Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.720
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Det er vel primært programvare og elektroteknikk de har sin styrke (og så ladenettverk da). I alt det andre er de noviser. Nokså motsatt av de etablerte bilprodusentene.
    Ut fra erfaring med VWs produkter (riktignok for 2-3 år siden) kan jeg skrive under på at det ikke bare er å ansette noen programmerere. Det var en fryd å komme over på BMWs programvareløsning, selv om det sikkert er andre som gjør det enda bedre enn BMW.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    15.740
    Torget vurderinger
    2

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.475
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har sett føre meg at det kjem til å gå nokre år, så jamnar dette seg ut; løysingar vert standardiserte, om ikkje over heile fjøla, så iallfall innanfor kvart "økosystem" (produsentkonglomerat).

    Når Linux etter kvart har vorte totalt dominerande på alt anna av datautstyr enn iPhone og PCar, så er det ikkje fordi Richard Stallman fekk rett og hackar-hippiar redda verda; det er fordi det vart for dyrt for IBM, Oracle, Google, osb å vedlikehalda sine eigne Unix(ish)-kjerner.

    Unix (i eit utal variantar), på si side, vann over system som på mange måtar var teknisk overlegne og vesentleg meir interessante (som VMS og ulike LML/Genera-greier) fordi dei tilbydde ei relativ standardisering.

    Nesten alle CPU-produsentar har konvergert mot ARM-standarden. Etc.

    Ikkje at det hjelper på våre bilar i dag, altså (eller, kanskje på bilar som er nyare enn min, eller for Tesla).
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    5.906
    Det er vel primært programvare og elektroteknikk de har sin styrke (og så ladenettverk da). I alt det andre er de noviser. Nokså motsatt av de etablerte bilprodusentene.
    Ut fra erfaring med VWs produkter (riktignok for 2-3 år siden) kan jeg skrive under på at det ikke bare er å ansette noen programmerere. Det var en fryd å komme over på BMWs programvareløsning, selv om det sikkert er andre som gjør det enda bedre enn BMW.
    Tesla har nok sin styrke på flere områder enn du nevner, for å nevne noe: Verdens mest geniale kjølesystem octovalve, sin egen batterifabrikk med ledende teknologi, de utvikler det aller meste selv, de har verdens største gigapressingmaskiner som presser ut hele front og bakstykke til 2 komplette enheter, (vet ikke om noen andre som driver med det og fordelene er jo åpenbare der de slipper å montere sammen en hel haug av deler) interiøret blir skrudd rett oppå batteripakken for så å bli montert som en enhet til bilen. (heller ingen andre som gjør dette)
    Se forøvrig denne videoen hvor latterlig mye mindre deler Tesla slipper unna med i denne videoen:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    15.740
    Torget vurderinger
    2
    Kunne sitert mye fra denne artikkelen, men dette får holde - og er ikke det mest bekymringsfulle. Teslas egne ingeniører melder at Full Self Driving er utrygg, at Musk overdriver hva systemet kan for å fyre opp sine investorer og at fjerning av ultralyd-sensorer, radar og nei til LIDAR, gjør bilene farlige.
    Tesla bør påbys å slå av all "autopilot" teknologi inntil Musk slutter å ribbe plattformen for samme.Radar er avslått på biler der den tidligere ble installert, fordi Musk tror kameraer holder. Radar og ultralyd-sensorer installeres ikke lenger, for å spare penger.
    Folk sitter og tagger gjenstander på bilder, for at kameraene skal "se" hva de skal unngå.

    “One of the key advantages of lidar is that it will never fail to see a train or truck, even if it doesn’t know what it is,” said Brad Templeton, a longtime self-driving car developer and consultant who worked on Google’s self-driving car. “It knows there is an object in front and the vehicle can stop without knowing more than that.”

    Cameras need to understand what they see to be effective, relying on Tesla workers who label images the vehicles record, including things like stop signs and trains, to help the software understand how to react.
    Toward the end of 2020, Autopilot employees turned on their computers to find in-house workplace monitoring software installed, former employees said. It monitored keystrokes and mouse clicks, and kept track of their image labeling. If the mouse did not move for a period of time, a timer started — and employees could be reprimanded, up to being fired, for periods of inactivity, the former employees said.
    After a group pushing to unionize Tesla’s Buffalo factory raised concerns about its workplace monitoring last month, Tesla responded in a blog post. “The reason there is time monitoring for image labeling is to improve the ease of use of our labeling software,” it said, adding “its purpose is to calculate how long it takes to label an image.”
    Musk had championed the “vision-only” approach as simpler, cheaper and more intuitive. “The road system is designed for cameras (eyes) & neural nets (brains),” he tweeted in February 2022.
    Some of the people who spoke with The Post said that approach has introduced risks. “I just knew that putting that software out in the streets would not be safe,” said a former Tesla Autopilot engineer who spoke on the condition of anonymity for fear of retaliation. “You can’t predict what the car’s going to do.”

     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er et lite helvete å holde bilene kjørbare (tv2.no)

    Pssst... naboen blir ikke like imponert av Tesla som tidligere.
    Jeg tror Model Y og 3 >2022 er en annen historie. Større volum, ingen måkevingedører og luftfjæring. Mindre vekt, kan fås med mer fornuftig dim. på hjulene (19" og ikke 22"). Jeg kjenner flere eiere av Model Y som er veldig happy - og som har vært feilfrie. De ser jo heller ikke lengre ut som de er satt sammen på nærmeste VGS Mekanisk-linje mtp. panel-glipper og slikt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tesla har nok sin styrke på flere områder enn du nevner, for å nevne noe: Verdens mest geniale kjølesystem octovalve, sin egen batterifabrikk med ledende teknologi, de utvikler det aller meste selv, de har verdens største gigapressingmaskiner som presser ut hele front og bakstykke til 2 komplette enheter, (vet ikke om noen andre som driver med det og fordelene er jo åpenbare der de slipper å montere sammen en hel haug av deler) interiøret blir skrudd rett oppå batteripakken for så å bli montert som en enhet til bilen. (heller ingen andre som gjør dette)
    Du har nok en god del rett i dette. Men for å utdype litt: Teslas fortrinn ble tidlig ansett være batterier, lading/ladenettverk, selvkjøring samt SW. Mitt inntrykk er at forskjellene i de to første etter hvert langt på vei er utjevnet (med ett unntak som jeg skal komme tilbake til i siste avsnitt), at selvkjøring er bare tøys og at assistentsystemene langt på vei er like gode hos andre produsenter, og at de nok enda har 3-5 års forsprang innenfor SW som nok etter hvert vil bli utjevnet.

    Men så er det klart at andre bilprodusenter nok enda henger igjen i tradisjonelle måter å bygge bil på, mens Tesla har "oppfunnet" bil 2.0. Begge deler har fordeler/ulemper, Teslas konstruksjoner har nok kostnadsmessige fordeler, men det har tydeligvis også hatt sine ulemper. Begge parter har et stykke å gå på læringskurven, og neste generasjons elektriske plattformer vil nok se annerledes ut hos mange. Det er bratte løringskurver rundt omkring nå. Jeg har nevnt tidligere at den etablerte infrastrukturen hos de tradisjonelle leverandørene nok har både styrker (logistikk, erfaring osv) og ulemper (tradisjoner og foretatte investeringer). Store skuter tar tid å snu. Tesla har vørt en disruptiv innovatør, og ære være de for det. Det trengtes.

    Der Tesla har et uomtvistelig fortrinn er nok på området "thermal management" eller hva vi skal kalle det. Styring og utnyttelse av varme/kulde. Der er det mye å tenke på for andre, og det vil kreve mye utvikling. Særlig om de har kunder som er avhengige av hurtiglading om vinteren.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    .

    Men så er det klart at andre bilprodusenter nok enda henger igjen i tradisjonelle måter å bygge bil på, mens Tesla har "oppfunnet" bil 2.0. Begge deler har fordeler/ulemper, Teslas konstruksjoner har nok kostnadsmessige fordeler, men det har tydeligvis også hatt sine ulemper.
    Studerte nærgående en Model Y her om dagen. Bilen virker billig. Da tenker jeg ikke på sånn tradisjonelt med billige materialer, selv om de ikke var mye å skryte av, men det faktum at alle designvalg og konstruksjoner tydelig var valgt utfra lav pris. Ikke estetikk eller ergonomi. Bil redusert til hvitevarer.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bil 2.0. Det vil ikke forundre meg om designet, som jeg stort sett hater, er et resultat av valget om å kunne presse konstruksjonsdetaljene i færrest mulig operasjoner. Men det vet jeg ikke. Smart, men ikke noe som appellerer med mindre alt dreier seg om akselerasjon.

    Men det er liten tvil om at deler av konstruksjonen er banebrytende selv om jeg også misliker overdreven bruk av trykkfølsomme skjermer.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Studerte nærgående en Model Y her om dagen. Bilen virker billig. Da tenker jeg ikke på sånn tradisjonelt med billige materialer, selv om de ikke var mye å skryte av, men det faktum at alle designvalg og konstruksjoner tydelig var valgt utfra lav pris. Ikke estetikk eller ergonomi. Bil redusert til hvitevarer.....
    .... og folk lar seg imponere av iPad som har erstattet hele instrumentpanelet. Genialt, sier de. Stupdumt, sier jeg. Og stygt.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.469
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Tesla er en livsfarlig Amcar som burde være forbudt! Bilen med flest feil i verden som Tesla-sekten glatt overser.
    Livsfarlig som helt korrekt blir påpekt her:

    IMG_2411.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Studerte nærgående en Model Y her om dagen. Bilen virker billig. Da tenker jeg ikke på sånn tradisjonelt med billige materialer, selv om de ikke var mye å skryte av, men det faktum at alle designvalg og konstruksjoner tydelig var valgt utfra lav pris. Ikke estetikk eller ergonomi. Bil redusert til hvitevarer.....
    Snakket med min sønn i går og han har en 3 mnd. gammel Y. Han er fornøyd / ok , men ingen premium følelse nei, ikke som BMW han hadde før.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    .... og folk lar seg imponere av iPad som har erstattet hele instrumentpanelet. Genialt, sier de. Stupdumt, sier jeg. Og stygt.
    Har du prøvd det? Man kan kritisere Tesla for flere ting, men infotainment systemet er IKKE en av de. Det fungerer bedre enn noe annet jeg har prøvd og er totalt overlegent det tradisjonelle knappe-helvete.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Har ikke prøvd, nei, men det er ikke pent. Er virkelig eksempelvis regulering av kupeluften like enkel som å vri litt på en bryter som sitter strategisk plassert?

    Nå leste jeg et sted om det geniale firkantede rattet i en av Teslamodellene. Austin Allegro hadde det fra 1973 og alle lo av det. Det var visst også banebrytende at alle hendler på rattstammen var fjernet. Ingen biler hadde slike hendler før ca. 1960. Min fars 1953 Ford Thames hadde til og med betjening av retningslys plassert på rattet. Visstnok en nyvinning hos Tesla.....
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Har ikke prøvd, nei, men det er ikke pent. Er virkelig eksempelvis regulering av kupeluften like enkel som å vri litt på en bryter som sitter strategisk plassert?

    Nå leste jeg et sted om det geniale firkantede rattet i en av Teslamodellene. Austin Allegro hadde det fra 1973 og alle lo av det. Det var visst også banebrytende at alle hendler på rattstammen var fjernet. Ingen biler hadde slike hendler før ca. 1960. Min fars 1953 Ford Thames hadde til og med betjening av retningslys plassert på rattet. Visstnok en nyvinning hos Tesla.....
    Prøv å betjene VW ID3-5 i dunkel belysning, eller via rattet. Tesla er jo en drøm i forhold.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Snakket med min sønn i går og han har en 3 mnd. gammel Y. Han er fornøyd / ok , men ingen premium følelse nei, ikke som BMW han hadde før.
    Du tenker på BMW elbilen med 50+ mil rekkevidde, god plass, glasstak, krok med 1600 kg til 507 tusen? :) Model Y er nye Golf/Skoda Octavia, ikke nye Mercedes E-klasse.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Du tenker på BMW elbilen med 50+ mil rekkevidde, god plass, glasstak, krok med 1600 kg til 507 tusen? :) Model Y er nye Golf/Skoda Octavia, ikke nye Mercedes E-klasse.
    Nei, 330 hybrid tror jeg det var
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Model Y er litt sv en bil, stygg som f… på utsiden men virkelig stilren og minimalistisk inne. Det er er eller annet som tiltaler meg med den, såpass at jeg nekter å kjøre den for da kan jeg fort bytte bil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke prøvd, nei, men det er ikke pent. Er virkelig eksempelvis regulering av kupeluften like enkel som å vri litt på en bryter som sitter strategisk plassert?

    Nå leste jeg et sted om det geniale firkantede rattet i en av Teslamodellene. Austin Allegro hadde det fra 1973 og alle lo av det. Det var visst også banebrytende at alle hendler på rattstammen var fjernet. Ingen biler hadde slike hendler før ca. 1960. Min fars 1953 Ford Thames hadde til og med betjening av retningslys plassert på rattet. Visstnok en nyvinning hos Tesla.....


    ...og disse valgene er gjort av Tesla fordi det gjør bilen billigere å produsere....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Har ikke prøvd, nei, men det er ikke pent. Er virkelig eksempelvis regulering av kupeluften like enkel som å vri litt på en bryter som sitter strategisk plassert?
    Ja, faktisk enklere enn i min tidligere RAV4.

    Nå leste jeg et sted om det geniale firkantede rattet i en av Teslamodellene. Austin Allegro hadde det fra 1973 og alle lo av det. Det var visst også banebrytende at alle hendler på rattstammen var fjernet. Ingen biler hadde slike hendler før ca. 1960. Min fars 1953 Ford Thames hadde til og med betjening av retningslys plassert på rattet. Visstnok en nyvinning hos Tesla.....
    Jeg er enig i at firkant-rattet virker som en gimmick og touch-pad blinklys på rattet virker vanskelig å bruke. Har ikke testet noe av dette, men det kan hende Tesla har gått for langt her.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.095
    Har du prøvd det? Man kan kritisere Tesla for flere ting, men infotainment systemet er IKKE en av de. Det fungerer bedre enn noe annet jeg har prøvd og er totalt overlegent det tradisjonelle knappe-helvete.
    Vel, jeg har prøvd det etter å ha brukt Tesla 3 noen ganger som leiebil. Synes også Teslas infotainment system er veldig bra, og vel så intuitivt og godt som det jeg har i min nye BMW.

    Så er det muligens en smakssak hvordan man ønsker å betjene det.

    For min del har det intet med estetikk å gjøre, men foretrekker det gode gamle "knappe-helvete" med ypperlig taktile kvaliteter som gjør at jeg ikke trenger å ta fokus bort fra veibanen. Kan naturligvis også bruke både gestikulering og finger på min infotainmentskjerm. Men det gjør jeg aldri, med mindre jeg står parkert. Litt som i gamle dager med manuell girkasse, om man må se ned for å velge gir er noe feil.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.079
    Antall liker
    2.536
    Er vel bare å kjøpe en bil med knotter hvis man viv ha det? Er vel også en landrover variant med knotter som fungerer med polvotter. Vanskelig å forstå nødvendigheten av runde 171 med tesla og manglende knotter.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.079
    Antall liker
    2.536
    Det som kanskje er mer interesant i elbiltråden er hva nkom tenker å gjøre med easee nå som svenskene har innført salgsforbud. Har en slik i garasjen jeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.720
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    For min del har det intet med estetikk å gjøre, men foretrekker det gode gamle "knappe-helvete" med ypperlig taktile kvaliteter som gjør at jeg ikke trenger å ta fokus bort fra veibanen. Kan naturligvis også bruke både gestikulering og finger på min infotainmentskjerm. Men det gjør jeg aldri, med mindre jeg står parkert. Litt som i gamle dager med manuell girkasse, om man må se ned for å velge gir er noe feil.
    Helt enig. Jeg har også en BMW og med HUD og knapper på rattet trenger man egentlig aldri å trykke på skjermen under kjøring. Veldig deilig å slippe å ta oppmerksomheten bort fra veibanen. Men BMW er visst i ferd med å gjøre den samme feilen som de andre. Nå har de bl.a. fjernet knappen for rattvarme (som jo har hatt sin plass på rattet som naturlig er) og lagt denne funksjonen inn på skjermen. En liten ting selvfølgelig, da man jo legger inn at rattvarmen skal automatisk slås på hvis temperaturen er under en viss verdi (akkurat som setevarmen).

    Men det er jo billigere å ha det som en funksjon i en softwarepakke enn å installere spesifikke knapper og brytere. Og det er jo derfor man gjør det - for å spare kostnader. Det har særs lite med funksjonalitet og brukervennlighet å gjøre.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Helt enig. Jeg har også en BMW og med HUD og knapper på rattet trenger man egentlig aldri å trykke på skjermen under kjøring. Veldig deilig å slippe å ta oppmerksomheten bort fra veibanen. Men BMW er visst i ferd med å gjøre den samme feilen som de andre. Nå har de bl.a. fjernet knappen for rattvarme (som jo har hatt sin plass på rattet som naturlig er) og lagt denne funksjonen inn på skjermen. En liten ting selvfølgelig, da man jo legger inn at rattvarmen skal automatisk slås på hvis temperaturen er under en viss verdi (akkurat som setevarmen).

    Men det er jo billigere å ha det som en funksjon i en softwarepakke enn å installere spesifikke knapper og brytere. Og det er jo derfor man gjør det - for å spare kostnader. Det har særs lite med funksjonalitet og brukervennlighet å gjøre.
    Det er selvfølgelig for å spare penger, men det er også for å muliggjøre oppdatering og tillegg av funksjonalitet. Noe som er en positiv utvikling for oss som har kjøpt bilene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.720
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er fordeler og ulemper med alt, men jeg mener at sikkerhet bør trumfe alt annet. Og det er f.eks. ikke sikrere å se bort på en skjerm for å finne stedet man skal trykke på for å slå av/på rattvarmen enn å ha en dedikert knapp på rattet. Å flytte oppmerksomheten bort fra veien for å bruke en berøringsskjerm tar mye mer oppmerksomhet enn de fleste er klar over fordi man må skifte mentalt fokus fordi å betjene en berøringsskjerm krever et modusskift som faktisk tar en del tid. Og til tross for at mange tror at man kan multitaske, kan vi faktisk ikke det.

    Jeg tror det først og fremst er for å spare penger og de slipper unna med disse skjermene. Man får tusener i bot for å røre mobiltelefonen mens man kjører, men å klå på en berøringsskjerm er visst helt OK.

    PS: Selvfølgelig skjønner jeg at det er forskjellige ting man bruker mobiltelefonen og en slik berøringsskjerm til, og at telefonen forstyrrer mer enn en slik berøringsskjerm gjør, men begge reduserer oppmerksomheten fra veien, noe som er en sikkerhetsrisiko.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er selvfølgelig for å spare penger, men det er også for å muliggjøre oppdatering og tillegg av funksjonalitet. Noe som er en positiv utvikling for oss som har kjøpt bilene.
    Som å fjerne radar og nær sensorer med en software oppdatering.... Noen like Tesla andre ikke, litt som Apple vs Android :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Joda, det er fordeler og ulemper med alt, men jeg mener at sikkerhet bør trumfe alt annet. Og det er f.eks. ikke sikrere å se bort på en skjerm for å finne stedet man skal trykke på for å slå av/på rattvarmen enn å ha en dedikert knapp på rattet. Å flytte oppmerksomheten bort fra veien for å bruke en berøringsskjerm tar mye mer oppmerksomhet enn de fleste er klar over fordi man må skifte mentalt fokus fordi å betjene en berøringsskjerm krever et modusskift som faktisk tar en del tid. Og til tross for at mange tror at man kan multitaske, kan vi faktisk ikke det.

    Jeg tror det først og fremst er for å spare penger og de slipper unna med disse skjermene. Man får tusener i bot for å røre mobiltelefonen mens man kjører, men å klå på en berøringsskjerm er visst helt OK.

    PS: Selvfølgelig skjønner jeg at det er forskjellige ting man bruker mobiltelefonen og en slik berøringsskjerm til, og at telefonen forstyrrer mer enn en slik berøringsskjerm gjør, men begge reduserer oppmerksomheten fra veien, noe som er en sikkerhetsrisiko.
    Nå har vel Tesla innført stemme styring slik at det meste kan ordnes uten å betjene skjermen - for de som liker slikt. Selv synes jeg det er noe f. b. tull i alle sammenhenger :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vel Tesla innført stemme styring slik at det meste kan ordnes uten å betjene skjermen - for de som liker slikt. Selv synes jeg det er nor f. b. tull i alle sammenhenger :rolleyes:
    Jeg synes stemmestyring fungerer helt utmerket.
    "Mona, kan du skru på radioen?"
    "Mona, kan du sette på AC?"
    "Mona, tar du med ostepop?"
    osv osv
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.469
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes stemmestyring fungerer helt utmerket.
    "Mona, kan du skru på radioen?"
    "Mona, kan du sette på AC?"
    "Mona, tar du med ostepop?"
    osv osv
    Henter du en øl, står nederst i kjøleskapet.....

    Mvh.
    SAL
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Etter å ha lest endel tester av elbiler så slår det meg hvor opptatt testerene er av de forskjellige dippedutter og krimskrams som etterhvert blir dyttet inn i bilene og hvor lite som skrives om kjørefølelse, kjøreegenskaper og øvrige tekniske egenskaper.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.475
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Sunnmøre
    Det trur eg er sant, @Pink_Panther

    Men eg trur det er fordi moderne elbilar er så pass jamne (og gode) på slike eigenskapar at det i liten grad vert ein parameter. Ikkje like, sjølvsagt, men såpass lite ulike under typiske norske forhold at det ikkje er avgjerande.

    Dessutan er norske vegar stadig meir keisame å køyra på. Ikkje like keisame som i Sverige (milevis med rett veg, to felt m. midtdelar og ingen avkøyringar), men meir keisame.

    Unnatak er ting som rekkjevidde og eigenskapar på is/snø.

    For tjue og tretti år var det veldig interessant kva CPU som sat i ei datamaskin, klokkefrekvens, tal register, cache og databuss. I dag er det knapt nokon som bryr seg; Apple gjekk frå Intel til ARM utan at særleg mange brydde seg (mindre oppstuss enn G4/G5 til Intel), og eg veit faktisk ikkje ein gong kva Intel-CPU som står i laptopen eg er utstyrt med på jobb.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    15.740
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha lest endel tester av elbiler så slår det meg hvor opptatt testerene er av de forskjellige dippedutter og krimskrams som etterhvert blir dyttet inn i bilene og hvor lite som skrives om kjørefølelse, kjøreegenskaper og øvrige tekniske egenskaper.
    Hvor får folk opplæring i kjøreegenskaper nå? Unge bilister velger vekk manuelt gir i kjøreopplæring. Bilene følger med på fart, hvor du ligger i veibanen, bremser for deg, fører deg gjennom vanskelige svinger ved individuell hjulkontroll, osv.
    Finske rallyspirer som ville inn i den nasjonale kjøreskolen fikk en grei opptaksprøve: en strekning skulle fullføres under en gitt tid, uten bremser. For så å bli innført i hyperavansert symaskinbremsing gjennom svinger, med trykk på brems og gasspedal samtidig, med litt hjelp av brekket om nødvendig (hvor er brekket i dagens biler?)

    Målet med moderne trafikkstyring er at bilen skal oppføre seg maksimalt forutsigbar på veien og at bilisten skal ha følelsen av full kontroll, selv om det faktisk er bilen som leverer kontrollen. Da er det ikke å undres over at dagens anmeldere snakker om duppeditter fremfor kjøreegenskaper. (Bilen jeg har nå gir et lite dytt i rattet om jeg er for tett på midtbanen eller kommer for tett på veikanten og gir beskjed om at jeg skal ligge midt i feltet. Jeg har i blodet å kutte svinger, så der har vi en konflikt mellom meg og bilen. Men den dobbelsjalter for meg, så da går det vel opp i opp).

    Jeg hadde en fuktig helg sammen med, blant andre, sjefen for Lexus' VDIM-avdeling på tidlig 2000-tall. Systemet ble først satt inn i Lexus-bilene og hans mål var at "bilistene skal føle seg så sikre som en toppalpinist på en Double Black Diamond løype, selv om de aldri har stått på ski før". I hans hode var bilisten i veien for bilens egenskaper.

     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.436
    Antall liker
    12.537
    Sted
    Sørlandet
    Målet med moderne trafikkstyring er at bilen skal oppføre seg maksimalt forutsigbar på veien og at bilisten skal ha følelsen av full kontroll, selv om det faktisk er bilen som leverer kontrollen. Da er det ikke å undres over at dagens anmeldere snakker om duppeditter fremfor kjøreegenskaper. (Bilen jeg har nå gir et lite dytt i rattet om jeg er for tett på midtbanen eller kommer for tett på veikanten og gir beskjed om at jeg skal ligge midt i feltet. Jeg har i blodet å kutte svinger, så der har vi en konflikt mellom meg og bilen. Men den dobbelsjalter for meg, så da går det vel opp i opp).
    Å redusere sjåførens oppgaver er en svært effektiv måte å redusere alvorlige ulykker på. Dette finnes det statistikk på for dem som gidder å lete. Vi snakker tusenvis av liv spart for hvert teknologiske fremskritt. Antispinn, ESP, Line Assist, radar osv osv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.720
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Med alle de bilene det er på veien nå er det egentlig underlig at det ikke skjer flere ulykker enn det gjør. De fleste sjåfører trenger all den hjelp de kan få.
    Jeg lærte i sin tid å kjøre i en Peugeot 304 med rattgir, og etter at jeg fikk førerkort kjørte jeg min fars Ford Cortina 1963 modell. Første utenlandstur sammen med en kamerat i hans 1959 SAAB 92 med rattgir og frihjul. Morsomt ja, men livsfarlig, i hvert fall i dagens trafikk.
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.469
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Piggfritt tar mange liv hver høst/vinter/vår, det er det ingen som bryr seg om?

    Mvh.
    SAL
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn