Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Brann i bil er selvfølgelig alvorlig og kan få store konsekvenser, men elbilene har kommet for å bli, hvem er det som sier nei til å ha sin private drivstoffstasjon hjemme hvor drivstoffet gir deg en kostnad på 2 kroner mila ? Og en rimelig service på bilen hvert 2. år.? For meg er dette viktige økonomiske motiver. At det kommer mindre forurensning i lufta er også et pluss..

    Jeg har merket meg at motstanden mot elbil er litt av det samme som motstanden mot Greta Thunberg og de grønne. Noen blir direkte forbannet på de som kjører elbil.
    -Man skulle tatt fra dem førerkortet der de kjører i 90 på E6 der hvor fartsgrensen er 110.
    -Jeg skal faen ikke gi bort strøm til noen som kommer på besøk til meg og har med skjøteledning for å lade elbilen sin slik at de kommer hjem.
    -Batteriene varer bare 3 år så kan du kaste bilen.
    -Elbil er bare et blaff, det blir ingen suksess.
    Etter å ha diskutert med personen som har disse meningene konkluderer jeg med at det er bare fint om det er mange som tviholder på fossilbilen, det vil opprettholde inntektene til staten fra salg av diesel og bensin. Og det vil igjen utsette myndighetenes ønske om å erstatte tapet av disse inntektene med å øke årsavgiften på elbil.
    Så kjære alle sinte; Fortsett å kjør fossilbil, det er bare en fordel for oss andre som kjører elbil:)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    1.251
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje ikke interessant for folk som liker å sette ut uverifiserte påstander rundt ting og temaer de ikke har faktakunnskap om, 'fakta' i mot elbiler, men brannmannen sier (faktisk) ca 4:40 ut i innslaget at alle elbilene der det brant er utbrent som de andre bilene (med oppbrent bensin og diesel i tillegg), men at batteriene på samtlige elbiler er inntakt fordi de er godt beskyttet.
    Tenkt det, elbil-mislikere; brannmannen lyver på TV...


    https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-n...TLgukmaeS6l8FLtGx47F1ZWXb24_n2bvP9cK3qAPO7nU4
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jøsses. Har de hatt tid til å sjekke ALLE el bilene allerede? Imponerende.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etterslukking kalles det. Passe på at ting ikke brenner lenger. Standard prosedyre.
    Og selvsagt sjekker de litt ekstra på elbilene for å være sikre.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.687
    Antall liker
    5.866
    Fortsett å kjør fossilbil, det er bare en fordel for oss andre som kjører elbil:)
    Liker å gjøre andre glade - så fortsetter gjerne med bensin.
    Nåvel, den dagen en elbil frakter meg fra Moss til T.heim en kald januardag uten å måtte "fylle" og "spare strøm"- da er jeg klar for å bytte...
    Musk gjentar: Roadster vil få rekkevidde på mer enn 1000 kilometer

    Bilen ble presentert i 2017, skal komme for salg i 2020.

    roadster-social.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Brann i bil er selvfølgelig alvorlig og kan få store konsekvenser, men elbilene har kommet for å bli, hvem er det som sier nei til å ha sin private drivstoffstasjon hjemme hvor drivstoffet gir deg en kostnad på 2 kroner mila ? Og en rimelig service på bilen hvert 2. år.? For meg er dette viktige økonomiske motiver. At det kommer mindre forurensning i lufta er også et pluss..

    Jeg har merket meg at motstanden mot elbil er litt av det samme som motstanden mot Greta Thunberg og de grønne. Noen blir direkte forbannet på de som kjører elbil.
    -Man skulle tatt fra dem førerkortet der de kjører i 90 på E6 der hvor fartsgrensen er 110.
    -Jeg skal faen ikke gi bort strøm til noen som kommer på besøk til meg og har med skjøteledning for å lade elbilen sin slik at de kommer hjem.
    -Batteriene varer bare 3 år så kan du kaste bilen.
    -Elbil er bare et blaff, det blir ingen suksess.
    Etter å ha diskutert med personen som har disse meningene konkluderer jeg med at det er bare fint om det er mange som tviholder på fossilbilen, det vil opprettholde inntektene til staten fra salg av diesel og bensin. Og det vil igjen utsette myndighetenes ønske om å erstatte tapet av disse inntektene med å øke årsavgiften på elbil.
    Så kjære alle sinte; Fortsett å kjør fossilbil, det er bare en fordel for oss andre som kjører elbil:)
    Og det er veldig interessant at det er menn på 50+ som har et tydelig "korstog" mot elbilen, diesel er den store stjerna. Elbil duger ikke før de kan kjøre landet på langs i ett strekk uten tissepause med 3 tonn på draget. De staver drivstoffet gjerne disel også.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Brann i bil er selvfølgelig alvorlig og kan få store konsekvenser, men elbilene har kommet for å bli, hvem er det som sier nei til å ha sin private drivstoffstasjon hjemme hvor drivstoffet gir deg en kostnad på 2 kroner mila ? Og en rimelig service på bilen hvert 2. år.? For meg er dette viktige økonomiske motiver. At det kommer mindre forurensning i lufta er også et pluss..

    Jeg har merket meg at motstanden mot elbil er litt av det samme som motstanden mot Greta Thunberg og de grønne. Noen blir direkte forbannet på de som kjører elbil.
    -Man skulle tatt fra dem førerkortet der de kjører i 90 på E6 der hvor fartsgrensen er 110.
    -Jeg skal faen ikke gi bort strøm til noen som kommer på besøk til meg og har med skjøteledning for å lade elbilen sin slik at de kommer hjem.
    -Batteriene varer bare 3 år så kan du kaste bilen.
    -Elbil er bare et blaff, det blir ingen suksess.
    Etter å ha diskutert med personen som har disse meningene konkluderer jeg med at det er bare fint om det er mange som tviholder på fossilbilen, det vil opprettholde inntektene til staten fra salg av diesel og bensin. Og det vil igjen utsette myndighetenes ønske om å erstatte tapet av disse inntektene med å øke årsavgiften på elbil.
    Så kjære alle sinte; Fortsett å kjør fossilbil, det er bare en fordel for oss andre som kjører elbil:)
    Og det er veldig interessant at det er menn på 50+ som har et tydelig "korstog" mot elbilen, diesel er den store stjerna. Elbil duger ikke før de kan kjøre landet på langs i ett strekk uten tissepause med 3 tonn på draget. De staver drivstoffet gjerne disel også.
    Personen jeg diskuterte med er 55 og daglig leder i et kjent bilverksted :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du må jo uansett stoppe på Espa for å dynge innpå med boller.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En kompis av meg handlet en ny "fullpakket" e-tron her om dagen. Flott bil - men Dovre blir vanskelig å passere en kald januardag uten pissing & hamburger...
    Sikkert, men han kjører vel ikke til Dovre på daglig basis?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er godt å strekke på beina, pisse og ta en hamburger på Dombås, deretter er vi klare for Trondheim. God plan :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Rart at man kjører den lengste og tregeste veien til Trondheim når man er så opptatt av å kjøre uten stopp.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    TV
    Det er godt å strekke på beina, pisse og ta en hamburger på Dombås, deretter er vi klare for Trondheim. God plan :)
    Når jeg sitter i bilen kjører jeg til jeg er fremme. Trenger jeg å slå lens finner jeg en busk på vidda. Tar ikke lange tiden å tømme blæra...
    Hva slags liv er dette da? Turbomatet ADHD?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fascinerende at man gidder å betale moms, bilavgifter, bompenger, drivstoff osv for å unngå den stoppen
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er jo hyggelig for resten av oss at du velger å deler mer enn nødvendig av din overflod med statskassa
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når eg køyrer bil, min ganske så nedbetalte diesebil, kostar det 110 kr å køyre 13 mil, drivstoff åleine. Skulle eg ta kostnadane på ein elbil, ville det nok verte vesentleg meir kostnad, sjølv om eg ville kome ned på 26 kroner i drivstoffutgifter. Eg har ikkje gidda rekne ut kor mykje lån eg kan takle på dei 84 kronene eg brukar ein gong eller to i månaden.
    Så eg skal spreie glede, eg også.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    1.251
    Torget vurderinger
    1
    Når eg køyrer bil, min ganske så nedbetalte diesebil, kostar det 110 kr å køyre 13 mil, drivstoff åleine. Skulle eg ta kostnadane på ein elbil, ville det nok verte vesentleg meir kostnad, sjølv om eg ville kome ned på 26 kroner i drivstoffutgifter. Eg har ikkje gidda rekne ut kor mykje lån eg kan takle på dei 84 kronene eg brukar ein gong eller to i månaden.
    Så eg skal spreie glede, eg også.
    Men, ikkje gløym at verditap ikkje gjeld berre nye elbilar men same grad fossilbilar. Samanlikninga er difor ikkje relevant når ein uansett skal kjøyre gamal dieselpurke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ellers så er det litt morsomt at noen alltid skal komme trekkende med en gammal nedbetalt dieselbil hver gang kostnadene diskuteres. Hadde vært mer konstruktivt om man heretter kunne holdt seg til å sammenligne epler og epler, altså biler av temmelig ny dato. For de fleste av oss er ikke en 15 år gammel bil noe alternativ når man ser etter en relativt ny.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ingen som skal tvinge deg til det. Men det blir omtrent like teit som å komme inn i alle HiFi tråder med en gammel nedbetalt walkman for å fortelle hvor billig du hører musikk. Ikke så veldig interesant.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så du kjøpte ikke elbil for å spare penger? Sjekker du tråden her er det jo mye det det går i.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spare penger på drivstoff og service + miljø, en bøtte med sikkerhetssystemer, komfort, tja, det meste egentlig. En gammel dieselpurke som rister og durer er ikke akkurat drømmen, så kan man slippe unna det der så er det mer enn greit. Helt topp faktisk:)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så du kjøpte ikke elbil for å spare penger? Sjekker du tråden her er det jo mye det det går i.
    Joda, men alternativet var ny/nyere fossilbil, ikke en gammal 10000 kroners bil. Det er den sammenligningen som er relevant for de fleste av oss som ønsker å kjøpe en ny bil. Hvis man ikke er en sta gammel gubbe med hår i ørene er det åpenbart hva som kommer best ut rent økonomisk, hva gjelder (nye!) biler på markedet idag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her har vi en viktig årsak til desinformasjonen som dukker opp av og til angående at elbil forurenser mer, brannfare osv, osv.


    https://energiogklima.no/kommentar/...lindustrien-der-elektrifisering-skaper-krise/

    Bl.a.
    «Denne gang dreier det seg om en omveltning som bilindustrien ennå ikke har sett maken til, fordi det i fremtiden ikke vil være bruk for mye av det som produseres nå. Dieselinnsprøytningssystemer, stempler, eksosrør, avgassrensing – alt det vil man om få år ha like god bruk for som hestedrosjer i offentlig kommunikasjon.»
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ser VW ID.3 blir 4-seter, så helhjertet var det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det er jo en Golf, og man regner vel med at hvis man skal være 5 eller fler kjøper man en større bil. De kommer jo med en stasjonsvogn neste år. Jeg regner med at det betyr at de har 2 enkeltseter bak heller enn den sofaløsningen der man uansett ikke kan sitte 5 i bredden på en komfortabel måte? Har ikke funnet noe bilde på nettet som viser hele kupeen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Allerede i Polo klassen forventer man 5-seter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Nei. Man er vant til 2 seter foran og en sofa bak der man kan trenge sammen 3 personer som sitter veldig ukomfortabelt. Her har man vel sagt at 4 stykker kan sitte komfortabelt. Skal man ha 5 i bilen bør man kjøpe en annen bil. Det er vel helt OK?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er også forskjell på å sitte tre personer bak, lovlig, og tre personer bak, ulovlig, uansett hvor trangt det er.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det viktig å forsvare 4-seter i en Golf ekvivalent for enhver pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn