Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takker 😊 alt for sjelden at det kommer noe nytt inn, så må sette pris på det selv om dette er micro-fi for mange her inne

    Hentet den hos entusiast i Holmenkollen hvor den har vært i ca 4,5 år fra den ble kjøpt hos HFK, så har fortsatt rundt 1,5 år med garanti igjen. Dog virker disse produktene fra NAD sin Masters-serie å være bygd etter tanks-prinsippet så tror den vil vare noen år 👍🏻
     
    Sist redigert:

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte min i 2014 den har stått påslått siden. Det fine med bortsett fra lyden er at man har masse tilkoblingsmuligheter:)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpte min i 2014 den har stått påslått siden. Det fine med bortsett fra lyden er at man har masse tilkoblingsmuligheter:)
    Høres jo lovende ut 🙂 antar du er fornøyd med lyden siden du fortsatt har den i bruk?

    Veldig fleksibel på tilkoblinger som du sier 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Denne er utrolig bra! Hva skal den kobles sammen med?
    Takk, har god tro på at jeg blir fornøyd 🙂
    Pr idag blir det tilkobling av Denon universalspiller via HDMI, som faktisk er dens eneste digitale utgang. Streaming fra pc via USB foreløpig, men kunne tenkt meg en mer dedikert streamer. Forsterker er foreløpig min gamle traver Denon PMA-710AE, men den blir nestemann ut..
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.168
    Sted
    London
    Takk, har god tro på at jeg blir fornøyd 🙂
    Pr idag blir det tilkobling av Denon universalspiller via HDMI, som faktisk er dens eneste digitale utgang. Streaming fra pc via USB foreløpig, men kunne tenkt meg en mer dedikert streamer. Forsterker er foreløpig min gamle traver Denon PMA-710AE, men den blir nestemann ut..
    Hadde en PMA 700 her. Den holdt seg utrolig når jeg testet den mot Cyrus og Musical Fidelity. Blir bra, dette 😀
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hadde en PMA 700 her. Den holdt seg utrolig når jeg testet den mot Cyrus og Musical Fidelity. Blir bra, dette 😀
    Var egentlig på forsterkerjakt, men når muligheten bød seg så følte jeg at jeg måtte slå til på M51. Men det er nå en gang slik at selv ikke den beste forsterker eller høyttaler kan gjenskape det som går tapt av informasjon tidligere i kjeden, så greit å ha kontroll på det også 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Når det er sagt så er det på ingen måte et tilfeldig valg av DAC, da jeg har hatt den i kikkerten noen år.

    M51 har en digitalklokke på 108MHz og resampler inngående PCM-signaler til PWM hvor den arbeider med signalene i 35bit / 844kHz oppløsning før de omgjøres til analoge. PCM til PWM-teknologien benyttes også av den adskillig mer kostbare Mola Tambaqui. Sistnevnte har fått mye skryt i Hifi-pressen, dog får vi håpe M51 har en lightversjon av teknologien hvis man tar prislappene på 15.000 vs 108.000 i betraktning :)

    Brukervennlige innganger som HDMI passer bra til universalspiller som da blant annet kan sende SACD-signaler på inntil 24/192 inn i DACen (noe som begrenses via coax/optisk fra avspillere pga rettigheter), eller feks en Apple TV som bare har HDMI-utgang og bildet sendes videre via HDMI-utgang til TV.

    På sikt blir det vel å få en streamer med AES/EBU eller coax-utgang, samt en mer passende forsterker.

    1647441113966.png


    Matchvekt på ca 6kg gir også et bedre kvalitetsinntrykk enn Hegel HD2 (ca 800gram) som den erstatter.
    Prøve å få tid til å koble opp i kveld 🎵
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hentet pakke på vei til jobb, så får ikke fjernet risikoen med bombesjekk da kjøteren holder vakt hjemme 🤔

    F6B7E551-2AFE-4724-8538-BC4D8A2A0582.jpeg

    9358229C-9CF9-41C0-BD3C-1B1C7D0C5312.jpeg

    7FB58A2B-3627-49B3-AA52-E57D0E200486.jpeg

    E72ADA7E-06BC-465E-93E5-B38FD54C9456.jpeg

    Har hatt en del Furutech innom, så tenkte å gå disse nærmere i sømmene for å se etter forskjeller fra de originale. Mange skryter jo av kvaliteten på disse etterligningene, så det er kanskje verdt å ta en titt. 🧐

    Oppdatering følger..
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jaggu nye ting i hus.. DET er ikke ofte. :)

    Grattis :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jaggu nye ting i hus.. DET er ikke ofte. :)

    Grattis :)
    Takk for det (y)
    Helt enig i at det er alt for sjelden, så blir spennende dette. Ekstra moro når man får i hus et produkt man har hatt lyst på over lengre tid og endelig blir en realitet. Måtte hjelpe svigermor med å handle og koble opp TV i går, så foreløpig står den pent på salongbordet i loftstua. Torsdager er hektisk med unger som skal kjøres på både Taekwondo og dans, men håper å få koblet opp i kveld eller i morgen :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Så ikke dum ut.

    Kjører nå en hjemmebygget streamer.
    Audiophonics raspdac mini LCD. Den er jeg kanon happy med.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så ikke dum ut.

    Kjører nå en hjemmebygget streamer.
    Audiophonics raspdac mini LCD. Den er jeg kanon happy med.
    I alle fall greit å være sikker på at den støtter Qobuz i tilfelle jeg skulle finne på å ha et abonnement der i tillegg til Spotify.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    I alle fall greit å være sikker på at den støtter Qobuz i tilfelle jeg skulle finne på å ha et abonnement der i tillegg til Spotify.
    kjører Volumio på min så den støtter alt.. Det som er litt fint med en streamer bygget på en Raspberry :) Kan bytte operativsystem osv daglig for å tilpasse ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg endelig fått koblet opp. Førsteutgave av Thriller fra 1982 i transporten, umiddelbare inntrykk er at det er et betydelig steg opp fra lydkvalitet jeg har vært vant med her 👌🏻

    7CD2301E-9B6A-4F88-ABBB-164F732C898F.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter en tur på Sandvika storsenter med familien er det dags for litt musikk igjen.

    Først ut er Loreena McKennitt - The Visit i 24/96 fra Pure Audio BD. Kjekt DACen har ordentlig HDMI inn/ut og ikke bare i2S via HDMI-plugg.

    Tidligere kun fått hørt plata avspilt via de analoge utgangene på spilleren, men dette var noe helt annet 👌🏻

    B7C2C291-D8B3-4215-B0BF-CEBD11B79259.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan var forskjellen på alibaba og the real thing? Er prisforskjellen verdt det? :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mulig litt sært for hvermannsen, men nå spiller dette med en «lett-beint-het» og dynamikk jeg ikke tidligere har hørt 👌🏻

    AD9D671A-0CF7-42A6-809F-5D142A9E86FF.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Høres ut som om NAD utklasser den gamle Hegel?😉
    Det kan jeg egentlig ikke si noe om enda. Hegel’en var en ren USB-dac og foreløpig har jeg bare testet avspilling av discer via Blu-ray transporten 🙂 men skal få testet litt med USB også snart

    Dog har har det aldri spilt så bra, så vil bli veldig overrasket dersom USB-inngangen er noe dårligere 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Litt stressende start på dagen som begynte med at min far ringte kl 6 med opphovnet kne og kvalme. Telefon til 113 som var redd det var blodpropp, men undersøkelser på legevakt og sykehus viste til slutt av det var slimpose-betennelse. Så etter inngrep på sykehuset og smertestillende er han nå på plass hjemme igjen 👍🏻

    Da kan roen senke seg og litt musikk kan nytes. Starter med Unni sitt debutalbum 🎵

    927EF42C-63B7-4632-B0EC-5C025156D46C.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Merker det er markant kraftigere output-signal fra M51 kontra HD2. Har dog lest at HD2 har har noe lavere nivå ut pga at den ikke har strømforsyning utover det den henter av strøm fra USB-kabelen tilkoblet pcen.

    Standard lyttenivå for meg nå er maks 1,5cm for null-nivå på forsterker, så er plenty å gå på ift lydnivå. Har ingen dB-måler, så usikker hva det utgjør i praksis. Men man vet jo aldri hva som skjer på høyttalerfronten i fremtiden, så er vel greit med en med kraftig strømforsyning selv om jeg har skjønt at jeg trolig lytter til musikk på lavere lydnivå enn «gjennomsnittet».

    Dog tenker jeg en med god forforsterker-del som gir lavt støynivå og bedre romfølelse kanskje vil gi meg aller mest - men god strømbank kan man selvfølgelig aldri glemme selv om mange hundre watt trolig ikke er nødvendig 👍🏻

    Litt Dire Straits mens kvelden sniker seg på 🎵
    5A53BFA0-FA7F-4B06-81EB-BBD4675F1F27.jpeg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Må med det samme gratulere med ny Dac :) tenker det var noe annet en den Hegel greiene

    mvh
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Må med det samme gratulere med ny Dac :) tenker det var noe annet en den Hegel greiene

    mvh
    Takker 🙂 Ja ble noe helt annet dette. Hegelen hadde også bare USB inn, så var etterlengtet å få inn en DAC hvor jeg har flere tilkoblingsmuligheter.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nytt bekjentskap, gruppe oppstod fra et par av medlemmene i Evanescence når de "lå i dvale".
    Albumet ble utgitt i 2010 og er det eneste på Spotify, så gikk trolig ikke så bra med dem.
    Men allikevel flere interessante låter (y)

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter en lengre lyttesesjon hos en kamerat på hans oppsett (Marantz SR6010, Emotiva XPA-3 og B&W 683) har jeg fått konkludert med at komprimeringen jeg tidligere har snakket om skyldes artisten/lydteknikeren og ikke utstyret. Dette er typisk hardere elektronisk musikk fra første tiår av 2000, som da trolig lider av både loudness og at det er fra tidlig del av elektronisk mastering og mp3-avspilling med ørepropper var en stor del av hvordan musikken ble nytt.

    Testet både med streaming og avspilling av original CD, så har i alle fall fått bekreftet av problemet skyldes materialet uavhengig av plattform. Greit å ha det i bakhodet når man vurderer oppgraderinger.

    Dette viser jo igjen at man må ha kontroll på alle ledd i kjeden, her hadde det ikke hjulpet uansett hvor mye jeg hadde oppgradert forsterker eller høyttalere 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fyrer i gang uka med litt light punk fra frøken Lavigne. 00s-sound aka 2022 på albumet Love Sux - funker!

    2002776579.jpg


    Tips:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Etter en lengre lyttesesjon hos en kamerat på hans oppsett (Marantz SR6010, Emotiva XPA-3 og B&W 683) har jeg fått konkludert med at komprimeringen jeg tidligere har snakket om skyldes artisten/lydteknikeren og ikke utstyret. Dette er typisk hardere elektronisk musikk fra første tiår av 2000, som da trolig lider av både loudness og at det er fra tidlig del av elektronisk mastering og mp3-avspilling med ørepropper var en stor del av hvordan musikken ble nytt.

    Testet både med streaming og avspilling av original CD, så har i alle fall fått bekreftet av problemet skyldes materialet uavhengig av plattform. Greit å ha det i bakhodet når man vurderer oppgraderinger.

    Dette viser jo igjen at man må ha kontroll på alle ledd i kjeden, her hadde det ikke hjulpet uansett hvor mye jeg hadde oppgradert forsterker eller høyttalere 👍🏻
    Kan det være at dere har en god del "likheter" i oppsettene som gir det samme resultatet?

    Marantrz og Denon er jo mere lik enn ulik, samt at dere har begge B&W?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan det være at dere har en god del "likheter" i oppsettene som gir det samme resultatet?

    Marantrz og Denon er jo mere lik enn ulik, samt at dere har begge B&W?
    Det kan du si, men det som oppleves er nok at der skjer "alt for mye" i lydbildet på en gang.
    På enkelte låter kan det også være mer av typ "digitalstøy" i diskant som er helt tyst ellers.

    Det er såklart noen likheter i oppsettene (ble satt sammen utifra anbefalinger av meg), men det Emotiva effekttrinnet er en gen2 med massiv trafo som øser ut masse effekt (og null trafostøy), så eventuell mangel på effekt i min forsterker er ikke et issue.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn