Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nå så jeg på Teslas hurtigladere, siden det ble nevnt at Teslas ladenettverk var så mye bedre enn andre. Må sjekke de som ligger i Praha. Jeg har aldri sett noen av dem selv om jeg ifølge det kartet har kjørt forbi flere av dem mange ganger. Underlig at det finnes så mange hurtigladere der - det finnes omtrent ikke elbiler i Praha.
    Tro hva det koster å lade der. Strøm er dyrt i Tsjekkia og nesten 60% kommer fra fossilt brennstoff (derav over 50% fra kull).

    PS: Det er i hvert fall ikke kø der. Sjekket en av stasjonene og ser at den har vært besøkt av 6 brukere siden 21/3 2017. Hele 2 ganger i fjor :(
    Den som ligger nærmest meg har blitt brukt 2 ganger allerede i år (en gang av en e-Golf og en gang av en i3) :)

    PPS: Sjekket litt mer. Det er ikke hurtigladere som tilbys av PlugShare. Det er vanlige ladebokser, slike vi har i garasjen og på veggen hjemme. Så det tar vel 3 t for å lade nok til å kjøre noen mil. Greit nok for å lade bilen over natta, men knapt nok noe man kan bruke ved langkjøring.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har klart meg strålene med kortrekkevidde elbil i nesten 4 år og et halvår nå med en som klarer 40 mil - uten problem så forstår ikke problemet ? Det fungere det andre og, og i jula kjørte man Jaguar, Hyunday, Kia med flere fra Sveits, via Sverige, Finland til Nordkapp med retur via Norge. Null problem, så forstår ikke problemet. Kommer til å klare meg helt fint uten Tesla resten av livet....

    https://www.polarsteps.com/ElectroCats/2916092-enc2019?s=BBDA7A3A-FBB5-444E-8E47-7026D1ECE503
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå så jeg på Teslas hurtigladere, siden det ble nevnt at Teslas ladenettverk var så mye bedre enn andre. Må sjekke de som ligger i Praha. Jeg har aldri sett noen av dem selv om jeg ifølge det kartet har kjørt forbi flere av dem mange ganger. Underlig at det finnes så mange hurtigladere der - det finnes omtrent ikke elbiler i Praha.
    Tro hva det koster å lade der. Strøm er dyrt i Tsjekkia og nesten 60% kommer fra fossilt brennstoff (derav over 50% fra kull).

    PS: Det er i hvert fall ikke kø der. Sjekket en av stasjonene og ser at den har vært besøkt av 6 brukere siden 21/3 2017. Hele 2 ganger i fjor :(
    Den som ligger nærmest meg har blitt brukt 2 ganger allerede i år (en gang av en e-Golf og en gang av en i3) :)

    PPS: Sjekket litt mer. Det er ikke hurtigladere som tilbys av PlugShare. Det er vanlige ladebokser, slike vi har i garasjen og på veggen hjemme. Så det tar vel 3 t for å lade nok til å kjøre noen mil. Greit nok for å lade bilen over natta, men knapt nok noe man kan bruke ved langkjøring.
    Nå er det 15 mil fra Dresden til Praha og hensikten med Tesla laderne er jo lading langs hovedveier på tur, ikke hjemmelading.
    Polen har mye dårligere dekning men jeg er sikker på at med litt arbeid i forkant med å se på betalingsløsninger så er elbil ganske uproblematisk der også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nå er det 15 mil fra Dresden til Praha og hensikten med Tesla laderne er jo lading langs hovedveier på tur, ikke hjemmelading.
    Polen har mye dårligere dekning men jeg er sikker på at med litt arbeid i forkant med å se på betalingsløsninger så er elbil ganske uproblematisk der også.
    Ja. Å kjøre til Praha er ingen problem. Jeg er litt mer usikker på småkjøring rundt omkring i Bøhmen. Hjemmelading i Praha er nok forbeholdt de som bor i villa i utkanten, men de fleste bor i blokk.
    Selv om strømmen er dyr der nede vil det nok være økonomisk å kjøre elbil, da bensin er veldig dyrt (med tilsvarende pris på bensin tatt lønninger i betraktning, burde bensinen i Norge kostet omtrent 40 kr/l).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ser det er veldig mange Tesla eiere som er sure over at effekten bilen lader med blir redusert over tid ved bruk av hurtiglader. Sikkert et moment å ta med seg i diskusjonene om ladetid. Ser det blir rapportert om folk som ikke får mer enn 80kW på Tesla Supercharger siden de har ladet veldig mye der eller andre steder med DC lading. Antar Tesla ikke vil betale for nye batterier.

    For egen del som har 10-års perspektiv på bilholdet så unngår jeg hurtiglading etter beste evne og har ingen degradering av hastighet å snakke om etter 53k.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Renault Zoe er sær på ladingen, og kan ikke bruke hurtiglader. Den kan til en viss grad benytte seg av 22kW lader, og bruker da 1,5t på å lade seg opp. To timer på ladingen tyder på ekstremt utladet, tyning for å lade opp til 100% (jævlig ulurt), kaldt batteri eller en kombinasjon.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Han har definitivt ikke satt seg inn i hvordan bilen hans skal lades. Å konfiskere bilen er kanskje litt drastisk, men han burde i hvert fall ikke klage på ladeprisen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ikke har han satt seg inn i sin egen bil, ei heller har han giddi å sjekke hva det koster på forhånd, han står på ett av to ladepunkter i 2 timer.. I tillegg er han teit nok til å klage på andre i etterkant. RTFM
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja desverre, med sin egen inkompetanse skaper disse folka elbilmyter, som er særdeles vanskelig å bli kvitt. Det ser man tydelig også i denne tråden.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Virker som om noen bare kjøpte elbil for å bevise at det ikke funker, men det de egentlig beviser er noe helt annet.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er folk som har hektet bilen på 22 kW lader og latt den stå natta over...

    Kanskje på tide å etablere en elbil skole for mannen/damen i gata ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hekter bilen på 22kw lader ved anledning selv om jeg ikke klarer å lade med mer enn 11kw og kostnaden blir jo drøye 5 kroner kWh. Synes det er greit å ikke blokkere en hurtiglader så lenge jeg ikke trenger den selv og saktelading er mest sannsynlig bedre for batteriet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her har vi en som ikke har skjønt det. 2 t på lading på hurtiglader? Ikke rart det blir dyrt.

    https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2020/01/14/Dette-kan-jo-ikke-stemme-20822228.ece
    Ja og, tydeligvis en som ikke har fått med seg at selskapene som tilbyr lading ikke har lov til å ta betalt per kWh, kun for tiden de står og lader (skulle de de måtte de registrere selskapet som strømleverandør med alt hva det medfører).... og da får man slike utslag om man har en donaldbil og skal lade til siste "dråpe". En annen ting er jo at det selvsagt ikke er ønskelig med slikt pappskaller som blokkerer en lader unødvendig i timesvis.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Gi nå elbil-nybegynnere en real sjanse til å lære seg kotymer, fornuft og elbil-vett før dere dømmer dem nord og ned. Dere har etter all sannsynlighet noen nybegynnertabber på samvittigheten dere også.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det er helt greit å gjøre tabber, men når man setter seg ned for å skrive et leserinnlegg i en ganske stor regionavis, så skader det ikke å sette seg bittelitt inn i hvordan ting henger sammen før man begynner å bruke utestemme. :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    'Alle' skriver leserinnlegg i dag, og temmelig mye av det åpenbart basert på ugjennomtenkt impulsmeninger. (her også)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Så mye for elbilsatsningen til tyske bilprodusenter, ganske sikker på at å vente på en kommende elbil derfra de neste årene er bortkastet tid.
    7A6C585A-6A7B-402E-9F06-B8D5B34A91ED.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mange biler klarer vel bra under 2,5 kWh pr mil, men likevel.
    Jeg fylte bensin på min GTE i går. 13,30 kr/l. På langkjøring bruker den rundt 0,45 l/mil, så ca 6 kr/mil i drivstoff. En elbil som bruker 1,8 kWh pr mil vil jo bruke strøm for over 15 kr pr mil med de prisene der. Nesten 3 ganger så mye som min GTE (som jo går på strøm i det daglige med hjemmeladning - altså det samme som en elbil).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    En Audi elbil bruker 2.5 kWh pr mil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Omtrent som min GTE i elmodus. En ren elbil burde vel være mer effektiv som ikke trenger dra rundt på en ekstra motor og bensin?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange biler klarer vel bra under 2,5 kWh pr mil, men likevel.
    Jeg fylte bensin på min GTE i går. 13,30 kr/l. På langkjøring bruker den rundt 0,45 l/mil, så ca 6 kr/mil i drivstoff. En elbil som bruker 1,8 kWh pr mil vil jo bruke strøm for over 15 kr pr mil med de prisene der. Nesten 3 ganger så mye som min GTE (som jo går på strøm i det daglige med hjemmeladning - altså det samme som en elbil).
    Det er godt vi lader hjemme, da blir prisen en krone eller to pr. mil...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Etter hvert kan vi heller ikke bare farte rundt som vi vil og lyster....
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mange biler klarer vel bra under 2,5 kWh pr mil, men likevel.
    Jeg fylte bensin på min GTE i går. 13,30 kr/l. På langkjøring bruker den rundt 0,45 l/mil, så ca 6 kr/mil i drivstoff. En elbil som bruker 1,8 kWh pr mil vil jo bruke strøm for over 15 kr pr mil med de prisene der. Nesten 3 ganger så mye som min GTE (som jo går på strøm i det daglige med hjemmeladning - altså det samme som en elbil).
    Det er godt vi lader hjemme, da blir prisen en krone eller to pr. mil...
    Javisst. Det her gjelder jo bare langkjøring der man må hurtiglade. For lokal bruk stiller jo saken seg annerledes. For meg som gjør over 90% av all småkjøring innenfor elrekkevidden til en plug-in hybrid, men trenger å kjøre en del lengre turer der jeg vil måtte hurtiglade med en elbil vil jo disse prisene gjøre at en elbil blir mindre attraktiv.

    Jeg ser f.eks. på prisen i Tsjekkia. 21 CZK pr kWh på disse hurtigladerne. Med et forbruk på 2,5 kWh pr mil, vil det si en kostnad på 52 CZK pr. mil. Bensin der nede koster ca 34 CZK/l, så en moderne bensinbil vil bruke for ca 17 CZK pr. mil. (så 3 ganger så dyrt å kjøre elektrisk). Der nede bor de fleste i blokker uten mulighet for hjemmelading, så de fleste vil måtte bruke hurtigladere (selv om det finnes en del ladepunkter fra PlugShare er dette hjemmeladetypepunkter (har jeg funnet opp et nytt ord nå? ;) som kun egner seg for påfyll av noen få kWh.)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Fokuset på hastighet ødelegger mye, når Ionity bygger kraftige ladere uten noen form for lastdeling så sier det seg selv at effekttariffene ikke blir gunstig.

    Tesla har jo lastdeling og en pris på 1.86 kroner pr kWh. Kan hende lastdeling hadde vært gunstig for andre også.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Etter hvert kan vi heller ikke bare farte rundt som vi vil og lyster....
    Det tror jeg du har helt rett i. Å kjøre bil fra Oslo til Praha er noe min generasjon kan finne på å gjøre, de litt yngre tar fly som en selvfølge, de som er enda yngre vil se på tog som noe naturlig. Det gjelder bare å få dette til i praksis. Noe jeg er overbevist om vil skje.
    Langdistanse=fly
    Mellomdistanse = fly ev. Tog
    Kortdistanse = tog
    Lokaltrafikk= elektriske kjøretøyer og kollektivtrafikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Etter hvert kan vi heller ikke bare farte rundt som vi vil og lyster....
    Det tror jeg du har helt rett i. Å kjøre bil fra Oslo til Praha er noe min generasjon kan finne på å gjøre, de litt yngre tar fly som en selvfølge, de som er enda yngre vil se på tog som noe naturlig. Det gjelder bare å få dette til i praksis. Noe jeg er overbevist om vil skje.
    Langdistanse=fly
    Mellomdistanse = fly ev. Tog
    Kortdistanse = tog
    Lokaltrafikk= elektriske kjøretøyer og kollektivtrafikk.
    Ja, det er vel slik det må bli. Problemet er den dagen man skal frakte med seg noe og bil faktisk er det eneste alternativet, slik det stort sett har vært for meg. Jeg flyr vanligvis når jeg skal til Praha (før 1990 tok jeg tog da togforbindelsen faktisk var rimelig bra - gikk på toget 08 en dag i Trondheim og var i Praha kl 18 neste dag med noen timers opphold i Oslo, København og Berlin på veien), men en gang i blant - ca 1 gang i året - trenger jeg bil der nede. Skal jeg bare kjøre lokalt kan jeg leie en bil, men hva gjør jeg da med det jeg skal ha med meg hjem til Norge?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Etter hvert kan vi heller ikke bare farte rundt som vi vil og lyster....
    Det tror jeg du har helt rett i. Å kjøre bil fra Oslo til Praha er noe min generasjon kan finne på å gjøre, de litt yngre tar fly som en selvfølge, de som er enda yngre vil se på tog som noe naturlig. Det gjelder bare å få dette til i praksis. Noe jeg er overbevist om vil skje.
    Langdistanse=fly
    Mellomdistanse = fly ev. Tog
    Kortdistanse = tog
    Lokaltrafikk= elektriske kjøretøyer og kollektivtrafikk.
    Ja, det er vel slik det må bli. Problemet er den dagen man skal frakte med seg noe og bil faktisk er det eneste alternativet, slik det stort sett har vært for meg. Jeg flyr vanligvis når jeg skal til Praha (før 1990 tok jeg tog da togforbindelsen faktisk var rimelig bra - gikk på toget 08 en dag i Trondheim og var i Praha kl 18 neste dag med noen timers opphold i Oslo, København og Berlin på veien), men en gang i blant - ca 1 gang i året - trenger jeg bil der nede. Skal jeg bare kjøre lokalt kan jeg leie en bil, men hva gjør jeg da med det jeg skal ha med meg hjem til Norge?
    Kjenner meg igjen i problematikken, spørs litt hva det er, men man kan sende inntil 20 kg med posten. Er det større ting så kan man jo bruke et fraktselskap.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan man lese en prisliste på mer enn en måte? Og jeg mente 1,5 kWh pr mil. En moderne diesel kjører på 7 kr mila.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn