Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Driver og vurderer bytte av konebil, fra en Yaris til el-bil.
    Argumenter for og mot mht kjøp av f eks en i3 20modell?
    Har flere på jobb som kjører i3, eldre modeller, og de "elsker bilen"......

    Ellers noen "tommelfingerregler" mtp hvor "gammel" elbil det er greit å kjøpe, gitt hennes begrensede bruk/kjørelengde?

    Madamen kjører lite og forsiktig, 6-7000/år

    mvh
    Proffen
    Rimeligste bilen jeg har eid.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Avhengig av boks så er jo minimum kommunikasjon med bil og rapportering av effekt, så må de kunne motta styring fra toppsystem for tillat effekt og eventuelle pauser i rotasjon.

    For de som har lagt all styring i boksen så kan jo de mest avanserte styre all lastbalansering som også inkluderer sikring av flere nivåer i bygg, hovedfordeler, underfordeler osv.

    Eneste jeg ikke har sett at de kan gjøre er utjevning av last for å unngå kortvarig effekttopp som gir et unødvendig dyrt effektledd på regningen.
    Jeg har en Zaptec-boks hjemme, og den kan utstyres med kommunikasjonsmodul plugget i sikringsskapet og kan da ha lastbalansering.

    Tibber og Easee sammen kan vel styre ladingen, slik at det lades når strømmen er billigst.

    Der jeg jobber, er det en hel bråte med Easee-ladere. De er satt opp slik at med lastbalansering, slik at trafoen ikke overbelastes. Da har en egen ladebrikkebogså.

    Johan-Kr
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Zaptec-boks hjemme, og den kan utstyres med kommunikasjonsmodul plugget i sikringsskapet og kan da ha lastbalansering.

    Tibber og Easee sammen kan vel styre ladingen, slik at det lades når strømmen er billigst.

    Der jeg jobber, er det en hel bråte med Easee-ladere. De er satt opp slik at med lastbalansering, slik at trafoen ikke overbelastes. Da har en egen ladebrikkebogså.

    Johan-Kr
    Har Tibber, Easee og ein liten dings kopla i sikringsskåpet. Betalte 500 for dingsen, ferdig betalt med spart mellomledd på 2,5 månader :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Med strømstøtten er det ikke alltid like lett å se at smart laststyring lønner seg dersom man fort havner opp på et dyrere effektrinn.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Med strømstøtten er det ikke alltid like lett å se at smart laststyring lønner seg dersom man fort havner opp på et dyrere effektrinn.
    Med lastbalanseringa løyser dette seg sjølv. Eg har stilt den inn på max 10kW, so styrer den sjølv slik at eg lader når det er billegast utan å hamna på neste effekttrinn.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Da betaler du 140,- mer i mnd for effektledd opptil 10kW. Sier man at reell prisforskjell etter strømstøtte er i snitt 30%, må du lade nesten 500kwh hver måned for å bare spare inn de 140,- Eller kjøre mot 3000km hver eneste måned. Når gjennomsnittsnordmannen kjører 1000km så har jeg problemer med å se lønnsomheten.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Da betaler du 140,- mer i mnd for effektledd opptil 10kW. Sier man at reell prisforskjell etter strømstøtte er i snitt 30%, må du lade nesten 500kwh hver måned for å bare spare inn de 140,- Eller kjøre mot 3000km hver eneste måned. Når gjennomsnittsnordmannen kjører 1000km så har jeg problemer med å se lønnsomheten.
    No køyrer eg over 3000 km i månaden, i tillegg til at straumen som går til bilen er 20% billegare enn snittet med Tibber. Køyrer minimum 2, opp til 4 bomringer, so dette er god butikk. For meg, i min situasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Tysker har kjørt 1.9 millioner kilometer i sin Model S

    Der Tesla-Fahrer | Finansavisen

    bak mur, men noen høydepunkter:

    Og nei, bilen er aldri taxi-kjørt som både norsk og utenlandsk presse tidligere har skrevet. Hansjörg er bare veldig, veldig glad i å kjøre bil og liker tilsynelatende oppmerksomheten fra pressen.
    ...

    Den mest eksotiske kjøreturen var til Kina. Den lengste (sammenhengende) turen var fra Nordkapp til Tarifa, det sydligste punktet i Spania. Ellers har han for det meste kjørt rundt i Europa og Nord-Afrika. I anledningen denne korte Norge-visitten tok han med kona.
    – Vi skal en liten tur innom Bergen. Så kjører jeg alene til Marokko, sier han.
    ...

    Mannen liker å slå rekorder. Men det er ikke bare kilometerstanden som er oppsiktsvekkende. Det er også hans gjennomsnittlige forbruk, på kun 15,8 kWh/100 km, som er godt under det offisielle estimatet på 19,9 fra Tesla.
    Dette til tross for om lag 400 hestekrefter under panseret, eller skal man si «under baksetet», og at 0-100 km/t fortsatt går på rundt 4,4 sekunder. Hans bilinteresse stammet fra da hans far kjørte i 200 km/t på Autobahn. Likevel:
    – Jeg kjører sjeldent over 100 km/t, sier han.
    ...
    Det er nå Tesla-hatere kan finne frem popcornet. Hansjörg har byttet (eller reparert) elmotoren (Drive Unit) hele 13 ganger. Det er den nest viktigste og dyreste komponenten i en elbil etter hovedbatteriet. Å reparere en motor koster fort 50.000-60.000 kroner.

    Heldigvis for Hansjörg har Tesla tatt regningen for 12 av disse under garantien. Når han til slutt måtte betale for det selv, dro han heller til et uavhengig bilverksted i Kroatia for å reparere motoren.
    – Åpenbart gjorde Tesla-verkstedet en dårlig jobb. Jeg har ofte hatt ulyd fra motorene, som er et dårlig tegn, sier han og legger til:
    ...

    Hva så med den aller viktigste komponenten, nemlig hovedbatteriet? Vel, her imponerer Hansjörgs gamle Tesla. Bare tre ganger har han byttet batteriet. Med to millioner kjørte kilometer og en relativt hyppig bruk av hurtiglading, er ikke tre batteribytter mye.
    Første gang batteriet døde var etter 240.000 kilometer, noe som absolutt ikke er uvanlig.

    Hansjörg fikk først et lånebatteri av Tesla, men kort tid etterpå fikk han sitt gamle batteri tilbake, ferdig reparert. Og hva er levetiden på et reparert batteri, mon tro?:

    – På dette reparerte batteriet kjørte jeg i 650.000 kilometer, sier han.

    Det var først nylig, etter 1,75 millioner kilometer, at han måtte bla opp selv ved å kjøpe et helt nytt batteri. Prislappen ble 20.600 euro, tilsvarende rundt 230.000 kroner. Det er betydelig mer enn hva denne typen bil er verdt i dag.


    Ellers har bilen holdt seg godt, ifølge ham.
    – Hvor mye har du brukt på reparasjoner?
    – Cirka 50.000 euro.
    Inkludert i de 50.000 euroene, tilsvarende knappe 600.000 kroner, er altså et nytt hovedbatteri og en reparert motor. Resten er småplukk, som bremsekalipere, dørhåndtak, AC-kondensere, osv. Det betyr 30 øre pr. kilometer i reparasjoner.
    ..

    Men selv om Hansjörg «misbruker» bilbatteriet hver dag med hurtiglading, er han veldig bevisst på vedlikehold og tiltak som kan forlenge levetiden på batteriet, motoren og resten av bilen. Han kjører aldri batteriet tomt og lader aldri opp til 100 prosent. Han passer også på å forvarme batteriet før hurtiglading, spesielt her i Norge.
    – Etter jeg har vært i Marokko, skal jeg kjøre til et verksted i Kroatia for å bytte olje i motoren. Det anbefales etter 200.000 kilometer, sier han.
    Ja, for selv elbiler trenger oljeskift en sjeldent gang i blant. For Hansjörg er det imidlertid nødvendig med oljeskift én gang i året.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    600 km. om dagen, hver dag hele året? Høres vel litt tvilsomt ut.
    Fyren har mye pæng så jobber ikke og liker godt over snittet å kjøre bil tydeligivs. Det finnes jo gærninger rundtomkring i verden på de fleste områder. Han har vært mye omtalt i utlandet også visstnok.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Får sett verden da...
    Dersom ikke tesla hadde byttet motor så mange ganger på garanti så hadde regnestykket blitt annerledes. Men fortsatt ikke så ille.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Dersom ikke tesla hadde byttet motor så mange ganger på garanti så hadde regnestykket blitt annerledes. Men fortsatt ikke så ille.
    Er det ikke kilometerbegrensning på garantien på disse Tesla-bilene?
    Med en kjørelengde på (flere) hundretusen km/år så hadde ikke garantien vart på veldig lenge under normale betingelser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Er det ikke kilometerbegrensning på garantien på disse Tesla-bilene?
    Med en kjørelengde på (flere) hundretusen km/år så hadde ikke garantien vart på veldig lenge under normale betingelser.
    Vet ikke hva det var den gang eller i Tyskland, men batteri og drivenhetene har 8 år / 240k km. Så får man vel uansett 1 års garanti på noe som byttes, så det er vel mulig at det har skjedd innenfor et ganske kort tidsrom (det var jo mye problemer med DUene en tid) eller at de ikke har klart å fikse det eller noe slikt. Jeg fikk byttet nav m/ sensor på ett av bakhjulene 3 ganger på min før det endelig funket, jeg betalte kun for den første gangen - dette var etter 5 år så ikke dekket av garanti.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Den nye sjefen i Toyota har en realistisk tilnærming til elbiler.
    Toyota tjener mye penger på hybridbiler og tar store markedsandeler i USA. Toyota ruller ikke elbiler ut for fullt før ca 2030 da den nye batteriteknologien er klar for å masseproduseres.
    Toyota sier at rene elbiler maksimalt vil ta 30% av totalt antall solgte biler på verdensmarkedet, resten hybrid, fossibiler og andre typer nullutslipp kjøretøyer.

    Blir glad av å lese om prognoser fra Toyota som har rot i virkelighetens verden, ikke MDG-ønsketenkning på hvordan verden skal være basert på politiske beslutninger i Norge.

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den nye sjefen i Toyota har en realistisk tilnærming til elbiler.
    Toyota tjener mye penger på hybridbiler og tar store markedsandeler i USA. Toyota ruller ikke elbiler ut for fullt før ca 2030 da den nye batteriteknologien er klar for å masseproduseres.
    Toyota sier at rene elbiler maksimalt vil ta 30% av totalt antall solgte biler på verdensmarkedet, resten hybrid, fossibiler og andre typer nullutslipp kjøretøyer.

    Blir glad av å lese om prognoser fra Toyota som har rot i virkelighetens verden, ikke MDG-ønsketenkning på hvordan verden skal være basert på politiske beslutninger i Norge.

    Om de noen gang klarer å få tak på faststoff batterier... jeg tviler.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    13
    Apropos hybrid.
    Hadde en MB C350e hybrid og det var en dårlig kombo imo.
    Veldig kort rekkevidde elektrisk, tørst bensinmotor, liten bensintank og lite bagasjerom pga batterier.
    Litt gøy i akselerasjonsfelt, og ellers "bare dødvekt".
    Avgiftsmessig kom man godt ut dog.
    Den jeg lånte hadde kortere rekkevidde på èn tank+el enn model y lr tror jeg.
    Den nye varianten (C300de ?) er vel diesel, med fire ganger så lang elektrisk rekkevidde.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Apropos hybrid.
    Hadde en MB C350e hybrid og det var en dårlig kombo imo.
    Veldig kort rekkevidde elektrisk, tørst bensinmotor, liten bensintank og lite bagasjerom pga batterier.
    Litt gøy i akselerasjonsfelt, og ellers "bare dødvekt".
    Avgiftsmessig kom man godt ut dog.
    Den jeg lånte hadde kortere rekkevidde på èn tank+el enn model y lr tror jeg.
    Den nye varianten (C300de ?) er vel diesel, med fire ganger så lang elektrisk rekkevidde.
    Ja eid samme bilen. Ble helt svett av den drivlinja. Men superflott interiør hadde den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Min 330e var helt grei. 5 mil elrekkevidde om sommeren. 0,46 l/mil på langtur. Trondheim - Halden på en tank. Helt OK.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.163
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min GLC 300de er akseptabel på el-rekkevidde og snittforbruk. Litt tørst på småkjøring på vinteren, men får se nå hva resultatet blir med høyere temperatur og sommerdekk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ulempen med de fleste hybrider, spesielt tyske og Volvo, er at serviceprisene er så ville at drivstoffbesparelsen kan man nesten se bort fra. Hørte en XC90 som koster 17-18 tusen i service.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke hva servicekostnadene var på min 330e. Betalte ca. 10 000 for en 5 års serviceavtale og alle servicer jeg hadde på den (3 stk) ble gjort uten ekstra kostnader for meg.
    GTEene (Golf og Passat) var mye dyrere.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Man kan si hva man vil om de mange ladestasjoner Screenshot_20240414_203331_Chargemap.jpg
    Ja, de har snart tatt igjen antall bensinstasjoner...

    Screenshot_20240414_203029_The Fuel App.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjører elbil til daglig men ikke på langturer på vinter.

    Min adBlue Mercedes eklasse Bergen Trondheim over strynefjell forrige uke:

    20240408_185740.jpg

    0,38 på mila.

    27 l diesel til 19 kr/l. 0,39 på returen. Var litt hard på gassen.

    Har kjørt på.0,36 mellom Bergen og Voss men der er det flatt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pent. En jevnstor elbil ville fortsatt få et energiforbruk tilsvarende ca 0,17-0,18 kWh/km. I diesel blir det 1,7-1,8 l/100 km. Differansen er varmetapet fra forbrenningsmotoren. Disse tallene «går opp» med effektivitet rundt 40 % for dieselbilen og 90 % for elbilen.

    Du betalte kr 1,90 pr kWh diesel, forresten, 10 kWh pr liter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, tallene er godt kjent og sånn er det. Var kanskje bare ment som et eksempel på at pen kjøring med eksisterende ICE biler ikke er helt håpløst mens man venter på at andre energikildet dekker alle mulige behov. Det tar tid dessverre.

    Og med to i bilen er det lagt gunstigere enn å fly så vidt jeg kjenner tallene.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja egentlig, ser helt jævlig ut men samtidig tøft. De breidda skjermene og hvordan hjula slikker buene gjør nok mye for at det ser tøft ut.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Stavanger
    Hvorfor EL bil, hvorfor får en type bil plutselig betegnelse snudd på hodet.
    Er det pga Batteribil blir for avansert for kjøperne. Det passer bedre. El motoren alene gjør ingenting annet en å eksistere å gir ikke en millimeter fremdrift uten energi kilde å i disse bilene er det i form av et Batteri.
    jamført med hva en ellers på andre bruker som er bensin, diesel eller hydrogen.
    så BATTERIBIL.
    må legge til det er så rart fordi disse elbil tilhengerene er så opptatt av korrekthet, men så feiler dem å kalle det dem forguder med sitt regelrette navn. Trist og komisk egentlig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tja vi kan jo kalle det forbrenningsmotor bil
    for hydrogen kan vil kalle det brenselscelle bil
    for batteribiler kan vi kalle det elektrisk motor bil

    Forsåvidt enig, idiotisk å kalle det el bil. Alle biler er jo elektriske i form av at det har elektronikk, batteri og kabler
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Stavanger
    Batteribil, sånn motsett “drivstofftank-bil”? :unsure:

    Du kan få kalla det akkurat det du vil. Sjølv irriterer eg meg litt over at vi ikkje uttalar helikopter med stum p.
    😄 kognitiv dissident .. 😂
    Enten det, eller er du helt udatert. Bensin og Diesel biler kalles det. Noen har funnet opp et ord dem siste år. Mn noen år vs over 100år med navnet bensin.. hehh
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Stavanger
    tja vi kan jo kalle det forbrenningsmotor bil
    for hydrogen kan vil kalle det brenselscelle bil
    for batteribiler kan vi kalle det elektrisk motor bil

    Forsåvidt enig, idiotisk å kalle det el bil. Alle biler er jo elektriske i form av at det har elektronikk, batteri og kabler
    Dem i siste år han funnet opp navnet fossilbil å holt seg til det selv om det ikke forklarer fremstofmiddel som er mere en 1
    Av å tro dem har noe bedre som dem faktisk ikke har. Må dem kompensere med et negativt ladet ord 😁
    Når noen skriver ordet fossilbil om bensin eller dieselbil bare husk det er noe dem ikke sa før fordi dem kunne ikke ordet. Det eksisterte ikke.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Stavanger
    tja vi kan jo kalle det forbrenningsmotor bil
    for hydrogen kan vil kalle det brenselscelle bil
    for batteribiler kan vi kalle det elektrisk motor bil

    Forsåvidt enig, idiotisk å kalle det el bil. Alle biler er jo elektriske i form av at det har elektronikk, batteri og kabler
    Kan ikke kalle det forbrenningsmotor bil uten å nevne hva den forbrenner.

    tanken å det som er i den bruker vi til å forklare hvilke bil vi har i snart 100år.

    hva er inni den store tanken/kontaineren i elmotorbilene, batterier. Eller mere korrekt kanskje lithium som er pr liter/kg mye mere forurensende en diesel eller bensin.
    og det virker ikke av seg selv , må regenereres med strøm. Var nokk det som tok knekken på dem i 1910-20 årene. Å ikke bensin mongulene.
    dem var pianøtter sammenlignet med Westinghouse og Edison firmaene som laget strøm.
    bensin solgtes på apotek i den tid.
    rart hvordan noen forandres historien så deres perspektiv passer å på veien får en gjeng tilhengere som behandler dem som guder og profeter. Bæææ bæææ bæææ dere er best vi bukker å bøyer å blir sinte på dem som ikke er enige. Sån kriger har startet
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.141
    Antall liker
    9.465
    😄 kognitiv dissident .. 😂
    Enten det, eller er du helt udatert. Bensin og Diesel biler kalles det. Noen har funnet opp et ord dem siste år. Mn noen år vs over 100år med navnet bensin.. hehh
    "Elektrisk" er da ikke ett nytt ord?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke kalle det forbrenningsmotor bil uten å nevne hva den forbrenner.

    tanken å det som er i den bruker vi til å forklare hvilke bil vi har i snart 100år.

    hva er inni den store tanken/kontaineren i elmotorbilene, batterier. Eller mere korrekt kanskje lithium som er pr liter/kg mye mere forurensende en diesel eller bensin.
    og det virker ikke av seg selv , må regenereres med strøm. Var nokk det som tok knekken på dem i 1910-20 årene. Å ikke bensin mongulene.
    dem var pianøtter sammenlignet med Westinghouse og Edison firmaene som laget strøm.
    bensin solgtes på apotek i den tid.
    rart hvordan noen forandres historien så deres perspektiv passer å på veien får en gjeng tilhengere som behandler dem som guder og profeter. Bæææ bæææ bæææ dere er best vi bukker å bøyer å blir sinte på dem som ikke er enige. Sån kriger har startet
    -og den literen med bensin virker mange ganger etter at den er regenerert slik som litiumbatteri?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn