Eivind Reiten

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
OS skrev:
Det er en ting som forbauser meg i denne saken og i lignende saker tidligere (f.eks opsjonsavtalene for et par år siden); hver gang en som Reiten slutter i jobben står den ene regjeringsmedlemmen etter den andre fram i media og klager. Staten har jo sine egne folk i styrene til de selskapene det er mest bråk rundt (f.eks StatoilHydro, Norsk Hydro og DnB NOR). Betyr dette at f.eks Kristin Halvorsen ikke vet om dette fra før eller ikke har tilgang til avtaledokumentene? Om et par måneder er alt glemt til den neste Hydrosjefen går av om noen år og som Kristin har vært med å bestemt en nøktern årslønn på 5 mill til!

mvh,
OS
Vi må huske på at det er ny regjering hvert 4 år, og at partiene behandler politikken sin på landsmøter kanskje årlig eller sjeldnere.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Med en slik bonus skulle jeg invitert hele Off Topic på Underwater og spandert hele kvelden.
Der er vi nødt til å holde kjeft mens Janne synger, så slipper vi overopphetede diskusjoner.
Og når Janne synger, blir alle uenigheter glemt.

Skål. ;D

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjest skrev:
Toref: Direktøren for Lehman Brothers Bank gikk inn på en gunstig avtale og fikk 330 mill i fallskjerm/etterlønn. En mnd etterpå var banken konkurs.

Skal ikke dette diskuteres heller? Er lønnsspørsmål bare individuelle?

Vi andre som har tarifflønn har jo lønna til debatt hver 2 år.

Du privatiserer et politisk spørsmål.
Jo, jeg er absolutt for å diskutere slike ting. Men jeg mener at det er fullstendig upassende å trekke en eksisterende avtale mellom to parter fram på denne måten. Reiten gjorde en avtale med Hydro. Denne spesifikke avtalen er ikke politikk! Tidspunktet for denne debatten er jo meget beileilig, ikke sant? Medias hunder kaster seg på og enkelte politikere klarer ikke å holde fjeset unna skjermen heller. Og det som skjer nå er at Reiten får flekker på sitt omdømme helt uten grunn. Etter alt jeg kan bedømme har mannen gjort en fenomenal jobb for norsk industri. Se bare på Yara. En avtale er en avtale. Akkurat som en fotballspiller ikke takker nei til 20 millioner i årslønn takker heller ikke Reiten nei til penger som er avtalefestet. Jeg synes rett og slett en slik diskusjon om Reiten som person er upassende og smålig.

Litt av det samme synes jeg gjelder sjefen i Lehman. Nok en gang er det ikke lottovinneren eller fotballspilleren dere må ta, det er grunnlaget for at slike avtaler blir gjort! Det er dette som er politikk! Det er her politikerne skal være! Hva slags kultur er det i disse styrene som gjør det mulig å sette av slike svimlende summer for en CEO? Men det blir jo ikke noe blod i avisene og på fjernsynskanalene dersom man angriper kultur og holdning - for da kritiserer man jo det samme samfunnet som man selv er en del av ... og det er jo ikke så behagelig. Amerikanske politikere tør jo ikke gjøre noe med dette.

Skal man diskutere dette må man gjøre det uten å trekke folk som ikke har fortjent det ned i søla. Jeg blir utrolig provosert av denne norske småligheten. "Han tjener bedre enn meg - hvorfor skal han tjene bedre enn meg?" Og så videre. Blah, blah, blah. Er det noen som fortjener hån for sin smålighet her er det faktisk Kristin. Hun medvirker personlig, på fjernsyn, til å svekke denne mannen offentlig, som en gapestokk! Jeg finner det utrolig at en ellers noenlunde smart kvinne som henne gjør slikt!

Tro det eller ei. Jeg er faktisk for måtehold. Ledere burde vise anstendighet i sine lønnskrav - i alle fall innen rimelighetens grenser. De skal være rollefigurer. De skal sette gode eksempler. Men det får være måte på hvor likt alt skal være. Personlig mener jeg at en toppleder godt kan tjene oppimot fem-seks millioner i året dersom hun eller han gjør en god jobb. Store norske selskaper bærer en veldig viktig funksjon for landet. Verdiskapning, arbeidsplasser, kontinuitet i distrikter som ellers ville vært mer utsatt for konjunkturer. Organisasjonslivet blir stadig mindre oversiktelig, globaliseringen herjer kloden, konkurransen er der 24*7. Hver uke, hele året. Men jeg synes, på prinsippielt grunnlag at disse voldsomme fallskjermene er en uting. Man burde ikke belønne ledere så sterkt for deres avgang. Opsjonsavtaler og lønnsavtaler knyttet til bedriftens lønnsomhet og vekst synes jeg dog er helt greit. Men dette bør også være innen rimelighetens grenser. Hva denne grensen skal være har jeg dog ingen formening om. Dersom man går inn på en opsjonsavtale og er så dyktig/heldig at selskapets kurs vokser voldsomt vil jo slike avtaler kunne bli ekstremt gunstige og kan dermed åpne for mye grums (innsidehandel osv.)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
decibelius skrev:
Jeg forstår att du ser opp til slike folk som Reiten, og det gjør att jeg synes veldig synd på deg av hele mitt hjerte - Stakkars deg, jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe deg på noen måte. men jeg føler meg ganske makteslsløs og det gjør meg veldig trist på dine vegne - Ha en riktig god kveld kompis.
Håper jeg har forklart saken bedre i mitt forrige innlegg. Men du får bare tro meg på dette - jeg trenger absolutt ikke din medfølelse i denne saken. Det kan jo tenkes at jeg trenger den ved en senere anledning så jeg håper du kan spare litt til da. Men inntil da vil jeg gjerne ha meg frabedt slike forsøk på å gjøre meg stakkarslig.

Ønsker deg en god kveld også.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
En som makter å snakke så rart som Reiten burde fått mye mer.
Fyren får tross alt mindre for å gjøre ingen ting enn det John Carew får for å gjøre like lite.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg fikk magesjau etter og ha sett Reiten på TV i går - Han må være en av de mest frastøtende personer jeg har sett - men det ante meg allerede den gang jeg så han som minister, det kunne bare gå en vei... - Fysj og fy 8)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
decibelius skrev:
Jeg fikk magesjau etter og ha sett Reiten på TV i går - Han må være en av de mest frastøtende personer jeg har sett - men det ante meg allerede den gang jeg så han som minister, det kunne bare gå en vei... - Fysj og fy 8)
Er det slike argumenter du ville brukt om du satt i styret for Hydro og skulle diskutere lønna hans også? ::)

Mvh

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
toref skrev:
decibelius skrev:
Er det slike argumenter du ville brukt om du satt i styret for Hydro og skulle diskutere lønna hans også? ::)

Mvh
hehe - skulle nesten tro du jobba i Hydro - Dersom jeg hadde sittet i styret hadde jeg skammet meg over og ha en slik ekkel slimål på andre siden av bordet, og bedt ham å ryke og reise.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
decibelius skrev:
toref skrev:
decibelius skrev:

Mvh
hehe - skulle nesten tro du jobba i Hydro - Dersom jeg hadde sittet i styret hadde jeg skammet meg over og ha en slik ekkel slimål på andre siden av bordet, og bedt ham å ryke og reise.
Vel vel. Jeg tror denne samtalen er over.

Mvh

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
toref skrev:
decibelius skrev:
toref skrev:
decibelius skrev:

Mvh
Vel vel. Jeg tror denne samtalen er over.

Mvh
hehe - det var jo moro så lenge det varte da...
Takk for god underholdning ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.015
Torget vurderinger
28
decibelius skrev:
Jeg vil tro jeg er en av få, sannsynligvis den eneste, som uanmeldt har bust inn på kontoret til Reiten uten faktisk en gang å vite hvem jeg snakket med.
Det ironiske er at jeg husker jeg syntes fyren var usedvanlig hyggelig, uanstrengt og interessert.

Så spørs det om ditt inntrykk av mannen skyldes fordommer, jeg hadde ingen når jeg gjorde meg opp ett inntrykk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.946
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ble det pent etter deg da, Fosse?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Fosse skrev:
decibelius skrev:
Jeg vil tro jeg er en av få, sannsynligvis den eneste, som uanmeldt har bust inn på kontoret til Reiten uten faktisk en gang å vite hvem jeg snakket med.
Det ironiske er at jeg husker jeg syntes fyren var usedvanlig hyggelig, uanstrengt og interessert.

Så spørs det om ditt inntrykk av mannen skyldes fordommer, jeg hadde ingen når jeg gjorde meg opp ett inntrykk.
Han er nok en god skuespiller serru, dyktig til og holde maska som det heter...
Falskheten er til og ta og føle på - uten denne egenskapen hadde han ikke vært der han er i dag 8)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
decibelius skrev:
Fosse skrev:
decibelius skrev:

Falskheten er til og ta og føle på - uten denne egenskapen hadde han ikke vært der han er i dag 8)
Til å være såpass god i norsk er du usedvanlig full av dritt decibelius.

Mvh

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
toref skrev:
decibelius skrev:
Fosse skrev:
decibelius skrev:

Til å være såpass god i norsk er du usedvanlig full av dritt decibelius.

Mvh
Hei Toref!
Der satt du på limpinnen igjen jo ;D

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Litt OT, men la gå.
Siv Jensen er minst like falsk og ekkel som Reiten - Dritkult og se att Støre (som er ekte) setter henne ettertrykkelig på plass direkte på Rikskringkastningen ;D
Det eneste Siv er ute efter er makt (samt den nye feite leiligheten til Stoltenberg - tenk og kunne invitere vennindene sine dit på party a') 8)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
decibelius skrev:
Litt OT, men la gå.
Siv Jensen er minst like falsk og ekkel som Reiten - Dritkult og se att Støre (som er ekte) setter henne ettertrykkelig på plass direkte på Rikskringkastningen ;D
Det eneste Siv er ute efter er makt (samt den nye feite leiligheten til Stoltenberg - tenk og kunne invitere vennindene sine dit på party a') 8)
;D
Hun kvier seg vel ikke lenger nå som det er slutt på tradisjonen med at statsministeren gikk tur med og mottok ordrer fra Gerd Liv.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Klysa "jej jej jej" var på Grosvold idag, ja jeg så på TV, var på bortebesøk.
Solheim la opp til en liten debatt, Grosvold var snar til å dekke over og vri samtalen over
på koselige ting, faens feige tørrfitte.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Reiten er en av de smarteste jeg har vært borti, klartenkt som fy og med et engasjement uten sidestykke. Han fortjener all honnør for sin innsats – lønnen hans er fastsatt av generalforsamling og styret, og knapt noe man kan klandre ham for. Uansett er det snakk om småpenger i forhold til verdiene han har skapt. At mannen har konsentrert seg om å gjøre jobben sin fremfor å forsøke å vinne en folkelighetskonkurranse synes jeg er like greit.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Wright skrev:
Reiten er en av de smarteste jeg har vært borti, klartenkt som fy og med et engasjement uten sidestykke. Han fortjener all honnør for sin innsats – lønnen hans er fastsatt av generalforsamling og styret, og knapt noe man kan klandre ham for. Uansett er det snakk om småpenger i forhold til verdiene han har skapt. At mannen har konsentrert seg om å gjøre jobben sin fremfor å forsøke å vinne en folkelighetskonkurranse synes jeg er like greit.
Haleluja, Sieg heil.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Wright skrev:
Han har vel egentlig ikke skapt noenting :eek:
De som har skapt er produsentene av varene han omsetter, og Norges bank som trykker penger.

Alt Reitan har gjort er å bruke det som generasjonene før oss har bygget opp, infrastruktur som muliggjør transport og distribusjon av mat og diverse varer. At han er blitt så rik forteller oss at forbrukerne har måttet betale for mye for varene, all den tid det ikke var Reitans familie alene som bygget landet til hva det er i dag.

På den annen side, så er systemet laget slik at det er mulig for de som ikke har noen grenser i forhold til grådighet å griske til seg. Dermed må vi akseptere at mange lever fra hånd til munn, mens noen få velter seg i vanvittig "luksus".
Det er likevel min mening at de som har det værst ville hatt det bedre med litt jevnere fordeling av pengene i Norge, og de store kapitalistene vill ikke merket forskjell om det var en null fra eller til i sifferet på kontoen (siden de har så mye at de uansett ALDRI ville greie å bruke dem opp).

Vel, så kan dere si at jeg kaster stein i glasshus her... men, jeg har ennå ikke passert 10mill (på skatteseddelen) og betaler gladelig formueskatten. Det er patetisk å høre dem som sitter på flertalls milliarder å sutre på formueskatten (mener nå jeg da ;) )

Edit:
Ups, det er mulig jeg husket feil, og at det var RimiHagen som sutret og truet med å flytte utenlands for å slippe å bidra til felleskapet...

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
lomt skrev:
Han har vel egentlig ikke skapt noenting :eek:
De som har skapt er produsentene av varene han omsetter, og Norges bank som trykker penger.
Reiten, ikke Reitan. ;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Wright skrev:
Reiten, ikke Reitan. ;)
Oj, vel takk for at du er våken.
Men poenget mitt er det samme enten det er ReitEn, Reitan, Hagen, Thon eller Fredriksen....

Topp Bunn