Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    17.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om du velger å kjøre videre i en fossilbil med defekt AC er opp til deg, men jeg ser det som sikkerhetsutrustning for å unngå overoppheting av føreren.
    Så du mener at biler uten AC utgjør en sikkerhetsrisiko?
    Og hva med MC?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Kun 2,5% av elbiler i en amerikansk studie har måttet bytte batteri, de fleste er produsert før 2015
    Ikke så rart. Nyere elbiler har ennå ikke fått tatt tiden til hjelp i samme grad som de eldre bilene mht tap i kapasitet og/eller plutselig død, men det skulle jo bare mangle at det blir bedre.
    Nissan lyver også på seg bedre statistikk enn den fortjener. Så lenge bilen starter og går er alt i skjønneste orden, mener de, og "batteriene overlever bilen fint" enten restkapapasiteten er 70- eller 30 % etter 8-9 år, og rapporteres som at batteriet fortsatt virker helt fint.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Dette gjelder vel også e-biler(?)

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.076
    Dette gjelder vel også e-biler(?)

    Så den videoen tidligere i dag og det er jo ingen hemmelighet at Toyota og Honda lager de beste bilene, men Honda er ikke det det en gang var.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    138
    Antall liker
    20
    Apropos det, og relevant for tråden:
    Vis vedlegget 1027024

    RR sier at gjennomsnittskunden for Spectre er yngre enn for Mini brand.
    Charles Stewart Rolls syslet med tanken på en elektrisk bil i 1900, fire år før han møtte Henry Royce, så dette har vel på mange måter vært nær sagt uunngåelig, gitt dagens utvikling.
    Jeg synes Harry Metcalfe har skrevet mye interessant motorrelatert stoff blant annet for bladet evo.
    Anbefaler Harry's Garage på YT for de som ikke har fått med seg kanalen enda:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Sunnmøre
    Charles Stewart Rolls syslet med tanken på en elektrisk bil i 1900, fire år før han møtte Henry Royce, så dette har vel på mange måter vært nær sagt uunngåelig, gitt dagens utvikling.
    Slektstreet er vel, øh, omstridt etter det eg skjønar, men einig i at dette er uunngåeleg ut frå det RR prøver å vera.

    Merk at RR leverer rundt 6000 bilar i året, og USA, Asia og Midtausten er dei viktigaste marknadene (altså: ikkje Europa).

    Poenget mitt ved å dra inn RR er ikkje at dette er dei beste bilane du kan få (Rolls-Royce er vel eigentleg BMW med oligark-luksus og fantasiprisar), men at det er eit merke som på sett og vis prøver å gjera bilturen til ein lydlaus flytur på land, der tekniske spørsmål som td. teoretisk motorkraft og momentan RPM har hatt svaret «slapp av, det er tilstrekkjeleg» (tankane går til hovmeistaren i Conspiracy (HBO, 2001) som seier «I'm sure we have a sizeable inventory, sir» når ein uheldig tenar knusar eit brett krystallglas ved synet av Eichmann).

    Linken til DS var at dette også var designmålet der, om enn for eit alminneleg publikum utan privatsjåfør. Roland Barthes, i Mytologiar frå 1975 (org. publ 1957)

    We are therefore dealing here with a humanized art, and it is possible that the Deesse marks a change in the mythology of cars. Until now, the ultimate in cars belonged rather to the bestiary of power; here it becomes At once more spiritual and more object-like, and despite some concessions to neomania (such as the empty steering wheel), it is now more homely , more attuned to this sublimation of the utensil which one also finds in the design of contemporary household equipment.

    The dashboard looks more like the working surface of a modern kitchen than the control room of a factory; the slim panes of matt fluted metal, the small levers topped by a white ball, the very simple dials, the very discreetness of the nickel-work, all this signifies a kind of control exercised over motion rather than performance. One is obviously turning from an alchemy of speed to a relish in driving.
    «Den nye Citroën» (via Nasjonalbiblioteket)
    Det dreier seg altså her om en humanisert kunst, og det kan tenkes as Gudinnen markerer et vendepunkt i bilens mytologi. Hittil har superbilen snarest tilhørt kraftens bestiarium, her blir den på samme gang med åndelig og mer tinglig, og selv om den på enkelte punkter gir etter for kravet om oppsiktsvekkende nyheter (som det tomme rattet), er den faktisk nå blitt mer husholdningsmessig, mer brakt på linje med den sublimering av redskapet som man finner i moderne husholdningsdesign.

    Instrumentbordet ligner mer på bryterpanelet i et moderne kjøkken enn på kontrollrommet i en fabrikk: de tynne vindusklaffene av matt bølgeblikk, de små spakene med hvite knopper, de helt enkle målerskivene, det diskrete preg forniklingen har, alt dette betyr en slags kontroll ivaretatt over bevegelsen, som nå betraktes mer som en bekvemmelighet enn som en prestasjon. Det er tydelig at man går over fra en fartens alkymitil å delikatere seg med kjøringen.
    1716881876772.png

    Ei heilt anna sjølvforståing enn muskelbilar der det å kontrollera den enorme motoren er hovudpoenget, girkassa skal vera manuell, turtalsmålaren er midt på dashbordet og entusiasten elskar motorduren.

    Klart dette må vera elektrisk.

    Takk for YT-tips!
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Dette er egentlig ikke noe nytt. Forøvrig er Vision oppgradert siden klagene ble fremsatt, og Vision funker idag.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Sunnmøre
    Dette er egentlig ikke noe nytt. Forøvrig er Vision oppgradert siden klagene ble fremsatt, og Vision funker idag.
    Litt på sida, men: Akkurat som eg ikkje stoler heilt på klagestatistikken for å sjå på kva bilar som har feil, er eg skeptisk til å sjå på talet forsikringssaker når det gjeld kva uhell som "aukar mest".
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.270
    Antall liker
    22.721
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har byttet Leaf! To år nyere enn den gamle. Nå er jeg på EL83***, og parkeringsbremsen er som på en gammal Merce bortsett fra at man også bruker venstrefoten til å løse den ut med. Det hadde jo ikke fungert med manuell kasse.
    Den gamle fikk alle slitasjefeil på bremser og hjuloppheng samtidig, og når garasjejekken i tillegg tok turen inn i en kanalende var det bare å kontakte nærmeste oppkjøper.
    Men drivlinjen på den 12 1/2 år gamle bilen var like frisk med 10/12 streker på batteriet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Men drivlinjen på den 12 1/2 år gamle bilen var like frisk med 10/12 streker på batteriet.
    10 av 12 prikker (ikke streker) = et sted mellom 20- og 28 % kapasitetstap på batteriet, og 'like frisk", ja.
    En Nissan Leaf er alltid "Like fin og god som ny" også når den har tapt 6 av 12 prikker, dvs tapt 56-64 % av batterikapasiteten og opprinnelig rekkevidde.
    Men, du er heldig. Min 2013 Leaf kunne, når den var 5 år gammel også med 10 av 12 prikker, kjøre 6 mil på E6 i 80 km/t ved 1 kuldegrad og uten varmeapparatet på, fra fulladet til angst for å rekke ladeboksen hjemme.
    Du er en hardhaus som holder deg til den fillebilen der. Dét skal du ha. 🙂
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    8.324
    Torget vurderinger
    1
    Hold dere til topic, avstå fra ufint språk.

    Bjørn.H, moderator
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Sunnmøre
    Har byttet Leaf! To år nyere enn den gamle.
    Gratulerer! Er den med sånn “litt større” batteri?

    Eg gjekk frå 2012 til 2015 (altså, mk1.5 eller noko) og fekk også pedalhandbrekk. Men litt større batteri, som faktisk gjorde bilen veldig mykje meir anvendeleg.

    Anar ikkje om den tekniske tilstanden på 2012-modellen. Grepet forsvann brått og uventa på vinterføre, og det beste eg fekk til var lett skadebegrensing.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.270
    Antall liker
    22.721
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner at du tror mitt bruksmønster er som ditt @AOC. Det er det ikke. Videre peker frisk og fin på drivlinjen, og batterikapasitetstapet (tykke streker, ikke prikker) er forklart for seg. Kunngjøring: Vil man ha mellom- eller langdistanseelbil kjøper man selvfølgelig ikke en gammel Leaf.

    Tror ikke den nye har større batteri, rekkevidden ved 80% er bare litt bedre. 11 av 12 streker mot 10 av 12 på den gamle.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.076
    Håper ikke noen er dumme nok til å gå på denne typen scam. Legg merke til at Elon Musk snakker helt perfekt, han pleier å stotre mye og snakke usammenhengende. Et søk på nettet bekrefter at dette er svindel. Prøvde å legge ved link, men det viser bare utilgjengelig privat visning.Videoen ser slik ut på youtube og prøver å få deg til å investere med bitcoin der du umiddelbart skal få dobbelt tilbake.
    1716940104195.png
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mange som en en eller annen merkelig grunn påstår at "det er mer miljøvennlig å bruke opp en eldre fossilbil enn å bytte den ut i en e-bil". Forstå det den som kan. Mangel på interesse og/eller evne til å ville vite sannheten, kanskje? En fossilbil har kraftig co2-utslipp i hele dens brukstid (jo fler mil jo mer utslipp, konsekvent), og selv om en e-bil kjøres på strøm produsert på fossil energi (olje, gass, kull) så er virkningsgraden i en e-bil 3,5 - 5 ggr høyere enn en tilsvarende fossilbil, slik at selv med fossil strøm går den fort i + jf fossilbil.
    Min 2019 Ioniq bruker 1,1 kWh på mila ved blandet 60-70- 80 km/t (5 av 6 mil i 80-sone), ca tilsvarende 0,11 l/mil. Med batteri tilsvarende ca 2,5 liter nå etter 111000 km går den ca 22-23 mil nå om sommeren. Hvilken fossilbil får til det?

    Screenshot_20240529_194837_Gallery.jpg
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.518
    Antall liker
    1.079
    Det jeg leser er altså at min metode er den mest miljøvennlige; kjøp og bruk en elbil så mye som mulig, men behold bensinbilene (så ingen andre kan bruke dem) og stell så pent du kan med dem 😇 Siden jeg totalt eier fem biler som nå ikke kan brukes av andre, og bruksbilen er en tidlig e-up er jeg nesten så miljøvennlig at jeg lyser i mørket.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg leser er altså at min metode er den mest miljøvennlige; kjøp og bruk en elbil så mye som mulig, men behold bensinbilene (så ingen andre kan bruke dem) og stell så pent du kan med dem 😇 Siden jeg totalt eier fem biler som nå ikke kan brukes av andre, og bruksbilen er en tidlig e-up er jeg nesten så miljøvennlig at jeg lyser i mørket.
    Du er en helt. 🥰☺ (Samme metode som meg: billig e-bil +en pålitelig fossilbil i back up.

    Hilsen
    Christina Bu/e-bilfanatikerforeningen
    Lån Marie Berg/MDG og hele bunsjen
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    828
    Torget vurderinger
    8
    Magasinet Bil : "Advarer nordmenn på elbilferie i Europa"
    Lenger nede i artikkelen lister de opp de vanligste feilene som oppstår :
    "Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer."
    Så overskriften burde kanskje vært "Advarer nordmenn på bilferie i Europa"
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Kun én grunn for å ikke like rekkeviddetesten (motor.no)

    " Og igjen – og igjen: Vi måler primært hvordan bilene presterer sammenliknet med egne offisielle forbrukstall."

    FOR noe vrøvl og vås. NAF/Motor fabrikkerer en testrute som er vesentlig avvikende og annerledes enn WLTP-betingelsene (tøffere for bilene), og likevel fortsetter de å sammenligne resultatet med WLTP-tall for bilene. Det eneste denne testen er egnet til, er å avgjøre hvordan bilene presterer mot hverandre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Kun én grunn for å ikke like rekkeviddetesten (motor.no)

    " Og igjen – og igjen: Vi måler primært hvordan bilene presterer sammenliknet med egne offisielle forbrukstall."

    FOR noe vrøvl og vås. NAF/Motor fabrikkerer en testrute som er vesentlig avvikende og annerledes enn WLTP-betingelsene (tøffere for bilene), og likevel fortsetter de å sammenligne resultatet med WLTP-tall for bilene. Det eneste denne testen er egnet til, er å avgjøre hvordan bilene presterer mot hverandre.
    Denne "fabrikerte" testruten er ganske representativ for en norsk langtur.. mye mer relevant for meg som sjåfør enn disse laroratorietestene du mener er så harde https://www.tu.no/artikler/hvorfor-...ler-deg-hvor-lang-rekkevidde-bilen-har/519141
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Sunnmøre
    Denne "fabrikerte" testruten er ganske representativ for en norsk langtur.
    Einig, om kanskje for snill med vestlandsaugo: Det er for mange strekk der ein kan liggja jamt på fartsgrensa i lang tid, utan svingar eller vesentlege strekk med 50/60-sone. Eg trur E39 nord for Bergen er vesentleg tyngre, sjølv om høgdeprofilen ikkje er så dramatisk (total stigning er er usikker på).
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.193
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sikker interessant for de som synes rekkevidde er alt slik jeg og tenkte for 7-8 år siden med min første i3.

    Trist at tester av elbil stort sett bare handler om rekkevidde fortsatt... For de aller fleste er det null problem med litt planlegging når man skal litt andre steder enn man normalt reiser. Elbil er og bil med plusser og minuser slik man testet før elbil - ønsker vi snart kommer dit igjen :rolleyes:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Ytelse og grensesnittet til kjærra er selvsagt relevant i en test, det samme er også faktisk rekkevidde i forhold til størrelse på batteriet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Denne "fabrikerte" testruten er ganske representativ for en norsk langtur.. mye mer relevant for meg som sjåfør enn disse laroratorietestene du mener er så harde https://www.tu.no/artikler/hvorfor-...ler-deg-hvor-lang-rekkevidde-bilen-har/519141
    Du misser/forstår ikke poenget, igjen.
    Skrev jeg sammenligning av wltp-rekkevidde i "norsk langtur"? Nei, gjorde ikke det, gitt.
    Skrev jeg at jeg mener at laboratorietestene er så harde? Nei, gjorde ikke det, gitt.

    Når norsk langtur ikke er representativ for wltp-langtur, da er ikke NAF-testen på norsk langtur representativt for wltp-tallene heller, og derfor meningsløst å sette de resultatene opp mot hverandre. (oppgitt wltp mot NAF-resultatet).

    Du kan jo prøve å reflektere litt for du hiver deg over tastaturet med dårlig impulskontroll.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Du misser/forstår ikke poenget, igjen.
    Skrev jeg sammenligning av wltp i "norsk langtur"? Nei, gjorde ikke det, gitt.
    Skrev jeg at jeg mener at laboratorietestene er så harde? Nei, gjorde ikke det, gitt.

    Når norsk langtur ikke er representativ for wltp-syklus og betingelser, da er ikke NAF-testen på norsk langtur representativt for wltp-tallene heller, og derfor meningsløst å sette de resultatene opp mot hverandre. (oppgitt wltp mot NAF-resultatet)
    Det er "ingen" som kjøper elbil som kan noe som helst om wltp standarden, det de er opptatt av er hvordan rekkeviddetallene(wltp) som står i brosjyren kan oversettes til en typisk norsk langtur. Det viser NAF helt ypperlig med sin "fabrikerte" testrute. Vi vet jo at det jukses over en lav sko av produsentene i disse latestene..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Sikker interessant for de som synes rekkevidde er alt slik jeg og tenkte for 7-8 år siden med min første i3.

    Trist at tester av elbil stort sett bare handler om rekkevidde fortsatt... For de aller fleste er det null problem med litt planlegging når man skal litt andre steder enn man normalt reiser. Elbil er og bil med plusser og minuser slik man testet før elbil - ønsker vi snart kommer dit igjen :rolleyes:
    Ja, NAF-testen handler om hvor mange 100-talls hurtig/lyn-ladestasjoner bilen kan kjøre forbi.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    828
    Torget vurderinger
    8
    Sikker interessant for de som synes rekkevidde er alt slik jeg og tenkte for 7-8 år siden med min første i3.

    Trist at tester av elbil stort sett bare handler om rekkevidde fortsatt... For de aller fleste er det null problem med litt planlegging når man skal litt andre steder enn man normalt reiser. Elbil er og bil med plusser og minuser slik man testet før elbil - ønsker vi snart kommer dit igjen :rolleyes:
    2017 mod. BMW i3 med 20-25 mil rekkevidde var også vår første el bil.Kjørte også noen turer rundt på Vestlandet med denne...null problem det med litt planlegging.100-120 kW batteri og en bil på over 2,5 tonn er ikke noe jeg ønsker. Det som er viktig for meg er hvor raskt bilen kan lade og godt utbygd ladenettverk. Har kjørt el.bil i ca 6 år (de to siste el. bilene våre har en rekkevidde på 45- 50 mil på sommerføre) og har lagt meg til en mer avslappet kjørestil og også flere korte stopp når vi en en sjelden gang er på langtur i motsetning til tidligere med fossil-bil. Dette blir også satt stor pris på av ektefellen som da tar en ekstra is... :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Ved farlige forbikjøringer så er det greit. Men drag i lyskryss, er bare tull :) Man må tenke på dekkslitasje også.
    Ja, men rask aksellerasjon kan fort føre til at man tar sjanser man ikke ville tatt ellers. Nå har jeg hatt 600 hk i 6 mnd og jeg har vel prøvd det en gang da bilen var ny for å se hvordan det føles. Kanskje jeg skal prøve 0-200 en gang i Tyskland. Det skal visst gå på ~12 sek. (har ingen planer om det dog).
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    2017 mod. BMW i3 med 20-25 mil rekkevidde var også vår første el bil.Kjørte også noen turer rundt på Vestlandet med denne...null problem det med litt planlegging.100-120 kW batteri og en bil på over 2,5 tonn er ikke noe jeg ønsker. Det som er viktig for meg er hvor raskt bilen kan lade og godt utbygd ladenettverk. Har kjørt el.bil i ca 6 år (de to siste el. bilene våre har en rekkevidde på 45- 50 mil på sommerføre) og har lagt meg til en mer avslappet kjørestil og også flere korte stopp når vi en en sjelden gang er på langtur i motsetning til tidligere med fossil-bil. Dette blir også satt stor pris på av ektefellen som da tar en ekstra is... :)
    Tror poenget de prøver å demonstrere altså ikke bare er total rekkevidde med størst mulig batteri. Målet for de fleste av oss som handler bil er tilstrekkelig rekkevidde med minst mulig batteri. Det vil gi en rimeligere bil i innkjøp.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Det er jo også slik at 400-500 gamp tidligere bare var tilgjengelig på dyre biler, nå er det tilgjengelig for allmuen, og det er jo litt stas. De av oss som ikke tar seg selv så høytidelig har jo glede av litt barnslig morro. Ser ikke noe veldig galt i det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Sunndalsøra
    Det var også snakk om at GTi biler skulle ha høyere forsikringer pga. brukernes adferd. Har både V8'ere og V10 ..Mere en nok for Norske forhold, og har roet meg noe nå :) Elbiler har fått høyere forsikring for naturlig årsak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn