Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonaldo

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2022
    Innlegg
    30
    Antall liker
    54
    Sted
    Stavanger
    skummet tråden din. Mange fine musikktipd jeg skal ta med meg. Den platespilleren din, er der den med innebygget RIAA trinn? Sønnen min har en slik, hans låter litt «innestengt» og jeg lurte på om det var RIAA trinnet eller noe annet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    skummet tråden din. Mange fine musikktipd jeg skal ta med meg. Den platespilleren din, er der den med innebygget RIAA trinn? Sønnen min har en slik, hans låter litt «innestengt» og jeg lurte på om det var RIAA trinnet eller noe annet.
    Det tør jeg ikke si. Jeg syns det har spilt bra etter forholdene, men har den tilkoblet en lydplanke så det blir ingen audiofil opplevelse uansett :)
     

    Sonaldo

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2022
    Innlegg
    30
    Antall liker
    54
    Sted
    Stavanger
    Det tør jeg ikke si. Jeg syns det har spilt bra etter forholdene, men har den tilkoblet en lydplanke så det blir ingen audiofil opplevelse uansett :)
    Men da er det sikkert med innebygget riaa trinn. Mistenker at det er en feil på hans spiller. Lyttet til den i butikk, og da var det langt bedre. Takk for svar.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mistet helt lysten på hifi om dagen.....nesten litt skremmende :eek:

    La inn en liten bestilling hos Evenstad, så blir spennende å pusle med litt annet fremover:
    Vis vedlegget 883486
    Foreløpig er ikke leveringsdato endret, så kjenner jeg gleder meg litt til den dukker opp.
    Produktet ble prisjustert i løpet av samme dag som jeg bestilte, jeg var tydeligvis ute i riktig tid (y)

    Brukt en del timer de siste par ukene til å se en del opplæringsvideoer på musikkproduksjonsprogrammet Ableton Live 11 som medfølger i Lite-utgave, så blir spennende å teste litt i praksis før man eventuelt kjøper Standard-utgaven som har enda flere funksjoner.

    Tenker å bruke den med laptopen min, så kikker litt på ørepropper for å få det så fullfrekvent som mulig uten å måtte ha et eget monitor-oppsett. Det er også en fordel å kunne ha laptop og synth på spisestuebordet slik at man ikke får klager fra kona på at vi ikke ser hverandre nok 🤪 Lest at mange har driti seg ut med å tro at lyden var veldig bra fra studiomonitorene, men låtene hadde problemer i bassområdet som lå under frekvensene hvor monitorene kunne gjengi - og dermed låt det slett ikke bra når det blir avspilt på et skikkelig potent anlegg som gir mye bassinformasjon nedover 😅

    Føler meg rimelig sikker på Sony MDR-EX650. Voldsomt med positive tester på nett, effektive/lette å drive er bra ift å bruke 3,5mm-utgang på laptop og oppgitt til å grave ned til 5 Hz. Stemmer nok ikke i virkeligheten, men de bør i alle fall gå dypt nok til det meste.

    1673603864010.png


    1673603901182.png


    1673603934887.png


    1673604020338.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    midi-klaviatur er utrolig kjekt, det er bare fantasien som setter grenser for hva en kan gjøre med den. Det blir sikkert meget bra.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    midi-klaviatur er utrolig kjekt, det er bare fantasien som setter grenser for hva en kan gjøre med den. Det blir sikkert meget bra.
    Ja er bare fantasien og evnene som begrenser :D
    I den versjonen av programmet som er inkl i prisen med klaviaturet så er det bare 4 inkl instrumenter, en begrensning på 16 audio/midi-lag pr låt og ikke full tilgang til samplebibliotek. Men som sagt kan det oppgraderes, men Standard (mellomversjonen) koster ca 4.000 så må teste litt hvor mye det blir brukt før jeg investerer i det. Men den versjonen jeg får støtter alt av eksterne instrumenter som plugins da, så får se hvor det er mest hensiktsmessig å legge pengene (y)

    Nå fikk jeg tilsendt faktura og ser hjemmesiden nå viser at de har på lager, så da skjer det ting :)

    1673610227532.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har (som jeg viste på din tråd) både klaviatur og launchpad som er koblet sammen, så med programmene som fulgte med så har jeg litt over 1500 forskjellige instrumenter jeg kan leke med, samt gå inn med eq på hver enkelt av de for å forandre lyden på de. Om jeg gidder det - det er lite trolig. Jeg bruker som regel bare 10-20 lyder samtidig.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har (som jeg viste på din tråd) både klaviatur og launchpad som er koblet sammen, så med programmene som fulgte med så har jeg litt over 1500 forskjellige instrumenter jeg kan leke med, samt gå inn med eq på hver enkelt av de for å forandre lyden på de. Om jeg gidder det - det er lite trolig. Jeg bruker som regel bare 10-20 lyder samtidig.
    Ja og du er vel mer glad i mer naturlig flygelklang utifra yrket ditt? 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har vært en veldig OK fredag 13. dette her, pakken fra Evenstad er allerede på terminalen i Kristiansand og jeg plukka opp øreproppene på Elkjøp på vei hjem fra jobb 👍🏻

    God helg folkens!

    074CCB71-3BDD-4B56-85C3-0353868B5112.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da ble bluray-spilleren solgt i går, og «FiksFerdig-prosessen» gjennomført - så da er det i boks denne gangen.

    Litt vemodig da det er en veldig god spiller, og det som lages av blurayspillere i dag er ikke av den byggekvaliteten. Men nå er jeg et steg nærmere ny forsterker 👍🏻
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Håper interessen kommer sterkere tilbake. For meg svinger interessen veldig opp og ned, når den er nede må jeg minne meg selv på at jeg ikke klarer meg uten anlegget. Vis ikke hadde det nok blitt solgt til fordel for noe enklere😊🙈
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Håper interessen kommer sterkere tilbake. For meg svinger interessen veldig opp og ned, når den er nede må jeg minne meg selv på at jeg ikke klarer meg uten anlegget. Vis ikke hadde det nok blitt solgt til fordel for noe enklere😊🙈
    Ja mitt anlegg er jo enkelt i utgangspunktet, så forenklinger er nok vanskelig 😅 men sub og DAC blir uansett stående «for alltid», men mindre jeg på et tidspunkt skulle få en integrert med god DAC. M51 bruker samme teknologi som Mola Tambaqui til 100k bare i light-utgave, så å kaste minst 30k på en DAC for å få noe bedre gidder jeg ikke 🙂

    Foreløpig blir høyttalerne med videre noen år, så får jeg heller ha nye 703s3 i kikkerten etter hvert
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Håper interessen kommer sterkere tilbake. For meg svinger interessen veldig opp og ned, når den er nede må jeg minne meg selv på at jeg ikke klarer meg uten anlegget. Vis ikke hadde det nok blitt solgt til fordel for noe enklere😊🙈
    Samme her.. i perioder man ikke bruker det på lang tid så kommer tanken om å vare selge alt.. men så vet man jo av erfaring at å være helt uten går ikke uansett.. 😂
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Samme her.. i perioder man ikke bruker det på lang tid så kommer tanken om å vare selge alt.. men så vet man jo av erfaring at å være helt uten går ikke uansett.. 😂
    Nei ville aldri funnet på å selge alt, MÅ jo ha et anlegg. Er mer at oppgraderingene frister mindre når man ser hvor stor investeringen er som må foretas. Spesielt siden jeg egentlig er fornøyd med lyden fra før av 😊 man søker hele tiden etter det ukjente som muligens kan gi et større nirvana
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ble forsøkt lurt på FINN i dag, så vil bare advare alle som har Ønskes kjøpt annonser ute.
    Har en ønskes kjøpt ute på Denon PMA-1520 og 2020, og han hadde da en 2020 han ønsket å selge. Men bildene jeg fikk fant jeg igjen på aktive FINN-annonser via såkalt "reversed image search" på Google - så var heldigvis enkelt å avsløre scam'en..

    Virker som de uærlige raider disse ønskes kjøpt annonsene, så er i alle fall greit med personlig fremmøte dersom man slår til på noe tilbud der (y)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da er det bare å ligge som gjedda i sivet å følge med på bruktannonser her inn og på FINN, men da er i alle fall det som skulle bort omgjort til kroner så man kan slå til fort :cool: de beste tilbudene går jo oftest samme dag som annonsen blir lagt ut

    Frister mest å kaste alle pengene på forsterker, også heller få tatt sub nr 2, ny streamer og disc-spiller etter hvert..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er det bare å ligge som gjedda i sivet å følge med på bruktannonser her inn og på FINN, men da er i alle fall det som skulle bort omgjort til kroner så man kan slå til fort :cool: de beste tilbudene går jo oftest samme dag som annonsen blir lagt ut

    Frister mest å kaste alle pengene på forsterker, også heller få tatt sub nr 2, ny streamer og disc-spiller etter hvert..
    Høres ikke dumt ut og legge pengene i forsterker først ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Høres ikke dumt ut og legge pengene i forsterker først ;)
    Takk for innspill - føler det er det mest fornuftige :)
    Streamer i 9 av 10 tilfeller uansett, så CDspiller kan lett vente, og de aller fleste CDene jeg har er uansett rippet til FLAC som jeg kan streame bitperfect med Chromecasten jeg har. Så derfor er det ikke stress med ny streamer annet enn at jeg ikke får maks kvalitet på Spotify med CC. Sub nr 2 blir bra det, men lever fint med 1 stk også så er ikke noe som MÅ på plass for å nyte musikken.

    Derfor er det nok det mest fremtidsrettede å kjøre alt på forsterker nå som jeg først har solgt unna nesten all elektronikk (y)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende å se hva du får i hus.
    Jeg vurderer å gå over til surround da anlegget blir brukt mye på serier og film. Det som er kjedelig er at min T+A ikke kan integreres i et slik oppsett. Spesielt når jeg virkelig liker lyden i den da den er mer engasjerende en det meste annet jeg har hørt. Har du hørt noe fra T+A, vis ikke burde du prøve å få testet ut før du bestemmer deg på forsterker.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Et lite musikktips
    Clara Mae - Call your girlfriend

    Cover av Robyn. Utrolig hvor mye mer dybde som oppdages i en tekst når det formidles på mer rolig vis 👍🏻

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Covring av artister forbinder jeg helst med «nyoppdaget» eldre musikk. Det er når de begynner å covre Robyn jeg skjønner jeg er gammel 😄
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kjøper av forsterkeren hadde fått den i dag og var helt over seg over hvor mye bedre han opplevde den enn Onkyo stereoforsterkeren han hadde fra før. Så da gikk i alle fall frakt og «overleveringen» greit slik at pengene snart er på konto 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig start på dagen 😊
    B94FC9C0-E8AC-4199-A0B4-BE3A6FC01C69.jpeg


    En nevø hadde bursdag 1. februar, så dagen går stort sett med til kjøring og feiring av det, men skal ut med kona og spise middag i kveld så tror det blir en fin dag 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har en «demoliste» på Spotify med både musikk jeg har på CD/lokalt lagret og låter jeg kun streamer fra Spotify. Satt og la inn bestilling på de jeg ikke har selv på Qobuz men ser da plutselig at det ikke er en selvfølge å kunne kjøpe alle. Qobuz har en del mindre bibliotek og tjenester som har låta og lar deg streame lossless, de lar deg ikke automatisk få mulighet til å kjøpe den i lossless.

    Det ene albumet var også utgått av produksjon og ikke tilgjengelig for kjøp nytt - men var heldig å fant en uåpnet på Discogs 👌🏻

    0824FCEC-A031-477F-9E21-A07C7EC3016F.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ble forsøkt lurt på FINN i dag, så vil bare advare alle som har Ønskes kjøpt annonser ute.
    Har en ønskes kjøpt ute på Denon PMA-1520 og 2020, og han hadde da en 2020 han ønsket å selge. Men bildene jeg fikk fant jeg igjen på aktive FINN-annonser via såkalt "reversed image search" på Google - så var heldigvis enkelt å avsløre scam'en..

    Virker som de uærlige raider disse ønskes kjøpt annonsene, så er i alle fall greit med personlig fremmøte dersom man slår til på noe tilbud der (y)
    Ønskes kjøpt annonser er desverre umulig for tiden. Er som å be om å bli lurt

    Når jeg hadde mine Klipsch palladium p17 til salgs lå det også ute en ønskes kjøpt.. han ble kontaktet av en tulling som sendte mine bilder og link til min annonse.. var koselig å bli beskyldt for svindel når han rapporterte min annonse og jeg ble kontaktet av Finn :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hva har du satt til budsjett på forsterker?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ønskes kjøpt annonser er desverre umulig for tiden. Er som å be om å bli lurt

    Når jeg hadde mine Klipsch palladium p17 til salgs lå det også ute en ønskes kjøpt.. han ble kontaktet av en tulling som sendte mine bilder og link til min annonse.. var koselig å bli beskyldt for svindel når han rapporterte min annonse og jeg ble kontaktet av Finn :)
    Ja gjengangeren av folk som er blitt lurt eller forsøkt lurt, er at man blir kontaktet pga en Ønskes kjøpt annonse. Så best å unngå det..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Siden sub nr 2 og ny streamer også står på ønskelista har jeg budsjett på 8.000 til forsterker 🙂
    Om du må prioritere ville jeg anbefalt deg å legge mer penger i forsterker og streamer. Så ventet med sub nr. 2 til du får spart deg opp igjen.
    Det er nok det som vil gi deg det beste løftet lydmessig siden du allerede har en sub og ut fra hva du skriver er du fornøyd med den.
    Hvordan streamer er det du vurderer og kjøpe?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Om du må prioritere ville jeg anbefalt deg å legge mer penger i forsterker og streamer. Så ventet med sub nr. 2 til du får spart deg opp igjen.
    Det er nok det som vil gi deg det beste løftet lydmessig siden du allerede har en sub og ut fra hva du skriver er du fornøyd med den.
    Hvordan streamer er det du vurderer og kjøpe?
    Ja 8.000 er alle pengene jeg har å kjøpe for akkurat nå. Kan sikkert klare å strekke det en 1000-lapp til hvis det drøyer litt med å dukke opp noe interessant, men som sagt er det greit å ha et tak slik at det ikke går alt for lang tid før det andre kan skaffes.

    På streamer tenker jeg egentlig enten en ny WiiM Pro eller brukt Node 2i/N130, med mindre det dukker opp noe nye produkter. DACen min står trygt, og streamer skal da tilkobles denne.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja 8.000 er alle pengene jeg har å kjøpe for akkurat nå. Kan sikkert klare å strekke det en 1000-lapp til hvis det drøyer litt med å dukke opp noe interessant, men som sagt er det greit å ha et tak slik at det ikke går alt for lang tid før det andre kan skaffes.

    På streamer tenker jeg egentlig enten en ny WiiM Pro eller brukt Node 2i/N130, med mindre det dukker opp noe nye produkter. DACen min står trygt, og streamer skal da tilkobles denne.
    Ja greit å ha budsjett å følge, har selv satt på bremsen her og bestemt meg for at ting må selges før nytt kjøpes ;)
    Angående streamer tror jeg at WiiM Pro er å foretrekke, har noen funksjoner som kan være veldig greit å ha. Parametrisk EQ må være et stort pluss om du spør meg. og den er 24/192 som burde være mer en bra nok. Minuset jag kan se er at den ikke har usb, men det er vel mulig ikke det som avgjør kjøp.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ligger et Heed sett på finn.. pre og PS(stereo trinn). Tror han ønsker 10 for det.. men pruting er jo lovt.

    Det er i allefall et sett som passer til B&W.

    Heed var absolutt det beste jeg kjørte pm1 på her :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn