Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    811
    Citing the leaked files, the newspaper also reported about large numbers of customer complaints regarding the Tesla’s driver assistance programs, with about 4,000 complaints on sudden acceleration or phantom braking.


    Tesla truet Handelsblatt med søksmål og hevdet at de ikke hadde rett til å offentliggjøre meldingene. Handelsblatts jurister mener offentligheten har krav på å få vite hva Tesla forsøker å skjule.
    Denne artikkelen har altså ingenting med saken å gjøre, men at Tesla har brudt GDPR. Les artikkelen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    3.652
    Sted
    Sunnmøre
    Så denne og tenkte Hæ?! opptil flere ganger, men Uma Thurman:
    Klart dei måtte ha med Uma Thurman med den koffert-gimmicken.

    Kjenner meg litt glad for at BMW har sjølvtillit nok til å gjenta det dei gjorde med "The Hire" for tjue år sidan.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Så denne og tenkte Hæ?! opptil flere ganger, men Uma Thurman:
    En finner det ytterst kritikkverdig at sjåføren kjører over heltrukken skillelinje på veien ca 1:18 ut i filmen, for ikke bemerke diskriminiteten ved at en hvit kvinne tilsynelatende banker opp en farget mann. En trenger ikke kjøre som en random teslasjåfør i Norge, og en trenger heller ikke Kvinnegruppa Ottar i samarbeid med Klu Klux Klan som manusforfattere i reklamefilm.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    Deaktiver skiten.

    WAPO med en nådeløs artikkel.

    IMG_2396.jpeg
    SAN FRANCISCO — The school bus was displaying its stop sign and flashing red warning lights, a police report said, when Tillman Mitchell, 17, stepped off one afternoon in March. Then a Tesla Model Y approached on North Carolina Highway 561.
    The car — allegedly in Autopilot mode — never slowed down.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen mening om Teslas autopilot, men disse tallene sier jo isolert sett ingen ting. Er 17 dødsfall mye eller lite og antall ulykker høyere eller lavere pr kjørte km uten systemet?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.552
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Generelt er jo "autopilot" systemer en grei avlastning og en liten ekstra sikkerhet i en del situasjoner dersom de blir brukt rett, og produsenten ikke reklamerer med selvkjøring som selvsagt er farlig tøys som kan lokke svake sjeler. Jeg har ikke hatt annet enn stort sett positive erfaringer med systemene i de par bilene jeg har som benytter det.

    Det største problemet med Tesla er at det er eid av konspirasjonsteoretikeren og halvfascisten Musk. Det som skjer rundt Twitter er virkelig ikke bra for de som gidder følge med.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Generelt er jo "autopilot" systemer en grei avlastning og en liten ekstra sikkerhet i en del situasjoner dersom de blir brukt rett, og produsenten ikke reklamerer med selvkjøring som selvsagt er farlig tøys som kan lokke svake sjeler. Jeg har ikke hatt annet enn stort sett positive erfaringer med systemene i de par bilene jeg har som benytter det.

    Det største problemet med Tesla er at det er eid av konspirasjonsteoretikeren og halvfascisten Musk. Det som skjer rundt Twitter er virkelig ikke bra for de som gidder følge med.
    Teslas markedsføring rundt autopilot er problematisk. Istedenfor å markedsføre det som førerassistanse så kaller de autopilot og det sauses sammen med Musks prat om selvkjørende biler etc. Folk som ikke setter seg inn i funksjonene tror jo at bilen nærmest kjører av seg selv.

    Også er det smått komisk at adaptiv cruisekontroll som (premium)biler har hatt i 10 år pluss heter Autopilot hos Tesla, og enhanced autopilot om du slenger på auto lane change (som mange biler har nå). Autopiloten/adaptiv cruisekontroll er bittelitt bedre enn det jeg hadde på min forrige bil, en 2013-modell Volvo V70.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en annen lader. Min elektriker fortalte at han har montert en del fra Easee, men at han alltid koblet inn en jordfeilbryter, dersom det ikke alt var en på kretsen han anvendte. Han hadde vært kritisk til at disse manglet lenge før det ble sak av det.

    Jeg har heldigvis et annet merke og Easee har, dessverre, et problem som ser ut til å senke selskapet.

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Autopiloten/adaptiv cruisekontroll er bittelitt bedre enn det jeg hadde på min forrige bil, en 2013-modell Volvo V70.
    Håper den er blitt bedre enn for et par år siden, da jeg leide en model 3. Den hogg i bremsene hver gang den feiltolket skilt og avkjøringer på motorveien, og det var ikke sjelden. Jeg måtte bare slå den av.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har en annen lader. Min elektriker fortalte at han har montert en del fra Easee, men at han alltid koblet inn en jordfeilbryter, dersom det ikke alt var en på kretsen han anvendte. Han hadde vært kritisk til at disse manglet lenge før det ble sak av det.

    Jeg har heldigvis et annet merke og Easee har, dessverre, et problem som ser ut til å senke selskapet.

    Dette er synd da det virker som om sw løsningen til Easee fungerer som den skal, men klarer man ikke dokumentere løsningen tilfredstillende så har man selvfølgelig et problem. Ellers typisk at det er regelrytter-nasjonen Sverige som ser ut til å felle Easee.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    Håper den er blitt bedre enn for et par år siden, da jeg leide en model 3. Den hogg i bremsene hver gang den feiltolket skilt og avkjøringer på motorveien, og det var ikke sjelden. Jeg måtte bare slå den av.
    Ikke noe problem på motorveien, men på litt smalere riksveier er det fremdeles alt for mye fantom-bremsing, spesielt med møtende tungtrafikk i svinger. Irriterende som f.., men ikke farlig, fører til at det er enkelte steder jeg ikke gidder å bruke cruise control.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Håper den er blitt bedre enn for et par år siden, da jeg leide en model 3. Den hogg i bremsene hver gang den feiltolket skilt og avkjøringer på motorveien, og det var ikke sjelden. Jeg måtte bare slå den av.
    Har faktisk ikke opplevd fantombremsing. Om kona opplever fantombremsing så tipper jeg hun kommer til å kreve at vi selger bilen tvert. Men hun bruker så å si aldri adaptiv cruisekontroll. Men ja, merkelig at folk finner seg i fantombremsing. Livsfarlig!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    Har faktisk ikke opplevd fantombremsing. Om kona opplever fantombremsing så tipper jeg hun kommer til å kreve at vi selger bilen tvert. Men hun bruker så å si aldri adaptiv cruisekontroll. Men ja, merkelig at folk finner seg i fantombremsing. Livsfarlig!
    Kan ikke se at det er livsfarlig akkurat. Vi snakker ikke full stopp på stive hjul, kun unødvendig, men kontrollert hastighetsreduksjon. Irriterende både for fører og de som kjører bak, men livsfarlig?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke se at det er livsfarlig akkurat. Vi snakker ikke full stopp på stive hjul, kun unødvendig, men kontrollert hastighetsreduksjon. Irriterende både for fører og de som kjører bak, men livsfarlig?
    Hvis man er uforberedt på en nedbremsing fra 110 til 60 så kan det skremme livskiten ut av en sjåfør som ikke venter det.

    Folk som har opplevd det tidligere eller har lest at det kan forekomme, slik at man er forberedet - det går helt fint. Jeg ville taklet det fint. Tror ikke min mor hadde taklet det så bra om hun var sjåfør.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Akkurat dette med fantombremsing er vel et generelt problem med disse systemene? Det er irriterende når du ligger bak en bil som bytter felt for å svinge av og systemet ikke oppdager at bilen foran ikke lenger ligger rett foran deg og senker farten. Det er jo ikke vanskeligere enn å gi et lett trykk på gasspedalen så oppheves det. Det er uansett ikke et spesifikt elbil-problem.
    Jeg synes det er et større problem at man ikke kan stole på at skiltgjenkjenningen for hastighet ikke er helt til å stole på. Det irriterer meg at hver gang man kommer til et elektronisk skilt der en fartsgrense oppheves oppfatter systemet det som at fartsgrensen settes - det klarer ikke å se at det står en strek over fartsgrensen. Hver gang jeg kjører Strindheimtunnellen i Trondheim og kommer til skiltet der 60-sonen oppheves insisterer bilen på at det er 60-sone der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.552
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samme på min Mercedes 2018 modell. Skiltgjenkjenningen takler ikke hastighetsskilt som er LED baserte. Ellers synes jeg den fungerer imponerende bra.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Den Teslaen jeg kjørte ga helt klart inntrykk av at europeiske/norske skilter og veitrafikkregler var noe totalt fremmed. Den ble forvirra med en gang det var noe som avvek fra amerikanske rette streker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Samme på min Mercedes 2018 modell. Skiltgjenkjenningen takler ikke hastighetsskilt som er LED baserte. Ellers synes jeg den fungerer imponerende bra.
    Stort sett fungerer det bra, og det er litt farlig. Fordi det fungere bra "stort sett" overser man de gangene det ikke gjør det. Hvorfor blir det 90 km/t på omkjøringsvegen i Trondheim når 70-sonen oppheves? Det er 80 km/t der. Det skjedde på min gamle Passat og også på min 3 år gamle BMW. BMWen klarer i hvert fall å få det rett i Dybdals vei - der er det 40 km/t. I Passaten var det 50 km/t nedover og 30 km/t oppover (av en eller annen grunn).
    Og BMWen tror det er 90 km/t i Okstadbakkene og 100 km/t over Heimdalsmyra. Det er 80 km/t fartsgrense der. Hvis du stoler på systemet blir det dyrt!
    I Tyskland fungerer det imidlertid helt greit.

    Igjen - dette er ikke elbilspesifikt. De bilene jeg viser til er plug-in hybrider. Hvordan skal dette gå når EU-direktivet om at bilene automatisk skal sette farten etter fartsskiltene? (Passaten trodde også det var 30 km/t på den nye E6-biten forbi Kvam i Gudbrandsdalen der et er 90 (eller 100?) km/t).
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    898
    Torget vurderinger
    1
    Hadde fyrste EU-kontrollen på e-Golfen i dag etter 153000 km. 0 feil, ikkje rust på bremsene ein gong :) Sjølvsagt originale bremser frå bilen var ny.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har et inntrykk av at det er der hvor offentlig kommunikasjon er best utbygd at det også kjøres mest... :cool:
    Kjøring i jobsammenheng blir fort mange kilometer...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette er synd da det virker som om sw løsningen til Easee fungerer som den skal, men klarer man ikke dokumentere løsningen tilfredstillende så har man selvfølgelig et problem. Ellers typisk at det er regelrytter-nasjonen Sverige som ser ut til å felle Easee.
    CE standarden har spesifikke krav som Easee ikke tilfredstiller. De har laget sin egen standard som de mener er bedre. Skal man tillate at Petter Smart regjerer blir det vanskelig å stole på CE merking lenger og man må tilbake til en mye dyrere nasjonal N merking.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    CE standarden har spesifikke krav som Easee ikke tilfredstiller. De har laget sin egen standard som de mener er bedre. Skal man tillate at Petter Smart regjerer blir det vanskelig å stole på CE merking lenger og man må tilbake til en mye dyrere nasjonal N merking.
    De har ikke laget sin egen standard, de har avveket fra gjeldende standard. Det er så vidt jeg har forstått ikke forbudt å avvike fra standarden så fremt man dokumenterer avviket på korrekt vis. Det heter seg at:
    uten samsvar plikter både produsent og installatør å beskrive avviket, dokumentere hvordan sikkerheten er ivaretatt og at den er minst like god den standarden gir.
    Det er denne dokumentasjonen Easee ikke har levert på tilfredstillende vis.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    De har ikke laget sin egen standard, de har avveket fra gjeldende standard. Det er så vidt jeg har forstått ikke forbudt å avvike fra standarden så fremt man dokumenterer avviket på korrekt vis. Det heter seg at:
    Det er denne dokumentasjonen Easee ikke har levert på tilfredstillende vis.
    Tåpelig av Easee, dette. Standarden må respekteres. Om man vil avvike, må man dokumentere dette og få godkjennelse, om man vil være trygg på sertifisering.

    DN melder klart fra:

    Skjermbilde 2023-06-12 kl. 15.00.52.png
    I gresk mytologi er hybris overmotet et menneske viser når det prøver å heve seg over de begrensningene gudene har satt. Overført til Easees vekst og fall, kan man si at de tre gründerne besatte en betydelig andel overmot når de forsøkte å heve seg over begrensningene som settes standarder for elektriske produkter i EU.

    ««Slik vi alltid har gjort det» bør ikke være unnskyldning for å bremse innovasjon», skrev sjefingeniør Kjartan Nilsen i Easee i DN kort tid etter at det svenske Elsäkerhetsverket innførte omsetningsforbud for to av Easees ladere i mars i år. Begrunnelsen var blant annet at jordfeilvernet i laderne ikke fulgte etablert standard for elektriske produkter. Gründer og toppsjef Jonas Helmikstøl kalte de svenske standardene «utdaterte» og mente Easees løsning for jordfeilvern var sikrere enn det dagens standarder krever.

    Gründere av nye produkter har til alle tider kjempet mot etablerte lover og regelverk – ofte med rette. Teknologisk utvikling har det i seg at det utfordrer det bestående, noe for eksempel KI-revolusjonen er et bevis på. Men hvis etablerte regelverk og standarder skal utfordres, må det være fordi produktet blir veldig mye bedre. Det er her Easee kan ha begått en katastrofal feil. For hvor viktig var det for Easees ladere å ha et annerledes jordfeilvern enn andre tilsvarende produkter hadde? Førte det til at produktet ble bedre for kunden eller ga det egenskaper som gjorde at elbilladeren sto ut blant andre produsenter på markedet?

    Nei, det gjorde vel egentlig ikke det. Det viktigste for de mange nye elbileiere i Norge og i Europa de siste årene er at laderne er enkle å bruke, ikke tar for stor plass og er sikre. Easee tikket i utgangspunktet inn på alle de egenskapene og var i tillegg i markedet på helt riktig tidspunkt. I 2017 – året før Easee begynte selge ladere var andelen elbiler som ble solgt i Europa rundt én prosent av totalmarkedet. I fjor var andelen 12 prosent. I Norge – med sine rause subsidier – var hele 79 prosent av alle nye personbiler som ble solgt i fjor elbiler.

    Easee-laderne kunne ikke kommet ut i markedet på et bedre tidspunkt. Selskapets omsetning gikk fra null til to milliarder kroner på fire år. Over 700.000 billadere er solgt i Europa. Antall ansatte tidoblet seg i løpet av et par år. De tre gründerne i selskapet ble papirmilliardærer og gikk rett inn på Kapitals rikingliste. Det å være først ute med et godt produkt i et marked i sterk vekst er noe enhver gründer drømmer om. Easees ledelse satt like godt mål om at selskapet skulle bli verdensledende innen 2031.

    Så snubler de altså i en manglende jordfeilbryter. Det er nesten ikke til å tro. Det svenske Elsäkerhetsverkets konklusjon i mars fungerte omtrent som en duk som blir dratt unna et raust dekket festbord. Easees omsetning stupte, 138 ansatte ble permittert, investorene forsvant. Det til tross for at salgsforbudet bare gjaldt i Sverige, men reglene er sånn at hvis ingen andre EU/EØS-land protesterer mot den svenske beslutningen innen 15. juni, vil salgsforbudet gjelde i alle europeiske land, bortsett fra Storbritannia og Sveits.

    Mandag kom altså beskjeden om at Norge støtter den svenske beslutningen. Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) har ikke innført salgsforbud ennå, siden Easee har klaget inn Elsäkerhetsverkets beslutning til svenske rettsmyndigheter, men det er klart at den norske beslutningen er et nytt slag for selskapet.

    Easees toppsjef Jonas Helmikstøl vil på ingen måte la seg kue, og sier til DN i dag at de vil komme med en ny lader på markedet over sommeren som tilfredsstiller alle krav. Forutsetningen for at det skal skje, er at blant annet at noen må være villig til å låne selskapet 300 millioner kroner.


    Forhåpentlig lykkes selskapet i å overleve sommeren. Hvis det gjør det, er det med bitter erfaring om at for stor tro på egne løsninger har bidratt til at de mistet momentum i et marked i sterk vekst. Easees problemer har gitt stort rom for andre laderselskapet som Zaptec og Amina – begge fra Rogaland.

    Og selv om Easee får på plass finansiering og en ny lader, vil omdømmetapet de siste månedene ta tid å reparere.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.577
    Antall liker
    7.115
    Hvis man er uforberedt på en nedbremsing fra 110 til 60 så kan det skremme livskiten ut av en sjåfør som ikke venter det.

    Folk som har opplevd det tidligere eller har lest at det kan forekomme, slik at man er forberedet - det går helt fint. Jeg ville taklet det fint. Tror ikke min mor hadde taklet det så bra om hun var sjåfør.
    Ja, om sjåføren er uforberedt kan det jo faktisk føre til farligere situasjoner enn systemet var ment å advare om.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    891
    Antall liker
    438
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Kan ikke se at det er livsfarlig akkurat. Vi snakker ikke full stopp på stive hjul, kun unødvendig, men kontrollert hastighetsreduksjon. Irriterende både for fører og de som kjører bak, men livsfarlig?
    I alle fall langt over trivielt når man ligger i venstre felt på Autobahn i tett trafikk og bremsene hogger i. Faktisk "ganske" spennende! :eek:
    Hadde kona vært ombord, hadde vi hatt en annen bil nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    Tar ikke lang tid nå før Tesla i USA får beskjed om å deaktivere "self-driving" funksjonen. Det vil nok ha konsekvenser utenfor USA.

    Ti ganger farligere enn når et menneske har kontrollen.

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Kineserene dumper nye elbiler, bilene blir registrert for å skape kunstig høye salgstall og for å øke subsidier. Bilene blir forlatt på store bilkirkegårder for å råtne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.574
    Antall liker
    35.500
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kineserene dumper nye elbiler, bilene blir registrert for å skape kunstig høye salgstall og for å øke subsidier. Bilene blir forlatt på store bilkirkegårder for å råtne.
    Som med leiligheter i høyblokker. Bygger spøkelsesbyer, lar dem stå tomme, bygger fler. Fordi det er et mål om å demonstrere økonomisk vekst.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Jeg planlegger å kjøpe en elbil i løpet av høsten. Men det blir ikke fra et kinesisk merke eller en bil som er produsert i Kina.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Rart man skal få presentert dette på Youtube og ikke i avisene. Det er tydelig enklere å henge ut Freia / Mondelez enn Kina. De bare stopper å kjøpe laks om vi sladrer så da har de taket på oss. Om Jorda går dukken er tydlig mindre viktig.

    - "ganske enkelt" er et uttrykk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Joda - "ganske enkelt" er et uttrykk, men det som beskrives er jo "ganske ekkelt".
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Rart man skal få presentert dette på Youtube og ikke i avisene. Det er tydelig enklere å henge ut Freia / Mondelez enn Kina. De bare stopper å kjøpe laks om vi sladrer så da har de taket på oss. Om Jorda går dukken er tydlig mindre viktig.

    - "ganske enkelt" er et uttrykk.
    Siste nytt får man raskest her på HFS.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn