Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    929
    Antall liker
    806
    Sted
    Oslo
    Har 100'km erfaring med id3, og det finnes nok bedre biler på vinterføre.
    Det sagt, så har jeg aldri hatt problemer med den.
    Rompa slapp litt lett noen ganger, i hvert fall om jeg ønsket å fremprovosere det... :)
    Antispinn hentet det alltid inn før det ble moro/spennende. Så, hvis det ikke er veldig mye dyp snø/is så er den helt adekvat på vinterføre og glitrende på sommerføre.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.469
    Antall liker
    4.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt ID5 og den fungerte bra, men den har vel 4-hjulstrekk?
    Jeg synes vel også det er litt rart at en bil som er ellers god å kjøre skal være "være håpløs" på vinterføre?
    Problemstillingen med batteribiler er vel at de er mer eller mindre «perfekt» oppsatt med vektfordeling og optimaliser for normale europeiske veier. Det har vi som kjent ikke så mye av i Norge, bortsett fra på flate østlandet
    i tillegg har man i Europa stort sett svart asfalt om vinteren. Det har man som kjent ikke overalt i Norge og merkelig nok ikke der man med dagens kjøreferdigheter kanskje og skulle hatt.

    jeg bor i en bratt bakke i BeRRRRgen som brøytes privat - da blir det litt så som så.. En kamerat av meg har en bensingolf, kjører opp og ned om vinteren uten problem. Naboen har elgolf, han kommer ca 20 meter opp i bakken så er det full spøl og slede bakover… Stor garasje, parker ned i veien og prøv å stabbe seg oppover.. og nedover.

    så har du litt motbakke med snø og is bør du nok ha batteri 4x4bil…

    og etter min mening burde 4x4 være avgiftsfri på merkostnaden med x4. Det er et skikkelig sikkerhetstiltak som vil redusere ulykker, forsikringspremier osv osv
    men dessverre sjølsagt ikke bidra til økt BNP
    og siden skatte og avgiftstrykket skal beholdes
    og Ola nordmann har fått strømstøtte
    så vil sjølsagt noe slikt aldri skje
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    2.011
    Antall liker
    1.920
    Torget vurderinger
    1
    Problemstillingen med batteribiler er vel at de er mer eller mindre «perfekt» oppsatt med vektfordeling og optimaliser for normale europeiske veier. Det har vi som kjent ikke så mye av i Norge, bortsett fra på flate østlandet
    i tillegg har man i Europa stort sett svart asfalt om vinteren. Det har man som kjent ikke overalt i Norge og merkelig nok ikke der man med dagens kjøreferdigheter kanskje og skulle hatt.

    jeg bor i en bratt bakke i BeRRRRgen som brøytes privat - da blir det litt så som så.. En kamerat av meg har en bensingolf, kjører opp og ned om vinteren uten problem. Naboen har elgolf, han kommer ca 20 meter opp i bakken så er det full spøl og slede bakover… Stor garasje, parker ned i veien og prøv å stabbe seg oppover.. og nedover.

    så har du litt motbakke med snø og is bør du nok ha batteri 4x4bil…

    og etter min mening burde 4x4 være avgiftsfri på merkostnaden med x4. Det er et skikkelig sikkerhetstiltak som vil redusere ulykker, forsikringspremier osv osv
    men dessverre sjølsagt ikke bidra til økt BNP
    og siden skatte og avgiftstrykket skal beholdes
    og Ola nordmann har fått strømstøtte
    så vil sjølsagt noe slikt aldri skje
    Det trur eg har litt med naboen å gjera. Eg hadde e-Golf før ID5 og hadde ikkje større problemer med å koma meg opp bakken til garasjen enn naboane. ID5en med bakhjulstrekk er betre ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en 2016 modell Mercedes el-bil. Værste bilen på vinterføre jeg har hatt noensinne. Har også en kinesisk produsert bil, den suverent beste vinterbilen mtp. framkommelighet og "følelse av trygghet" jeg har eid og kjørt. Det siste er det mange som rapporterer om i diverse forum. De positive vinteregenskapene. I mellom der har det vært endel biler de 35 årene jeg har hatt lappen.
    Alt er selvsagt dekkavhengig også.
    Forslag til gode og ikke altfor dyre vinterdekk (uten pigg)?
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.469
    Antall liker
    4.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det trur eg har litt med naboen å gjera. Eg hadde e-Golf før ID5 og hadde ikkje større problemer med å koma meg opp bakken til garasjen enn naboane. ID5en med bakhjulstrekk er betre ;)
    Hehe, mye mulig
    men så er det slik at det ble noen flere egolfer i bakken Merkelig nok står alle parkert i bunnen av bakken når det er sny og kaldt

    men som man observerer, kjøreferdigheter og kanskje små cojones gir kanskje slike utslag

    dog plutselig er det folk ute og brøyter og salter helt på egen hånd sent på kveld og tidlig morra… kan vel ha noe med ladeangst å gjøre
    så det skal elbilene ha, det pusher kanskje folk ut for å sikre god tilgang til billig lading, og det er jo norgespris..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.512
    Antall liker
    12.562
    Sted
    Trondheim
    Hvis det er bratt og man har forhjulstrekk på en tung bil uten spesielt mye vekt over forhjulene kan det jo lett bli litt vanskelig i motbakke hvis det er dårlig brøytet.

    PS: VW har jo denne reklamen med "On the road again" der man viser en SAAB 9-3 som ikke kommer opp en bakke der en ID3 kjører opp lett som bare det. Av en eller annen grunn tror jeg de overdriver litt i den reklamen. ;)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.469
    Antall liker
    4.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er bratt og man har forhjulstrekk på en tung bil uten spesielt mye vekt over forhjulene kan det jo lett bli litt vanskelig i motbakke hvis det er dårlig brøytet.

    PS: VW har jo denne reklamen med "On the road again" der man viser en SAAB 9-3 som ikke kommer opp en bakke der en ID3 kjører opp lett som bare det. Av en eller annen grunn tror jeg de overdriver litt i den reklamen. ;)
    Absolutt, Saaben var jo kongen over alle vinterbiler, men kanskje 9-3 var unntaket?
    trikset jeg benytter ved forhjuldrift og uframkommelighet er revers. snu bilen og rygg opp, det skal mye til for å stoppe en slik manøver. Kommer man ikke frem da er det nok så uframkommelig at man kan like godt kan sette på kommer nå nå våren kommer nå..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.512
    Antall liker
    12.562
    Sted
    Trondheim
    I gamle dager da min far kjørte en Cortina Mk 1 hadde han en sementsekk i bagasjerommet for å komme opp bakkene om vinteren. Hvis ikke det var nok måtte vi barna opp i bagasjerommet.
    Trikset med å rygge opp har jeg vel brukt selv en gang eller to.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.660
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    1
    50/50 vektfordeling en kanskje fint for kjøreegenskapene, men gjør ingenting for fremkommerligheten. Det gode grunner til at BMW tredoblet salget i Norge det øyblikket de leverte biler med firehjulstrekk.
    Elbiler mangler tung motor over drivhjulene. Også hybrider kan ha relativt dårlig fremkommerlighet; f.eks Passat og Skoda Superb hybrid har betydelig dårligere fremkommerlighet en deres ikke-hybrid brødre. Liten motor foran og tungt batteri bak....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.469
    Antall liker
    4.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I gamle dager da min far kjørte en Cortina Mk 1 hadde han en sementsekk i bagasjerommet for å komme opp bakkene om vinteren. Hvis ikke det var måtte vi barna opp i bagasjerommet.
    Trikset med å rygge opp har jeg vel brukt selv en gang eller to.
    Samme måtte vi gjøre, 70 og 80 talls bilene med bakhjulsdrift for folk flest var gjerne slik
    kjøpte en tidlig bmw 1 serie 2004 modell. To stk sandsekker bak så Sjefen kunne ratte bilen. For meg var det best og mest artig uten sand, rundkjøringer med sladding på vått asfalt… umiddelbart atter 18 år
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.512
    Antall liker
    12.562
    Sted
    Trondheim
    Hvis jeg setter min i5 i sportsmodus, slås hjelpesystemene av. Selv om den har 4-hjulstrekk er det vel 60-40 (eller 70-30) fordeling på bak/forhjul, så da er det relativt enkelt å få den til å "logre" med halen. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.186
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    24
    Men, en skal jo tenke seg GODT om før en kjøper seg elbil.
    #har man samvittighet til å være årsaken til at barnearbeid finnes i Afrika? (ingen snakket om slikt før elbilen kom)
    #ønsker man å være årsaken til at veiene ødelegges mye fortere? (det var visst aldri tungbiltrafikk og piggdekk før elbilen kom)
    #ønsker man at det utrangerte batteriet hives ut i naturen og lekker tungmetaller ut i elver? (batteriretur ble visst avviklet når elbilen kom)
    # ønsker man å fylle strøm fra kullkraftverk i Polen og Kina? (kullkraftstrøm rutes visstnok til akkurat der elbilen lader)
    #ønsker man at strømnettet skal bryte sammen? (marginen i strømkapasitet forsvant når elbilen kom)
    #ønsker man å kun kjøre rundt i byen på korte turer? (50-60-mils elbiler duger visst bare til det)
    #ønsker man seg en bil som bruker 2-3x mer strøm når en drar henger? (vekt og luftmotstand gjelder visst bare elbiler)

    Dette var faktisk argumenter mot elbil jeg fikk fra 2 kolleger som sverger til dieselbil, som aldri har eiet en elbil, under dagens morgenkaffe, i Statens vegvesen, og kunnskap fra SVV... -det skal en ta på alvor!
    Dette oser det fordommer av så det holder. De som tenker slikt for fortsette å kjøre dieselbil.

    #har man samvittighet til å være årsaken til at barnearbeid finnes i Afrika? (ingen snakket om slikt før elbilen kom)

    Nikkel og kobolt brukes ikke lenger i bilbatterier. Nå er der litium og jernsulfat som gjelder.

    #ønsker man å være årsaken til at veiene ødelegges mye fortere? (det var visst aldri tungbiltrafikk og piggdekk før elbilen kom.
    Bullshit.

    #ønsker man at det utrangerte batteriet hives ut i naturen og lekker tungmetaller ut i elver? (batteriretur ble visst avviklet når elbilen kom)
    Elbiler batterier hives ikke i naturen men er en ressurs som enten resirkuleres eller blir bygget om til batterier som brukes sammen med solceller o.l. (Powerwall o.l.)

    # ønsker man å fylle strøm fra kullkraftverk i Polen og Kina? (kullkraftstrøm rutes visstnok til akkurat der elbilen lader.
    Dette blir en meningsløs påstand. Strømmen som brukes til elbillading kommer fra ulike kilder, sol, vind, vann, kull og atomkraft.

    #ønsker man at strømnettet skal bryte sammen? (marginen i strømkapasitet forsvant når elbilen kom)

    Nok en meningsløs påstand, elbilene bruker ca. 1% av strømmen vi har i Norge.

    #ønsker man å kun kjøre rundt i byen på korte turer? (50-60-mils elbiler duger visst bare til det)

    Elbilen er perfekt til korte turer i motsetning til dieselbiler som trenger en langtur av og til for å rense partikkelfilter o.l.

    #ønsker man seg en bil som bruker 2-3x mer strøm når en drar henger? (vekt og luftmotstand gjelder visst bare elbiler)
    Og hva så, hvor often drar man henger ? Fortsatt er elbilen økonomisk fornuftig og ikke minst det er en trekkvogn som har max moment umiddelbart. Det er nærmest en perfekt trekkbil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn