Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Rotete og mindre dynamikk er nok beskrivende. Føles som at det er så mye trøkk over hele frekvensfjøla at lydbildet komprimeres i stedet for at det som høres på lavt volum oppleves på samme måte bare med høyere volum.

    Så kan jo selvfølgelig være flere ting, blant annet:
    - Musikken/materialet har svakheter som ikke er like hørbart på lavt volum
    - Høyttalerne sliter med å holde orden når det skjer mye i lydbildet når lydnivået er over et visst nivå
    - Forsterkeren sliter med å holde kontroll på høyttalerne når det skjer mye i lydbildet på høyere volum
    Om problemet blir når du skrur opp volumet ligger nok grunnen i høyttaler eller forsterker eller begge og mulig rom/plassering. Ville forsøkt meg frem på plasseringer å se om det hjelper før jeg bytter utstyr.

    Men at lyden
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Om problemet blir når du skrur opp volumet ligger nok grunnen i høyttaler eller forsterker eller begge og mulig rom/plassering. Ville forsøkt meg frem på plasseringer å se om det hjelper før jeg bytter utstyr.

    Men at lyden
    Har jobbet en del med plassering av høyttalerne, men er jo gjort med bruk av ørene og ingen måler så resultatet slik det står nå er jo basert på ørene. Dog er det jo ørene eller hvordan hjernen oppfatter lyden som teller så 👍🏻

    Siden problemet er ikke-eksisterende på det meste av musikk så tror jeg muligens ikke plassering er problemer i dette tilfellet. Står nå med ca 50 cm fra vegg til rygg på høyttaler, i mine ører passe to-in og i likesidet trekant-avstand.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Da kunne det vært en tanke å fått forsterker på hjemlån fra en butikk for test. Å på den måten få utelukket om det er der problemet ligger. Er problemet vedvarende så får du hjem et par høyttalere for test.
    Hadde jeg bod nærområdet kunne du fått testet mitt forsterkersett, men du kjenner ingen som kan la deg låne utstyr kun for å teste.
    Synes det virker rart at det er innspilling eller kilde når det spiller bra på lavere volum. Så mistenker at det kan være en mis match mellom forsterker å høyttaler.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da kunne det vært en tanke å fått forsterker på hjemlån fra en butikk for test. Å på den måten få utelukket om det er der problemet ligger. Er problemet vedvarende så får du hjem et par høyttalere for test.
    Hadde jeg bod nærområdet kunne du fått testet mitt forsterkersett, men du kjenner ingen som kan la deg låne utstyr kun for å teste.
    Synes det virker rart at det er innspilling eller kilde når det spiller bra på lavere volum. Så mistenker at det kan være en mis match mellom forsterker å høyttaler.
    Skal se hva jeg får lånt/testet av forsterker. Har kun én kamerat som er lydinteressert, ellers virker det som resten i veldig utvidet krets er fornøyd med lydplanke m/sub 🙄

    Ha som er lydinteressert kjører kinooppsett men med en Emotiva effektforsterker som jeg selvfølgelig kunne hektet på min Denon. Problemet er i alle fall ikke relatert til forforsterker-delen. Men han er nylig blitt skilt og bruker anlegget hele tiden så spørs nok om jeg får ta med meg den. Får høre eller eventuelt se om det dukker opp noenpå FINN som er lettsolgt igjen.

    Kan jo høre med HFK om lån, men tidligere har selv lån av demoprodukter fra lørdag til mandag morgen mot depositum ikke vært aktuelt. Har da måttet kjøpe et nytt produkt og levere tilbake innen tid for åpent kjøpt. Men er kanskje verdt et forsøk å høre 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Var som jeg tenkte, han var ikke så hypp på å låne den bort, tar en telefon til HFK i morgen å hører om hjemlån. Hvis ikke så er det jo absolutt levbart å ha det sånn, er jo egentlig bare et helt uvesentlig i-landsproblem.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei igjen Eirik 😊 Som vi har diskutert litt før på PM, så er mitt beste tips å oppgradere innen Denon PMA serien. En PMA 20XX vil av alle utgaver/alder være mye bedre enn din nåværene Denon. Du liker lyden som jeg har forstått, men sliter med at du mister dynamikk/sammenheng ved høyere volum. Er lyden som blir komprimert pga for lite effekt i ampen. Det vl garantert løse seg med mer kraft. Du beholder lydsignaturen med en større Denon og kvitter deg med problemet med at lydbildet faller sammen. Håper du finner noe å erstatte den gamle Denonen med 👍
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    God søndag herfra - håper alle har hatt en fin helg 👍🏻

    Ny coverlåt fra Violet Orlandi sluppet i dag:
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Håper folk har hatt en god start på uka, nå passerer vi lille-lørdag allerede. Viktig å ta med seg alle små gleder i livet, feks slike som denne her 😅

    B0CA572E-D265-4C8F-BFE2-F9E8F5969906.jpeg
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nyter en stille lørdags formiddag med litt musikk i loftstua mens resten av familien er på en kjøpesenter-tur. Kom tilfeldigvis over dette albumet når jeg søkte litt rundt på Spotify:


    Spesielt falt musikken fra GOT, LOTR, Braveheart og Gladiator i smak. Imponerende selv om de har Londons symfoniorkester i bakgrunnen.
    Ikke hørt mye cello før, men var absolutt balsam for ørene dette, selv i lavoppløst format 👌
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lader batteriene litt før det blir litt mer hektisk utover dagen. Først "bursdagsfeiring" hos min mor og så blir det faktisk en fest i kveld - så dagen er ennå ung!

    Dog fyller jeg 38 selv kommende fredag, så noen ungfole er heller ikke jeg lenger :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lader batteriene litt før det blir litt mer hektisk utover dagen. Først "bursdagsfeiring" hos min mor og så blir det faktisk en fest i kveld - så dagen er ennå ung!

    Dog fyller jeg 38 selv kommende fredag, så noen ungfole er heller ikke jeg lenger :unsure:
    Ja, nå går det nedover med deg "gamle" mann :).. En fest vil neppe forlenge det heller, men gode minner skal en ikke kimse av.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kommer til å ta en pause fra HFS en stund fremover, så ville bare informere om at kablene Ove hadde på test nå ligger på Torget sammen med litt diverse annet, så de som er interessert bør kjenne sin besøkelsestid i løpet av denne uken (y)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.407
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Lykke til med pause, håper den blir av det korte slaget. 😉👍
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fint snøvær i Drammen i dag, men lov å drømme seg bort allikevel 🎵

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Liten bestilling på Amazon i dag:
    cd.JPG



    Fikk egentlig salg på platespiller og RIAA, men kjøper dukket ikke opp og sluttet å svare.
    Så alt er som det pleier med FINN-handler :LOL:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Covid vel overstått og første jobbuke er over halvveis gjennomført (y)
    Om alt går etter planen så kommer det en "ny" boks i hus i løpet av neste uke..
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Covid vel overstått og første jobbuke er over halvveis gjennomført (y)
    Om alt går etter planen så kommer det en "ny" boks i hus i løpet av neste uke..
    Kanskje skjer det noe allerede i morgen, ellers blir det tirsdag 🎵

    Skjermbilde.JPG
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vakker sak, gratulerer 😊
    Ja kona valgte den pga utseende og hennes tilnærming til lyd fra vinyl er at det gjerne kan være med mest mulig knitring - så var det ikke nødvendig å legge alt for mye kroner i det. Placebo-effekten er fullt tilstede og lyden oppleves som hakket mer oppløst :LOL:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn