Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.869
    Antall liker
    10.367
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke i Bergen i hvert fall. Det er 2+ uansett drivstoff som gjelder i enkelte felter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    Da er det oppklart. Trafikkreglene sier:
    Kollektivfelt for buss og drosje
    Illustrasjon av skilt for kollektivfelt for buss og drosje

    Trafikkskilt 508.2 Kollektivfelt for buss og drosje
    I felt med dette skiltet kan følgende kjøretøy kjøre:
    • drosjer med taklykt
    • busser
    • minibusser i løyvepliktig yrkestransport
    • minibusser (inntil 16 personer) som frakter minst sju personer i tillegg til sjåføren
    • elektriske eller hydrogendrevne kjøretøy
    • motorsykkel med to hjul uten sidevogn
    • moped med to hjul
    • sykkel
    • uniformert utrykningskjøretøy
    Så elbil kan ifølge trafikkreglen bruke kollektivfeltet. Så står det også:

    Underskilt kan begrense adgangen til kollektivfelt
    Adgangen til et kollektivfelt kan begrenses ved bruk av underskilt. Underskilt kan angi at bestemte grupper av kjøretøy ikke kan kjøre i feltet hele eller deler av døgnet. For eksempel vil et underskilt med teksten «Gjelder ikke elmotorvogn» bety at elektriske motorvogner ikke har adgang til det aktuelle kollektivfeltet.
    Underskilt kan også angi andre betingelser, for eksempel kreve at du har med minst én passasjer.

    Så problemet oppstår fordi man har definert en hel del andre framkomstmidler som "kollektivtransport" - altså tillatt å bruke kollektivfeltet. Man skulle jo tro at et skilt som sier at feltet skal brukes av kollektivtrafikk betyr at feltet skal brukes av kollektivtrafikk, men sånn er det faktisk ikke gitt i trafikkreglene.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    2.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jo ikke Taxiskiltet et Påbuds- eller Forbudsskilt, men et opplysningsskilt.
    Jeg forstår at Vegvesenet skiller mellom dette, men det går for det samme sånn logisk sett: «her gjelder følgende regel». I dette tilfellet gjelder regelen hvilke typer bil som får kjøre hvor. Jeg tar selvkritikk for å ha brukt forvirrende begreper :) Utover det er jeg helt enig med deg, jeg skjønner ikke helt at det skulle kunne bety noe annet.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    797
    Antall liker
    491
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nei, jeg bare irriterer meg over språket.
    Helt enig at ordvalget er på trynet.

    Men er ganske fantastisk med alle som er blitt tatt inn mot sentrum i det siste. Har jo ikke vært få artikler i media de siste månedene. Det at man ikke forstår skiltet, eller mer korrekt ikke leser skiltet i det hele men kjører på gammel vane gjør det egentlig bare verre.

    Prøvde meg gjennom Håkon 7nds gate nylig, hei å hå for ett kaos. Trodde ikke det kunne bli verre, men jo det var mulig. Virkelig ei gate politiet kunne fyllt på budsjettet i!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    Når du leser vegtrafikkloven er faktisk underskiltet korrekt, men hvem har vel oversikt over hvilke "unntak" som er tatt med i listen over kjøretøy som kan bruke kollektivfeltet? De fleste, inkludert meg, tror jo at det er kollektivtransport (og utrykningskjøretøy). For å unngå problemet burde de bare kalle skiltet noe annet. Skiltet heter Kollektivfelt for buss og drosje. Da tror man jo at det faktisk er det - man går ikke rundt og husker den eksakte definisjonen på etthvert skilt som står langs vegen.
    I Lovdata står det:
    "Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om kollektivfelt gjelder. Buss med inntil 16 passasjerplasser i tillegg til førerplass kan bare brukes i kollektivfelt ved utøvelse av løyvepliktig persontransport eller med minst 7 passasjerer i tillegg til fører. Drosje kan bare brukes i kollektivfelt når drosjen er utstyrt med taklykt. Skiltet gjelder fram til skilt 510 «Slutt på kollektivfelt» eller til første vegkryss. Skiltet oppheves også av vegvisningsskilt som angir annen bruk av feltet."

    Men nok om det - litt OT i en tråd om elbiler, selv om det jo er elbilrelatert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    Interessante tall:
    1724837383900.png

    Hvis man tar med EØS-landene:

    1724837452652.png
    Det er selvfølgelig bare for en måned, men interessant uansett.
    Er det bare i Norge det er flust med Kinabiler?
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Liten by
    skjønner ikke helt vitsen med cruise control egentlig, har vel brukt det en håndfull ganger i løpet av livet. Når man setter seg inn i bilen for å kjøre så er det nettopp det man skal, kjøre... ikke styre. Dersom mesteparten skjer automatisk så skjønner jeg godt at folk blir ukonsentrert
    Da har du enten ikke satt deg inn i hvordan du skal bruke adaptiv cruisecontrol eller har litt rungt for det...
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.100
    Antall liker
    1.260
    Sted
    VestBredden
    Gleder meg til og se når batteriene blir enda lettere og dem får satt ei skikkelig pakke i en Lotus Caterham / S7 )
    Kommer til og bli mer enn voldsomt !!
     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    Morgan hadde en elektrisk prototype for 7 år siden (bilde fra museet på fabrikken):

    1725046170917.png

    I praksis en elektrisk utgave av dagens Super-3:
    1725083777689.png
     
    Sist redigert:
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.982
    Antall liker
    38.519
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg til og se når batteriene blir enda lettere og dem får satt ei skikkelig pakke i en Lotus Caterham / S7 )
    Kommer til og bli mer enn voldsomt !!
    Det finnes en prototyp på akkurat det.
    Dessuten jobber Caterham med noe mer seriøse greier. Kanskje mer til felles med Lotus Elise enn med Seven. Mye karbonfiber og aluminium.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.558
    Antall liker
    3.212
    Bombshell Complaint Filed Against Musk & Tesla—The Main Story Of This Report: An amended complaint in the Greenspan v. Musk et al trial was filed on Wednesday with damning internal data from Tesla highlighting a vast array of accounting fraud. It’s an explosive report, which is why it is the focus of today’s Tesla Weekly.
    ....
    all of these shenanigans were elaborately carried out so that Tesla’s market value would rise above $650 billion, which would in turn, trigger the final milestone for Musk to receive his $55.6 billion bonus award. In the process, it also enriched Tesla’s Board of Directors and financiers.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    Vi må vel også huske at Musk bare investerte penger i Tesla og hadde ingen ting med utviklingen av bilen eller teknologien å gjøre. Han finansierte utviklingen, men det var Martin Eberhard og Marc Tarpenning som startet Tesla. Begge ble etter hvert skjøvet ut av Musk.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.882
    Antall liker
    18.409
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Går batteri»eventyret» i Mo I Rana mot slutten?

    Freyr sier opp ansatte og stanser produksjonen.
    Priskonkurranse fra Kina meldes å være årsaken.
    Men, lederlønninger, styrehonorar og store kostnader til (familiære) konsulenttjenester er det ikke noe i veien med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.982
    Antall liker
    38.519
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    94,3 % elbiler i august.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.982
    Antall liker
    38.519
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.208
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel elbilsalget i Europa som svikter...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    JA, VW selger færre elbiler enn BMW i Europa for tiden. Det er jo definitivt underlig - de konkurrerer jo ikke i det samme markedssegmentet. Så folk kjøper dyre elbiler, ikke billige...
    Så det er vel elbilsalget til VW som svikter, ikke nødvendigvis elbilsalget generelt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.208
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    JA, VW selger færre elbiler enn BMW i Europa for tiden. Det er jo definitivt underlig - de konkurrerer jo ikke i det samme markedssegmentet. Så folk kjøper dyre elbiler, ikke billige...
    Så det er vel elbilsalget til VW som svikter, ikke nødvendigvis elbilsalget generelt.

    Elbilsalget har vel gått ned 37% i Europa dersom jeg husker rett....
    Mener at VW har hatt 9% nedgang i Tyskland første halvår. Tesla har hatt 40% nedgang sammenlignet med samme periode året før.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    Ja, Teslafabrikken i Berlin skal ikke utvides og produksjonen går litt på tomgang for tiden.
    Som vist tidligere:
    1725388485219.png
    I juli solgte BMW nesten like mange elbiler som Tesla og en god del mer enn Volvo. Jeg vet ikke om det er en økning eller reduksjon i salget for BMW i forhold til tidligere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.208
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    BMW er vel de eneste med økning. Mener å huske at økningen er på 4%.
    Både BMW, VAG og Mercedes skal satse mer på biler med forbrenningsmotor da det er tydeligvis det markedet i Europa etterspør.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.071
    Antall liker
    6.455
    Elbilsalget har vel gått ned 37% i Europa dersom jeg husker rett....
    Mener at VW har hatt 9% nedgang i Tyskland første halvår. Tesla har hatt 40% nedgang sammenlignet med samme periode året før.
    Det ert Tyskland som har hatt nedgang på 37% og de drar samlet salg litt ned selv om andre land har hatt vekst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    10.347
    Sted
    Trondheim
    BMW er vel de eneste med økning. Mener å huske at økningen er på 4%.
    Både BMW, VAG og Mercedes skal satse mer på biler med forbrenningsmotor da det er tydeligvis det markedet i Europa etterspør.
    Selvfølgelig skal de lage biler med forbrenningsmotor. De kan ikke leve av å bare selge biler i Europa. Hvordan etterspørselen er i Europa vet jeg ikke, men antall elbiler i Praha har eksplodert det siste året.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.208
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    Det ert Tyskland som har hatt nedgang på 37% og de drar samlet salg litt ned selv om andre land har hatt vekst.

    Finner ikke tall for Europa så langt i år. Men salget er ned 10.8% i Juli.....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.348
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Sunnmøre
    JA, VW selger færre elbiler enn BMW i Europa for tiden. Det er jo definitivt underlig - de konkurrerer jo ikke i det samme markedssegmentet. Så folk kjøper dyre elbiler, ikke billige...
    Det er fascinerande at BMW, greier denne omlegginga, medan VW, som har både Audi, Škoda, Porsche, Lamborghini og Bentley i same konsern ikkje greier å få utvikla ei skapeleg software-plattform.

    Eller kanskje det er litt av forklaringa, også: at ein liten produsent som BMW har vesentleg færre variablar å forhalda seg til, medan VW helst skal ha ein plattform for alt pga synergi?

    Det blir ikke bedre når man lever opp til alle mine fordommer om tyskere og programvareutvikling.
    Kanskje litt OT, men kva er dei fordommane? Eg har jo fått med meg SAP, og sit med inntrykk av at det er stort, tungt, rigid og designa for å livnæra konsulentbransjen.

    Min fordom er at dei er liksom det motsette av amerikanarane (“få til noko som funkar greitt, få det ut, fiks bugs i neste versjon”). Men det er definitivt fordomar.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.208
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    BMW har vært så smarte at de har brukt fossilbilplattform (i alle fall delvis) til elbil. Slik som VW gjorde med e-Golf og Audi med e-tron/Q8 e-tron....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.982
    Antall liker
    38.519
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje litt OT, men kva er dei fordommane? Eg har jo fått med meg SAP, og sit med inntrykk av at det er stort, tungt, rigid og designa for å livnæra konsulentbransjen.

    Min fordom er at dei er liksom det motsette av amerikanarane (“få til noko som funkar greitt, få det ut, fiks bugs i neste versjon”). Men det er definitivt fordomar.
    Eksakt. Og jeg lever for tiden delvis av SAP-oppdrag. Utsolgt til ca 2028, sist jeg så på ordreblokken. :)

    Noe av det verste jeg har vært utsatt for softwaremessig var en tyskutviklet Pascal-kompilator tilbake i hine hårde dager. Når VAG’s Cariad skal gjøre en felles softwareplattform for alt fra Lamborghini til Škoda vil det ta dem ca et halvt århundre å krangle/skrive ferdig den detaljerte kravspec’en før de kan begynne å utvikle noe. Deretter kommer endringsordrene for alt man ikke hadde tenkt på eller som endret seg underveis. Det funker sådär hvis man plutselig befinner seg i consumer electronics-bransjen, helt uforvarende, og konkurrerer med Silicon Valley og AS Kina.

    Fordommer, som sagt, men jeg hadde litt kontakt med VW-organisasjonen i mine konsulentdager, så det er kanskje ett eller to datapunkter å ekstrapolere fra der også. Fleksible og agile i en skiftende verden? Nein, mein Herr. Keine Experimente.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn