Musikk og Hi-Fi Ekstremt mye pent på forumet. Hva har dere for jobb - penger i baklomma.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Slik eg leser dine siste innlegg her Roysen,skjønner eg ikkje korfor du strever her på et forum fullt av "tullinger" som ikkje har peiling.
    Allt fra høgtalere til forsterkere har du(produsenter som du sverger til) langt meir oversikt over enn alle andre her inne.

    Det feks Asbjørn/Timc skriver her har ingen relevans etter ditt skjønn,heilt andre regler som gjelder i din verden ang elektronikk og beregning av høgtalere?

    Det må da vere andre forum for slike "perfeksjonister" som er langt meir intr enn hfs amatørforum?

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er iallfall aldri så lite påfallende hvor stille det ble fra ellers svært så skriveføre og velartikulerte forumdeltakere når det ble foreslått å konfrontere Krell direkte med spørsmålene og påstandene som dukket opp. :)
    Du får gi oss en tilbakemelding når du får svar fra dem.
    Ta av deg de mørke brillene, så blir det lettere å lese og følge med på debatten. :)
    Du virket bare litt over gjennomsnittet interessert i å få leverandørens forklaring på dette ;) Stiller nok i samme bås som nb her, 40kVA kommer nok aldri inn i hus så lenge vi snakker om 100dB/1W fulltoner som står her i stua.
    Greit nok det, men jeg syns av og til det er litt for lett for de teknisk kyndige her inne å slippe unna med teknisk funderte påstander uten særlig motstand. Jeg sier ikke at de nødvendigvis tar feil, men kanskje det ville vært interessant om den andre parten fikk ta til motmæle også. Og for ørtende gang, så oppfordrer Krell til at man tar kontakt med spørsmål. :)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Men ærlig talt; hvorfor er dere som tydeligvis har en viss teknisk innsikt så lite villige til å rette spørsmålene og kritikken direkte til kilden, i dette tilfellet Krell, og få svar derfra istedenfor å snakke over hodene på oss som ikke er teknisk kyndige? Ville det ikke være mye mer konstruktivt å spørre de som faktisk er opphavet til det dere er uenige i?

    Det ville sikkert også vært lærerikt for mange om dere delte svarene dere fikk her på forumet etterpå.
    Peronlig intereserer meg det sånn generelt omtrent midt i ryggen hvordan HiFI-produsenter mener den virkelige verden fungerer.

    Jeg sendte en gang et spørsmål til våres favorittprodusent Edge om inspillingstid, forumreglene tillater ikke posting av personlig korrespondanse, men du får neste bare tro meg på at det var ganske komisk.
    Men du er jævlig interessert i å påpeke at du har rett og Krell tar feil? Ellers hadde du vel ikke lagt ned denne mengden energi i å skrive om det? Tenkende mennesker har forøvrig tatt feil før.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Slik eg leser dine siste innlegg her Roysen,skjønner eg ikkje korfor du strever her på et forum fullt av "tullinger" som ikkje har peiling.
    Allt fra høgtalere til forsterkere har du(produsenter som du sverger til) langt meir oversikt over enn alle andre her inne.

    Det feks Asbjørn/Timc skriver her har ingen relevans etter ditt skjønn,heilt andre regler som gjelder i din verden ang elektronikk eg beregning av høgtalere?

    Det må da vere andre forum for slike "perfeksjonister" som er langt meir intr enn hfs amatørforum?

    Mvh.
    En del på HFS burde ta innover seg at innen hifi (som omhandler subjektive oppfattninger) kan man ikke lese eller måle seg til allmenngyldige svar på hva folk burde like. Det finnes andre forum der ute hvor dette er helt grunnleggende forstått av de fleste medlemmene. I samme kontekst burde en del på HFS ha mer respekt for subjektive lytteerfaringer. Det burde være av stor verdi å dele slike. I stedet banker de på den samme kjepphesten om ting de aldri har erfart men lest måledata på i den evige jakten på å bli høyest ansett for sine tekniske kunnskaper i stedet for å dele erfaringer.

    Nå snakker jeg på generelt grunnlag og henviser ikke til noen spesifikke.

    Forøvrig har jeg ikke skrevet noe om beregning av høyttalere eller at TIMC/Asbjørn har skrevet noe som er feil eller irrelevant her i denne tråden. Jeg fokuserer imidlertid på de subjektive oppfattningene i tillegg til at jeg henviser til de måledata jeg kjenner. Jeg kan jo lese jeg også.

    Dette er skrevet i beste mening i håp om et bedre HFS.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .



    Roysen:- hei du;- hadde tenkt å holde meg unna denne tråden,- men sitter her i natt og syns jeg budre gi deg litt støtte;- for ihvertfall hva angår diy er vi vel stort sett samstemte;- har jo holdt på temmelig lenge med hi-fi, og sett og hørt litt av hvert;- med noen få unntak er mitt inntrykk at hjemmegjort ikke akkurat er velgjort.
    Det gleder meg forøvrig at det nå virker som du har funnet tilbake til vanlig stridbare form her på forumet;- det gleder dess mer om dette er en indikasjon på ditt befinnende ellers.



    Grace, som ønsker deg en god torsdag!





    .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Jeg er ikke i tvil om at Krell MRA låter betydelig bedre og mer uanstrengt enn alle DIY forsterkere her på forumet koblet sammen uansett hvor mye "dere" har pugget ohms lov 8)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.554
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Contact Us
    Krell Industries, LLC has a staff of dedicated professionals who share a passion for music and high-end audio reproduction. We appreciate your interest in Krell products, and welcome your inquiries.

    Contact

    Hva med å spørre kilden direkte, istedenfor å bare komme med retoriske spørsmål her inne?
    Fordi det ikke er noen grunn til å tro at du blir satt i forbindelse med en av ingeniørene, men bare vil få en standard reklameformulering i retur. Den typen henvendelser håndteres av salgsavdelingen. Jeg kan godt forsøke, hvis det gjør deg lykkelig, eller så kan du jo kontakte dem selv og dele deres visdomsord med oss.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Nettopp. Generelt er det ganske naivt å tro på selgerne mer enn uavhengige stemmer. Selgerne (og de av ingeniørene som for lov til å si noe og som brenner for sine løsninger) vil selvfølgelig si det som trengs for å selge sine varer og beholde sine jobber.

    Vi kjenner da godt til en del kommuner som brant seg kraftig da de trodde finansinstitusjonenes kundebehandlere kunne betraktes som nøytrale rådgivere. Det tilsvarende skjer selvfølgelig innen andre bransjer.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    De som konstruerer høytalrre profesjonelt er ikke enig. At du kjenner COMSOL hjelper lite dersom bruksområdet for applikasjonen er en annen. Uansett er det noe som gjør at COMSOL foretrekkes. Meninger og religioner ala Windows vs Linux er lite relevant.

    Mvh
    Roysen
    De som konstruerer høyttalere har som regel ikke peiling. De bruker verktøyet, men kan fint lite om hva som skjer bak fasaden. Hele uttalelsen er i seg selv et bevis på det. COMSOL er kun en implementasjon av matematiske algoritmer. Du kan se på det som et GUI for noe som er fritt tilgjengelig. Det er hverken bedre eller dårligere enn hva som helst annet med tilsvarende algoritmer. Tenk slik: Det får akkurat samme svar om du ganger sammen en matrise i Matlab, Maple, på kalkulatoren, eller for hånd på papir. Forskjellen ligger i hvor mye arbeid og kunnskap som kreves.

    Jeg sa også at COMSOL begynnte som toolbox i Matlab. Da må også du kunne tenke deg til at alt som COMSOL kan gjøre må per definisjon også gå an i Matlab.

    Det er helt sant at COMSOL er foretrukket blant høyttalerkonstruktører. Grunnen er tilgjengelighet. Med det mener jeg at brukergrensesnittet er enkelt, og det er kjapt å komme i gang med. Du trenger neste ikke kunne en døyt om fysikk/elektronikk/akustikk etc.... Det har ingenting med hvor bra eller dårlig det er.

    Bruksområde....Tja.....Det jeg holder på med for tiden er simulering av deformasjon i høyttalermembraner (kompresjonsdriver) for å undersøke om det er en fordel at svingspole og membran har samme massesenter i Z-retning (slagretning). Dette er en teori fra 30 tallet, men som er dårlig dokumentert.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg er ikke i tvil om at Krell MRA låter betydelig bedre og mer uanstrengt enn alle DIY forsterkere her på forumet koblet sammen uansett hvor mye "dere" har pugget ohms lov 8)
    Hold da op, det er bare en kæmpe watt-mæssigt underdimensioneret forstærker efter min DIY norm. hvor vi iøvrigt taler om prisklassen 20 til 30 tusind for hele anlægget og ikke 2-3-4 mil,

    Skal man bruge alle de watt for at kunne lave ordentlig lyd, naturligvis skal man ikke det, og det er nu en gang sådan at det er væsentligt nemmere at lave 10 gode watt end 100W og efter 300-400W mener jeg det bliver rigtigt svært på grund af høje spændinger, store fejl kapaciteter, længere signalveje, nødvendigheden af at skulle parallel koble mange transistorere osv, større er ikke automatisk bedre .

    det bliver simpelthen vanskelige at bevare komforten og finessen i lyden jo hurtige der skal køres , og det bliver endnu vigtige at overdimensionerer bl.a strømforsyninger for at bevarer kvaliteten i watt'ne.

    Og når man oplever sådan noget den ene gang efter den anden både privat og på udstillinger med ekstremt dyrt udstyr som sidst i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...rundstra-lende-ha-yttalere-4.html#post1496936 så kan respekten ligge på et meget lille sted.


    Jeg mener iøvrigt ikke at der er grund til at betvivle at der sikkert skal større sikringen og evt kabler til end normalt hvis dette skal opfyldes 1,600/3,200/6,400 Watts into 8/4/2 Ohms

    Iøvrigt har jeg fundet følgende data

    Krell MRA:

    2 X 8KVA ringkerner, ca.1 Farad i forsyningen og 216 udgangstransistorer!

    2 netkabler pr.monotrin ca. 4 cm i diameter! 300 kg stk.

    90x65x55 cm. Her bliver selv Gravity meget lille.

    Den kører med aktiv bias, så der ikke er fuldt effekttræk hele tiden.

    mvh

    www.krellonlíne

    Herfra HIFI4ALL Forum: fordobling af effekt eller ej?

    Jeg tror dog stadigvæk mere på 0.5 Farad i hver mono blok, 1F i 200Volts elektrolytter det fylder rigtig meget, men uanset hvad er det underdimensioneret efter min standart.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Contact Us
    Krell Industries, LLC has a staff of dedicated professionals who share a passion for music and high-end audio reproduction. We appreciate your interest in Krell products, and welcome your inquiries.

    Contact

    Hva med å spørre kilden direkte, istedenfor å bare komme med retoriske spørsmål her inne?
    Fordi det ikke er noen grunn til å tro at du blir satt i forbindelse med en av ingeniørene, men bare vil få en standard reklameformulering i retur. Den typen henvendelser håndteres av salgsavdelingen. Jeg kan godt forsøke, hvis det gjør deg lykkelig, eller så kan du jo kontakte dem selv og dele deres visdomsord med oss.
    Jeg vet ikke om det er nok til å gjøre meg lykkelig, men jeg hadde faktiskt satt pris på det hvis du ga det et forsøk. Tror muligheten for å få et seriøst svar fra en med teknisk kompetanse er betydelig større hvis du gjør det, enn om jeg skulle sendt av gårde noen spørsmål hvor det helt tydelig framgikk at jeg ikke visste hva jeg snakket om.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nettopp. Generelt er det ganske naivt å tro på selgerne mer enn uavhengige stemmer. Selgerne (og de av ingeniørene som for lov til å si noe og som brenner for sine løsninger) vil selvfølgelig si det som trengs for å selge sine varer og beholde sine jobber.

    Vi kjenner da godt til en del kommuner som brant seg kraftig da de trodde finansinstitusjonenes kundebehandlere kunne betraktes som nøytrale rådgivere. Det tilsvarende skjer selvfølgelig innen andre bransjer.
    Ok, du har oppdaget kildekritikk. Det bifalles, det er alltid sunt å ta påstander med en viss skepsis og prøve å se saker fra flere sider. Men er det ikke uansett litt greit å innhente flere synspunkter, da? :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Får man lagt opp en 80A kurs i en vanlig bolig?
    Ja - det kalles hovedsikring ;D

    Merk at mye av litteraturen til Krell er for det Amerikanske markedet, med halve spenningen av det vi har, og dermed doble strømtrekket.

    Det sagt, som tallene til Asbjørn viser, så greier man ikke å ta igjen med forsterker det som man kaster bort i effektivitet på å ha mikroskopiske skoesker som skal (forsøke å) gjengi bass. Uansett om du kobler hovedtrafoen til en middels småby til 83-84dB/W høyttalere, så får en ikke dynamikk av det.

    Det Krell gjør med MRA er å designe for de som føler for at de "mååååå haaaa meeeer" (sitat Øystein Sunde), og derfor kan ta seg klekkelig betalt.

    Johan-Kr
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Nettopp. Generelt er det ganske naivt å tro på selgerne mer enn uavhengige stemmer. Selgerne (og de av ingeniørene som for lov til å si noe og som brenner for sine løsninger) vil selvfølgelig si det som trengs for å selge sine varer og beholde sine jobber.

    Vi kjenner da godt til en del kommuner som brant seg kraftig da de trodde finansinstitusjonenes kundebehandlere kunne betraktes som nøytrale rådgivere. Det tilsvarende skjer selvfølgelig innen andre bransjer.
    Ok, du har oppdaget kildekritikk. Det bifalles, det er alltid sunt å ta påstander med en viss skepsis og prøve å se saker fra flere sider. Men er det ikke uansett litt greit å innhente flere synspunkter, da? :)
    Det spørs hvor forutsigbare det er om det er verd bryet. Som Asbjørn er inne på vil nok en slik henvendelse stort sett bestå av det samme oppgulpet de skriver i brosjyrene, siden det er markedsføringsavdelingen som svarer. Å få sette seg ned å snakke fag med en av utviklerne i hyggelig lag kunne derimot ha vært givende.

    Si det sånn at om de faktisk har funnet på noe veldig smart så vil de neppe si det og den beste muligheten måtte være å søke i patentdatabasene. Hvis de IKKE har funnet på noe veldig smart, bare pumpet opp noen parametre som ser imponerende ut i salgsmateriellet, så vil de ihvertfall ikke si det. Uansett vil de finne gode grunner til å si noe som får deres løsning til å fortone seg som bedre enn konkurrentenes.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ganske fornøyelig å lese hvor mange som aldri har hørt Krell MRA som også vet så mye om hvordan den lyder. Ikke spesielt tillitsvekkende at man som alltid baserer seg på tro ut fra måletall. Etter hvert kan vi jo helt slutte å lytte til musikk og bare bruke høytalerne og forsterkerne våre til å måle på.

    Det blir givende.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg er ikke i tvil om at Krell MRA låter betydelig bedre og mer uanstrengt enn alle DIY forsterkere her på forumet koblet sammen uansett hvor mye "dere" har pugget ohms lov 8)
    Hold da op, det er bare en kæmpe watt-mæssigt underdimensioneret forstærker efter min DIY norm. hvor vi iøvrigt taler om prisklassen 20 til 30 tusind for hele anlægget og ikke 2-3-4 mil,

    Skal man bruge alle de watt for at kunne lave ordentlig lyd, naturligvis skal man ikke det, og det er nu en gang sådan at det er væsentligt nemmere at lave 10 gode watt end 100W og efter 300-400W mener jeg det bliver rigtigt svært på grund af høje spændinger, store fejl kapaciteter, længere signalveje, nødvendigheden af at skulle parallel koble mange transistorere osv, større er ikke automatisk bedre .

    det bliver simpelthen vanskelige at bevare komforten og finessen i lyden jo hurtige der skal køres , og det bliver endnu vigtige at overdimensionerer bl.a strømforsyninger for at bevarer kvaliteten i watt'ne.

    Og når man oplever sådan noget den ene gang efter den anden både privat og på udstillinger med ekstremt dyrt udstyr som sidst i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...rundstra-lende-ha-yttalere-4.html#post1496936 så kan respekten ligge på et meget lille sted.


    Jeg mener iøvrigt ikke at der er grund til at betvivle at der sikkert skal større sikringen og evt kabler til end normalt hvis dette skal opfyldes 1,600/3,200/6,400 Watts into 8/4/2 Ohms

    Iøvrigt har jeg fundet følgende data

    Krell MRA:

    2 X 8KVA ringkerner, ca.1 Farad i forsyningen og 216 udgangstransistorer!

    2 netkabler pr.monotrin ca. 4 cm i diameter! 300 kg stk.

    90x65x55 cm. Her bliver selv Gravity meget lille.

    Den kører med aktiv bias, så der ikke er fuldt effekttræk hele tiden.

    mvh

    www.krellonlíne

    Herfra HIFI4ALL Forum: fordobling af effekt eller ej?

    Jeg tror dog stadigvæk mere på 0.5 Farad i hver mono blok, 1F i 200Volts elektrolytter det fylder rigtig meget, men uanset hvad er det underdimensioneret efter min standart.
    Igjen har du funnet noe uoffisiell info på nettet som ikke stemmer med matriellet som er gitt ut med produktet. Tror du på alt som er skrevet på nettet av alle om alle produkter.

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ganske fornøyelig å lese hvor mange som aldri har hørt Krell MRA som også vet så mye om hvordan den lyder. Ikke spesielt tillitsvekkende at man som alltid baserer seg på tro ut fra måletall. Etter hvert kan vi jo helt slutte å lytte til musikk og bare bruke høytalerne og forsterkerne våre til å måle på.

    Det blir givende.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har hørt de. Men jeg aner ikke hvordan de låter... det var et helt ukjent crappy oppsett i et ukjent rom, uten mulighet for å A/B teste mot andre forsterkere. Men imponerende å se på var det utvilsomt. :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Ganske fornøyelig å lese hvor mange som aldri har hørt Krell MRA som også vet så mye om hvordan den lyder. Ikke spesielt tillitsvekkende at man som alltid baserer seg på tro ut fra måletall. Etter hvert kan vi jo helt slutte å lytte til musikk og bare bruke høytalerne og forsterkerne våre til å måle på.

    Det blir givende.
    Jeg foretrekker å lytte til musikk fremfor leverandørene, og når jeg kjøper utstyr foretrekker jeg fagkunnskap fremfor markedsføringsmateriell.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ganske fornøyelig å lese hvor mange som aldri har hørt Krell MRA som også vet så mye om hvordan den lyder. Ikke spesielt tillitsvekkende at man som alltid baserer seg på tro ut fra måletall. Etter hvert kan vi jo helt slutte å lytte til musikk og bare bruke høytalerne og forsterkerne våre til å måle på.

    Det blir givende.
    Jeg foretrekker å lytte til musikk fremfor leverandørene, og når jeg kjøper utstyr foretrekker jeg fagkunnskap fremfor markedsføringsmateriell.
    Selvsagt det gjør vi alle. Vi hører ikke på kvasi hobbyteknikere som presenterer en masse grafer og tall for å bevise hvordan de tror det lyder.

    Mvh
    Roysen
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nettopp. Generelt er det ganske naivt å tro på selgerne mer enn uavhengige stemmer. Selgerne (og de av ingeniørene som for lov til å si noe og som brenner for sine løsninger) vil selvfølgelig si det som trengs for å selge sine varer og beholde sine jobber.

    Vi kjenner da godt til en del kommuner som brant seg kraftig da de trodde finansinstitusjonenes kundebehandlere kunne betraktes som nøytrale rådgivere. Det tilsvarende skjer selvfølgelig innen andre bransjer.
    Ok, du har oppdaget kildekritikk. Det bifalles, det er alltid sunt å ta påstander med en viss skepsis og prøve å se saker fra flere sider. Men er det ikke uansett litt greit å innhente flere synspunkter, da? :)
    Det spørs hvor forutsigbare det er om det er verd bryet. Som Asbjørn er inne på vil nok en slik henvendelse stort sett bestå av det samme oppgulpet de skriver i brosjyrene, siden det er markedsføringsavdelingen som svarer. Å få sette seg ned å snakke fag med en av utviklerne i hyggelig lag kunne derimot ha vært givende.

    Si det sånn at om de faktisk har funnet på noe veldig smart så vil de neppe si det og den beste muligheten måtte være å søke i patentdatabasene. Hvis de IKKE har funnet på noe veldig smart, bare pumpet opp noen parametre som ser imponerende ut i salgsmateriellet, så vil de ihvertfall ikke si det. Uansett vil de finne gode grunner til å si noe som får deres løsning til å fortone seg som bedre enn konkurrentenes.
    Ok, men da så. Hvis man har bestemt seg på forhånd hva svaret vil bli før man har spurt, så kommer man jo ingen vei.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ganske fornøyelig å lese hvor mange som aldri har hørt Krell MRA som også vet så mye om hvordan den lyder. Ikke spesielt tillitsvekkende at man som alltid baserer seg på tro ut fra måletall. Etter hvert kan vi jo helt slutte å lytte til musikk og bare bruke høytalerne og forsterkerne våre til å måle på.

    Det blir givende.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har hørt de. Men jeg aner ikke hvordan de låter... det var et helt ukjent crappy oppsett i et ukjent rom, uten mulighet for å A/B teste mot andre forsterkere. Men imponerende å se på var det utvilsomt. :)
    Jeg har eid de i flere år og brukt de med flere forskjellige høytalere. Dessverre solgte jeg de da jeg trodde jeg ikke lenger trengte kraften når jeg byttet til mer lettdrevne høytalere. Jeg angrer som en hund.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hvorfor tror man at det er markedsføringsavdelingen og ikke en serviceteknikker som svarer? Fordi nb skriver det når han aldri har kontaktet Krell? Jeg har fått svar fra en slik ved mine henvendelser.

    Antagelsen bygger bare opp om inntrykket at man ikke er interessert i svaret. Det man er ute etter er nesegrus beundring på HFS for sin kunnskap. Dersom de kontakter Krell kunne de jo risikere å bli sagt i mot av en person med større kompetanse og troverdighet. Det ønsker de ikke å risikere.

    Mvh
    Roysen
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Ganske fornøyelig å lese hvor mange som aldri har hørt Krell MRA som også vet så mye om hvordan den lyder. Ikke spesielt tillitsvekkende at man som alltid baserer seg på tro ut fra måletall. Etter hvert kan vi jo helt slutte å lytte til musikk og bare bruke høytalerne og forsterkerne våre til å måle på.

    Det blir givende.
    Jeg foretrekker å lytte til musikk fremfor leverandørene, og når jeg kjøper utstyr foretrekker jeg fagkunnskap fremfor markedsføringsmateriell.
    Selvsagt det gjør vi alle. Vi hører ikke på kvasi hobbyteknikere som presenterer en masse grafer og tall for å bevise hvordan de tror det lyder.
    Tja, hva annet enn grafer og tall basert å fysiske lover tror du COMSOL gir som output :)
    Det er ikke nødvendigvis sånn at den ypperste eller mest kreative tekniske expertisen sitter hos HiFi-produsentene. Krell har for eksempel ikke levert inn en patentsøknad på forsterkere siden 1992. En engasjert og teknisk kyndig amatør med samme verktøy og mer tid vil fint kunne utføre det samme for en lavere pris (og pris er relevant for denne tråden).
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Nettopp. Generelt er det ganske naivt å tro på selgerne mer enn uavhengige stemmer. Selgerne (og de av ingeniørene som for lov til å si noe og som brenner for sine løsninger) vil selvfølgelig si det som trengs for å selge sine varer og beholde sine jobber.

    Vi kjenner da godt til en del kommuner som brant seg kraftig da de trodde finansinstitusjonenes kundebehandlere kunne betraktes som nøytrale rådgivere. Det tilsvarende skjer selvfølgelig innen andre bransjer.
    Ok, du har oppdaget kildekritikk. Det bifalles, det er alltid sunt å ta påstander med en viss skepsis og prøve å se saker fra flere sider. Men er det ikke uansett litt greit å innhente flere synspunkter, da? :)
    Det spørs hvor forutsigbare det er om det er verd bryet. Som Asbjørn er inne på vil nok en slik henvendelse stort sett bestå av det samme oppgulpet de skriver i brosjyrene, siden det er markedsføringsavdelingen som svarer. Å få sette seg ned å snakke fag med en av utviklerne i hyggelig lag kunne derimot ha vært givende.

    Si det sånn at om de faktisk har funnet på noe veldig smart så vil de neppe si det og den beste muligheten måtte være å søke i patentdatabasene. Hvis de IKKE har funnet på noe veldig smart, bare pumpet opp noen parametre som ser imponerende ut i salgsmateriellet, så vil de ihvertfall ikke si det. Uansett vil de finne gode grunner til å si noe som får deres løsning til å fortone seg som bedre enn konkurrentenes.
    Ok, men da så. Hvis man har bestemt seg på forhånd hva svaret vil bli før man har spurt, så kommer man jo ingen vei.
    Spør i vei, og rapporter gjerne om svaret :cool:
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg er ikke i tvil om at Krell MRA låter betydelig bedre og mer uanstrengt enn alle DIY forsterkere her på forumet koblet sammen uansett hvor mye "dere" har pugget ohms lov 8)
    Hold da op, det er bare en kæmpe watt-mæssigt underdimensioneret forstærker efter min DIY norm. hvor vi iøvrigt taler om prisklassen 20 til 30 tusind for hele anlægget og ikke 2-3-4 mil,

    Skal man bruge alle de watt for at kunne lave ordentlig lyd, naturligvis skal man ikke det, og det er nu en gang sådan at det er væsentligt nemmere at lave 10 gode watt end 100W og efter 300-400W mener jeg det bliver rigtigt svært på grund af høje spændinger, store fejl kapaciteter, længere signalveje, nødvendigheden af at skulle parallel koble mange transistorere osv, større er ikke automatisk bedre .

    det bliver simpelthen vanskelige at bevare komforten og finessen i lyden jo hurtige der skal køres , og det bliver endnu vigtige at overdimensionerer bl.a strømforsyninger for at bevarer kvaliteten i watt'ne.

    Og når man oplever sådan noget den ene gang efter den anden både privat og på udstillinger med ekstremt dyrt udstyr som sidst i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...rundstra-lende-ha-yttalere-4.html#post1496936 så kan respekten ligge på et meget lille sted.


    Jeg mener iøvrigt ikke at der er grund til at betvivle at der sikkert skal større sikringen og evt kabler til end normalt hvis dette skal opfyldes 1,600/3,200/6,400 Watts into 8/4/2 Ohms

    Iøvrigt har jeg fundet følgende data

    Krell MRA:

    2 X 8KVA ringkerner, ca.1 Farad i forsyningen og 216 udgangstransistorer!

    2 netkabler pr.monotrin ca. 4 cm i diameter! 300 kg stk.

    90x65x55 cm. Her bliver selv Gravity meget lille.

    Den kører med aktiv bias, så der ikke er fuldt effekttræk hele tiden.

    mvh

    www.krellonlíne

    Herfra HIFI4ALL Forum: fordobling af effekt eller ej?

    Jeg tror dog stadigvæk mere på 0.5 Farad i hver mono blok, 1F i 200Volts elektrolytter det fylder rigtig meget, men uanset hvad er det underdimensioneret efter min standart.
    Igjen har du funnet noe uoffisiell info på nettet som ikke stemmer med matriellet som er gitt ut med produktet. Tror du på alt som er skrevet på nettet av alle om alle produkter.

    Mvh
    Roysen
    Ja lige iøjeblikket må jeg indrømme at jeg synes dine oplysninger virker en anelse overdrevene i forhold til hvad jeg ville forvente, her virker oplysningerne på nettet mere realistiske, og passer med det som jeg ville tro.

    Hvis vi lige går et step ned fra det man vil kan kalde ekstreme Tempo Gigante high-end til almindelig/normal high-end med en anden Krell ses følgende data:
    The Evolution 900e is equipped with two 3,000 VA transformers and 108,000 μF. This power source is the backbone for the output of the Evolution 900e. With this foundation, the Evolution 900e delivers 900 watts into 8 Ohms, 1,800 watts into 4 Ohms, and 3,600 watts into 2 Ohms.


    Fra Krell's egen side Mono Amps

    Men du kan jo bare dokumentere de 3.3F og 40K VA var det vist.
    De 40K VA er jo rigtigt nok hvis du lægger de to mono blokke samme og lægger moms på. og med Farad'ene kan du gøre det samme og lægge dobbelt moms på så er den lige ved at være der.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    En del på HFS burde ta innover seg at innen hifi (som omhandler subjektive oppfattninger) kan man ikke lese eller måle seg til allmenngyldige svar på hva folk burde like. Det finnes andre forum der ute hvor dette er helt grunnleggende forstått av de fleste medlemmene. I samme kontekst burde en del på HFS ha mer respekt for subjektive lytteerfaringer. Det burde være av stor verdi å dele slike. I stedet banker de på den samme kjepphesten om ting de aldri har erfart men lest måledata på i den evige jakten på å bli høyest ansett for sine tekniske kunnskaper i stedet for å dele erfaringer.

    Nå snakker jeg på generelt grunnlag og henviser ikke til noen spesifikke.

    Forøvrig har jeg ikke skrevet noe om beregning av høyttalere eller at TIMC/Asbjørn har skrevet noe som er feil eller irrelevant her i denne tråden. Jeg fokuserer imidlertid på de subjektive oppfattningene i tillegg til at jeg henviser til de måledata jeg kjenner. Jeg kan jo lese jeg også.
    Hei Roysen.

    Jeg tror mange av de som er teknisk kyndige og kompetente her på forumet aksepterer at man har en subjektiv tilnærming til hobbyen. Min egen tilnærming er i hovedsak subjektiv, og jeg opplever ikke tilværelsen her inne særlig konfliktfylt av den grunn. Det kan selvsagt skyldes at jeg har lite å melde og er ikke ment som noen sammenligning av vår aktivitet overhode.

    Det jeg tror er utfordringen, og dette er mer ment som et råd ikke kritikk, er at du beskrive noe som «slik er det» i stedet for å si at «i følge produsenten så er slik og sånn tilfelle …», eller «etter min oppfatning så …». Diskusjonen rundt Comsol er et eksempel på dette, du går ut og sier at Comsol er overlegent andre programmer (husker ikke eksakt ordlyd). Når du da senere kommer i diskusjon med personer som har inngående kjennskap til denne programvaren så fremsetter du, slik jeg leser det, i stor grad produsentens begrunnelse for hans valg av programvare som din egen kunnskap om dette, uten at du faktisk har den inngående kjennskapen til programvaren. Mulig jeg har faktisk feil, men det er slik jeg tolker dialogen her inne. Da har du på mange måter tatt steget bort i fra det som er subjektivt med hobbyen. Det finnes ikke en realist her inne som vil henge deg for at du sier at «forsterker A låter etter mitt skjønn bedre enn forsterker B, og forsterker B er den beste forsterkeren jeg har hørt».

    Som sagt, det er ikke min hensikt å starte noen krangel med deg om dette. Jeg bare tror at du til tider kan oppleve at enkelt er ute etter å «ta deg» fordi det du opplever som en subjektiv ytring faktisk inneholder mer enn rent subjektive utsagn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det spørs hvor forutsigbare det er om det er verd bryet. Som Asbjørn er inne på vil nok en slik henvendelse stort sett bestå av det samme oppgulpet de skriver i brosjyrene, siden det er markedsføringsavdelingen som svarer. Å få sette seg ned å snakke fag med en av utviklerne i hyggelig lag kunne derimot ha vært givende.

    Si det sånn at om de faktisk har funnet på noe veldig smart så vil de neppe si det og den beste muligheten måtte være å søke i patentdatabasene. Hvis de IKKE har funnet på noe veldig smart, bare pumpet opp noen parametre som ser imponerende ut i salgsmateriellet, så vil de ihvertfall ikke si det. Uansett vil de finne gode grunner til å si noe som får deres løsning til å fortone seg som bedre enn konkurrentenes.
    Ok, men da så. Hvis man har bestemt seg på forhånd hva svaret vil bli før man har spurt, så kommer man jo ingen vei.
    Spør i vei, og rapporter gjerne om svaret :cool:
    Nå fikk jeg seriøst flashback til barndommen, av en eller annen grunn.

    Hvorfor spørre og rapportere om noe som helst, når forumet så tydelig er preget av lesevansker og problemer med å tolke vanlig norsk tekst?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ikke vært pålogget siden jeg opprettet tråden. Den har levd sitt eget liv rimelig greit ser jeg. Masse godt lesestoff når jeg kommer hjem i kveld. Takk for masse innspill i tråden.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Velkommen tilbake The Last One................at den har levd sitt eget liv er en mild måte å si det på...............kan kanskje kalle tråden for Polsk Riksdag ;-)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Ikke vært pålogget siden jeg opprettet tråden. Den har levd sitt eget liv rimelig greit ser jeg. Masse godt lesestoff når jeg kommer hjem i kveld. Takk for masse innspill i tråden.
    Lykke til!

    Anbefaler deg å gjøre klar en bunke med musikk, først som sist. :rolleyes:
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ref sort/hvit argumenteringen til Roysen tidligere i tråden, og som er relevant til hele diskusjonen.

    Er det ikke veldig besynderlig at mange av dem gjeveste konstruktørene i den "profesjonelle" delen av haifai er på dem største DIY fora??
    Ikke bare for å dele kunnskap, men og for å lære....


    /JR
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.268
    Antall liker
    5.262
    Selvsagt det gjør vi alle. Vi hører ikke på kvasi hobbyteknikere som presenterer en masse grafer og tall for å bevise hvordan de tror det lyder.
    Fælt så nedlatende, da. Det er jo flere her som arbeider profesjonelt med elektronikk som er vesentlig mer avansert enn hifi.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Selvsagt det gjør vi alle. Vi hører ikke på kvasi hobbyteknikere som presenterer en masse grafer og tall for å bevise hvordan de tror det lyder.
    Fælt så nedlatende, da. Det er jo flere her som arbeider profesjonelt med elektronikk som er vesentlig mer avansert enn hifi.
    Det var ikke mer nedlatende enn tonen andre her har overfor markedsføringspersonalet i et svært høyt anerkjent selskap.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Det var ikke mer nedlatende en tonen enn det andre her har overfor markedsføringspersonalet i et svært høyt anerkjent selskap.

    Mvh
    Roysen
    Nei, for reklame, det skal man jo alltid tro på. HiFi-markedsføring er 95% svada og GPP for å høres imponerende ut og er åpenbart rettet mot teknisk ignorante, siden den tekniske argumentasjonen er tynn og som regel svært dårlig begrunnet. Det er selvsagt fritt frem å se på slik som en autorativ utdannelse, og det føles sikkert behagelig og trygt så lenge det sementerer egen oppfatning om hvordan ting forholder seg.

    At andre ser noget annerledes på det er ikke så merkelig, for det er fantastiske mengder tullball som serveres fra den fronten.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fyfan så lettet jeg er over at norsk ikke er et internasjonalt språk.

    Iblant ser jeg på Auction Kings .
    Det er på et eller annet rart vis ganske underholdende å se hva de finner når de begynner å pakke ut greiene. Litt rart er det at jeg er dum nok til å la meg rive med - føle litt lykke sammen med haiene når de finner en god Locker. Og tvert det motsatte når kontaineren suger og det ikke er annet enn tom emballasje og dritt.

    Akkurat som det siste føles det når jeg leser denne tråden - meningsutgytinger er fullstendig irrasjonell, inkonsekvent og virrende - akkurat som en våt kanon på dekk.

    Stå på, gutter - irritér og la dere irritere - og til deg som ønsker det - bare fortsett å drite deg ut. Alt her inne er primetime og mens vi venter på neste Se&Hør er dette minst like god underholdning.

    Og til trådstarter;
    Du fikk svar på det du ønsket?

    BB
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    @OB-BB

    Hva om sentralen er like iscenesatt som Auction Kings, har du tenkt på det du?? :eek:


    ååååå steike faen!! som de ville sagt det i NRK BarneTV
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.268
    Antall liker
    5.262
    Selvsagt det gjør vi alle. Vi hører ikke på kvasi hobbyteknikere som presenterer en masse grafer og tall for å bevise hvordan de tror det lyder.
    Fælt så nedlatende, da. Det er jo flere her som arbeider profesjonelt med elektronikk som er vesentlig mer avansert enn hifi.
    Det var ikke mer nedlatende en tonen enn det andre her har overfor markedsføringspersonalet i et svært høyt anerkjent selskap.
    Jeg synes det er litt spesielt hvis markedsføringskritikk tas som en personlig fornærmelse, og man må "ta igjen" på et selskaps vegne. Vanskelig å unngå krangling med så ømme tær.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    En del på HFS burde ta innover seg at innen hifi (som omhandler subjektive oppfattninger) kan man ikke lese eller måle seg til allmenngyldige svar på hva folk burde like. Det finnes andre forum der ute hvor dette er helt grunnleggende forstått av de fleste medlemmene. I samme kontekst burde en del på HFS ha mer respekt for subjektive lytteerfaringer. Det burde være av stor verdi å dele slike. I stedet banker de på den samme kjepphesten om ting de aldri har erfart men lest måledata på i den evige jakten på å bli høyest ansett for sine tekniske kunnskaper i stedet for å dele erfaringer.

    Nå snakker jeg på generelt grunnlag og henviser ikke til noen spesifikke.

    Forøvrig har jeg ikke skrevet noe om beregning av høyttalere eller at TIMC/Asbjørn har skrevet noe som er feil eller irrelevant her i denne tråden. Jeg fokuserer imidlertid på de subjektive oppfattningene i tillegg til at jeg henviser til de måledata jeg kjenner. Jeg kan jo lese jeg også.
    Hei Roysen.

    Jeg tror mange av de som er teknisk kyndige og kompetente her på forumet aksepterer at man har en subjektiv tilnærming til hobbyen. Min egen tilnærming er i hovedsak subjektiv, og jeg opplever ikke tilværelsen her inne særlig konfliktfylt av den grunn. Det kan selvsagt skyldes at jeg har lite å melde og er ikke ment som noen sammenligning av vår aktivitet overhode.

    Det jeg tror er utfordringen, og dette er mer ment som et råd ikke kritikk, er at du beskrive noe som «slik er det» i stedet for å si at «i følge produsenten så er slik og sånn tilfelle …», eller «etter min oppfatning så …». Diskusjonen rundt Comsol er et eksempel på dette, du går ut og sier at Comsol er overlegent andre programmer (husker ikke eksakt ordlyd). Når du da senere kommer i diskusjon med personer som har inngående kjennskap til denne programvaren så fremsetter du, slik jeg leser det, i stor grad produsentens begrunnelse for hans valg av programvare som din egen kunnskap om dette, uten at du faktisk har den inngående kjennskapen til programvaren. Mulig jeg har faktisk feil, men det er slik jeg tolker dialogen her inne. Da har du på mange måter tatt steget bort i fra det som er subjektivt med hobbyen. Det finnes ikke en realist her inne som vil henge deg for at du sier at «forsterker A låter etter mitt skjønn bedre enn forsterker B, og forsterker B er den beste forsterkeren jeg har hørt».

    Som sagt, det er ikke min hensikt å starte noen krangel med deg om dette. Jeg bare tror at du til tider kan oppleve at enkelt er ute etter å «ta deg» fordi det du opplever som en subjektiv ytring faktisk inneholder mer enn rent subjektive utsagn.
    Hei, Fosse.

    Mulig du har rett i det. Men jeg uttrykker meg slik helt bevisst fordi ellers blir det i vanlig stil her inne blitt sådd tvil om det som skrives uten noen annen bakgrunn for tvilen enn å fremme egne synspunkter. Jeg finner ingen grunn til å trekke de offisielle tallene fra Krell eller erfaringene med COMSOL fra Alon Wolf i tvil til fordel for tilfeldige tall fra ukjente på nettet eller brukere av COMSOL til helt andre foremål.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn