Ekstremt dyre stativhøyttalere...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Det trådstarter lurer på er vel hvilken del av høyttaleren rettferdiggjør en pris på over 40K? er det kassa, delefilteret, utviklingskostnadene, elementene eller er det lønningene til markedsføringsavdelingen? ;)
    Jeg skjønner jo godt at han lurer. MDF er jo ikke spessielt dyrt, et godt mellomtone og diskant element koster sjelden mer enn 5K i innkjøpspris (og da snakker vi topp of the line fra Accuton, Wifa e.l.)
    Delefilter med mundorf motstander og spoler tvunnet at rødhørete jomfruer fra Elba ;) Det er jo klinkende klart at high-end er god butikk.

    Men nå skal det også sies at folk betaler over to tusen kroner for et par jeans! eller titusenvis av kroner for en veske, så hi-fi bransjen - grådig som den er, er nok alikevel ganske snill hvis du sammenligner med f.eks tekstilbransjen. Der snakker vi ikke om kalkyler på 50 - 70% , men om kalkyler på 200 - 300% og oppover!
    Men jeg ser ingen klage over det ;D
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor ikke begyne å lage hige end selv og selge da hvis det er så enkelt å tjene masse penger på noen "trangsynte" hifi nerder.... ;D
    Nei kom dere ned på jorda og slutt å være misunnelig.

    Sonicfrontiers
     
    F

    FMG

    Gjest
    Det trådstarter lurer på er vel hvilken del av høyttaleren rettferdiggjør en pris på over 40K? er det kassa, delefilteret, utviklingskostnadene, elementene eller er det lønningene til markedsføringsavdelingen?  
    Svaret på dette er gangske enkelt: Lyden!
    Når jeg kjøper en ny komponent så vurderer jeg den eventuelle lydforbedringen opp imot prisen. Så enkelt er det!
    Ser produktet godt ut er det selvsagt også et pluss, men det er først og fremst lyden som teller.

    Man kjøper jo ikke nye høytalere og tenker: "pytt sann, litt råtten lyd.. men hva gjør vel det, delefilterene var jo bare et kupp!"  ;D

    Jeg har nylig investert i nye signalkabler. Prisen? kr 12 tusen på bruktbørsen. Dette er et av de beste kjøpene jeg har gjort. Og hvorfor? Selvsagt fordi jeg fikk en betydelig lydforbedring, en forbedring jeg aldri ville ha fått selv om jeg hadde betalt det tidobbelte f.eks for nye høyttalere eller ny forsterker!  8)
    Så nå er også nye høyttalerkabler i samme merke på vei....

    Til KW: Hyggelig å treffe gamle "kjente"! Jo, har det travelt for tiden, men da kan det være greit å avreagere med noe helt annet. Og samtidig drømme seg til september når anlegget skal rigges opp igjen.....
    Ps: Jeg er også av dem som skiftet nick, hadde litt for uvanlig(e) fornavn....
     

    net2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2005
    Innlegg
    156
    Antall liker
    1
    Det trådstarter lurer på er vel hvilken del av høyttaleren rettferdiggjør en pris på over 40K? er det kassa, delefilteret, utviklingskostnadene, elementene eller er det lønningene til markedsføringsavdelingen?  ;)
    Jeg skjønner jo godt at han lurer. MDF er jo ikke spessielt dyrt, et godt mellomtone og diskant element koster sjelden mer enn 5K i innkjøpspris (og da snakker vi topp of the line fra Accuton, Wifa e.l.)
    Delefilter med mundorf motstander og spoler tvunnet at rødhørete jomfruer fra Elba ;) Det er jo klinkende klart at high-end er god butikk.

    Men nå skal det også sies at folk betaler over to tusen kroner for et par jeans! eller titusenvis av kroner for en veske, så hi-fi bransjen - grådig som den er, er nok alikevel ganske snill hvis du sammenligner med f.eks tekstilbransjen. Der snakker vi ikke om kalkyler på 50 - 70% , men om kalkyler på 200 - 300% og oppover!
    Men jeg ser ingen klage over det  ;D
    Kanskje noe av kostnadene går bort i alle timene som er brukt til testing og fintuning? Prøv å bygg en DIY høyttaler (egenkonstruksjon) med kun det dyreste og beste du finner på markedet. Å få high-end lyd ut av første forsøk er som å vinne i lotto. Det tar LANG tid å utvikle en velykket high-end høyttaler, og det er ikke bare å sette polske jordbærplukkere til den jobben... ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ja, fint å kunne lest noen tråder som ikke handler om synsing og tull, men da må jo de lærde inn på banen for vi "nye tullinger" kan jo ikke skrive om ting vi ikke har greie på. ;) ;)
    Har tenkt noen dager på en tråd med tittelen: "Teknikk fri synse tråd" for å lokke frem folk med deres egne erfaringer/observasjoner som kan være matnyttig for flere....

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124

    Ahhhh!!! I'm not budging from here...

    Er det ikke derfor jeg er en konstruktørofil?
    18hz til 50khz... ca 120k kr...++?

    muah!!!
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3

    Ahhhh!!! I'm not budging from here...

    Er det ikke derfor jeg er en konstruktørofil?
    18hz til 50khz... ca 120k kr...++?

    muah!!!
    Dææævvveeennnn nice. Ka svarte e here for noka?

    mvh
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Nå skal det sies at vi har videreutviklet begrepet high end og fått ultra high end.

    The botten isnt nådd and the highest not reacht.

    Tror faktisk at wilson har gitt ut en relativt dyr stativhøytaler også. 9.900 pund? :p
     

    Vedlegg

    S

    slowmotion

    Gjest
    Skulle jeg kjøpt en stativhøytaler ville jeg vel sett/hørt mere på Sonus Faber...
    Når det er sagt, jeg er såpass mye entusiast at jeg forstår ikke hvorfor noen gidder å kjøpe stativhøytalere uansett, med mindre de har tenkt å
    bruke dem sammen med stereo subwofere....

    ;)
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Tidal Amea

    Noen ord om Tidals "lyd..."

    "Do you believe that musical and highly resolving are two mutually exclusive sets of priorities? Do you think that there's no such thing as a speaker that draws out the minutest of inner detail yet is always easy to listen to and extremely system-friendly? Do you swear that hyper resolution must always equate to mechanical in the end? I did. But I've just learned that I've been wrong. It was simply a matter of finding the right speaker"

    Dette er ord om en større Tidal model, men antakelig passende nok...

    Kan meget vel være et prisverdig alternativ til...


    Magico mini ... den aller best målende og låtende toveis høyttaler hittil... evidently...'
    Koster og nesten 200.000kr her i iskalde nord...

    Hva Tidal koster vet jeg ikke... men jeg ville tro under 60 kilo med laks... tusen davel...
    Og er ellers meget lik!!! i sin lyd, igjen evidently!!!
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    3 sider og ingen er i nærheten av å berøre spørsmålet....;-)
    Mye skriveklør tydeligvis ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Les alle reviews om Magico mini... det burde gi svar...

    f.eks siste TAS...
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    3 sider og ingen er i nærheten av å berøre spørsmålet....;-)
    Mye skriveklør tydeligvis ;D
    Å svare på spørsmålet om hvordan en stativhøyttaler i ekstreme prisklasser låter, blir vel som å svare på spørsmålet - hvor lang er en fisk??

    Hvor lang er den?



    ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Hvor lang er en fisk?

    Enkelt!
    Svaret er :

    Albatros!!!

    Noe annet du lurer på? :p ::) ;D
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har enda tilgode å høre en stativhøyttaler som tilhører de ekstreme prisklasser.
    Hvordan låter egentlig disse? Noen som har erfaringer?
    Jeg klarer ikke forstå hvordan f.eks InCognito'en til Peak Consult kan koste nærmere 100 000,- eller hvordan Sonus Faber sine toppmodeller kan koste 70 000,-++

    Hilsen
    Olav
    Hvordan disse låter?
    Vel,mine egne Respons Baby Grand lyder meget godt!
    Faktisk bedre enn alt annet jeg har hørt hittil.
    Det er forresten vanskelig å beskrive,men jeg har nettopp fått testet SF Cremona opp mot mine egne,og Cremona har desverre ingenting å stille opp mot Responsene.
    Nå koster Responsene ikke mer enn 35 tusen,men ifølge Fidelity er disse Babyene en av verdens beste!

    Men å forstå hvordan en stativhøytaler kan koste 100 store?
    Det går ikke inn her hos meg...
    Hverken elementer,kasse,delefilter eller finish kan forsvare en slik pris,hvis man går høytalerene etter i sømmene.
    Og utviklingskostnadene er neppe særlig høyere enn hos en stativhøytaler til 30 lapper.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er såpass mye entusiast at jeg forstår ikke hvorfor noen gidder å kjøpe stativhøytalere uansett, med mindre de har tenkt å
    bruke dem sammen med stereo subwofere....

    ;)
    Som om jeg skulle sagt det selv...
    Jeg har nettopp den kombinasjonen du beskriver ;D
    Og du skal farlig mye opp i pris for å overgå den kombinasjonen.

    Lyttet på denne høytaleren her om dagen i kombinasjon med Mcintosh integrerte 200 watter og cd spilleren fra samme produsent.
    Ble nok litt skuffet her,manglet endel futt og fart,sett opp mot mitt eget oppsett.
    Ikke spilte det spesielt høyt heller. ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Er det en bokhylle sak? ::)
    Så litt større ut enn som så...
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Diapason Adamantes III

    Dyre nok.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Hva gir en god stativhøyttaler lydmessig som en gulvstående ikke klarer?
    Finnes det noen fordeler med å investere i en stativhøyttaler?
    Hilsen
    olav
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Hva gir en god stativhøyttaler lydmessig som en gulvstående ikke klarer?
    Finnes det noen fordeler med å investere i en stativhøyttaler?
    Hilsen
    olav
    Først og fremst er det sammenheng i frekvensbandet... som gir en bedre fremstillig av gruntoner og overtoner i hvert instrument eller hver utøvers stabilitet i lydbildet...

    Dernest er det lettere for forsterkeren og forholde seg til lasten som ofte er mindre "stress" å drive.

    Så er det dette med spredningen og at høyttaleren blir mindre påvirket av plassering enn en multiveis...
    Floorbounce er mindre, kabinettet er ofte sterkere i forhold til kreftene elementene utvikler, som igjen gir mindre farging i lyden.
    Det er lettere å matche egenlyden til driverne med bare to drivere. Matchinge de imellom blir og lettre og få til.

    Så er det det at filteret ofte blir enklere å få til for designere... ikke tro at alle er like flinke i sitt fag...
    osv...osv... :p

    Fordeler med å investere...
    De koster mindre og velger du rett høyttaler kan de være rett så lett last for din forsterker og!
    De er billigere å oppgradere, og om man velger å få dem moddet litt eller gjøre dette selv, vil resultatet ofte bli brilliant!

    De vil og nesten alltid låte bedre en en høyttaler til samme pris av gulvstående type... :)


    Men, for alle sine fordeler, så har de sine bakdeler og...
    Begrenset dypbass, dynamikk og evnen til å fylle ett rom av litt størrelse...
    Man får sette seg ned å tenke... :p
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg kan godt nevne noen som har rene fanclubs...

    Man har modeller ifra
    Green mountain Audio... Calypso og Europa...
    Reimer McCullough GS
    Vmps 626R
    Silverline SR17 eller 17.5
    Reference 3a Dulcet
    Totem Mani-2 og Signature
    Aerial acoustics Model 5B
    Joseph audio RM-7 (oppgraderes til stadighet... )
    Devore Gibbon3
    Tetra 120U
    Omega Hemptone (meget lettdrevet!)
    Celestion SL600 (en klassiker... en forsterker eter...)
    Polk Audio LSi9 ... en liten prisbombe!!
    Legacy Victoria ... dyr men utrolig!!!

    Ja det er flere...

    :D
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Å svare på spørsmålet om hvordan en stativhøyttaler i ekstreme prisklasser låter, blir vel som å svare på spørsmålet - hvor lang er en fisk??

    Hvor lang er den?
    '




    ;D

    Mulig jeg er dum, men ville tro det gikk ann å beskrive lyden fra en konkret ekstremt dyr stativhøyttaler....akkurat like greit som å beskrive en konkret fisk.....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.060
    De vil og nesten alltid låte bedre en en høyttaler til samme pris av gulvstående type...  :)
    Vel og merke låte bedre på nettopp det stativhøyttalere er ment å være best på.
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.440
    Sted
    Trondheim
    Det var Sonus Fabers Extrema som virkelig åpnet markedet for highend stativhøyttalere.

    Hørte de sist for 2 år siden, i den forbindelse vil jeg si at de er vesentlig bedre enn dagens Cremona Auditor.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Vil vel tro at forskjellen mellom stativhøyttalere og gulvstående høyttalere er bestemt av bestykningen som er valgt for høyttaleren.  Det er ikke alle høyttalerelementer som trenger en stor kasse å spille i for å spille bra, og da blir det litt meningsløst å si at man heller burde designet høyttaleren som en gulvstående.  Jeg har selv gang på gang latt meg imponere av den forfinede fokusen i lydbildet man får med gode stativhøyttalere.  Disse er ofte toveis, men med ekstremt gode elementer og forseggjorte kabinetter.

    Det er enkelte ting man velger bort når man velger elementer til en stativhøyttaler. Ofte dreier det seg om den nederste oktaven fra 20 til 40Hz, samt evnen til å spille svært høyt.  
    Som sagt er det andre ting man får i tillegg, og med gode stativer er stativhøyttalere generelt frikoblet fra gulvet, samt at selve kabinettet ikke representerer en stor ansamling av vibrerende flater som slører lydbildet.  Den reduserte ytelsen i dypbassen gjør dem også mer lettplasserte i mindre rom (som også ofte vil hjelpe denne bassen opp igjen til akseptabelt nivå).

    Så til prisingen: Ja, mye high end utstyr er dyrt i forhold til hva man får rent materielt.  Dette gjelder både stativhøyttalere OG gulvstående høyttalere.  Man må huske på at det alltid ligger en masse produktutvikling bak høyttalere, uansett pris.  Denne kostnaden skal OGSÅ betales tilbake.  High end produkter lages i så få eksemplarer at denne kostnaden faktisk utgjør en vesentlig del av produktet.  I tillegg er det ofte valgt løsninger som krever større grad av manuelt arbeid også i produksjonsfasen, og de beste produktene slippes vel heller ikke ut i markedet uten at hvert eneste eksemplar er nøye kvalitetssikret.  

    Så neste gang man lurer på hvorfor prisen synes høy i forhold til hva man får, så kan man jo dykke litt ned i hva man får også i form av omtanken som er lagt ned i produktet både under utvikling og produksjon.  Er man i tvil, så bør man kanskje forsøke å bygge et par lekre høyttalere selv.  Da setter man litt mer pris på produktene.

    Det er likevel ikke alltid at høyttalere får den omtanken som prislappen indikerer.  Har selv sett bassreflekshøyttalere der produsenten har plassert dempematerialet på en måte som tettet luftstrømmen fra elementet nærmest fullstendig.  Og i kontakt med produsenten ble det bekreftet at det jo ikke skulle være slik...  Men det er en annen historie. ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Det er likevel ikke alltid at høyttalere får den omtanken som prislappen indikerer. Har selv sett bassreflekshøyttalere der produsenten har plassert dempematerialet på en måte som tettet luftstrømmen fra elementet nærmest fullstendig. Og i kontakt med produsenten ble det bekreftet at det jo ikke skulle være slik... Men det er en annen historie. ;)
    Dette er veldig sant, og av og til av stor betydning for lyden...
    :eek:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tror det skal en del overbevisning til før jeg kjøper meg gulvstående igjen.

    Jeg ser på det som en stor fordel å kunne "tune" nedre frekvensområde med sub og stativer. Lettere å få til, synes nå jeg.

    Nå er det ikke mange som har store lytterom eller stuer, og gode stativer kan nok fylle det meste av dette med lyd. Har selv testet mine i en relativt stor stue, fylte rommet med både den bassen den hadde og trykk. Har ofte hørt gulvstående i for små rom. Det låter ikke bra. Brumlebrumle
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.014
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi har i alle fall blitt 17 år eldre og fått ytterligere svekket hørsel. Det er da noe.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Vi har i alle fall blitt 17 år eldre og fått ytterligere svekket hørsel. Det er da noe.
    Det er derfor vi nå må tune anlegget med nye kabler for å kompensere for nedsatt hørsel.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.127
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Blir lyden høyere hvis en fester kablene til taket?

    Spør for en gammel venn.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn