Rørutstyr Eksepsjonelle Rørforsterkere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Fikk et tips av broder idag om ikke det kan være lurt å satse på rørforsterkere som man vet har lang driftstid bak seg generelt. Derved kan vel også eventuelle "svakheter" bli luket ut over tid? Manley er veldig interessant, men også svært mange andre her inne. Jeg er nok enda mer forvirret/valgsusikker nå enn før jeg startet emnet:) Som Jørgen1 nevner over her, livstidsgarantier, samt topshelfs komponenter er også viktig, og jeg liker håndlagde produkter som det muligens kun lages et visst antall av i året. Men sjansen generelt er kanskje større å ta, når merket er mindre kjent? Igjen, da hadde aldri nykommere kommet til på noen måter.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.878
    Skal kanskje ikke anbefale ting man har selv, men Rouge Apollo blokkene har mer kontroll på mine transmisjonslinje høytalere enn noe annet jeg har hatt på besøk. Dessuten blir et annet par koblet opp til Kef Blade som medfører en presantasjon hinsides noen annen demo jeg har hørt av den høytaleren.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Den CS100P til Leben var flott å se på. Hørt mye bra om dem også og kunne absolutt vært interessant

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har eid den integrerte Leben forsterkeren og brukt den på Shl5 og det låt nydelig!

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De Manley blokkene som Arve nevner har jeg også hat på besøk.
    Og må bare si at det er noen forsterkere av rang.
    Power her i fra til evigheten og i triode kobling smooth og oppløst som bare f....
    Sammen med min Steelhead, for en combo.
    Ønsker nesten ibland at jeg skulle trenge så masse power :)

Habicht

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.451
    Torget vurderinger
    28
    Skal ikke uttale meg om Spendor eller tungdrevne høyttalere. Jeg uttaler meg om Harbeth:

Jeg har to sett med Harbeth-høyttalere og jeg har hatt to sett med OTL-monoblokker i tillegg til Leben og Accuphase klasse A.

Graaf i mono-konfigurasjon er flott på mindre Harbeth i mindre rom, de har ikke krefter nok til 40.1 i store rom.
    Joule Electra derimot, de har krefter nok til 40.1 i store rom. Så finnes det garantert forsterkere som har mer grep i bunnen, i mellomtonen og toppen derimot, der er de supre.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Takk Fosse for info ang Harbeth og litt av matchingen der. Joule Electra var litt av noen beist. Selv om alt hører sammen, så sies det jo som kjent at det er i mellomtonen livet i musikken ligger

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg enda altså opp med ASR Emitter II Ex, men altså ikkje heilt etter hjartet. Det var nok "fornuften" som styrte meg bort frå rør, til denne "enkle og greie" integrerte saken med transistorar. Fornuftsgrunnane var: sleppe rørskift i storleiken 16 - 20 utgangsrør i slengen, ekstra varmeomnseffekter, biasjusteringar i sokk og kav, og eit design som ikkje applerte heile huslyden. Men hjartet sa altså Neoclassic 500. Eventuelt ein av Rogue sine aller største løysingar. Håvar Snapa og Stereofil-karane lot meg faktisk få bruke ein kveld på det inste lytterommet sitt med 180-wattaren på høgtalarane som var aktuelle. Eg kunne berre ikkje kjøpe høgtalarar som utelukka rør for all framtid. Og faktisk, i dette vesle demorommet, greidde Rogue 180-wattarane å drive mbl 101 e2 ganske greitt. Eg trur likevel at det ofte hadde vorte litt knapt med effekt når eg skulle guffe på, dersom eg måtte nøye meg med 180 watt i mitt 41 m2 store lytterom, der eg sit nesten 3 meter frå høgtalarane. Eg vurderte difor Atlas og Zeus frå Rogue, i tillegg til Neoclassic. Dei andre forsterkarane som vart vurderte, var ARC sine nest største monotrinn (kunne nok ikkje levd med dei aller største), CJ sine ubetalelege toppmodellar, og dei svært spennande kraftbeista til VTL. Diverre var det naturlegvis svært vanskeleg å prøve alle desse ut på førehand. Hifistasjonen tilbaud seg å komme med dei på heimlån, men eg kunne berre ikkje be nokon om å køyre dei 75 mila frå Elverum til heimstaden min for noko som kunne bli bomtur....men Sigfried skulle eg svært gjerne høyrt. ARC-monoblokkene låg til sals på brukten, men dei er heller ikkje så enkle å "låne litt". CJ kostar svært mykje, og Audiofreaks kan sjølvsagt ikkje ta inn eit sett berre på vona....det vert for rått. Hifi er "det muliges kunst" som Otto von Bismarck ganske sikkert hadde sagt om han hadde vore audiofil...
    Eg prøvde ut nokre kraftige transistorbeist, og opplevde (nesten) alle som meir "grovmaska" enn små transistorforsterkarar. Med iallfall eitt unntak; ASR. Desse dreiv mbl på ein framifrå måte. Denne tendensen til å ikkje fikse smådetaljar og pianissimovariasjonar i lyden var totalt fråverande med både Rogue 180, Zeus (som eg høyrde på Håvar sitt oppsett) og Neoclassic på heimlån.

Når du vel den smale sti bort frå fornuftige ASR gjev eg iallfall eitt råd: lytt til Neoclassic i triodemodus. Viss du vil ta heilt av.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Audio Note er vel ikkje nevnt,feks ein el34(kit L4?)som folk har prøvd med godt resultat(audio note sin vennetråd)

Edit:den L4 er vel ikkje integrert,men det finst vel slike utgaver også.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Når du vel den smale sti bort frå fornuftige ASR gjev eg iallfall eitt råd: lytt til Neoclassic i triodemodus. Viss du vil ta heilt av.
    Manley ligger blant toppene på de jeg seriøst vurderer. Takker for et langt og godt svar Arve. Har lest dine tanker og erfaringer på Manley og ser på dem som veldig aktuelle. Kjapt spørsmål; Hvordan føltes/høres Manley ut sammenlignet mot ASR sin oppløsning og nærmest kullsorte bakgrunn?

Sist redigert:
    U

utgatt19288

Gjest
    Fikk et tips av broder idag om ikke det kan være lurt å satse på rørforsterkere som man vet har lang driftstid bak seg generelt. Derved kan vel også eventuelle "svakheter" bli luket ut over tid? Manley er veldig interessant, men også svært mange andre her inne. Jeg er nok enda mer forvirret/valgsusikker nå enn før jeg startet emnet:) Som Jørgen1 nevner over her, livstidsgarantier, samt topshelfs komponenter er også viktig, og jeg liker håndlagde produkter som det muligens kun lages et visst antall av i året. Men sjansen generelt er kanskje større å ta, når merket er mindre kjent? Igjen, da hadde aldri nykommere kommet til på noen måter.
    .
    Støtter din bror fullt ut - for øvrig ville jeg sett hva som er på Stereophile's A -liste over rørforsterkere om ikke annet bare for å orientere seg om utvalget:
    - Air Tight ATM-1S
    - AR Reference 150
    - AR Reference 75
    - CJ Classic 60SE
    - FI 421A
    - LAMM ML-3
    - LAMM ML2.2
    - Luxman MQ-88
    - Mcintosh MC275
    - Miyajima labs model 2010 OTL (eksotisk?)
    - Music Reference RM-200 Mk.II
    - Octave Audio RE-290
    - Primaluna dialogue Premium
    - Rogue Audio M-180
    - Shindo D'yquem
    - Shindo Cortese
    - Shindo Haut-Brion
    - Thoress 300B
    - VTL Siegfried series II Reference
    - VTL MB-450 series III signature

Så får man selv plukke ut etter kriterier som høytalerlast osv...
    Skal man gjøre det bedre enn dette ville jeg satset på DIY - eller gjort en bestilling hos noen som behersker kunsten.

Sist redigert av en moderator:

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155

For meg ble dette oppfattet som en garanti på at det er skikkelig gjort. Det er en kar som har sittet x antall timer og gjort denne jobben, det e r det han gjør og han er skikkelig flink. Kombinert med at de bruker gode komponenter fikk jeg en veldig produkttrygghet. I etterkant av at jeg har lært meg litt mer om hva det betyr at noe er hard-wired skjønner jeg jo at det ikke vanskeligere enn å skulle lodde av og lodde på en komponent (hvis noe skulle finne på å ryke), men når du tør gi en slik garanti, da er du veldig trygt i mine øyne. Disse ampene lages på bestilling, jeg snakket med Steve og han bygde etter det jeg ba om. Ikke allverdens valg kanskje, men kunne få til de tingene som var viktige for meg. Har sett inni min forsterker også, og da blir det tydelig at han har lagt vekt på topologi, kvalitet i alt fra stål til capacitatorer til type ledninger i lodding etc. Dette sammen med evne til å spille musikk på en god måte gir eierglede.

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Personlig er jeg for å satse på et anlegg som spiller bra på nettopp lavt lydnivå, og jeg tror en del andre også stort sett spiller med et betydelig laverer volum enn hva man kan dra ut systemet. For meg ligger ideelt lydnivå godt under 80 db. Og ofte når jeg spiller starter jeg lavt og senker volumet etter en stund. Selvfølgelig avhenger det av mange personlige preferanser og muligheter. Så for meg er det ideelt med få watt som leverer masse dynamikk
    Nå vet jeg at du parrer din Decware med fulltonere fra Omega, og de er veldig lette å drive og anstendige 93db - veldig bra match! Prøv å bruke din Decware sine 2w på HT med feks 86db følsomhet, og du vil forstå hva jeg mener. Ofte trenger HT med lav følsomhet en del "juice" før de våkner også.

Du får ikke lov å stjele halvparten av poweren min altså, jeg har tross alt 4 watt!! Men for å understreke hvor fornøyd jeg er med de fire jeg har så ser jeg for meg nå å bygge et anlegg med 2 watts forsterkeren deres sammen med matchende riaa. Louis fra Omega (som jeg var hos i høst og hentet sett nr 2 av høyttalere) er også ærlig på sine målinger av sensitivtet, altså han oppgir konservative målinger. Ja dette er fulltonere og noe som også gjorde at jeg satset på dette som kombo var at jeg "kjøpte" ideen om at det er kvaliteter i å skippe delefilter, også på hvor effektive HT blir parret med ampen du bruker. Det er klart at lav-watts komboer mister noe, men som signaturen min illustrerer så er det ikke hårføning jeg liker, det er selvsagt individuelt og respekterer andre sin prioritering. Når det er sagt, for "the late night out of the body experience" er det ikke lett å komme fordi en slik utfordrer. Og tør påstå, bang for bucks skalaen er ganske toppet, så får noen heller utfordre meg hvis de mener det er noe mye bedre å hente enn det man får med en slik kombo som jeg har valgt. Og du er vel også i samme gata Vinagunner, i forhold til type HT og amp.

PS: Ja jeg prøvde i begynnelsen med lavsensitive B&W, og det var noe annet, men mange faktorer inne i bildet her, så skjønner ditt poeng absolutt.

j

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.226
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Å jada, mange fristelser.

Slenger på Nagra sine monoblokker med 845 rør også. Magiske saker, hvis du ikke trenger bøttevis med watt.

U

utgatt19288

Gjest
    Hvorfor er ikke Conrad Johnson på lista over gode rørforsterker?
    Den står der - men som CJ. Gadd ikke skrive langt navn, på samme måte som jeg skrev AR for .....ja du vet.

Sist redigert av en moderator:

flor

Rørentusiast
    Ble medlem
    07.06.2005
    Antall liker
    26
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg vet,men fikk ikke med meg CJ-takker og bukker!

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har Ancient Audio Single Six mono blokker, kun 18 w men med en solid strømforsyning. Har tidligere brukt disse på Monitor Audio PL 300 uten problemer ( MA anbefaler å bruke forsterkere fra 100 til 300 w på disse) Kombinasjonen spilte veldig bra og hadde brukbart med punch. Forhandles av Audioaktøren i Horten, hjemmelån er sikkert mulig.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Ikke fått mulighet til noen svar før nå. Conrad Johnson og Nagra har jeg lest mye om, men sjeldent disse er på børsen. Nytt blir det for dyrt, men har som sagt lest mye om dem oppover og vet det er solide produkter. Imorgen skal jeg høre Ayon, Triton hos en oppi bakken her og til helgen muligens Leben.
    Mye av forsterkere jeg er blitt anbefalt, er av veldig stor interesse, men også med drømmen. Noen har også litt mer tradisjonell transistor lignende design, og selv om de nok er veldig gode, vil jeg at utseende skal fremheve følelsen av noe spesielt, skal jeg først ha rørutstyr..noe som er vakkert å se på en sen mørk kveld og som også låter deretter. Jeg har enda ikke skrevet den fulle "lista" på hva som utgår og ikke, men det blir jo dessverre en del naturlig nok. Air Tight hørte jeg på Munchen og husker godt lyden fra dem. Ikke minst var de flotte å se på og jeg liker japansk kvalitet.
    Japanske Almarro var også fine, rimelig enkel og flott design, og liker tre rundt.
    Er så mange av de innspill jeg har fått på rørutstyr som er vakkert å se på, men får ikke kommentert alle, har vært mye info og lese seg opp på og få et noenlunde inntrykk. Må først få høre så mye jeg kan, så får jeg sakte men sikkert begynne å eliminere. Er utrolig glad for alle svarene som er kommet, tusen takk så langt:)

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Hmm, interessant å se på de ThorHauge, hadde sansen for designet. Den øverste linken din Pilsern var heller ikke verst:)

Har du selv noen erfaring på noen av disse? Ser at flere skriver at nettopp De lager spesielle produkter. Spørsmålet er hvem som skal siles bort og ikke, for selv om kvalitet sikkert er superb på en bråte av disse forskjellige nevnte merker i tråden, må det tas harde valg på hvem som faller bort. ThorHauge fanget min interesse og er skrevet opp på pluss lista. Takk for linker

btw, fint oppsett i demomodell 1 inne på ThorHauge linken. Høyttalerne så også spennende ut..akuratt hva jeg skulle ønsket å satt opp

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Torget vurderinger
    35
    Hmm, interessant å se på de ThorHauge, hadde sansen for designet. Den øverste linken din Pilsern var heller ikke verst:)

Har du selv noen erfaring på noen av disse? Ser at flere skriver at nettopp De lager spesielle produkter. Spørsmålet er hvem som skal siles bort og ikke, for selv om kvalitet sikkert er superb på en bråte av disse forskjellige nevnte merker i tråden, må det tas harde valg på hvem som faller bort. ThorHauge fanget min interesse og er skrevet opp på pluss lista. Takk for linker

btw, fint oppsett i demomodell 1 inne på ThorHauge linken. Høyttalerne så også spennende ut..akuratt hva jeg skulle ønsket å satt opp
    Ingen erfaring med noen av de, men både ThorHauge og DPA har vel vennetråder på sentralen.
    Bob Latino's konstruksjoner ser snusfornuftige ut og mener å ha lest mye positivt om de på andre fora. I tillegg får du de så ferdig bygget du bare ønsker.
    Tubeaudiolab ser ut til å bygge akkurat det du måtte ønske.

Quicksilver Audio virker og som fornuftige ting Welcome to Quicksilver Audio, manufacturer of vacuum tube high end audio products

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine med Thorhauge er at Steen svarer kort og kunnskapsrikt RASKT på mail. Slik får en vite om hans alternativer på en grei måte. Tilgjengelighet er og viktig.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    505
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Thorhauge er fornuftige og godt bygde forsterkere uten dill dall. Jeg har hørt et fullt oppsett inkl thorhauge høyttalere på messe i KBH. Det spilte smooth og fint

monitor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Tja...Har fulgt med en del men ikke alt her...Sier med en gang at jeg selger en Triton III, og at jeg har eid monoblokkene VTL 450 MK2
    Om jeg har forstått deg riktig så likte du ikke signaturen på VTL. Nå vet jeg ikke hvilken VTL og med hvilke rør du har hørt de med (KT rør eller winged "c" (SED) 6550C eller lignende), og om det var en bra nok forforsterker koblet til den, men der kan det ligge mye (VTL sine forforsterkerne er ikke bra)...Om du ikke liker VTL med KT rør, er det lite sannsynlig at du liker Triton (usansett utgave). Dessuten advarer jeg STERKT mot å ha noe med Hifistasjonen (VTL importør) å gjøre.
    Jeg mener at VTL og Ayon leverer noe av den samme signaturen. Problemet med VTL (foruten importøren) er at de spiser rør og blir veldig varme. Dessuten så er det endel feil på de. Ayon Triton III blir på langt nær så varm, importøren er seriøs, og det går fint an å oppgradere rør, slik at de er mer tilpasset behovet.

Det jeg ikke har fått med meg helt og holdent er hva du egentlig er ute etter lydmessig. MÅ du ha en integrert forsterker? For i mange tilfeller er en kombi å foretrekke (selvom du da må ut med to kabler ekstra til en masse penger).
    Den kombien jeg selv selger er nok utenfor din "range" (Plinius Reference /CAT), men gir krefter en masse, samtidig som de gir sjel ( solid state Kl.A /rør er ikke så dumt)

Om du skal ha best lyd for minst mulig penger så er de kinesiske produktene nevnt tidligere absolutt noe å vurdere.
    Skal du opp i premiumklassen, så er Ayon triton III som integrert forsterker med bedre rør enn originalen ikke et dårlig valg.
    Men skal du virkelig opp i øverste klasse så er CAT/Plinius helt magisk...."Min" kombi koster vel 100.000, men om du velger CAT SL1 MKII /Plinius reference til netto 86.000, så tror jeg ikke at du kan oppnå bedre lyd for så lite penger...

Jeg bor i Mysen, men har venner i Kristiansand og Stavanger....

God natt!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.094
    Sted
    Sølvbyen
    Tja...Har fulgt med en del men ikke alt her...Sier med en gang at jeg selger en Triton III, og at jeg har eid monoblokkene VTL 450 MK2
    Om jeg har forstått deg riktig så likte du ikke signaturen på VTL. Nå vet jeg ikke hvilken VTL og med hvilke rør du har hørt de med (KT rør eller winged "c" (SED) 6550C eller lignende), og om det var en bra nok forforsterker koblet til den, men der kan det ligge mye (VTL sine forforsterkerne er ikke bra)...Om du ikke liker VTL med KT rør, er det lite sannsynlig at du liker Triton (usansett utgave). Dessuten advarer jeg STERKT mot å ha noe med Hifistasjonen (VTL importør) å gjøre.
    Jeg mener at VTL og Ayon leverer noe av den samme signaturen. Problemet med VTL (foruten importøren) er at de spiser rør og blir veldig varme. Dessuten så er det endel feil på de. Ayon Triton III blir på langt nær så varm, importøren er seriøs, og det går fint an å oppgradere rør, slik at de er mer tilpasset behovet.

Det jeg ikke har fått med meg helt og holdent er hva du egentlig er ute etter lydmessig. MÅ du ha en integrert forsterker? For i mange tilfeller er en kombi å foretrekke (selvom du da må ut med to kabler ekstra til en masse penger).
    Den kombien jeg selv selger er nok utenfor din "range" (Plinius Reference /CAT), men gir krefter en masse, samtidig som de gir sjel ( solid state Kl.A /rør er ikke så dumt)

Om du skal ha best lyd for minst mulig penger så er de kinesiske produktene nevnt tidligere absolutt noe å vurdere.
    Skal du opp i premiumklassen, så er Ayon triton III som integrert forsterker med bedre rør enn originalen ikke et dårlig valg.
    Men skal du virkelig opp i øverste klasse så er CAT/Plinius helt magisk...."Min" kombi koster vel 100.000, men om du velger CAT SL1 MKII /Plinius reference til netto 86.000, så tror jeg ikke at du kan oppnå bedre lyd for så lite penger...

God natt!
    Hva begrunner du påstandene om Hifistasjonen med? Når man først legger ut noe sånt kan det være på sin plass å si noe om hvorfor og hva som er problemet, ellers gir det bare grunnlag for spekulasjoner.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Ikke fått mulighet til noen svar før nå. Conrad Johnson og Nagra har jeg lest mye om, men sjeldent disse er på børsen. Nytt blir det for dyrt, men har som sagt lest mye om dem oppover og vet det er solide produkter. Imorgen skal jeg høre Ayon, Triton hos en oppi bakken her og til helgen muligens Leben.
    Mye av forsterkere jeg er blitt anbefalt, er av veldig stor interesse, men også med drømmen. Noen har også litt mer tradisjonell transistor lignende design, og selv om de nok er veldig gode, vil jeg at utseende skal fremheve følelsen av noe spesielt, skal jeg først ha rørutstyr..noe som er vakkert å se på en sen mørk kveld og som også låter deretter. Jeg har enda ikke skrevet den fulle "lista" på hva som utgår og ikke, men det blir jo dessverre en del naturlig nok. Air Tight hørte jeg på Munchen og husker godt lyden fra dem. Ikke minst var de flotte å se på og jeg liker japansk kvalitet.
    Japanske Almarro var også fine, rimelig enkel og flott design, og liker tre rundt.
    Er så mange av de innspill jeg har fått på rørutstyr som er vakkert å se på, men får ikke kommentert alle, har vært mye info og lese seg opp på og få et noenlunde inntrykk. Må først få høre så mye jeg kan, så får jeg sakte men sikkert begynne å eliminere. Er utrolig glad for alle svarene som er kommet, tusen takk så langt:)
    Om du klarer deg med småwatt, bør du sjekke ut BP.

BorderPatrol Audio Electronics

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Heisann

For noen år siden fikk jeg besøk av en fyr som var interessert i mine Marten stativhøyttalere. Han hadde med seg en Tube Technology-forsterker som jeg virkelig fikk hakeslepp av. Til tross for "kun" 35 watt hørtes den langt langt kraftigere enn 150-watteren jeg hadde på den tiden. Den låt rett og slett utrolig kraftig og lekkert på det jeg oppfatter som tungdrevne høyttalere.

unisis_carbon.jpg

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10

God natt!
    Hørte for en tid tilbake siden en MB-450 Series III med en VTL forforsterker. Mulig det var rommet som spilte mest inn, men matchien med de høytalerne og cdspiller låt ikke "riktig" for mine ører. Den hadde bra med kraft, men jeg sanet mer sjel/nærvær om du vil i musikken. Men som sagt, trenger jo ikke utelukkende være VTL sin feil alene. Hørte også Ayon Spirit 3 her i Stavanger for litt over en uke siden, den hadde mer litt mer fokus på nærværet, litt mer levende, men den sto også i et veldig bra rom. Kunne muligens levd med den.
    Hva jeg er ute etter er oppløsningen som min tidligere ASR hadde, samtidig som kanskje det rent musikalske er enda mer musikalsk, å ikke i det mer teknisk perfekt lyd området... mer levende. Vanskelig å forklare egentlig hva jeg er på jakt etter, ofte baseres slike valg utifra følelser på det jeg opplever der og da.
    Nå lånte jeg nettopp et sett av noen eldre Audion Silver Knight 300B og en Consonanse forforsterker av ikke så altfor dyrt segment, og elsket mellomtonen særlig. Hadde de Audion hatt enda mer power og krefter, hadde jeg lett valgt dem over Ayon og VTL. Men ble rent generelt for lite power til Harbeth SLH5 jeg nettopp erværvet meg. Så magisk mellomtone og luftig diskant, og samtidig kontroll uten å klippe med mer dynamiske svingninger i musikken...ikke slank i bassen, det er viktig.
    Jeg har erkjent for meg selv at jeg ikke nødvendigvis MÅ ha rør, så skulle gjerne eid din Plinius. Men det blir raskt mer penger enn jeg hadde tenkt bruke. Kinesiske produkter undret jeg litt på til å begynne med, men tror ikke jeg vil gå for noe som helst kinesisk.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    2

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter med en følelse av at du jakter SET forsterkere.
    Og kanskje hadde du greid deg med en PSE sak, Parallell Single Ended. Altså to rør, feks 300b/2a3 per side.
    Slik du beskriver det du jakter etter, så tror jeg du ikke kommer noen vei med andre løsninger. Men for all del, jeg har ikke hørt alt her i veden, og ikke er jeg guru heller.

Håvard

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    2
    Line Magneticc har noe som er virkelig eksepsjonelt.. LM 805
    140121094136.jpg

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    611
    Torget vurderinger
    10
    Og kanskje hadde du greid deg med en PSE sak, Parallell Single Ended. Altså to rør, feks 300b/2a3 per side.
    Slik du beskriver det du jakter etter, så tror jeg du ikke kommer noen vei med andre løsninger. Men for all del, jeg har ikke hørt alt her i veden, og ikke er jeg guru heller.

Håvard
    Takker for svar. Er mulig du har rett. Vanskelig å beskrive nøyaktig hva lyd jeg søker, men jeg føler at med Harbeth høytalere er jeg på god vei iallefall. Har ikke selv hørt SET forsterker, men leser jo at mange har endelig nådd endestasjon med en slik.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

Håvard
    Takker for svar. Er mulig du har rett. Vanskelig å beskrive nøyaktig hva lyd jeg søker, men jeg føler at med Harbeth høytalere er jeg på god vei iallefall. Har ikke selv hørt SET forsterker, men leser jo at mange har endelig nådd endestasjon med en slik.
    Rett og rett. Nei, du må finne ut hva du liker. Men jeg sitter med en fornemmelse av at SET er noe du burde lytte til. Mine har vært inne og ute av torget på Hifisentralen. Slik sett er de ikke siste endestasjon. Jeg mangler et fundament i bassen som jeg håper å løse med biamping. Men i mellomtone og diskant registeret er blokkene mine endastasjon

Håvard

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.781
    Med alt respekt det bliver svært at finde rør som er gode til at drive vanskelige impedanser, selv en simpel transistor-forstærker kan trække komplicerede belastninger bedre end selv den mest heftigste rørforstærker, men du for naturligvis ikke klangen fra rør med transistorer.

Jeg ville nok kigge på OTL eks.v. Atma-Sphere de store af dem.

Eller jeg har set Drossel nævne at Holton NXL 800 skulle lyde som AR 610T bare ikke med AR 610T manglende kontrol i de lave oktaver, så det var måske vær at overveje.
    Holton 800 lyder nok ikke helt som AR 610 nej. Men lyder ret fantastiske med den rigtige opbygning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn