Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.662
    Til lukke med ny bil i dag! På biletet ser det ut som om Polestar har treft godt med formgjevinga.

Hugs at straumpedalen er på høgre side og bremsen på venstre, så vert dette bra.
    Takk for det. Veldig fornøyd.

Digger designet og synes de store 22 tommers hjulene løfter den ett knepp opp i Performance utgaven. Nettopp ferdig med å legge coating på den og nå må den stå og herde til i morgen. Da blir det testing 😃

Blid kar her😁

1750953828077.jpeg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.907
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har ikke brukt adaptiv CC på Kona'n, men på den i5 jeg hadde måtte jeg matche CC-hastighet med skilt-fartsgrense for at adaptiv CC skulle fungere. Når du slår av pling-pling for fartsgrensa så slår du også av adaptiv CC, mener jeg å ha lest.
    Takker!

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.758
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sust rundt i en Polestar 2 leiebil den siste uken. Desverre den gamle typen med FWD.
    Den har litt lett for å miste grepet når man drar litt på. Men er ellers en grei bil. Langtur til Gibraltar med innlagt ladestopp på Tesla lader gikk knirkefritt i dag👍🏼

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.056
    Sted
    Holmestrand
    Takk for det. Veldig fornøyd.

Digger designet og synes de store 22 tommers hjulene løfter den ett knepp opp i Performance utgaven. Nettopp ferdig med å legge coating på den og nå må den stå og herde til i morgen. Da blir det testing 😃

Blid kar her😁

Vis vedlegget 1130238
    Skjønner jeg godt!
    Fin bil som sagt, men når blir egentlig hjula på vanlige biler store nok?
    Leste et sted at et 20"-hjul veier oppunder 35kg,
    og da lettmetallfelger kom i forrige årtusen så var argumentet minst mulig uavfjæret masse.
    Det er tydeligvis ikke viktig lengre.
    😂

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.016
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Dette med dekk kan jo bli en særs interessant sak etterhvert - og hvordan blir et regelverk i praksis tilpasset nordisk klima?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.406
    Sted
    Ein knaus
    Et mer praktisk anliggende:
    Hvilke ladekort/-avtaler/-apper trenger man/er smart å ha?
    Godt spørsmål.

Sidan eg køyrer vintage Leaf er eg avhengig av å lada lite og tregt, men ofte. Dessutan treng eg det litt uvanlege Chademo-støpselet (velkjent problem med vintage i dei fleste former: rare kontaktar, ein del støy og dårleg kapasitet; utover dette er bilen super).

Difor har eg kapitulert. Når eg har funne ein ladestasjon, installerer eg rett og slett appen eg treng. Det er mindre styr enn å skulle finne lure løysingar for å redusera antal appar (ca. 90% av ladinga gjer eg uansett på Zaptec-ladaren heime).

Desse har eg på telefonen no:

- EasyPark (særleg Recharge)
    - Mer (Statkraft: elendig app, men det kan koma av at mange av ladarane er gamle)
    - Bilkraft
    - Circle K Charge

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.587
    Torget vurderinger
    1
    Et mer praktisk anliggende:
    Hvilke ladekort/-avtaler/-apper trenger man/er smart å ha?
    Kommer an på kjøremønstret ditt.
    Kommer du hjem om ettermiddagen, kan lade hjemme og rekkevidden er god nok til å dekke daglig kjørelengde, så trenger en strengt tatt ingen ladeavtale, og kan heller lade sporadisk via Elton-appen og tesla-appen. UnoX og Tesla er rimeligst.
    Baserer du deg på hurtiglading kan en ladeavtale lønne seg, og igjen tesla sin løsning. Ionity har vel også blitt rimelig på ladeavtale.
    MER-hurtiglading er så dyrt at det bør helst være nødløsning.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.166
    Torget vurderinger
    4
    Kjørte 6 mil på blandet landevei idag, litt 40-sone, en del 80 og en del 60-sone, + en 'akademisk pause' med gjødsling av busker og kratt et kvarters tid.
    Energi tilsvarende 0,6 liter diesel på å kjøre 6 mil med den nye, stygge flodhesten Hyundai Kona 24 model.
    Hva bruker andre el-doninger nå om sommeren?

Vis vedlegget 1130170
    1.4kwh på mila på dagens tur fra Kristiansund til Trondheim.

• Liker
    Reaksjoner: AOC

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.662
    Skjønner jeg godt!
    Fin bil som sagt, men når blir egentlig hjula på vanlige biler store nok?
    Leste et sted at et 20"-hjul veier oppunder 35kg,
    og da lettmetallfelger kom i forrige årtusen så var argumentet minst mulig uavfjæret masse.
    Det er tydeligvis ikke viktig lengre.
    😂
    Når jeg hadde Golf GTI mk1 så var det rimelig heftig med 16 tommere med 205 dekk. Polestar 4 Perfomance her veier nesten 3 ganger så mye og proporsjonene er noe jo helt annet enn en nett liten Golf. Har også en GR Yaris med 18 tommere og da original felg som veier 8,5 kg + dekk, sånn ca 18 kg pr tenker jeg. Disse her i 22 veier bortimot 35 kg stk ifølge Polestar. Mye uavfjæret vekt som man helst skal holde så lav som mulig så klart, men bilen er morsom å kjøre selv om GR Yarisen nok parkerer den på svingete vei og smil pr mil😁

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    182
    Sted
    Halden
    Rotetaxi-lanseringen har vært underholdende. Tyve biler, i Austin, Texas - kun fanbois og teslatro "influensere" som har fått lov å kjøre i bilene. Mange av disse har delt video av opplevelsen, til tross for mange problemer.

Det sitter en "mission abort" sjåfør i passasjersetet foran, denne har tilgang til to "kill switches" som kan stanse bilen øyeblikkelig, om nødvendig. De får ikke lov til å snakke med fanbois og -gals i baksetet. Det sitter en "controller" i hovedkvarteret, som følger med, og bilene får kun kjøres i oppholdsvær med gode lysforhold.

Det er juni 2025. I 2016 meldte Musk at "a driverless Tesla" ville krysse USA i løpet av 2017.

Ni år etter kjører bilene i et "geo-inngjerdet" avgrenset område av Austin, med en mann som skal forsøke å avverge altfor farlige situasjoner, og med styring fra en sentral. (Sentralen avsluttet en tur fordi det var meldt regn og passasjeren ble bedt om å forlate bilen straks).

Noen av de farlige/merkelige hendelsene som har sluppet ut til offentligheten, fordi utvalgte passasjerer har live-streamet:

List of clips showing Tesla's Robotaxi incidents
    Driving Footage

A lot of people have been documenting Tesla's Robotaxi rollout. I wanted to share a few I've collected. Feel free to share any I missed!
    1. Robotaxi drives into oncoming lane
    2. Rider presses "pull over", Robotaxi stops in the middle of an intersection, rider gets out while Robotaxi blocks intersection for a few moments
    3. Rider presses pull over and the car just stopped in the middle of the road. Safety monitor has to call rider support to get car moving again
    4. Robotaxi doesn't detect UPS driver's reverse lights (or the car reversing towards it) and continues to attempt to park, then safety monitor manually stops it
    5. Robotaxi cuts off a car, then randomly brakes (potentially because of an upcoming tree shadow?)
    6. Robotaxi going 26 in a 15
    7. Robotaxi unexpectedly brakes, possibly due to nearby police
    8. Robotaxi unexpectedly slams on brakes, causing rider to drop phone
    9. Robotaxi comes to a complete stop after approaching an object, then runs it over (rider says it's a shopping bag, though the car visibly bump up and down) (UPDATE: Some people have pointed out that the car's movement is from a speed bump immediately after the bag/object. The speed bump is more visible at full resolution.)
    10. Robotaxi runs over curb in parking lot
    11. Safety driver moved to driver seat to intervene
    12. Support calls rider during a Robotaxi ride, asks them to terminate the ride early because it's about to rain, rider is dumped in a random park

Vergecast har hatt det moro med noe som var "totally predictable" ifølge deres eksperter på selvkjørende biler. De åpner podcasten med å gå gjennom hva som har skjedd:

Muskwatch kommenterer:

After years of blown deadlines, Tesla this week finally launched a severely restricted and heavily supervised version of its Robotaxi service in Austin, Texas. The rollout has been less than ideal. Despite precautions, including the use of teleoperators, geofencing, and "safety monitors" (otherwise known as human employees sitting shotgun), Tesla's fleet of about 10 self-driving Model Ys has been recorded committing numerous traffic violations.

In one video, a Robotaxi could be seen driving into a lane for oncoming traffic for six seconds. Another video showed a passenger pressing the "pull over" button, only for the Robotaxi to stop in the middle of a multi-lane intersection, blocking it temporarily. After a similar incident occurred with another rider, the Robotaxi stopped in the middle of the road, prompting a safety monitor to call for support to get the car moving again. The cars also appear at times disoriented by police lights.

Robotaxis have also been filmed speeding, running over curbs, and braking erratically, with one coming to a complete stop due to a shopping bag that was floating in the roadway. One viral incident showed a Robotaxi failing to detect a UPS truck that was reversing in its direction, leading the safety monitor to press a manual button that stopped the Tesla's advance moments before a collision could occur. In a separate ride, the safety monitor had to move to the driver's seat to take over the car. (The use of safety monitors, while clearly necessary, contradicts a promise Musk made to analysts and investors in January. "Teslas will be in the wild, with no one in them, in June, in Austin," he claimed at the time.)

In a statement, the National Highway Traffic Safety Administration said it is "aware of the referenced incidents and is in contact with the manufacturer to gather additional information." Austin's transportation department saidon Thursday that it reported its first "safety concern" involving a Robotaxi. The incident was traced back to a Robotaxi that slammed on its brakes after approaching police vehicles that were outside its driving path.

Many of the riders chosen to participate in the Robotaxi beta are Tesla investors and fans of Musk. Rides can be requested through a Robotaxi app and may be denied during inclement weather. Tesla is charging riders a flat fee of $4.20, a number famous for — among other things — Musk's false claim that he had secured funding to take Tesla private at $420 per share.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.816
    Sted
    Trondheim
    Hvordan forklarer Volvo nå ulykken i Sandvika. Uavhengige undersøkelser sammen med vitneforklaringer viser at det ikke satt noen i førersetet.
    En god grunn til å faktisk ha en Startknapp i en elbil.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.518
    Hvordan forklarer Volvo nå ulykken i Sandvika. Uavhengige undersøkelser sammen med vitneforklaringer viser at det ikke satt noen i førersetet.
    En god grunn til å faktisk ha en Startknapp i en elbil.
    Har man handlet noen melkekartonger og var dum å sette handlenettet i et sete erfarer vel de fleste av oss uavhenging av bilmerke at det piper som om det står om livet for å få på sikkerhetselen. Så bilene har nok allerede nødvendige sensorer til å sikre mot slikt. Problemt er vel dette dustegreiene at man skal kunne parkere fra app og derfor omgår slik sikkerhet. Nå vet jeg ikke om Volvo tilbyr dette, men det er nærliggende å tenke at det er tilrettelagt for slik.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.013
    Han gamle mannen i Sandvika skulle kjøre frem bilen fra passasjersiden. Bilen stod for tett på for at førerdøra lot seg åpne. Hva mannen har gjort inni der er vanskelig å si, men jeg tenker at siden kona stod og så det hele så ville jeg tro politiet har en relativt god oversikt for å frafalle videre sak. Mannen hadde neppe sele på, så om de fant han i bagasjerommet etter å ha falt 10meter så betyr ikke det allverdens heller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.816
    Sted
    Trondheim
    Det satt ingen i førersetet. Han skulle klatre over fra passasjersetet. Han kan selvfølgelig ha vært borti bremsen og girhendelen og dermed satt bilen i drive etc. Derfor min kommentar om at bilene kanskje skulle hatt en startknapp man må trykke på når man trykker inn bremsepedalen for å starte bilen.
    Noen biler har og jeg har hørt noen spørre om hvorfor. Kanskje derfor!

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.572
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Min har ihvertfall startknapp. Man må til og med tråkke på bremsa samtidig som man trykker på knappen.

Johan-Kr

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.013
    Teslaen har ingen knapper eller hendler overhodet. Liker det sånn.

Man hopper inn, ett trykk på bremsen lukker døra. Ett trykk til og bilen forutser Drive eller Reverse. Denne funksjonen velger man å aktivere, default er å velge D eller R via skjermen.

Girvalg via skjermen vil jeg anse som like trygt som en startknapp siden man ikke vil komme borti en girvelger i midtkonsollen dersom man klatrer over den fra passasjersiden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.816
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker faktisk å bestemme over bilen, ikke at bilen skal bestemme over meg.

Lurer litt på hvordan man slår på blinklys hvis det ikke finnes noen knapper eller hendler. Det kan da ikke være meningen at man skal strekke seg mot skjermen for å slå på blinklys? Utrolig at man mener at det er bedre med dårlig sikkerhet for at produsenten skal spare penger.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.013
    Lurer litt på hvordan man slår på blinklys hvis det ikke finnes noen knapper eller hendler. Det kan da ikke være meningen at man skal strekke seg mot skjermen for å slå på blinklys? Utrolig at man mener at det er bedre med dårlig sikkerhet for at produsenten skal spare penger.
    Man har selvsagt knapper på rattet for blinklys. Fungerer helt fint etter kort tilvenning.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.277
    Tesla, Mercedes, Audi, Bmw og resten av hurven har mye å lære...
    2026 BYD TANG L - Luksus EV

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn