Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det må i hvertfall komme noe ny batteriteknologi på banen. Om det er faststoffbatterier eller LiIon/graphene er for såvidt uinteressant. Alt dette fungerer vel allerede i laboratorier, men det er en lang vei å gå fra å få det til i laboratoriet til å få til en kommersiell storproduksjon av batterier som kan benyttes i en elbil.
    Men det er vel ingen grunn til å avstå fra dagens batteriteknologi med hele 3% kobolt som for en Tesla blir ca 4.5kg?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men jeg tror otare er opptatt av å redde det globale klimaet og ikke at noen enkeltpersoner med råd til bil nr 2 skal spare bompenger........ Det går an å løfte blikket litt...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Det må i hvertfall komme noe ny batteriteknologi på banen. Om det er faststoffbatterier eller LiIon/graphene er for såvidt uinteressant. Alt dette fungerer vel allerede i laboratorier, men det er en lang vei å gå fra å få det til i laboratoriet til å få til en kommersiell storproduksjon av batterier som kan benyttes i en elbil.
    Om noe av det som ligger i planene slår til, så blir det uansett en spennende tid fremover, som antagligvis vil forandres veldig fort om energi vil kunne lagres i selve chassiet/karroseriet på bilen/mobilen/sykkelen/toget/flyet/roboten... Jeg tror det vil forandre mye og vi nok vil se store endringer på mye. Men hvor langt frem i tid dette er....den som lever får se.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Om jeg skal være ærlig så må jeg si den DS3en svir fælt i øya.
    Den er et smykke i forhold til 1. generasjon Nissan Leaf...
    Joda, men trenger jo ikke være pen likevel :) Det er noe ved skulderlinjen og frontlyktene som skriker spesielt negativt.

    Og min erfaring med franske biler er at mye av designen tåler tidens tann veldig dårlig. Mange Citroen ser freshe ut når de kommer og 3 år etterpå så ser det bare rart ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nei, men jeg tror otare er opptatt av å redde det globale klimaet og ikke at noen enkeltpersoner med råd til bil nr 2 skal spare bompenger........ Det går an å løfte blikket litt...
    Jeg bor faktisk i et område uten bommer.

    Jeg tolket innlegget som en reell bekymring angående tilgang og kostnad på råvarerer.

    Den virkelige elefanten i rommet er Kina hvis man ser på klima.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Det må i hvertfall komme noe ny batteriteknologi på banen. Om det er faststoffbatterier eller LiIon/graphene er for såvidt uinteressant. Alt dette fungerer vel allerede i laboratorier, men det er en lang vei å gå fra å få det til i laboratoriet til å få til en kommersiell storproduksjon av batterier som kan benyttes i en elbil.
    Om noe av det som ligger i planene slår til, så blir det uansett en spennende tid fremover, som antagligvis vil forandres veldig fort om energi vil kunne lagres i selve chassiet/karroseriet på bilen/mobilen/sykkelen/toget/flyet/roboten... Jeg tror det vil forandre mye og vi nok vil se store endringer på mye. Men hvor langt frem i tid dette er....den som lever får se.
    Kanskje ikke så langt frem i tid allikevel?

    https://phys.org/news/2019-03-cambridge-spin-out-graphene-commercial-scale.html

    Graphene's remarkable properties—stronger than steel, more conductive than copper, highly flexible and transparent—make it ideal for a range of applications. However, its widespread commercial application in electronic devices has been held back by the difficulties associated with producing it at high quality and at high volume. The conventional way of making large-area graphene involves using copper as a catalyst which contaminates the graphene, making it unsuitable for electronic applications.

    Professor Sir Colin Humphreys from the Centre for Gallium Nitride in Cambridge's Department of Materials Science and Metallurgy, along with his former postdoctoral researchers Dr. Simon Thomas and Dr. Ivor Guiney, developed a new way to make large-area graphene in 2015.

    Using their method, the researchers were able form high-quality graphene wafers up to eight inches in diameter, beating not only other university research groups worldwide, but also companies like IBM, Intel and Samsung.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Som jeg har sagt før: Det er forskjell på å få det til i liten skala i et laboratorium og å få til industriell produksjon i store kvanta.

    Se på siste avsnitt:

    Using their method, the researchers were able form high-quality graphene wafers up to eight inches in diameter, beating not only other university research groups worldwide, but also companies like IBM, Intel and Samsung.

    At det kommer er sikkert riktig, men jeg tviler på at det blir på denne siden av 2030
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Gitt hvor mye som går på batteri i disse tider og hvor viktig energitetthet osv er kan man - basert på at det ikke har skjedd allverdens fremgang - anta at det er ganske så vanskelig å få det til. Riktig nok har prisen pr energienhet blitt dramatisk lavere, men det er ikke fordi den underliggende teknologien har blitt så mye bedre, men fordi produksjonen har blitt mye effektiv og foregår i større skala.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har jo skjedd ganske mye. Det siste store gjennombruddet var litiumionbatterier som gjorde elbiler praktisk mulige. (Th!nk brukte NiMH, så vidt jeg husker.) Så har både energitettheten gått opp og prisen pr kWh gått ned, slik at batterier også følger noe i retning av Moore’s lov, men enda bedre batterier er kanskje noe av det verden behøver aller mest akkurat nå. Kobolt-fri kjemi vil være en god start.

    B546787D-57D4-449E-8BE1-B32FD87DD8A0.png

    64CA5F15-2457-4B78-80B6-C2C5BEF6EF98.jpg

    Bare med fortsatt inkrementell utvikling vil fossilmotorer gå samme vei som dodoen i løpet av noen få år. Ikke på grunn av politiske vedtak eller fordi verden går tom for olje, men fordi de blir utkonkurrert av billigere og bedre teknologi. Steinalderen endte heller ikke på grunn av steinmangel.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La oss krysse fingrene og håpe. ALL transport (sjø, luft, land) som ikke er elbasert må reduseres kraftig om vi skal nå klimamålene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Jeg lurer på hvor mye det hadde redusert utslippene om vi reiste som på 70 eller 80 tallet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja. Jeg lurer på hvor mye det hadde redusert utslippene om vi reiste som på 70 eller 80 tallet.
    Det er uansett bare en side av saken. Mer generelt handler det jo om en relativt drastisk reduksjon av (materiell) levestandard for en svært stor del av verdens befolkning. Spesielt om den delen som har laber av sorten skal få økt sin i betydelig grad samtidig.

    Alternativt om man vil se litt mindre mørkt på det - omdefinere hva man regner som høy levestandard.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Transport generelt må reduseres
    Men det tror jeg blir svært vanskelig å få til. Europa har lav vekst, men vi er på et veldig høyt forbruksnivå, Asia og Afrika opplever en voldsom vekst, det er milliarder av mennesker som nå får bedre økonomi og det merkes på konsum av varer og tjenester. Elektrifiseringen av transportsektoren er viktig, ikke minst av hensyn til luftforurensningen i de store byene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utfordringene står i kø, behovet for ny teknologi er enormt, nærmest ufattelig hvis mesteparten av dette skal elektrifiseres....
    CE3hfywWgAA2pgu.jpg

    ais-map.jpg

    flightradar-featured.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tja,
    Det er jo ikke SÅ lenge siden dette her også var å regne som rimelig ny teknologi.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå kaster Ford seg inn i Rivian

    Ford bekreftet at de skal lage et helt nytt kjøretøy under sitt eget bilmerke men med Rivian sin elektriske plattform for utførelsen av denne. Oppstartselskapet påberopte seg ifjor en rekkevidde på nesten 650 kilometer med plattformen sin, noe som plasserer selskapet i det øverste sjiktet dersom tallet er realistisk nok.

    https://itavisen.no/2019/04/25/ford...jektet-skal-samarbeide-om-elektrisk-kjoretoy/

    has5er-1280x720.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Utfordringene står i kø, behovet for ny teknologi er enormt, nærmest ufattelig hvis mesteparten av dette skal elektrifiseres....
    Vis vedlegget 539017

    Vis vedlegget 539018

    Vis vedlegget 539019
    Så har man jo bieffekten av synkende fattigdom (spesielt ekstrem fattigdom har blitt betydelig redusert siste ti år) og det er at flere vil ha energi. Hvordan man skal ordne opp i det når man til og med har land med tilnærmet 100% kraftforsyning fra kull innenfor EU er for meg et mysterium. Kvotesystemet ordner kok etterhvert opp i Europa men man har jo noen giganter i Asia.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elektrisk bil for de som har behov for å dra henger ofte......

    https://www.tv2.no/a/10590250/

    Bl.a.
    Batterikapasiteten er på 80 kW/t. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift. EQC har 408 hestekrefter med et dreiemoment på 760 Nm. Det gjør at 0-100 km/t går på 5,1 sekunder. Og viktig for mange norske kunder: EQC kan også trekke henger på inntil 1.800 kilo.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Hadde kontakt med Tex Gunning, CEO i Leaseplan, selskapet som supplerte bilen til testen. Leaseplan var en av signatarene til Oslo Climate Leadership Declaration og har som mål å bytte ut hele bilparken (over 1,8 million biler) med EV innen 2030.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Får håpe den blir stående mindre på verksted enn E-Tron.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan er det med Tesla 3? Jeg skal ha ny bil og siden det allerede finnes en bil i husstanden som kan trekke henger vurderer jeg denne.
    Men hvordan er det med verkstedutgifter osv på en sånn en? Jeg hadde en nabo med Tesla S som ikke var særlig fornøyd med det han kalte prototype.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hvordan er det med Tesla 3? Jeg skal ha ny bil og siden det allerede finnes en bil i husstanden som kan trekke henger vurderer jeg denne.
    Men hvordan er det med verkstedutgifter osv på en sånn en? Jeg hadde en nabo med Tesla S som ikke var særlig fornøyd med det han kalte prototype.
    Utgiftene blir vel ca null de fem første årene. Problemet med Tesla og service er å få en time. Med mindre det er noe kritisk kan det bli lenge å vente.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan er det med Tesla 3? Jeg skal ha ny bil og siden det allerede finnes en bil i husstanden som kan trekke henger vurderer jeg denne.
    Men hvordan er det med verkstedutgifter osv på en sånn en? Jeg hadde en nabo med Tesla S som ikke var særlig fornøyd med det han kalte prototype.
    Utgiftene blir vel ca null de fem første årene. Problemet med Tesla og service er å få en time. Med mindre det er noe kritisk kan det bli lenge å vente.

    Hvordan er disse på Norsk vinterføre? Må man gå for 4-hjulstrekk?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er disse på Norsk vinterføre? Må man gå for 4-hjulstrekk?
    Min erfaring med RWD Model S er at den er bra på vinterføre. Antispinn og stabilitetskontroll fungerer helt utmerket. Med elmotor slipper man hele problemet med å balansere mellom å kvele motoren og å rykke løs veigrepet. Den tar seg frem, men man kan få noen små overraskelser i revers når traction control ikke er aktiv. I svinger kan den logre litt hvis man presser den, men aldri noen dramatikk, bare nok til at man kjenner den er bakhjulsdreven. Men bruk de beste vinterdekkene man kan få kjøpt. Dette er 2,5 tonn bil med 420 hester på bakhjulene. Jeg har kjørt en med «kontinentale» vinterdekk på isete vei, og det var litt i morsomste laget for daglig bruk. Med bra vinterdekk er det ikke noe problem.

    Det var forøvrig en del tekniske problemer de første årene, men det meste er debugget nå. Jeg tror det eneste jeg har betalt for selv er ettermontering av elektrisk foldbare speil. Resten har Tesla tatt på sin kappe, enten som garanti eller på serviceavtale.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Vis vedlegget 540318

    4 WD, 408 hk, 80 KWH batteri, fra 616 tusen. Mye penger, men ser jo ut til å være mye bil også.
    Godt den ikke ble lagt ut i designtråden, i det minste, for her blir jo alt som minner om litt mainstream dårlig mottatt (les: prangende).
    Ja, jeg kunne ikke hatt den, men nå beholder jeg heller diesel-Doris og en halv mill på sparekontoen...

    Dog synes jeg at det var en mer fristende pakke enn TMX og E-Tron til 800-900 tusen+.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Dyre batteri med ratt og hjul...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men batteriene blir stadig billigere, er ikke lenge før de kan konkurrere i pris med fossilmotoren med tilbehør. Det ser ut til at dette går raskt nå:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn