Wright skrev:
Reiten er en av de smarteste jeg har vært borti, klartenkt som fy og med et engasjement uten sidestykke. Han fortjener all honnør for sin innsats lønnen hans er fastsatt av generalforsamling og styret, og knapt noe man kan klandre ham for. Uansett er det snakk om småpenger i forhold til verdiene han har skapt. At mannen har konsentrert seg om å gjøre jobben sin fremfor å forsøke å vinne en folkelighetskonkurranse synes jeg er like greit.
Han har vel egentlig ikke skapt noenting

De som har skapt er produsentene av varene han omsetter, og Norges bank som trykker penger.
Alt Reitan har gjort er å bruke det som generasjonene før oss har bygget opp, infrastruktur som muliggjør transport og distribusjon av mat og diverse varer. At han er blitt så rik forteller oss at forbrukerne har måttet betale for mye for varene, all den tid det ikke var Reitans familie alene som bygget landet til hva det er i dag.
På den annen side, så er systemet laget slik at det er mulig for de som ikke har noen grenser i forhold til grådighet å griske til seg. Dermed må vi akseptere at mange lever fra hånd til munn, mens noen få velter seg i vanvittig "luksus".
Det er likevel min mening at de som har det værst ville hatt det bedre med litt jevnere fordeling av pengene i Norge, og de store kapitalistene vill ikke merket forskjell om det var en null fra eller til i sifferet på kontoen (siden de har så mye at de uansett ALDRI ville greie å bruke dem opp).
Vel, så kan dere si at jeg kaster stein i glasshus her... men, jeg har ennå ikke passert 10mill (på skatteseddelen) og betaler gladelig formueskatten. Det er patetisk å høre dem som sitter på flertalls milliarder å sutre på formueskatten (mener nå jeg da

)
Edit:
Ups, det er mulig jeg husket feil, og at det var RimiHagen som sutret og truet med å flytte utenlands for å slippe å bidra til felleskapet...