Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    14 000,- riksdaler for bare kjølevæsken???
    Jepp. Det kostet 11000 når jeg spurte for 1 år siden, men ettersom de selger så få biler, så har de lagt på 3 lakser til for å få mer inntjening der, og har oss som eier en slik bil i skrustikka. Ingen væskebytte - opphør av batterigaranti. De skylder på økte priser på Low Conductivity Coolant fra Hyundai/Kia, men i Sør Korea der den kommer fra koster kjølevæsken knapper og glansbilder.
    Med kontroll/evt smøring av bremsene kan en legge på 2 riksdaler til, 16.000,- blanke kroner.
    Hvert 4. år har servise på Ioniq 5 tilsammen kostet ca 25.500,- kroner ila de 4 årene.
    2. år: 6000 kr
    3. år: e-call-batteri 3500 kr
    4. år: med kjølevæske og bremseservice 16000 kr.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo være flyverust som har satt seg på dørene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    ^Livlig kommentarfelt på den siste der. 😄
    Mye å velge mellom. Det er en tullebil.


    Here’s the section on Exterior Cleaning: https://service.tesla.com/docs/Publ...UID-E35BF0DC-F3BC-49F1-9190-4A73BA9E428F.html

    Note the sections that say No hot water, Do not wash in direct sunlight, Use isopropyl wipes to spot clean, Mud buildup that causes damage(??!!!) will void the warranty, Don’t aim a hose directly at a window (what the actual fuck?), Don’t use wheel-cleaning products as they can damage the wheels.

    All of that - aside from my editorialising - comes directly from the Tesla website.

    This is the most delicate thing I’ve ever seen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    Elmo har altfor mange Yes-men rundt seg.
    USD 33.000 for reparasjon etter å ha kjørt Cybertruck i regnvær


    En annen måtte ut med USD 21.000 fordi batteriet tok skade av samme.

     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.976
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er litt merkelig
    Grillen min har topp av rustfritt stål, den blir varmet till 300 grader, står ute året rundt og har ikke en eneste rustflekk
    eksosrørene på bilen blir utsatt for alt slags dritt, salt, piggdekkstøv, vann, snø, diverse kjemikalier fra bilvask etc, ikke en eneste rustflekk

    tesla cybertruck får en dråpe regn på seg og det rustfrie stålet får rustflekker
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.153
    Antall liker
    9.481
    Er litt merkelig
    Grillen min har topp av rustfritt stål, den blir varmet till 300 grader, står ute året rundt og har ikke en eneste rustflekk
    eksosrørene på bilen blir utsatt for alt slags dritt, salt, piggdekkstøv, vann, snø, diverse kjemikalier fra bilvask etc, ikke en eneste rustflekk

    tesla cybertruck får en dråpe regn på seg og det rustfrie stålet får rustflekker
    ...........og det skuddsikre glasset tåler ikke trykket fra en hageslange. Hele bilen er en stor bløff.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ikke var det Cybertruck og ikke var det USD, men det handlet om Tesla.
    Etter å ha harselert med VW i noen år så kjøpte han seg en ny folkevogn. Er nok bare et tidsspørsmål før det står en tesla på tunet
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    811
    Artig at man tror på slike artikler; som at regnfall medførte kondemnering av bilen, eller at det var bilvasken og ikke at bilen ble kjørt i havet på ei strand som gav problemer
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.455
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sk rustfritt stål kan ruste. Det er ikke verre enn det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    811
    Jeg fjerner jevnlig rustflekker i lakken på mine biler bygd i plastikk og aluminium også
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.976
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Piggdekk støv/bremsestøv det. Kan jo bli litt av det, men dette fjernes jo lett uten synlige merker etterpå
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan ikke helt se at det er skal være mulig å få rustflekker (som jo er oksiderte jernpartikler - Fe2O3) på plast (unntatt hvis det er jernoksidpartikler som har festet seg på plasten som @Dr_BASS nevner og som lett kan fjernes med en vask).
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.455
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lampeolje er et helt elegant (og billig) middel å løse opp asfaltflekker og slike rustflekker på. Rengjør godt etterpå og poler opp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.455
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ren parafin er bedre enn lampeolje til avfetting
    Lampeolje er parafin der de har fjernet en del av de aromatiske hydrokarboner (Benzen).
    Benzen er et "løsemiddel" som nok vil ha en bedre effekt, men...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.442
    Antall liker
    12.561
    Sted
    Sørlandet
    Ford F150 er et fullstendig idiotisk utgangspkt for en elektrisk bil. Luftmotstand som en fallskjerm og vekt som det Japanske Sumo landslaget. Testforbruk på 26,6 kWt/100 kilometer vil bety ca 35kWt på vinterstid.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Ford F150 er et fullstendig idiotisk utgangspkt for en elektrisk bil. Luftmotstand som en fallskjerm og vekt som det Japanske Sumo landslaget. Testforbruk på 26,6 kWt/100 kilometer vil bety ca 35kWt på vinterstid.
    Er vel ikke noe forskjell på el eller ICE i så måte?? Pick-up er Pick-up på godt og vondt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.532
    Antall liker
    3.653
    Sted
    Sunnmøre
    Sant. En idiotisk bil er idiotisk uavhengig av teknologi.
    Eg ser at det er mange handverkarar, entreprenørar og bønder (eller folk som gjerne vil tenkja på seg sjølv som det) her i bygda som køyrer rundt i pickup med forbrenningsmotor (dessutan, eit par surfer-slackers som bur borti svingen), så slike bilar må vel vera godt for noko anna enn ego-pleie?

    Nyttelast er 535 kg - er ikkje det litt i minste laget? Min Multivan har 809 kg, og vesentleg mindre lasteplass. Ein Amarok diesel (som litt googling tilseier er "a cloned ranger", altså litt mindre) har 931 kg og same hengjarvekt (3,5t). Det verkar litt rart å dra rundt på eit svært lasteplan som du ikkje kan lasta tunge ting på.

    Er dei europeiske kategoriane som gjer amerikanske "full size"-pickupar til idiotiske bilar?
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Man kan bumpe nyttelast opp med et kvart tonn med å registrere den som lett lastebil.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.976
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ford F150 er et fullstendig idiotisk utgangspkt for en elektrisk bil. Luftmotstand som en fallskjerm og vekt som det Japanske Sumo landslaget. Testforbruk på 26,6 kWt/100 kilometer vil bety ca 35kWt på vinterstid.
    Skal vi ikke lage lastebiler heller da siden det har så mye luftmotstand?
    En full size pickup har sine bruksområder og det er vel ingen p.t som leverer innenfor dette segment annet enn ford
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.532
    Antall liker
    3.653
    Sted
    Sunnmøre
    En full size pickup har sine bruksområder og det er vel ingen p.t som leverer innenfor dette segment annet enn ford
    Heilt sikkert, men kva er eigentleg desse bruksområda som ikkje vert dekt av små pickup-ar? Kva det med F-150 som er fantastisk for dei som (av ein eller annan grunn) har bruk for pickup?
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at man kanskje ikke trenger noen god grunn annet enn at man vil ha... eller skal man måtte forsvare alle sine valg ut fra reell nytteverdi, på et hifi-forum av alle steder ?? ;)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.532
    Antall liker
    3.653
    Sted
    Sunnmøre
    Tenker at man kanskje ikke trenger noen god grunn annet enn at man vil ha... eller skal man måtte forsvare alle sine valg ut fra reell nytteverdi, på et hifi-forum av alle steder ?? ;)
    @Dr_BASS forklarte at desse hadde "sine bruksområder", bruker "full size pickup" nærast som eit epitet og forklarer at dette er det ingen andre som leverer.

    Så difor lurte eg, ærleg og oppriktig, på om dette var bruksområde ut over å få sjåføren til å kjenna seg kul og tøff fordi hen køyrer stor bil. Det er visst viktig for ein del; konemor elskar til dømes å køyra i fysisk stor bil.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.930
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De som kjøper full size pickuper har typisk behov for å trekke tungt, og få med seg tyngre ting på planet.

    Lightning regga som klasse B har stusslig nyttelast, så en må opp på klasse C1 for å få dette bra.

    Det er ingen andre elektriske pickuper (på det norske markedet), med unntak av dette tullet til Maxxus, som hverken fikser hengervekt eller har 4WD (de har ikke skjønt hva pickup handler om).

    En full size kan praktisk sett ha et baksete som funker for å frakte 3 personer der. Euro-pickuper har IMO ikke bakseter som er egnet til annet en korte turer.

    Generelt sett er pickup en utrolig praktisk bil, hvis en gjør mer enn å kjøre på noen handlenett. Jeg hadde en Amarok som min forrige bil. Ingen problem å kjøre for å hente f.eks. en palle ved.

    De aller, aller fleste elbiler har veldig mye begrensinger i typegodkjenningen for hva du lovlig kan dra av henger. Min bil har 1500kg hengervekt, og det er ikke mer enn at jeg synes det bør være såpass. (Jeg er klar over hva det gjør med rekkevidden, men det lar seg løse)

    Johan-Kr
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.976
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Klart at begrensningen i nyttelast gjør denne El pickupen litt mindre brukbar.
    Men man har dobbelkabin og et enormt plan.
    Typisk på en slik pickup laster man lett feks hele plater på 240x120 eller 2 paller.
    I tillegg kan man laste høyt og man kan ha ukurrante mål på ting uten at det er noe big deal.
    Videre kan man jo feks sette på omtrent en hel hundegård bakpå Der, praktisk for de som driver med hund.
    Hvis du jakter kan du pælme en elg bakpå der.

    Beklager at jeg ble litt entusiastisk over at man endelig får et batterikjøretøy som ser bra ut og at man for en gangs skyld kan få en full size pickup som ikke koster skjorta.

    For min del driver jeg uansett bare med eldre biler, men kanskje jeg kjøper en slik om 20-30år når man vet om teknologien er bra og man har et ettermarked som tilbyr modifiseringer/forbedringer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.582
    Antall liker
    35.502
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter fortsatt på en helelektrisk pickup (eller SUV) med rett miks av egenskaper, inkludert 2000+ kg tilhengervekt, firehjulstrekk, lasteplan og/eller takgrind (exit Model X). F150 er litt for stor, men nye Ranger ble dessverre bare en hybrid. Tesla Cybertruck er en vits og en bortkastet mulighet. Bollinger så lovende ut, men ble satt på vent. Rivian finnes, men ennå ikke i Norge. Så jeg har fortsatt en gammel Subaru som traktor og venter på at min neste bil blir oppfunnet. Enslags elektrisk Grand Wagoneer.

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Jeg venter fortsatt på en helelektrisk pickup (eller SUV) med rett miks av egenskaper, inkludert 2000+ kg tilhengervekt, firehjulstrekk, lasteplan og/eller takgrind (exit Model X). F150 er litt for stor, men nye Ranger ble dessverre bare en hybrid. Tesla Cybertruck er en vits og en bortkastet mulighet. Bollinger så lovende ut, men ble satt på vent. Rivian finnes, men ennå ikke i Norge. Så jeg har fortsatt en gammel Subaru som traktor og venter på at min neste bil blir oppfunnet. Enslags elektrisk Grand Wagoneer.

    Isozu D-Max med 3,5 tonn på hengerfeste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn