Alt til hus og bolig Ekstern styring av 230v

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.461
Sted
'
Er det noen som har erfaring og/eller anbefalinger når det gjelder produkter ala «ring hytta varm»? Altså å kunne fjernstyre varme etc via mobil eller nett.
Det jeg har bruk for er 1-2 punkt som kan styres av/på og at temperaturen på stedet kan overvåkes. Leiligheten det er snakk om har bredbåndstilknytning så jeg kan avlese innendørs temperatur med en Netatmo-stasjon eller lignende som en nødløsning.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.406
Sted
Ytterst i havgapet...
To av mine bekjente bruker slik ringedings for å styre varmen i hyttene.. det funker visst utmerket, men jeg husker ikke navn eller nummer, og deres øvrige tekniske innsikt er slik at det er ingen vits for meg å spørre uten at de er på "åstedet".... :cool:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Om du vil bruker mobil nettet så sjekk i alle fall at de støtter 4G nettet. 2G nettes stenges snart. ICE har stengt sitt, Telia stenger snart mens Telenor stenger om 2 år. Veldig mange slike som bruker 2G. Om du har nett på hytta/leiligheten anbefaler jeg heller Shelly sine produkter og programvare. Bruker Shelly selv til å styre en del i huset.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.461
Sted
'
Hvordan kommuniserer man med huset fra utsiden? Via en ekstern server?
Jeg har litt sansen for enkelheten i det å sende en sms. Har sett litt på produktene fra Yoyomotion, de har sikkert sine begrensninger, men det virker rimelig rett frem og enkelt i bruk.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Hva skal du styre? Dersom du har nett så ville jeg sett på Philips Hue smartplugger. Tåler litt mindre belastning, men mye billigere og styring direkte i appen uten noe slik SMS opplegg. Eventuelt Homey som kan håndtere et stort utvalg smartplugger.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.461
Sted
'
Hva skal du styre?
I utgangspunktet ønsker jeg å styre en varmeovn eller to. Og dette skal kunne styres fra en annen del av landet. I tillegg hadde det vært greit å se innetemperaturen, men det kan løses på andre vis. Det er nett-tilgang i leiligheten.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Homey kan kobles opp mot temperatursensorer, men dette blir nok overkill for ditt behov. Pilips Hue er veldig enkelt å sette opp, men er egentlig kun for lysstyring. Derfor ingen mulighet til å vise dette i appen. Smartpluggene må av denne grunn settes opp som "lys", men dette har ingen praktisk betydning dersom du klarer deg under 2300W.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.770
Hvordan kommuniserer man med huset fra utsiden? Via en ekstern server?
Avhenging av bredbåndleverandør kan hjemmesentralen ha innebygget VPN server. Telia sin F1 Smart Wifi Router har slik løsning klar til bruk. Har ingen personlig erfaring med den men det kan mulig være en løsning å se etter?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.010
Torget vurderinger
1
Philips Hue sine sensorer, har både bevegelse, temperatur og luftfuktighet innebygget. Problemet er bare at temperatur funksjonen må man bruke APIet eksternt for å bruke. Sammen med en smartplugg så kan man skru på varmeovn om temperaturen er veldig lav, men dette er noe man må bruke litt tid på. If this then that (IFTTT), er vel en av mange apper som kan brukes.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.406
Sted
Ytterst i havgapet...
Blant mange rare ting jeg hadde ansvar for mens jeg var i jobb, var bl.a et par veibommer.. Disse ble fjernstyrt ved at man sendte en kode og kommando via sms til en liten kontroller... funka helt utmerket i årevis, - dvs til enheten tok kvelden og måtte byttes....
Ser at sms enheter også har temp.sensor.... regner med at det funker ved at man sender en melding og får en kvittering på dette...
"Det enkle er ofte det beste" heter det vel i en reklame...

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Hvis du har internettforbindelse og kun skal styre ett par ovner, ville jeg sett på Mill WiFi plug.
Denne lar deg se temperaturen i rommet og gir deg mulighet til å stille inn ønsket temperatur. (Termostat på ovnen settes til feks 25 grader), så tar pluggen seg av termostatjobben ved å slå av og på strømmen basert på temperatur.

Mill har hatt litt utfordringer med stabilitet på serverene sine, men jeg synes det har fungert bra det siste året

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Som du ser er det mye å velge i. Før du velger system/leverandør sjekk at du kan sitte et annet sted når du monitorer og gjør endringer. Tror noen bare virker når du er på samme plassen og koblet til samme router med mobilen. Med Shelly kan jeg i alle fall sitte et annet sted i verden og justerer temperaturen hjemme vha varmovn koblet til en Shelly smartplugg og en annen temperatur sensor i huset, også fra Shelly. Sist helg justerte jeg når varmtvannsbeholderen skulle være innkoblet fra min søster på Kolbotn. Holder du deg til 5 enheter koster ikke sofware noe, du betaler bare for smartplugger mm. Går du over 5 enheter må du over på Pro som koster litt i mnd.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Det bør ikke være lov å anbefale Mill, det er best egnet som elavfall.

Jeg vil slå et slag for Plejd, det selges av mange inkludert elgrossistene og er det jeg har inntrykk av at er anbefalt produkt pr dags dato.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.077
Sted
Holmestrand
Hva skal du styre? Dersom du har nett så ville jeg sett på Philips Hue smartplugger. Tåler litt mindre belastning, men mye billigere og styring direkte i appen uten noe slik SMS opplegg. Eventuelt Homey som kan håndtere et stort utvalg smartplugger.
Jeg har Philips Hue hjemme.
Når det er vel på plass så fungerer det fint, men ikke særlig imponert over grensesnittet.

Ville kanskje kikket litt på Home Assistant som er kompatibelt med mye/det meste?
I hvert fall Hue og Zigbee.
Ikke erfariing med HA selv, men det får skryt av en kompis som later til å ha prøvd det meste.

Han er nå på Homey Pro, som jeg tror koster 5 lapper.
Tror du kan kjøre gratis i skya med maks 3-5 enheter eller noe slikt.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Grensesnittet er vel bra? Spesielt om man bare har 2-3 plugger som skal skrus av og på. Uansett har hue god støtte for "Friends of hue" og man kan bruke andre lapper dersom man ønsker det.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.077
Sted
Holmestrand
Grensesnittet er vel bra? Spesielt om man bare har 2-3 plugger som skal skrus av og på. Uansett har hue god støtte for "Friends of hue" og man kan bruke andre lapper dersom man ønsker det.
Skal man skrue av/på 2-3 plugger så gjør hue jobben.
Hvis du vil lage litt mer kreative ting så er ikke alt helt intuitivt, ikke for meg i hvert fall.

Har tenkt i 2-3 år på å bytte til noe annet, men det har blitt med tanken, så jeg er kanskje ikke SÅ misfornøyd? 😂

Nå er jo Hue Zigbee, så man kan alltids velge noe annet senere.

• Liker
Reaksjoner: MML

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Det bør ikke være lov å anbefale Mill, det er best egnet som elavfall.

Jeg vil slå et slag for Plejd, det selges av mange inkludert elgrossistene og er det jeg har inntrykk av at er anbefalt produkt pr dags dato.
Det satt langt inne, men Mill har faktisk vært stabilt i det siste og er den rimeligste inngangsbilletten til det trådstarter spør om.

Jeg har etter hvert fått det meste av automasjon i huset mitt til å kjøre lokalt via Home Assistant. Det er en enkel sak å integrere ovnene ved hjelp av Zigbee/Z-wave plugger og temperatursensorer, men jeg har ikke brydd meg om å gjøre det enda siden Mill ser ut til å fungere greit.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.461
Sted
'
Det som til slutt ble løsningen var en smartplugg fra ADAX med tilhørende app.
Pluggen har innebygget temp-føler slik at jeg både kan se reel temperatur i app-en og sette et settpunkt hvis jeg ønsker aktiv temp-styring av ovn. Fungerer utmerket så lenge wifi-nettet (4G) i den eksterne leiligheten er opp og går.

29BRC994ULM773BB.jpg

Topp Bunn