Musikk og Hi-Fi Ekstremt mye pent på forumet. Hva har dere for jobb - penger i baklomma.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.295
    Antall liker
    3.389
    Torget vurderinger
    49
    Er det slik at å slette brukerkontoen sin er De Facto-standarden for den ultimate reaksjonsform på et hififorum?
    Ja. Det er en måte å straffe uvitende, ignorante og kranglevorne med-debattanter på:)
    "Der kan dere se hva dere har gjort! Nå kan dere bare ha det så godt"
    Det er ikke bare dere som blir straffet, det går også utover oss som synes det var underholdene lesning8)
    Hva skal vi nå gjøre ......også rett før helga....f**k altså :mad:
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    @ The Last One : Har du noengang vurdert jobb som "trådstarter ? Du kunne tjent millioner !!

    Morsomt å se folk med relativt lite fartstid på et forum skaper storm og torden. Du verden som hfs folket kan kverulere. Målinger, kabler, dyre konstruksjoner... Har dere helt glemt musikken ?

    Det er litt sært hele greia. Jeg hadde ingen tanke i bakhodet på noen av trådene jeg har opprettet at det skulle ta slik av som det har gjort. Spesielt tråden her, men det er alltid moro med tråder som engasjerer.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men siden så mye har handlet om høyttalere. Hva med å måle harmonisk forvrengning på dem?

    Jeg ser mange som måler frekvensrespons på aksen, noen som måler spredningsvariasjonene, og en del som måler resonanser, eller 'etterklang' (MLSSA).

    Hvis man ser på frekvensrespons på aksen, så finnes det ingen enklere måte å oppnå fine resultater enn med en liten toveis.

    Ser man på spredningsvariasjonene så får man som regel penere resultater med lavere delefrekvenser.

    Ser man på resonanser i elementer og kasse, så slipper man stort sett dramatisk bedre og billigere fra det jo mindre høyttaleren er.

    Alle disse 'triksene' gir høyttalere som sliter mer med lydtrykkskapasitet, og dermed harmoniske forvrengningskomponenter enn sine større brødre. 'Alt smått måler pent' (på de parametrene som måles oftest).

    Like forbannet sliter jeg med å akseptere at små høyttalere låter bedre enn sine større brødre. Og jeg tror mange med meg sliter med å korrelere målinger og opplevd ytelse på grunn av dette. Hadde man gjort målinger av harmoniske f.eks. ved 80 og 100dB og visualisert det på en god måte, så tror jeg mange ville opplevd større sammenfall mellom måling og lytting. Kanskje til og med vi hadde blitt litt mer enige om i hvert fall noen ting?
    Det er diskutabelt hvor hørbart ulinær forvrengning er fra høyttalere. Det er definitivt ikke det viktigste. Men kanskje det har mer å si enn hva vi tror når andre ting holder høyt nivå. Jeg vet ikke. Har studert det for lite.

    Men jeg henger forøvrig ikke med på resonnementet ditt angående små høyttalere. Det er nettopp små bass drivere som har størst harmomisk forvrengning. Det er også i det området forvrengningen faktisk er mest hørbar ifølge det jeg har lest. Jo større driverne er, jo bedre er det. 6,5" drivere presset til å spille dypbass gir høy forvrengning. Store drivere som 12" og 15" har veldig lav forvrengning og spiller uanstrengt. Nok en grunn til å velge DIY.

    Og når vi er inne på forvrengning fra bass, som tidligere nevnt er bassrefleks bedre enn både lukket kasse og servo. At bassrefleks generer mer stående bølger som disse danskene hevder er ikke riktig og det finnes ikke seriøs belegg for. Ringing fra en godt konstruert bassrefleks er også meget lav. Derimot finnes det mange dårlige kommersielle bassreflekser, men det har ingenting med selve prinsippet å gjøre.

    Forøvrig er det ingen bass prinsipper som gir betydelig mindre romnoder. Dette finnes det studier på. Kardioide er derimot det prinsippet som er minst sensitiv for plassering og altså den mest plasseringsvennlige av alle. Men forskjellen er ikke stor. Dipoler trigger andre stående bølger, men ikke totalt sett færre. Dipoler bør også stå godt ut i rommet, mens monopoler fungerer som oftest best hvor trykket er størst. Skal man sammenligne disse to prinsippene som må man derfor optimalisere begge for plassering. Ellers kommer man til typiske audiofile forenklete konklusjoner: "Jeg har prøvd begge hjemme hos meg med en plassering og den ene var mye bedre enn den andre. Ergo må den være best."
    Les innlegget mitt en gang til. Med 'på de parameterne som måles oftest' mener jeg akkurat å etterlyse målinger som viser hva store elementer og store høyttalere gjør bedre enn små. For eksempel harmoniske, som jeg spesifikt etterlyser. Man kan sikkert med det samme måle og sammenligne frekvensrespons ved forskjellig lydtrykk, det er ikke alltid at linjene blir paralelle heller, også her verst fra små høyttalere.

    Når jeg skriver om hifipresse og publiserte resonans/etterklangsfenomener, så er det elementoppbrytninger og resonans i kabinettvegger jeg sikter til (kan ikke huske å ha sett 'in room' etterklangsmålinger noensinne i en høyttalertest).

    Hva forskjellige spredningskarakteristikker gjør hit og dit blir litt ved siden av poenget mitt. Men det er klart at en høyttaler med, si en 10-tommer og en 1-tommer delt ved 3,5kHz vil få en diskontinuitet i spredningen som ikke ser pen ut (tradisjonell kasse, flat baffel). En 6,5-tommer og en 1-tommer delt vet 2kHz vil se mye bedre ut spredningsmessig. Men låter det totalt sett bedre? Nødvendigvis? Hvis ikke, hvorfor?

    Det blir litt pussig med et innlegg som starter med en antydning om at det jeg skriver er feil, og at det derimot forholder seg på akkurat samme måte beskrevet med litt andre ord.

    Hørbarheten av harmoniske direkte skal jeg ikke mene stort om. Mitt bruk av målinger er i stort lesing av det 'pressen' publiserer, og forsøk på å sette det i sammenheng med det jeg selv hører. Jeg antar at de målingene jeg etterlyser kan avsløre elementer som strekkes for langt med tanke på dynamisk ekspansjon (les gjerne maks spl.), og at dette kan bidra til å belyse forskjeller som i dag skjules under det standardsettet av målinger som f.eks. Stereophile publiserer.

    Forøvrig lurer jeg litt på om det er noe forskjell mellom ulineær forvrengning fra høyttalere, og samme slag fra elektronikk. Fra høyttalere ligger den i alle fall betydelig høyere enn fra f.eks. en forsterker. Det er også større forskjell mellom en typisk stativhøyttaler og en stor gulvstående (gitt anstendig kvalitet på begge) enn det er fra f.eks. en velkonstruert rørforsterker til en tilsvarende transistorforsterker.
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larkus

    Gjest
    Er det slik at å slette brukerkontoen sin er De Facto-standarden for den ultimate reaksjonsform på et hififorum?
    Ja. Det er en måte å straffe uvitende, ignorante og kranglevorne med-debattanter på:)
    "Der kan dere se hva dere har gjort! Nå kan dere bare ha det så godt"
    Det er ikke bare dere som blir straffet, det går også utover oss som synes det var underholdene lesning8)
    Hva skal vi nå gjøre ......også rett før helga....f**k altså :mad:
    Jeg savner allerede Roysens gjennomtenkte, kunnskapsrike og ikke minst lærerike innlegg her på hfs!
    Kom tilbake Roy!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.216
    Antall liker
    9.542
    Er det slik at å slette brukerkontoen sin er De Facto-standarden for den ultimate reaksjonsform på et hififorum?
    Ja. Det er en måte å straffe uvitende, ignorante og kranglevorne med-debattanter på:)
    "Der kan dere se hva dere har gjort! Nå kan dere bare ha det så godt"
    Det er ikke bare dere som blir straffet, det går også utover oss som synes det var underholdene lesning8)
    Hva skal vi nå gjøre ......også rett før helga....f**k altså :mad:
    Jeg savner allerede Roysens gjennomtenkte, kunnskapsrike og ikke minst lærerike innlegg her på hfs!
    Kom tilbake Roy!
    Inntil videre må du nok nøye deg med å lese reklamemateriell fra "de store"
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å lytte eller ei, det er det andre spørsmålet...

    Personlig svarer jeg ja takk, begge deler. :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.295
    Antall liker
    3.389
    Torget vurderinger
    49
    Det er bare støy her , har 7par høyttalere, og ingen har element over 6,5" 8)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det slik at å slette brukerkontoen sin er De Facto-standarden for den ultimate reaksjonsform på et hififorum?
    Berre dersom ein melder seg inn att etter ei veke eller to, og då gjerne under anna nick.
    Aha, har liksom ikke helt fått med meg denne metoden. Når man da har nytt nick så kan man gå inn i tråden igjen og prøve å støtte sitt gamle jeg i størst mulig grad uten at meddebattantene lukter lunta?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er det slik at å slette brukerkontoen sin er De Facto-standarden for den ultimate reaksjonsform på et hififorum?
    Berre dersom ein melder seg inn att etter ei veke eller to, og då gjerne under anna nick.
    Aha, har liksom ikke helt fått med meg denne metoden. Når man da har nytt nick så kan man gå inn i tråden igjen og prøve å støtte sitt gamle jeg i størst mulig grad uten at meddebattantene lukter lunta?
    Hm... Det må da være enda lurere at man IKKE melder seg ut. Så gyver man løs med et nytt nick parallelt med sitt gamle - og så kan man ikke bare diskutere med seg selv på en hyggelig måte, men også dele ut en haug med "liker" til begge nickene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har vurdert å skaffe meg flere nick, men ikke for å være enig med neg selv, snarere tvert i mot. Hvis jeg er skikkelig ufin mot meg, så renner det sikkert inn sympatierklæringer til meg. Noe kjefting på meg blir det sikkert, men det er til å leve med.....


    :D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har vurdert å skaffe meg flere nick, men ikke for å være enig med neg selv, snarere tvert i mot. Hvis jeg er skikkelig ufin mot meg, så renner det sikkert inn sympatierklæringer til meg. Noe kjefting på meg blir det sikkert, men det er til å leve med.....


    :D
    Mens du vurderer, kan du jo ta dette som en sympatierklæring. Ikke det at jeg tror at du trenger det - men det kan muligens kvikke opp i en ellers traurig weekend.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg har vurdert å skaffe meg flere nick, men ikke for å være enig med neg selv, snarere tvert i mot. Hvis jeg er skikkelig ufin mot meg, så renner det sikkert inn sympatierklæringer til meg. Noe kjefting på meg blir det sikkert, men det er til å leve med.....


    :D
    Zomby_wooooof, Zomby_Wooooooooooooof osv. du kan drive en hel tråd alene med gråt, kjeft, glede, latter og masse mer
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flere som har komet og gått under flere nick...Du har blant annet dansken som har en forkjærlighet for ender, dvs en and, uavhengig av årstid... Kommer og går... Og er like påstålig under alle nick...Men for oss andre er det hele bare fornøylig, stort sett...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    får ikke fyrt opp 64finger:mad:. Nicket som jeg anonymt kan fyke rundt på forumet å egle til krangel med
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    å måle eller ei. det er spørsmålet
    Er det noe genetisk som gjør at allt må måles og veies, eller finnes det en kur 8)
    Jeg er klart til både at lytte og måle, lytte i erkendelse af man ikke har de rette sammenhænge mellem måling og lytning idag, og måling for at sikre mig at det er hi-fi også teknisk, og at jeg ikke er havnet helt ude i hampen , der hvor smag og behag helt har overtaget, som bekendt har smag det med kun at holde til man hører noget som er bedre.

    Vi har sikkert alle målet hi-fi, en gengivelse som er så tæt på live som muligt, og det mener jeg ikke er muligt hvis målinger helt udelades , så vil man typisk havne med en sound, som muligvis i bedste fald godt kan lyde live på få udvalgte plade.

    Men der er masser som er vanskeligt at måle, et eksembel kunne være at skifter alle standart-komponenter i et delefilter ud med:
    duekomp.png

    Ja Orso der er der faktisk nogen af os som har prøvet dette i praksis, og der er en verden til forskel, en helt afgørende forskel, en forskel som er vanskelig at måle, og kan den måles er det svært/umuligt at tolke hvordan det eventuelt lyder, lidt det samme er tilfældet med forskellige membran-typer, coatninger af dem, og kabinet konstruktioner. Men ørerne og hjernen kan godt optrænes til at detekter disse ting.

    Så det bedste og eneste måleinstrument som kan afgøre om noget dur eller ikke gør er ørerne, de kan ikke undværes, bare en skam at det er et "måleinstrument" med stor spredning , letpåvirkeligt af omgivelserne, og generelt ustabilt hvad angår præcisionen i gentagende målinger, og en del andre ting. Men det er det bedste vi har i dag.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    @kortvarig: Er du bransjeaktør? Tjener du penger på salg av produkter fra Duelund coherent audio?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Godt. Jeg synes du pusher DCA i mistenkelig stor grad, derfor spørsmålet.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Godt. Jeg synes du pusher DCA i mistenkelig stor grad, derfor spørsmålet.
    Nej da, jeg synes bare det er et godt eksembel på en kontrast, hvor jeg er sikker på at man vil høre en forskel, plus det interessante at på traditionelle målinger/data tror jeg nemt der kan findes noget som måler bedre.
    Så teknisk bedst i traditionel forstand er ikke i alle tilfælde det ørerne vurdere som bedst.

    Ps. Og jeg er også rimelig sikker på at Orso ikke går ud prøver det og påstår der ingen forskel er :cool:
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kan gi urnorsk støtte til kortvarigs eksempel med Duelund delefilterkomponenter. Jeg har selv erstattet komponenter i et ellers likt delefilter med Duelund stæsj og bytter aldri tilbake! Lydmessig var det en kjempeopptur som jeg også er usikker på om det ville gå an å måle. Det som stod som den nest største lydmessige gevinst var en mer avslappet og naturlig gjengivelse av instrumenter og stemmer med mer luft og et større lydbilde. Om disse tingene kan måles aner jeg ikke, men at de er reelle garanterer jeg!

    edit: Piaf!
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    At Danskene etter Sten Duelund har et eller et ess i ermet, er det ingen tvil om :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Duelund; Danmarks nasjonalfugl?
    Tuller du? En av de største innen Hi-Fi i Norden, har dessverre gått bort :(
    Folk dør hele tiden. Kjente ikke Duelund personlig, så det skal nok litt mere til for å få meg til å skamme meg over en (innrømmet dårlig) vits.
    Du bør sette deg inn i arbeidet han gjorde, virkelig bra og lærerikt. Ser humoren i spøkelse din, man kan tulle med alt. Selv har jeg stor respekt for hva han gjorde :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Duelund; Danmarks nasjonalfugl?
    Tuller du? En av de største innen Hi-Fi i Norden, har dessverre gått bort :(
    Folk dør hele tiden. Kjente ikke Duelund personlig, så det skal nok litt mere til for å få meg til å skamme meg over en (innrømmet dårlig) vits.
    Du bør sette deg inn i arbeidet han gjorde, virkelig bra og lærerikt. Ser humoren i spøkelse din, man kan tulle med alt. Selv har jeg stor respekt for hva han gjorde :)
    Joda, jeg ser den og har all respekt for de som fører verden videre. Men det må fortsatt være lov til å dra en dårlig vits. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.783
    Torget vurderinger
    23
    Gode KOMPONENTER a la dagens offisielle Duelund produkter har vel aldri vært rakket ned på i denne eller andre tråder.... at dette er bra saker er vel ikke noe tema. Det som har satt enkelte sinn i kok er vel mer dorullkjernediyvarianten og den tilsynelatende evindelige danske kverulering/skråsikkerhet rundt mange saker det kan være opportunt å vise et litt mer åpent sinn rundt..
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Gode KOMPONENTER a la dagens offisielle Duelund produkter har vel aldri vært rakket ned på i denne eller andre tråder.... at dette er bra saker er vel ikke noe tema. Det som har satt enkelte sinn i kok er vel mer dorullkjernediyvarianten og den tilsynelatende evindelige danske kverulering/skråsikkerhet rundt mange saker det kan være opportunt å vise et litt mer åpent sinn rundt..
    And there you have it folks. Som det heter på "nynorsk". :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gode KOMPONENTER a la dagens offisielle Duelund produkter har vel aldri vært rakket ned på i denne eller andre tråder.... at dette er bra saker er vel ikke noe tema. Det som har satt enkelte sinn i kok er vel mer dorullkjernediyvarianten og den tilsynelatende evindelige danske kverulering/skråsikkerhet rundt mange saker det kan være opportunt å vise et litt mer åpent sinn rundt..
    Ja, slik er det. Det er heller ikke vanskelig å måle forskjellene i enkle komponenter som motstander, for den som har slike tilbøyeligheter. Selv om motstander av forskjellige typer har samme nominelle verdi i ohm, vil de ha ulike mengder parasittisk induktans og kapasitans, ulik egenstøy og ulik forvrengning. Det er større forskjeller der enn på mye annet vi diskuterer oppad vegger og nedad stolper.

    Duelund var en klok mann, som jeg dessverre ikke fikk gleden av å møte personlig. Det som noen ganger får meg til å humre litt i skjegget er når etterfølgerne ikke helt har forstått forutsetningene for løsningene han kom frem til. Et eksempel er dette synkronfilteret, et delefilter hvor det elektriske signalet ut av filteret er i fase ved alle frekvenser. Det gir bare mening hvis alle høyttalerelementene har lik avstand til lytteren, slik at den akustiske bølgefronten også blir faseriktig. Duelund skrev et sted at høyttalerelementene må plasseres i separate bokser og justeres til lik lytteavstand (+/- en millimeter) for å kunne utnytte dette filteret.

    Disadvantages
    The displacement to one another is critical as they work in phase. They must fit within 1 mm from listening position. You are therefore forced to house the units in three separate cabinets, so you can optimise the distance to your listening position.
    http://www.duelundaudio.com/downloads/Articles_Steen_Duelund/duelund-filter.pdf

    Jeg blir litt forundret når noen setter et slikt filter i en høyttaler med vanlig, plan baffel og helt ulike avstander fra lytteren til de akustiske sentrene i hvert element. Hvis man drar en linje mellom de akustiske sentrene i en slik høyttaler, vil det se ut som om den er fasekorrekt i retning av et punkt på gulvet en meter eller to foran høyttaleren, men ikke mot lytteren. Det blir bare morsommere når man gjerne legger frem kurver som viser paddeflat elektrisk impedans, men behendig unngår gjentatte spørsmål om akustisk frekvens- og fasegang i retning mot lytteren.

    Da ville det vært kledelig med litt ydmykhet om hvilke kompromisser man faktisk har inngått, heller enn bombastiske utsagn med henvisning til Duelunds teorier og personangrep mot de som eventuelt tillater seg å betvile det geniale i konstruksjonen.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Gode KOMPONENTER a la dagens offisielle Duelund produkter har vel aldri vært rakket ned på i denne eller andre tråder.... at dette er bra saker er vel ikke noe tema. Det som har satt enkelte sinn i kok er vel mer dorullkjernediyvarianten og den tilsynelatende evindelige danske kverulering/skråsikkerhet rundt mange saker det kan være opportunt å vise et litt mer åpent sinn rundt..
    Ja, slik er det. Det er heller ikke vanskelig å måle forskjellene i enkle komponenter som motstander, for den som har slike tilbøyeligheter. Selv om motstander av forskjellige typer har samme nominelle verdi i ohm, vil de ha ulike mengder parasittisk induktans og kapasitans, ulik egenstøy og ulik forvrengning. Det er større forskjeller der enn på mye annet vi diskuterer oppad vegger og nedad stolper.

    Duelund var en klok mann, som jeg dessverre ikke fikk gleden av å møte personlig. Det som noen ganger får meg til å humre litt i skjegget er når etterfølgerne ikke helt har forstått forutsetningene for løsningene han kom frem til. Et eksempel er dette synkronfilteret, et delefilter hvor det elektriske signalet ut av filteret er i fase ved alle frekvenser. Det gir bare mening hvis alle høyttalerelementene har lik avstand til lytteren, slik at den akustiske bølgefronten også blir faseriktig. Duelund skrev et sted at høyttalerelementene må plasseres i separate bokser og justeres til lik lytteavstand (+/- en millimeter) for å kunne utnytte dette filteret.

    Disadvantages
    The displacement to one another is critical as they work in phase. They must fit within 1 mm from listening position. You are therefore forced to house the units in three separate cabinets, so you can optimise the distance to your listening position.
    http://www.duelundaudio.com/downloads/Articles_Steen_Duelund/duelund-filter.pdf

    Jeg blir litt forundret når noen setter et slikt filter i en høyttaler med vanlig, plan baffel og helt ulike avstander fra lytteren til de akustiske sentrene i hvert element. Hvis man drar en linje mellom de akustiske sentrene i en slik høyttaler, vil det se ut som om den er fasekorrekt i retning av et punkt på gulvet en meter eller to foran høyttaleren, men ikke mot lytteren. Det blir bare morsommere når man gjerne legger frem kurver som viser paddeflat elektrisk impedans, men behendig unngår gjentatte spørsmål om akustisk frekvens- og fasegang i retning mot lytteren.

    Da ville det vært kledelig med litt ydmykhet om hvilke kompromisser man faktisk har inngått, heller enn bombastiske utsagn med henvisning til Duelunds teorier og personangrep mot de som eventuelt tillater seg å betvile det geniale i konstruksjonen.

    Jeg er for det første enig i at at Steen Duelund var en mand med en helt usædvanlig indsigt som kræver den dybeste respekt.

    Angående komponenter er jeg enig i at der kan måles forskel på disse, hvilket jeg selv skriver i mit indlæg som en slags pointe, det som er uforståeligt for mig er den lytte-mæssige konsekvens af en eventuel udskiftning.
    At det er muligt næsten at få en hel anden højtaler ved udskiftning af delfilter komponenter uden at kunne måle nogen nævneværdig forskel i traditionelle højtalermålinger, frekvensgang osv har ikke ændret sig.

    Det var bl.a det diskussionen drejede sig om , hvor meget betyder disse højtalermålinger for hvad der i den sidste ende høres, og kan vi ud fra målinger nøjagtig tolke hvordan en højtaler lyder , eller er vi tvunget til at bruge ørerne i vurderingen af hi-fi udstyr . og måske er det specielt vigtigt i forbindelse med højtalere.


    jeg var så heldig at jeg kendte Steen Duelund og af og hjælp ham med at realiserer hans tanker og ideer i ting og sager hvor han ikke havde så stor ekspert-viden, Duelund var jo oprindelig skolelære.
    Så jeg har en del indsigt i hvad Steen Duelund sagde og hvad hans tanker var vedrørende hi-fi.

    Hjælp kunne bl,a består i elektronik-simuleringer eller i at realiserer/bygge verdens klart bedste klasse D forstærker hvor Duelunds tænker og ideer var forsøgt realiseret/implementeret i konstruktionen.

    Det er bl.a den situation jeg har talt om her på Sentralen, hvor jeg hævder at en elektronikuddannelse som jeg har , typisk kun giver evnen til at få noget til at virke, og sådan var det også i dette tilfælde , jeg fik forstærkeren det til at virker (endda ikke særlig godt , der var betjenings mæssige problemer).
    Men Duelund var manden der med sine tanker og ideer gjorde at det med stor magen blev verdens bedste klasse D forstærker hvad angår lydkvalitet.

    Og hans Synkron filter har jeg også indsigt i bl.a ved at have lavet simuleringer Stork�benhavns Hifi Klub, Hvidovre og et beregnings program som desværre ikke virker perfekt mere , da der sandsynligvis er skiftet PHP version, således at et tredje parts graf-program ikke fungerer, muligvis også noget af min kode.

    Det har været muligt at beregne komponent-startværdier til Duelunds filter, plus der har kunnet ses og downloades target kurver for de valgte filter parameter. Stork�benhavns Hifi Klub, Hvidovre

    I øjeblikket kan kun beregnes startværdier for komponenterne, men man kan evt putte disse værdier ind i et simpelt elektronik simulerings-program http://www.spectrum-soft.com/index.shtm og dermed lave target kurver.

    Asbjørn jeg er ikke helt sikker på om du muligvis har misforstået hvad Duelunds synkronfilter går ud på og hvad som er hoved-pointen i filteret, så jeg ridser det lige op.

    Først, det er ikke faselineart, men har den egenskab og pointe at alle enheder gå ud-af samtidigt ved alle frekvenser ("alle enheder arbejde i samme fase"), og dermed baserer filteret sig kun på summering, og ikke på både summering og udslukning som andre filterer gør. Men se simulationer det siger mere end 1000 ord.

    En af Duelunds begrundelse for at dette skulle være en fordel at enhederne arbejdede synkront beskrev han med et simpelt eksperiment, man sætter to ens højtaler tæt op ad hinanden, og føde den ene enhed med et signal i fase og den anden med et signal i mod-fase, så burde der blive stille/ingen lyd, dette sker absolut ikke.
    Men føder man begge enheder med et signal med samme fase så gå det fint med at summerer de to output ret nøjagtigt. (Enhederne arbejde synkront)

    Enhederne skal have samme akustiske-center udspring for at filteret virker korrekt, naturligvis , og jeg ved ikke hvor du har set andet påstået, og hvem som hævder det ikke er sådan.

    Og ingen har vil påstået at det akustiske fase osv ikke er mindst ligeså vigtig eller vigtigere end den impedanskurve forstærkeren ser ind i , igen jeg ved ikke hvor du har disse indtryk fra, og fra hvem.
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Jøje meg, dette var litt av en tråd :)

    Det er til tider riktig så underholdende å lese alle de sterke meningene som presenteres her, men til tider tar det jo helt av.

    For å svare trådstarter er nok dette først og fremst noe som endrer seg mye med de ulike livsfasene man går igjennom. Mitt første "ordentlige" anlegg kjøpte jeg som fattig elev på videregående på begynnelsen av 90-tallet med oppstarte midler. Den neste oppgraderingen gjorde jeg med dimmepengene fra militæret i -94. Så ble det studier, og jammen gikk ikke deler av studielånet med til å finansiere mer hifi-stasj. Så begynte jeg å jobbe og fikk jo et "helt studielån" utbetalt i måneden å rutte med. Single, uten barn og minimalt med andre utgifter gikk jo mye av lønna mi til å finansiere diverese hifi-oppgraderinger. Det er et dårlig tegn når Geir Tømmervik på Oslo Hifi Center smiler bredt hver gang jeg kommer inn døra og umiddelbart strener bort til meg og er på fornavn med meg...

    Lønna ble gradvis høyere, men samtidig ble det kone, større hus, bil, barn, enda en bil, enda et barn. Hadde jeg hatt dagens lønn og fortsatt bodd i mitt ungkarsrede på Kampen, single, uten barn og biler kunne jeg vel kjøpt en Hegel H300 hver eneste måned. Jeg kunne nok hatt et anlegg ala Roysen da tenker jeg (uten at det er noe mål). Men det har seg slik at økt inntekt og økt alder gjerne fører til økte faste utgifter også. Med barn på 5 og 9 år går dessuten dagene i ett, så det er ikke så mye tid til å bruke på seg selv og en ego-sentrisk hobby som hifi. Om 10 år er jeg 50, og antageligvis over i en ny livsfase med mindre lån, kanskje høyere disponibel inntekt og ikke minst mer tid tilgjengelig og prioriterer kanskje helt annerledes når det kommer til denne hobbyen...
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    utrolig hva forbruket korrigerer seg etter inntekt, utrolig hvor bra liv en har, selv på lav inntekt. :)
    Så sant, så sant! Livskvalitet generelt har i hvert fall fint lite med penger å gjøre. Hvor fornøyd man er med anlegget har vel heller ikke så mye med hvor mye penger som har gått med. Jeg var i hvert fall minst like fornøyd med mitt Technics / Infinity-anlegg i '92 som jeg har vært siden...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    utrolig hva forbruket korrigerer seg etter inntekt, utrolig hvor bra liv en har, selv på lav inntekt. :)

    enig.

    jeg koser meg ikke noe mer med musikken nå enn da jeg var 17 og flyttet inn på studenthybel på fantoft og kjøpte meg et technics-rack til 4.5k.

    spilte og digget musikk hele tiden da som nå.
    såpass at jeg lot anlegget stå på repeat på full guff da jeg dro hjem til de gamle på en ukes ferie, slik at han klagende gjøken i nabohybelen kunne få nyte litt musikk han også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn