Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    – Hvis vi ser på antall kasko- og ansvarskader har elbiler, unntatt Tesla, 17 prosent høyere skadefrekvens enn fossile biler. Tesla har 64 prosent høyere skadefrekvens enn øvrige elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring i en kommentar til Teknisk Ukeblad.


    https://www.dinside.no/motor/langt-flere-skader-enn-andre-biler/72102685
    Tror mye av skylden ligger i skjermene som dagens biler utstyres med og tilsynelatende blir det ikke bedre når skjermstørrelsen går opp...

    https://www.tv2.no/a/10724902/
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    – Hvis vi ser på antall kasko- og ansvarskader har elbiler, unntatt Tesla, 17 prosent høyere skadefrekvens enn fossile biler. Tesla har 64 prosent høyere skadefrekvens enn øvrige elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring i en kommentar til Teknisk Ukeblad.


    https://www.dinside.no/motor/langt-flere-skader-enn-andre-biler/72102685
    Tror mye av skylden ligger i skjermene som dagens biler utstyres med og tilsynelatende blir det ikke bedre når skjermstørrelsen går opp...

    https://www.tv2.no/a/10724902/


    Tror du er inne på noe der. Kjørte Volvo X90 i ett års tid. I-paden i den var livsfarlig i bruk. I mange elbiler er det mye værre.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Utenom Spotify får man gjort stort sett alt man trenger fra knappene på rattet på S&X men fakta passer nok ikke.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    – Hvis vi ser på antall kasko- og ansvarskader har elbiler, unntatt Tesla, 17 prosent høyere skadefrekvens enn fossile biler. Tesla har 64 prosent høyere skadefrekvens enn øvrige elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring i en kommentar til Teknisk Ukeblad.


    https://www.dinside.no/motor/langt-flere-skader-enn-andre-biler/72102685
    Tror mye av skylden ligger i skjermene som dagens biler utstyres med og tilsynelatende blir det ikke bedre når skjermstørrelsen går opp...

    https://www.tv2.no/a/10724902/
    Dersom køane i rushtida står lenge nok i ro, kan ein gjerne sjå TV medan ein ventar. Kanskje.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen med mye erfaring med Kona her? Prøvekjøre en slik til man mrgn og får vel et sluttinntrykk selv etterhvert, men har noen noe tips om pros/kon?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ny elektrisk mopedbil fra Citroen, 1/2 pris i forhold til de mopedbilene som er på markedet. Ca.60.000,- 7 mil rekkevidde, plass til 2, og lade fra et vanlig stikk. Tja, kanskje borettslaget kan kjøpe et par stykker så kan beboerne låne etter behov?
    cabdeda3-1684-47d0-9de4-1119b5d705d8.jpeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har en (ei ?) slik Kona. Det meste er vel sagt på elbilforumet. Men noe lite støydemping, trang i baksetet for voksne. Litt tette serviceintervaler i Norge. Ladeluke foran er ingen god løsning i Norge. Synes også jeg har litt kaldras fra sidevinduet. Bortsett fra det lang rekkevidde, greit med motoreffekt, helt ok å kjøre. Har kommet rykter om bytte av kjølevæske på batteriet på de senere modellene (2020 ?) Solgt fra sent 2019 med pris på 8000 spenn. Verdt å sjekke. Jeg ergodt fornøyd med min. Hvis en klarer seg med plassen i baksetet og bagasjerommet, så er det vel fortsatt ingen som slår den på prisen. Men det er klart, det skal komme mange nye modeller i år...
    Forbruk, blandet 60/40 motorvei/landevei: 1,4 Kw på mila sommer, ca. 1,7 på vinter. Fra juni til nå, 37000 km så har jeg et årssnitt på 1,58. Regner med at det synker utover våren, tipper årssnittet havner rundt 1,5...
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men som jeg også sa - som har mye catching up på det elektriske.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Har en (ei ?) slik Kona. Det meste er vel sagt på elbilforumet. Men noe lite støydemping, trang i baksetet for voksne. Litt tette serviceintervaler i Norge. Ladeluke foran er ingen god løsning i Norge. Synes også jeg har litt kaldras fra sidevinduet. Bortsett fra det lang rekkevidde, greit med motoreffekt, helt ok å kjøre. Har kommet rykter om bytte av kjølevæske på batteriet på de senere modellene (2020 ?) Solgt fra sent 2019 med pris på 8000 spenn. Verdt å sjekke. Jeg ergodt fornøyd med min. Hvis en klarer seg med plassen i baksetet og bagasjerommet, så er det vel fortsatt ingen som slår den på prisen. Men det er klart, det skal komme mange nye modeller i år...
    Forbruk, blandet 60/40 motorvei/landevei: 1,4 Kw på mila sommer, ca. 1,7 på vinter. Fra juni til nå, 37000 km så har jeg et årssnitt på 1,58. Regner med at det synker utover våren, tipper årssnittet havner rundt 1,5...
    Takk for godt svar. Har kjørt den fra Akershus/Kjeller til Sverige nå, på motorvei og snø/sørpe. Forbruket endte på 15.7 kwt/100 km med 21,5 gr i kupéen. . Slett ikke dårlig. Komfortabel bil
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med de deleprisene som har blitt publisert for E-tron så tror jeg at selv en Q7 er tryggere når garantien går ut.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    At noen kan investere i noe annet enn Tesla er meg ubegripelig
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Gjenstår å se med Polestar, det virker i det minste ganske helhjertet. Synes det er synd at det som har kommet av elbiler fra de etablerte premium produsentene frem til nå har vært såpass halvgjort.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    At noen kan investere i noe annet enn Tesla er meg ubegripelig
    Vel, eg har køyrd eit år med e-Golf no og passert 40000 km so denn stettar trongen min. For min del vil eg heller bruka pengane mine på å spela golf enn å ha ein større og dyrare bil. De gustibus non dispunandum est.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men hvis vi ser bort fra at den er fra Tyskland hvor de virkelig kan bil, hva gjør den til er godt valg sammenlignet med en Hyundai/Kia?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis vi ser bort fra at den er fra Tyskland hvor de virkelig kan bil, hva gjør den til er godt valg sammenlignet med en Hyundai/Kia?

    Det er fordi Tesla ikke er en bil, mens de du sikter til er biler.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    At noen kan investere i noe annet enn Tesla er meg ubegripelig
    Å kalle et bilkjøp en investering er vel å trekke det litt langt. Eller mente du å kjøpe Tesla-aksjer?
    Hva mener du? Biler stiger da godt i verdi. Liksom bolig.
    Mener du det? Det er ikke min erfaring at biler stiger i verdi likesom bolig. Biler flest faller i verdi, enkelte entusiastbiler stiger, men de færreste bruksbiler stiger i verdi. Eller misforstår jeg hva du sier?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med de deleprisene som har blitt publisert for E-tron så tror jeg at selv en Q7 er tryggere når garantien går ut.
    Kan du poste deleprisene?
    Her er det lille jeg har sett:
    https://elbilforum.no/index.php?topic=50848.0
    Vis vedlegget 572928
    Nå er da ikke batteripakken noe som forventes å måtte byttes i løpet av bilens levetid, og elmotoren er heller ikke noe som normalt byttes. Hvis du ser på en ny diesell byttemotor fra Mercedes i størrelsesorden 250-300Hk er ikke akkurat dette så billig, heller...

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Batteriet er jo ca dobbelt så dyrt som til Tesla og elektromotoren er absurd dyr.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    At noen kan investere i noe annet enn Tesla er meg ubegripelig
    Å kalle et bilkjøp en investering er vel å trekke det litt langt. Eller mente du å kjøpe Tesla-aksjer?
    Hva mener du? Biler stiger da godt i verdi. Liksom bolig.
    Mener du det? Det er ikke min erfaring at biler stiger i verdi likesom bolig. Biler flest faller i verdi, enkelte entusiastbiler stiger, men de færreste bruksbiler stiger i verdi. Eller misforstår jeg hva du sier?
    Det er ironi.

    Jeg vet godt at nye biler ikke stiger i verdi.

    For å korrigere meg selv:"At noen kan kjøpe noe annet enn Tesla er meg ubegripelig."
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Noen med mye erfaring med Kona her? Prøvekjøre en slik til man mrgn og får vel et sluttinntrykk selv etterhvert, men har noen noe tips om pros/kon?
    Har et vennepar på Hamar som har en ganske ny slik en. De er veldig godt fornøyde med bilen, med ett unntak. Fjernlyset har ekstremt kort rekkevidde! Ca 40 meter. Og i følge forhandleren skal det være slik.

    De hadde en Soul tidligere og liker Kona bedre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen med mye erfaring med Kona her? Prøvekjøre en slik til man mrgn og får vel et sluttinntrykk selv etterhvert, men har noen noe tips om pros/kon?
    Har et vennepar på Hamar som har en ganske ny slik en. De er veldig godt fornøyde med bilen, med ett unntak. Fjernlyset har ekstremt kort rekkevidde! Ca 40 meter. Og i følge forhandleren skal det være slik.

    De hadde en Soul tidligere og liker Kona bedre.
    Takk for svar. :) Når har jeg kjørt den ca 25 mil i ruskevær/snø/slaps/0 - -2 grader på motorvei og ca 10 mil/25% igjen på batteriet. Dette er ikke ille dårlig, og mer enn det dobbelte av hva Ioniq'n min ville klart under samme forhold, tror jeg. Men, i beste fall får jeg 185-190.000 for Ioniq'n etter 20 mnd med den, og det gir et tap på 94 tusen. Tror ikke jeg er villig til å gjenta et slikt tapsprosjekt selv om Kona kan frakte kajakkene på taket og har 2 x rekkevidde.
    Men den er et ypperlig alternativ for 1.gangskjøpere. Skjønner veldig godt at folk er fornøyd med den. :)

    Edit: Led-fjernlys får en ved Premium-utgaven tror jeg, det er i alle fall led-fjernlys på den jeg prøver, og den lyser meget godt med fjernlysene.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel i dag neppe noen standard elbiler som kan regnes som klassikere.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan tenke meg at Tesla Roadster kan stige i verdi etterhvert. Det ble ikke laget så veldig mange av dem.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Kan tenke meg at Tesla Roadster kan stige i verdi etterhvert. Det ble ikke laget så veldig mange av dem.
    Både på kort og lang sikt tror jeg. Under 2 mill for den sykeste sportsbilen som noensinne er laget. På vår planet ihvertfall.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Kan tenke meg at Tesla Roadster kan stige i verdi etterhvert. Det ble ikke laget så veldig mange av dem.
    Både på kort og lang sikt tror jeg. Under 2 mill for den sykeste sportsbilen som noensinne er laget. På vår planet ihvertfall.
    Ikke så sikker. Bærer veldig preg av å være en prototype, men klart den startet noe.

    Sjekk ut denne: https://www.youtube.com/watch?v=slWT3kJl-Z0
    Sorry, leste Deph feil her. Jeg trodde han mente den nye.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan tenke meg at Tesla Roadster kan stige i verdi etterhvert. Det ble ikke laget så veldig mange av dem.
    Både på kort og lang sikt tror jeg. Under 2 mill for den sykeste sportsbilen som noensinne er laget. På vår planet ihvertfall.
    Ikke så sikker. Bærer veldig preg av å være en prototype, men klart den startet noe.

    Sjekk ut denne: https://www.youtube.com/watch?v=slWT3kJl-Z0
    Sorry, leste Deph feil her. Jeg trodde han mente den nye.
    Men mente den gamle, og da fordi jeg ser det som sannsynlig at den vil få samlerverdi. Den nye blir noe noe helt annet. At den vil få sinnssyke egenskaper er jo sikkert men jeg har ikke noen formening om prisutvikling etter man har kjøpt en slik. Men at det blir mye sportsbil for pengene er jo ganske sikkert, spesielt om man kan kjøpe den i Norge før avgiftsfritaket blir ødelagt av svartsyke sosialister.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Men hvis vi ser bort fra at den er fra Tyskland hvor de virkelig kan bil, hva gjør den til er godt valg sammenlignet med en Hyundai/Kia?

    Det er fordi Tesla ikke er en bil, mens de du sikter til er biler.
    Ja, akkurat det er det mange som glemmer. En elbil er først og fremst en datamaskin på hjul. En bil med fossilmotor er en kompleks sammensetning av forbrenningsteknologi, gir, elektronikk og clutch.

    Litt populært kan man si at Tesla kan software, men ikke alt det andre, mens de andre produsentene kan alt det andre, men ikke software. VWs WEConnect , f.eks., er en katastrofe, mens alt det andre faktisk fungerer veldig bra.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå var spørsmålet mitt hvorfor golf er et godt valg foran Hyundai/Kia.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt populært kan man si at Tesla kan software, men ikke alt det andre, mens de andre produsentene kan alt det andre, men ikke software. VWs WEConnect , f.eks., er en katastrofe, mens alt det andre faktisk fungerer veldig bra.
    Etter et par hundre tusen kilometer i Tesla Model S vil jeg påstå at alt det andre også fungerer bra. Superladernettverket er helt genialt. Det gjør at Tesla fortsatt er eneste reelle alternativ for lange turer. Historien om støvinntrengning i Jaguar F-Pace kan tyde på at andre sliter mer med "alt det andre".

    Jeg fikk forresten noen illevarslende meldinger på displayet på langtur for en tid tilbake. "Car needs service" Den forsvant igjen etter et par minutter, så jeg tenkte ikke mer over det. Kjørte til innerste Sverige, var der noen dager, og kjørte hjem igjen uten drama. Lørdag morgen var det meldinger på displayet igjen, og søndag morgen var 12V-batteriet dødt. Hmmm.

    Jeg la inn en sak hos Tesla via appen, ble enige om at bilen burde til Karihaugen for sjekk og at dette var en jobb for NAF. NAF kom, etterfylte 12V-batteriet, bilen startet og kjørte opp på bergeren for egen motor. Dagen etter hadde Tesla diagnostisert at det var feil på hovedbatteriet og meldt tilbake at dette ville bli fikset på garanti.

    En dag senere kom det et spørsmål om det var OK at de satte inn en 90 kWh batteripakke i stedet for 85 kWh. Ikke meg imot, så lenge Ludicrous-opsjonen ikke ville forsvinne. Det ville den ikke, og et par dager senere kunne jeg hente en nyladet bil. Den presenterer seg som nå som en P90DL på displayet. Total kostnad: Null.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå nærmer jeg meg av slutningen av et langt yrkesliv med allehånde elektronikk og tildels elektro, - og det eneste man kan være helt sikker på, er at før eller siden blir det feil... Til veteranbiler og andre "samlerobjekter" er det gnaske så utrolig hva som finnes av utdaterte deler, og hva som faktisk også lages som nytt. Da blir det spennede å se hvordan man om 15-20 år skal ivareta batteripakker og utdaterte CPUer til feks Tesla....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...eller til hvilken som helst annen bil som produseres i dag.

    Jeg er ikke så redd for batteripakkene. Formodentlig var det en av mange celler som hadde tatt kvelden, så det er rekondisjonering som gjelder. Den 90 kWh-pakken som ble satt inn var også en recon. Det er såpass mange av disse bilene på veien nå at det vil være batteripakker tilgjengelig i overskuelig fremtid. En kortsluttet display unit kan bli verre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    30 000 kroner for nytt display og datamaskinen som henger på baksiden, jeg byttet på på garanti etter 10 måneder og 22 000 kilometer. Brikken på maskinen som feiler får man byttet hos 3. part for 4-11 000 kroner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn