvor du bor?
Har du nettopp gradert deg opp til sort belte i hersketeknikker? Selv om folk ikke kjøper fascistene musk balling og lovnader om utopien selvkjøring innebærer det på ingen måte at man er nedsnødd.Det er rart med denne fastlåste reaksjonære holdningen til et formål for gjøre persontransporten mer sikker. Hva mener du bilprodusentene argumenterte for når dem introduserte ting som ABS, ESP, airbag osv? Du høres ut som den dem som 40 år siden mente dette bare var falsk trygghet.
Vis vedlegget 1180641
Hvis du legger fra deg papiravisen og sjekker hjemmesiden på NRK ser du en kollektivbuss dundre i 100kmt mens den profesjonelle sjåføren scroller på mobilen. Hvordan er kollektivmulighetene for ungdommene hvor du bor?
Hei. Jeg er en som har en entusiastbil uten noen form for hjelpemidler eller sikkerhetsutstyr utover setebelter og veltebøyle så jeg er vel i utgangspunktet ikke i målgruppen for å bli indoktrinert til å overlate kjøringen til bilen selv, men hvis jeg har forstått riktig så har du en Tesla med rundt 1000HK? Kjøpet av denne må da på et tidspunkt ha inneholdt en form for entusiasme over bilens ytelser, men så virker det som om du er uinteressert i å kjøre selv. Primært fordi det er sikrest? Går det an å spørre hvor på veien eller ved hvilken milepel i eierskapet entusiasmen forsvant og ønsket om fravær fra bilkjøring oppsto?Det er rart med denne fastlåste reaksjonære holdningen til et formål for gjøre persontransporten mer sikker. Hva mener du bilprodusentene argumenterte for når dem introduserte ting som ABS, ESP, airbag osv? Du høres ut som den dem som 40 år siden mente dette bare var falsk trygghet.
Vis vedlegget 1180641
Alle normale folk (skal vi tippe 99%?) ser på kjøring som et nødvendig onde. Handle, kjøre barn, besøke svigermor osv. Det er åpenbart ingen form for "entusiasme" rundt vanlig persontransport. Hvorfor skulle det være det? På lang sikt er det vel heller ikke tvil om at biler vil bli selvkjørende og jeg er overbevist om at dette blir langt tryggere enn at en hvilken som helst person med førerkort skal kjøre selv. Vi er vel neppe der enda og det er vel svært tvilsomt om det Tesla som blir enerådende på dette eller har funnet den endelige løsningen på slik automasjon, men at vi til slutt havner der at biler er selvkjørende er vel ikke akkurat noe kontroversielt.
Vi er flere unormale...Bra at jeg ikke er normal...
Tydeligvis mange unormale her inne. Jeg har aldri hørt om eller opplevd selv at noen jeg kjenner noen sinne har tatt seg en kjøretur for moro skyld. FrihetsfølelseAltså, det finnes sikkert noen som setter seg i bilen bare for å kjøre seg en tur. Folk har jo så mange forskjellige hobbyer at dette er nok mulig. Når jeg tenker meg om så lurer jeg faktisk på om min gamle bestefar også kunne kjøre seg en tur på 60-tallet, men at dette er et vanlig fritidssyssel i 2026 er helt usannsynlig.
Gud hjelpes, du må være like ung og ...... som det oppleves her inne!Tydeligvis mange unormale her inne. Jeg har aldri hørt om eller opplevd selv at noen jeg kjenner noen sinne har tatt seg en kjøretur for moro skyld. FrihetsfølelseAltså, det finnes sikkert noen som setter seg i bilen bare for å kjøre seg en tur. Folk har jo så mange forskjellige hobbyer at dette er nok mulig. Når jeg tenker meg om så lurer jeg faktisk på om min gamle bestefar også kunne kjøre seg en tur på 60-tallet, men at dette er et vanlig fritidssyssel i 2026 er helt usannsynlig.
Fatter ikke problemet, man kan jo velge om bilen skal kjøre selv eller man vil ha full manuell kjøring.Hei. Jeg er en som har en entusiastbil uten noen form for hjelpemidler eller sikkerhetsutstyr utover setebelter og veltebøyle så jeg er vel i utgangspunktet ikke i målgruppen for å bli indoktrinert til å overlate kjøringen til bilen selv, men hvis jeg har forstått riktig så har du en Tesla med rundt 1000HK? Kjøpet av denne må da på et tidspunkt ha inneholdt en form for entusiasme over bilens ytelser, men så virker det som om du er uinteressert i å kjøre selv. Primært fordi det er sikrest? Går det an å spørre hvor på veien eller ved hvilken milepel i eierskapet entusiasmen forsvant og ønsket om fravær fra bilkjøring oppsto?
Trur sjeldan eg har køyrt tur berre for å køyra. Av og til for å kunne prata i ro og fred, det er sant.men at dette er et vanlig fritidssyssel i 2026 er helt usannsynlig.
Gode poenger. Hvilket system som blir standard er jo høyst usikkert og det er lite trolig at dette er utviklet i dag. Sannsynligvis vil det vel bli en form for statlig standardisering og det er vesentlig for trafikkflyten at bilene kan kommunisere internt. Jeg tror den generelle spådommen om teknologiutvikling gjelder også her: Man overvurderer den kortsiktige utviklingen og undervurderer den langsiktige. Uansett kommer man nok til et punkt der man kan fortelle sjokkerte barn at en gang i tiden så styrte man bilen selv. På samme måte som man nå kan fortelle om røyking i bil og barn og voksne ute setebelte.Trur sjeldan eg har køyrt tur berre for å køyra. Av og til for å kunne prata i ro og fred, det er sant.
Men det å køyra, på veg til og frå eit anna ærend, kan vera både ei ganske behageleg oppleving, verdifull i seg sjølv, og reint ork. Men det er sjeldan at ein tur på vanleg veg er slik at eg opplever det magisk symbiotiske med teknikken, slik td @RC30 sikkert gjer når han køyrer entusiastbilen sin. Det har både med bil, veg og føremål å gjera.
Sosiologisk har du sannsynlegvis rett. For dei fleste ville det vore luksus å ha privatsjåfør tilgjengeleg 24/7, og gjerne i stand å gjera enkle ærend: Hent besøket på rutebilstasjonen, plukk opp ei pakke på posten osb. Teknologien utviklar seg i retning av å gje oss eit robotisert, usynleg tenarskap, framleis.
Men FSD vil ikkje løysa problemet med trafikk i seg sjølv: At fleire og fleire bilar skal dela på meir og meir veg. Biltrafikk, som grunnleggjande transportform, skalerer veldig dårleg over eit punkt. FSD (i utopisk form) reduserer sannsynlegvis ein del risiko, men vil sannsynligvis også redusera føter, sykkel og kollektivtransport, transportformer som faktisk er meir eigna der folk bur tett.
Som fleire har påpeika: Elbil har nok vore positivt for klima/utslepp (til ein viss grad), men det har også bidrege til å gjera biltrafikk greitt igjen, heilt på tvers av kva det burde vera.
en.wikipedia.org
I min bransje som er flyindustrien har alle komersielle fly av en viss størrelse systemer som TCAS (Traffic and collision avoidance system). Ved hjelp av antenner og komputere analyserer hvert fly trusselnivået i form av trafikk rundt seg, i tillegg kommuniserer flyene seg i mellom og "avtaler" hvem som gjør (kommanderer) hva. Det er forskjellige grader av hvor avanserte systemene er. Kan vanskelig se for meg at noens våte drøm om å slippe å kjøre selv fullt ut kan innføres overalt inntil slike systemer blir påbudt i nye biler og at de finnes i et overveldende flertall.Sannsynligvis vil det vel bli en form for standardisering og det er vesentlig for trafikkflyten at bilene kan kommunisere internt.
Det var vel i og for seg Ole Martins tankegang jeg var interessert i å høre omFatter ikke problemet, man kan jo velge om bilen skal kjøre selv eller man vil ha full manuell kjøring.
du har skjønt det, og noen ganger får man fantastiske kombinasjoner mellom kjøretøy, strekning, vær og stemning, da er det nesten magisk.Godt vi er forskjellige
en biltur kan være så mangt
og bilen/kjøretøyet har nesten alt å si, men i tillegg området, været…
hw1 fra LA og nordover; fantastiske opplevelser enten det er i en
Mustang 65, mulig det var en 67, cab
motoguzzi 2 sylindret eller
hd1340
en guzzi rundt Laguna Seca…
en sprek Alfa i de italienske/franske/sveitsiske/østerrikes alper
eller over Hardangervidda en kald og skyfri vinternatt med ingen andre på vegen
en W12 langs spanske motorveier nord syd øst vest, opp og ned, øst-vest Frankrike
En Duc fra BeRRRRgen til Oslo en varm sommernatt med blå himmel og ingen andre på veien
alle disse turene er gjennomført fullt analogt selvkjørende med kanskje verdens største smil
og jeg hadde gjerne gjentatt de i morra, i overmorra og dagene deretter, men ingen elektriske eller digitale hjelpemidler nødvendig
En Duc fra BeRRRRgen til Oslo en varm sommernatt med blå himmel og ingen andre på veien.