Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Det er et alvorlig problem hvis man er i panikk, folk har brent inne i hus, ikke kommet seg ut fordi de måtte vri to ganger på vrideren, men glemte det fordi de var i panikk

    Audi = farlig = for høy risiko

    Gjentar. Det er ingen problem å åpne dørene på en e-tron. Selv ved panikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.909
    Antall liker
    36.107
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den mekaniske barnesikringen lar seg ikke åpne innenfra, uansett hvordan man røsker og drar i håndtaket. Om du havner i fjorden kortslutter elektrisk drevne dørlåser, uansett fabrikat og motortype, og da blir effekten omtrent den samme.

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det virker som folk mener det er bedre at unger detter ut under fart eller løper rett ut i trafikken enn at døren vanskelig kan åpnes om bilen faller i vannet. Hvilken situasjon inntreffer oftest :rolleyes: . Om bilen går i vannet får man uansett ikke opp døren før vannet har fylt kabinen...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Vi diskuterer vel 2 ting her?
    1: Er det sannsynlig at Møller ikke har klart å forklare ekteparet hvordan døråpnerne på en e-tron virker.
    2: Er Audis løsning på barnesikring av dørene en god løsning?

    RE spørsmål 1 tror jeg man må være rimelig tett i toppen for å ikke forstå Møllers forklaring så jeg vil tro det er noe galt med bilen. Så vidt jeg forstår (men det er ikke nevnt eksplisitt) sliter de med å åpne alle dørene, også den på førersiden, og der er det jo ingen barnesikring. Dessuten har jo ekteparet også problemer med å åpne døren utenfra, noe som jo tilsier at dette ikke har noe med barnesikringen å gjøre.

    Når det gjelder spørsmål 2 er det vel noe uenighet. Jeg vet heller ikke om det er en elektronisk eller mekanisk løsning med å trekke 2 ganger i dørhendelen. Er den elektronisk kunne det jo vært løst med en ekstra knapp, f.eks. på midtkonsollen mellom setene. Hvis den er mekanisk er det jo vanskelig å lage noen tidsforsinkelse. så det betyr at hvis man drar en gang litt hardt i døråpneren (som jo barn gjerne gjør) vil i praksis barnesikringen være slått av. Jeg vil jo tro at det er elektronisk med tidsforsinkelse. Trekk en gang hardt og så en gang til innenfor en gitt tidsramme så åpnes døren. Det er jo en måte å løse det på. Om det er en god måte er vel det som diskuteres.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Er det sannsynlig at Møller ikke har klart å forklare ekteparet hvordan døråpnerne på en e-tron virker.
    Ut frå mine observasjonar av folk som bruker teknologi, vil eg faktisk meina at det ikkje er heilt utenkjeleg. Ikkje at det treng vera noko gale med forklaringane, altså.

    I så fall er det også mogleg at gjenteke feil bruk også kan skada kontaktar og sensorar.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Ja, deu har vel rett i det, men så vidt jeg forsto gjaøt det også fordørene og utenfra. Da kan det jo ikke ha noe med barnesikringen å gjøre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Den mekaniske barnesikringen lar seg ikke åpne innenfra, uansett hvordan man røsker og drar i håndtaket. Om du havner i fjorden kortslutter elektrisk drevne dørlåser, uansett fabrikat og motortype, og da blir effekten omtrent den samme.

    Dette har jo ingenting med barnesikring å gjøre. Med barnesikring aktivert får man aldri åpnet dør fra innsiden. Dette handler om at uten barnesikring virker ikke dørhåndtakene dersom man drar litt for fort i dem eller man må dra to ganger.

    12V kortslutter ikke under vann; du kan fremdeles kjøre vinduer ned osv under vann i det tenkte tidsrommet her.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Vi diskuterer vel 2 ting her?
    1: Er det sannsynlig at Møller ikke har klart å forklare ekteparet hvordan døråpnerne på en e-tron virker.
    2: Er Audis løsning på barnesikring av dørene en god løsning?

    RE spørsmål 1 tror jeg man må være rimelig tett i toppen for å ikke forstå Møllers forklaring så jeg vil tro det er noe galt med bilen. Så vidt jeg forstår (men det er ikke nevnt eksplisitt) sliter de med å åpne alle dørene, også den på førersiden, og der er det jo ingen barnesikring. Dessuten har jo ekteparet også problemer med å åpne døren utenfra, noe som jo tilsier at dette ikke har noe med barnesikringen å gjøre.

    Når det gjelder spørsmål 2 er det vel noe uenighet. Jeg vet heller ikke om det er en elektronisk eller mekanisk løsning med å trekke 2 ganger i dørhendelen. Er den elektronisk kunne det jo vært løst med en ekstra knapp, f.eks. på midtkonsollen mellom setene. Hvis den er mekanisk er det jo vanskelig å lage noen tidsforsinkelse. så det betyr at hvis man drar en gang litt hardt i døråpneren (som jo barn gjerne gjør) vil i praksis barnesikringen være slått av. Jeg vil jo tro at det er elektronisk med tidsforsinkelse. Trekk en gang hardt og så en gang til innenfor en gitt tidsramme så åpnes døren. Det er jo en måte å løse det på. Om det er en god måte er vel det som diskuteres.
    At man må forklares hvordan et dørhåndtak virker sier jo alt hvor galt det har gått.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.499
    Antall liker
    2.365
    Sted
    Endor
    Min bil har heads-up display, etter å ha blitt vant med dette er det veldig vanskelig å gå tilbake, jeg opplever det som en viktig trafikksikkerhetes-funksjon
    All viktig info er vist på frontruten, inklusive navigasjons-info.... du må ikke ta øynene vekk fra veien for å se hva som skjer

    Jeg synes jo da det er merkelig at en del store produsenter ikke tilbyr dette, Ford, Toyota, tror også MG, Jaguar? ... husker ikke
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Helt enig. Har du først opplevd det er det veldig vanskelig å gå over til en bil uten. HUD står øverst på listen min over ting en bil må ha.

    PS: Gleder meg til fredag.
    BBC TopGear skriver:
    BMW i5 M60 review: quite simply the best electric M car yet
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Man ser jo ganske tydelig på videoen at det ikke røskes i håndtaket på innsiden, det kommer også tydelig frem i videoen at det heller ikke nødvendigvis virker på forsøk nummer 2. Det er ganske åpenbart at det er et elektronisk problem på gjeldende bil. Helt uavhengig av tiltenkt design. Designet fremstår også ganske tåpelig, alle som har kjørt med barn som ikke hører etter vet at de ikke har NOEN problemer med å dra i et dørhåndtak to ganger.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.499
    Antall liker
    2.365
    Sted
    Endor
    Helt enig. Har du først opplevd det er det veldig vanskelig å gå over til en bil uten. HUD står øverst på listen min over ting en bil må ha.

    PS: Gleder meg til fredag.
    BBC TopGear skriver:
    BMW i5 M60 review: quite simply the best electric M car yet
    GRATTIS :love:

    Jeg prøvekjørte i4 M50, det er noe av det mest skremmende jeg har vært med på, gassen halvveis i bånn og det er som å få en rakett i baken, i5 M60 er vel ennå verre (les: bedre, raskere enn f.ex Ferrari California) :eek:

    601Hk :eek: :censored:o_O:love:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Tesla S Plaid er jo raskere til 100, men når det blir litt svinger karakteriserte TopGear Tesla S Plaid som Plain i forhold ;)
    Langt mer motor enn jeg har bruk for, men prisforskjellen ned til en e40 var liten med den rabatten jeg fikk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Min bil har heads-up display, etter å ha blitt vant med dette er det veldig vanskelig å gå tilbake, jeg opplever det som en viktig trafikksikkerhetes-funksjon
    All viktig info er vist på frontruten, inklusive navigasjons-info.... du må ikke ta øynene vekk fra veien for å se hva som skjer

    Jeg synes jo da det er merkelig at en del store produsenter ikke tilbyr dette, Ford, Toyota, tror også MG, Jaguar? ... husker ikke
    Jaguar har dette - jeg har det og veldig nyttig ifm f.eks navigering da du får opp rundkjøring mm. Dog tilvalg på HSE modellen tror jeg..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Ja, deu har vel rett i det, men så vidt jeg forsto gjaøt det også fordørene og utenfra. Da kan det jo ikke ha noe med barnesikringen å gjøre.
    Tipper at dette er det man opplever i "alle" (Skoda, Lexus, BMW, Audi, Mercedes, Ford - 'ved personlig erfaring) med keyless/komfortnøkkel en gang i blant at døren ikke åpnes med en gang man drar i håndtaket. Sist i dag låste bilen seg (den var åpen) da jeg tok i dørhåndtaket for å gå inn i bilen.
    Denne saken med Møller har nok to sider...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    At man må forklares hvordan et dørhåndtak virker sier jo alt hvor galt det har gått.

    Nettopp kommet fra fire timers sightseeing med fire personer i bilen. Stadig stopp for fotografering. Ingen hadde på noe tidspunkt problemer med å åpne dørene. Ingen trengte instruksjoner. Det holder å ikke oppføre seg som en bavian....
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig. Har du først opplevd det er det veldig vanskelig å gå over til en bil uten. HUD står øverst på listen min over ting en bil må ha.

    PS: Gleder meg til fredag.
    BBC TopGear skriver:
    BMW i5 M60 review: quite simply the best electric M car yet
    Brutal sak belte strammes seter låser deg automatisk fast ( klamper du pedalen satt iallefall jeg igjen meg følelsen rart dette er lov å selge ) mvh kun passasjer.
    I4 M50 var ikke så gøy ( nesen løftet seg ved full pinne )
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Ja, den kan være brutal. Jeg prøvekjørte 2 ganger da jeg var usikker på om jeg kunne håndtere så mye krefter, men den var uventet snill så lenge man ikke dro i boost-spaken og tråkket pedalen i bunn. Den trekker henger på 2 tonn og har 4WD. Min er spekket med alt av utstyr (unntatt karbondetaljer og Msport uderstell. Den snek seg bare litt over 1 mill. Langt billigere enn Porsche og Audi-konkurrentene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Nettopp kommet fra fire timers sightseeing med fire personer i bilen. Stadig stopp for fotografering. Ingen hadde på noe tidspunkt problemer med å åpne dørene. Ingen trengte instruksjoner. Det holder å ikke oppføre seg som en bavian....
    Her er filmen:

    Bilen har to ganger blitt undersøkt av NAF, på to forskjellige NAF-sentre. På begge undersøkelsene opplevde NAF-konsulentene det samme som samboerparet.
    NAF skriver følgende i den ene rapporten:
    «Feilfunksjon på døråpnere på begge bakdørene. Innvendig dørhåndtak virker av og til ikke. Man må betjene håndtaket flere ganger for å få åpnet dører. Også feilfunksjon på utvendig dørhåndtak på høyre bakdør. Må av og til betjenes flere ganger for å åpne døren».
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Her er filmen:

    Bilen har to ganger blitt undersøkt av NAF, på to forskjellige NAF-sentre. På begge undersøkelsene opplevde NAF-konsulentene det samme som samboerparet.
    NAF skriver følgende i den ene rapporten:
    «Feilfunksjon på døråpnere på begge bakdørene. Innvendig dørhåndtak virker av og til ikke. Man må betjene håndtaket flere ganger for å få åpnet dører. Også feilfunksjon på utvendig dørhåndtak på høyre bakdør. Må av og til betjenes flere ganger for å åpne døren».
    Har noen spurt NAF om de slo av barnesikringen?
    På mine biler med barnesikring på, både på elbilen og bensinbilen, er det helt umulig å åpne bakdører innenfra, også ved panikksituasjoner hvor folk i alle aldre bak må krabbe over/mellom forsetene for å rømme bilene.
    Her kan det være slik at Audi har innebygget en panikkfunksjon som likevel ikke umuliggjør å åpne døra bak selv om barnelåsen er aktivert for å unngå at dørene åpnes i vanvare.
    Dessuten har jeg observert såppas mange tilfeller med kjøretøyeksperter og 'kjøretøyeksperter' (NAF kan være sistnevnte om denne modellen), at NAF's ekspertise ville jeg ikke stolt på, om jeg ikke har nytte av deres uvitenhet for å felle en dom da...
    Her kan det hende at Audi har et Vorsprung durch technik på folk som ikke leser manualer, både NAF, Motor og eier.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.373
    Antall liker
    3.646
    Torget vurderinger
    4
    Har E-Tron (eller fruen kjører den). Tok vel hard i håndtaket første gangen siden har jeg ikke tenkt noe mere på det. Ingen av våre 3 unger har noen problemer med noen håndtak heller... Virker som det er noe spesielt med den bilen
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    No måtte eg sjekka på Leaf mk 1.5’en min (transportoppdrag i kveld).

    Der er det mekanisk hendel, med daudgang før du når eit tydeleg “avtrekkspunkt”, der det vert litt tyngre.

    Barnesikring er mekanisk brytar som koplar ut avtrekkspunktet, slik at daudgangen held fram forbi (ingen bypass, men på hi sida har eg knapt nok hatt på barnesikring ein einaste gong dei 17 åra vi har hatt småungar).

    Men eg lurer verkeleg på om Audi har testa kva som skjer med den fancy dørhendelen om folk røskar til (etter kvart med amper trass) i månad etter månad.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    777
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ref NAF og periodisk kjøretøykontroll.
    De har rapportert kjøretøy for ikke fungerende lyktespyler. At aktuell bil spyler lyktene hver 3 gang man spyler vinduet var de ikke klar over.

    I forhold til e-tron og døråpning.
    I en nødsituasjon vil du rive i håndtaket. Om døren ikke åpner seg vil du rive hardere! (Som i rive hardere i håndtaket som allerede står i 90 grader ut av dørbladet)
    Barnesikring som oppheves på andre drag? Alle som har att småttiser i baksetet vet at de drar ikke bare en gang om de prøver å gjøre ugang.

    Kamerat med model x avskrev denne med å fronte (i lav fart) med brøytebil. Barnesikring på begge bakdører (falkevinger?). Rapporterte om dårlig stemning i bilen etter kollisjon da kona satt i baksetet mellom ungene. Sideairbag'ene gjorde det også vanskelig å bruke dørene da de var i veien. Kupé fylt med røyk (airbagene) + dører med barnesikring = dårlig stemning. De trodde jo at batteriet hadde tatt fyr.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.499
    Antall liker
    2.365
    Sted
    Endor
    På BMW 7 serie er det en elektrisk barnesikring som enkelt åpnes / lukkes med en knapp i døren på førersiden, enkelt å håndtere, men i en panikksituasjon 🤔🤔🤔
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur spørsmålet om barnesikring er eit blindspor. Det kan umogleg vera det som er problemet her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Barnesikringen er der for normalsituasjonen, altså sikring av barn i bilen under daglig bruk. Ikke for spesielle situasjoner som heldigvis de færreste opplever.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn