- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 15.580
Jeg vurderte det sånn halvveis men tenkte ikke veldig mye over det, egentlig. Det var også en del snakk på forum i hvilken grad der var nødvendig å ta alle servicene også da jeg kjøpte bilen.
|
Bare som en sammenligning, ift anti-elbil-mafiaen som regner flere batteriskifter ila bilens levetid.Er så langt ingen ting som tilsier at batteriene feiler etter 7 år. Men vi får se hva som skjer.
Og effekten rakt nordover.Fair enough. I tillegg går prisen på batterier rakt sørover
Det er ikke slik det fungerer. Om man har en god bil (uansett drivstoff) som har lavere drifts og vedlikeholdskostnader enn snittet, så er det ikke slik at man derfor sitter med en fin slant på kontoen man er villig til å bruke på bilen når den begynner å bli tilårskommen. Når bilen blir tilstrekkelig gammel og vedlikeholdskostnadene blir tilstrekkelig høye så blir bilen skrotet. Kostnader i flere titusenkronersklassen, for å ikke snakke om hundretusener, er kroken på døra for eldre biler uansett hvor billig bilen måtte ha vært i drift. Batterier er et usikkerhetsmoment for eldre elbiler. Gjennomsnitts levetid for veldig dyre biler (slik som Tesla) er normalt over 20år her i landet.Service- og delekostnader på en elbil er små i sammenligning med eksosbiler. Antallet deler er en brøkdel og de er slitesterke i forhold.
Drivstoffkostnadene alene er nok ikke det som vipper i elbilens favør, men regnestykket er da enkelt. Om man må bytte ut batteriet etter noen års drift så har man lagt seg opp noen kroner som tar den kostnaden. .
Dette skjedde vel med Audi A2. Minste bulk og bilen blir kondemnert. Har du A8, også bygd i aluminium, må folk i Nord Norge transportere bilen til Trondhjem for å få karosseriskader reparert (har jeg hørt rykter om).Det er snart 5 år siden Tesla bilene kom i salg. Når garantien går ut, kan det bli dyrt. Bilen er lagd av aluminium og det ruster ikke, men det ekstremt dyrt å fikse. .
Tja, den aksellererer veldig fort rett frem i lave hastigheter (dvs under 100). Thats it. Tipper Tesla som alle andre biler er dyre å forsikre om man er under 25 år.Spørs hva som skjer når de på bruktmarkedet blir mer tilgjengelig for yngre kundegrupper. Tesla, med sine ytelser, kan fort bli like populær som Audi og BMW som ungdomsbiler.
Tør ikke å tenke på det en gang. Har som gammel gubbe med full bonus fått servert alt fra fra 6600 per år til over 45.000 fra forskjellige selskaper for en kasko med moderat kjørelengde.Tja, den aksellererer veldig fort rett frem i lave hastigheter (dvs under 100). Thats it. Tipper Tesla som alle andre biler er dyre å forsikre om man er under 25 år.
Høyresiden har lykkes godt med å gjøre miljøbevissthet/tiltak til et halvsosialistisk, feminint tulleprosjekt.Kampen mot endringene tyr til mange rare argumenter. Seks av ti menn er mot regjeringens beslutning om at kun utslippsfrie biler skal kunne selges i Norge etter 2025.
Men slik blir det.
Menn vil fortsatt fylle bensin - dagsavisen.no
Nei, det har de faktisk klart helt på egenhånd.Høyresiden har lykkes godt med å gjøre miljøbevissthet/tiltak til et halvsosialistisk, feminint tulleprosjekt.
Audi A2 får man fra 20' til 50' tusen. Ingen biler repareres i det sjiktet men kondemneres alle ihop. Nye deler får man enkelt tak på hos knoksen ved behov. Forøvrig en kjempebil!Dette skjedde vel med Audi A2. Minste bulk og bilen blir kondemnert. Har du A8, også bygd i aluminium, må folk i Nord Norge transportere bilen til Trondhjem for å få karosseriskader reparert (har jeg hørt rykter om).Det er snart 5 år siden Tesla bilene kom i salg. Når garantien går ut, kan det bli dyrt. Bilen er lagd av aluminium og det ruster ikke, men det ekstremt dyrt å fikse. .
Tror ikke det er noen fare med batteriene. Men jeg tviler på at man får bytta batteriet noensinne; bilprodusenten vil selge deg ny bil etter 15år. Ikke kun batteripakke. Tipper også enkelte vil slutte med oppdateringer OTA, ev begynne å ta betalt for dem.Er så langt ingen ting som tilsier at batteriene feiler etter 7 år. Men vi får se hva som skjer.
Jo forstår alt det der, og er enig. Men det er litt pussig at man praktiserer 40% degradert batteripakke hver eneste dag, når man kunne gitt blanke og kanskje opplevd 10% mot 5% degradering etter 8 år? Spesielt også når du i et annet innlegg sier at du kun skal ha bilen i garantiperioden på 5 år. Why care&bother?Det er en av fordelene med stor batteripakke. Kan holde ganske lavt ladenivå til daglig og så toppe opp når det en sjelden gang trengs. Av samme grunn er behovet for hurtig lading i det daglige null siden det uansett er nok guffe til å dekke spontane kjøreturer.Paradoksalt så betyr vel dette at du praktiserer 40% degradert batteripakke hehe..Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
De tre tingene som tar livet av batterier er:
Å stå fulladet over tid
Å stå utladet over tid
Høy temperatur over tid
Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
Jeg kunne dekket nesten alle årets dager med under 10 mil rekkevidde, men det er nok av de andre dagene til at jeg vil ha mer tilgjengelig når det trengs, spesielt med kun en bil i husholdningen.
Det betyr også at det ikke har allverdens betydning om 20% skulle forsvinne i løpet av de neste årene (noe jeg dog ikke tror skjer)
Som jeg har nevnt før ville jeg kjøpt mindre batteripakke, ikke større om jeg skulle kjøpt på ny. Betaler ganske mye for noe man nesten aldri trenger med de største pakkene hos Tesla så blir det en avveiing mellom litt hassle en sjelden gang kontra noen titusener i prisforskjell. Dette forutsatt at hurtigladingen ikke blir preget av kø og ventetid når man trenger den - kan godt betale for den, men å vente en halvtime for å få lade er jeg ikke spesielt keen på.
Det hjelper heller ikke allverden med veldig lang rekkevidde om det ikke finnes hurtiglading godt tilgjengelig. Det hjelper lite å kunne kjøre Oslo-Trondheim uten å lade om det ikke er noe sted i Trondheim å fylle batteriet. Fra en vanlig stikkontakt vil noe slikt ta et par døgn og bilen må stå stille hele tiden mens den lader.
I de langt fleste tilfeller trenger man stort sett kun å komme seg til neste hurtiglader på en passe bolk før det er ok med en pause. For min del i Norge er det 2-3 timers kjøring. Var i Rondane i denne uken. Kjørte fra Oslo, lader på Lillehammer, kjørte til Mysusæter og ladet på Lillehammer på vei tilbake. Veldig enkelt.
Hvis oljesmurte høyrefolk og freppere på nav tror at venstresida begynner å få miljøkvaler så er det ren ryggmargsrefleks å gå motsatt. Noe har man da lært fra USA. Miljø har gått fra vitenskapsbasert bekymring den gang høyre var konservative til å bli partipolitisk fanatikermat. Høyre er meget tilfreds med at MDG og SV tjater om klima, da faller jo rollen som ansvarlig, moderat og talerør for det bestående på de blå. Og det er jo egentlig der næringsliv og øvre middelklasse helst vil være, litt til.Nei, det har de faktisk klart helt på egenhånd.Høyresiden har lykkes godt med å gjøre miljøbevissthet/tiltak til et halvsosialistisk, feminint tulleprosjekt.
Og det er litt synd fordi det hadde ikke behøvd å være slik. De eneste noenlunde nøytrale aktørene i miljøbevegelsen er vel Bellona. Resten av den er helsosialistiske feminine tulleprosjektkonstruktører.
Til det ikke er lønnsomt lenger fordi etterspørselen etter olje er for lav for utvikling og drift av nye brønner, enten fordi prisene er for lave eller restriksjonene eller kostnadene på bruk for høye.Hva legger du i å trappe ned? Hvor lenge skal man bruke skattepenger på å subsidiere letebrønner?
Det er vel ingen seriøse partier på venstresiden som ønsker å avvikle oljeinntektene riktig ennå heller. Og av de tullepartiene som foreslår det er det en øredøvende stillhet i hvordan deres alternative statsbudgetter vil se ut med når man kutter statens inntekt med noen hundre milliardert hvert år. Ikke mye igjen til hverken somaliere, landbruksalmisser eller ... velferdssamfunnet.
Det blir smalhans så det rekker for å si det forsiktig, og ikke noe man kan få til å gå bort med å snakke vas om "ulikheter" og litt mer skatt på de rike. Det må brutale kutt til i alt av offentlige utgifter for å få det til å gå opp, og det er at absolutt det siste de røde partiene er villige til å snakke om.
Så hele dette tulleforslaget om å stenge ned oljen vår om noen få år er bare løgner og luftslott som er egnet til å lage en innbilt grønnrosa aura av snillhet rundt tankeløse velgerne. En livsløgn av svenske proporsjoner.
En eller annen gang må det trappes ned, men det blir lenge til og det vet alle de seriøse partiene på begge sider av blokkskillet.
Alternativer er å være ekstra sosialistisk og låne seg til en hellasøkonomi ... men det er jo ikke spesielt bærekraftig da.
Norge produserer ca. 1,5 millioner fat olje pr.dag. Regner vi grovt på det så er det 2% av verdens oljeproduksjon. Tror ikke et norsk kutt betyr en dritt for prisen. Kun psykisk.Til det ikke er lønnsomt lenger fordi etterspørselen etter olje er for lav for utvikling og drift av nye brønner, enten fordi prisene er for lave eller restriksjonene eller kostnadene på bruk for høye.Hva legger du i å trappe ned? Hvor lenge skal man bruke skattepenger på å subsidiere letebrønner?
Kutt i oljen må komme i kutt på denne siden. Et ensidig norsk produksjonskutt vil kun føre til høyere priser i markedet og at pengene går til land som Saudi Arabia og Iran i stedet.
Det er vel ingen som mener at Yme var ok.Det største aberet er når det regnes som ok med så vanvittige feilkalkulasjoner som oljebransjen har operert med, fordi staten tar nesten hele smellen.
Når en helt ny oljeplatform (Yme) må skrotes fordi de har vært å handlet på billigsalg hos ukvalifiserte leverandører og staten må ta 78% av regninga, så bør det stilles jævlig kritiske spørsmål...
Bare å se på antall aktører det.Yme er ikke enestående.
Kan nevne falske materialsertifikater på Heidrun og brannen på Scarabeo 8.
Mye lyssky business her.....