Eier anlegget ditt deg? - en historie basert på virkeligheten

BornSlippy

Medlem
Ble medlem
03.10.2009
Antall liker
0
Jeg er ny her på Hifi-Sentralen, men kjenner godt til forumet. Jeg har to i nær familie som er dypt i miljøet, som ivrer noe helt utrolig mye for anlegg, hi-fi og Gud vet hva annet. Som tredjeparts observatør med utdanning innen antropologi har jeg en unik muliget for å observere hi-fi-stammens indre mekanikker og normer.

En ting jeg lenge har fundert på er om dere har anlegget vel-dressert, eller om det er egentlig anlegget som har dere under kontroll?

Det starter kanskje uskyldig. Noen bokhyllehøytalere, en NAD-forsterker godt under 2kg og en CD-spiller. Du vet ikke engang hva ordet "drivmekanisme" betyr, og du har aldri hørt om Hifi-Sentralen. En skjebnesvanger dag flytter din mor den ene høytaleren for å vaske under den, og setter den ikke på samme plass som den var. Du kommer hjem fra skolen og slenger sekken fra deg, og fyrer opp Metallica. Plutselig er det noe som slår deg. Det høres annerledes ut. Det er samme musikk, men det er noe som har forandret seg. Du snur deg og ser på anlegget, og merker deg at høytaleren er flyttet. Den settes på plass og du merker at lyden forander seg. Hm...

Et år frem i tid vet du godt hva et drivverk er, takket være hi-fi-magasinene du har funnet på Narvesen. Metallica er lagt bort for lengst, og mer indie-preget rock har tatt over, med noen innslag av jazz og Pink Floyds Dark Side of the Moon både for musikkens og lydkvalitetens del. Du innser at Dali-høytalerene ikke dekker dine behov lengre, fordi mellomtonen og bassen, spesielt sammen med NAD-en, er veldig platt og trist. Du vil ha noe mer dynamisk og spennende, som klarer å levendegjøre din musikk. Du har sett ut noen forskjellige komponenter - ord som Cerwin-Vega, Denon og Monster får noe til å krible litt inni deg. Men du er ikke helt sikker på hva du skal velge - hva som er best nettopp for deg. Det finnes ingen Hifiklubben i området, og ingen du kjenner vet noe om dette. Datamaskinen fyres opp, det Googles, og før du vet ordet av det har du laget en konto på en plass som kanskje heter Hifi-sentralen og skriver ditt første innlegg. "Jeg lurer på å oppgradere anlegget mitt ... kan noen hjelpe med forslag?"

Før du vet ordet av det befinner du deg i en stue hos en fyr i nabokommunen. Han virker veldig hyggelig og er fast bestemt på å demonstrere verdien av anlegget sitt. Det er andre i stua - folk fra samme forum, som alle snakker ivrig om klangbalanse, forskjellige rør og fordeler og ulemper ved å skille mellom forforsterkere og effektforsterkere. Du smiler og lener deg tilbake - aldri før har du følt deg så hjemme, så komfortabel. Det spørres om dine meninger om forskjellige høytalere, og du sier at du er kun en novise, men at du er imponert av Piano. Det nikkes rundt bordet. Musikk fyller rommet, musikk som du aldri har hørt det før, og en helt ny verden brettes ut foran deg...

Tiden går, og du kan har nå et skreddersydd anlegg til akkurat ditt behov og dine preferanser, som til og med er litt moddet. Du abonnerer på mange hifi-magasiner og ergrer deg over anmeldelser og anmeldere, og klager din nød til dine venner på Hifi-Sentralen. Du besøker mange andre hjem, fra hjemmelagede vafler og rørforsterkere i Fredrikstad til ombygde garasjer i Tyskland. Kjæresten din forlot deg for en stund siden, som frigjorde pengene du brukte på gaver og oppmerksomheter til henne til mer hi-fi som ikke trengte å oppfylle noen WAF. Den perfekte lyden er det du jobber deg mot. Du jobber ikke fordi du har lyst (du vil egentlig bare være hjemme med anlegget), men fordi det er den eneste måten du kan nå Lyden. Du steker Grandiosa fordi det krever lite tilsyn og det er ekstra minutter du kan nyte med anlegget. Hver kveld drar du madrassen inn i stua foran anlegget slik at dere kan sove sammen.

Noen måneder senere får du sparken, du er ikke sikker på hvorfor, men kjenner panikken bre seg når du tenker på konsekvensene. Hva med Pianoene? Du har nesten råd...

En uke senere blir den samme Narvesen-butikken du kjøpte dine første hifi-magasiner fra ranet.

Et år senere begynner en serie postkontor-ran.

Piano-høytalerene er i hus. Du sitter foran anlegget med en kjølnende Grandiosa foran deg og stirrer ut i luften. En gang var god hi-fi ren lykke. Nå, med Bach spillende med fortryllende lyd, føler du en gryende tomhet. Men du føler deg sikker på at straks den nye Bang Olufsen kommer i hus blir det andre boller. Hvis ikke finnes det alltids andre muligheter.

Bare en forsterker til så blir alt perfekt. Bare en til...

------------

Denne historien er inspirert av mine elskede storebrødre og
denne interessante artikkelen
på Aftenposten.no. Og en veldig kjedelig lørdags morgen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bravo! Bravo! Bravo! utrolig fornøyelig å lese særlig med tanke på at jeg sovnet i sofaen i natt med musikk på ;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Gode ting.
Jeg vil samtidig oppfordre storebrødrene til å trå frem i lyset.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg får kanskje ønske min lillebror velkommen til Hi-Fi sentralen. Godt han ikke oppdaget dette stedet før jeg ble moderator. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Håper ikke det var du som ranet narvesenkiosken Mbare

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.920
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mbare skrev:
Jeg får kanskje ønske min lillebror velkommen til Hi-Fi sentralen. Godt han ikke oppdaget dette stedet før jeg ble moderator. ;D
;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Mbare skrev:
Fantastisk !
Og dermed kan man spekulere mye i interne familieanliggende i familien Mbare ;D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
På med off-topic-hatten
Bare vent til unga dine blir voksne, JanR, da har du nok folk til å holde et eget forum gående. :)

Når det gjelder interne familieanliggender og Narvesen-kiosker har jeg ingen kommentar, utover at det er ikke planlagt store oppgraderinger i anlegget framover. Jeg har, som kjent, Audiolense og tilnærmet korrekt frekvensrespons og da kan ikke ting bli bedre. Hva min andre lillebror, som sliter med å finne tid og penger til å bygge ferdig DIY-rør-monoblokkene sine foretar seg for tia, vil jeg derimot ikke spekulere i (annet enn å legge til at han ikke tar telefonen for tia).

På med on-topic hatten
Forøvrig har jo tråden et interessant tema og den artikkelen han linker til på Aftenposten leste jeg også tidligere i dag - og spm er jo som trådstarter sier: eier anlegget deg? For min del har det svingt en del gjennom åra, jeg føler vel nå at jeg har "kontroll" i den forstand at jeg er fornøyd der jeg er, selv om jeg hører at det kunne alltids vært bedre. Men når kunne det ikke det?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mbare skrev:
Bare vent til unga dine blir voksne, JanR, da har du nok folk til å holde et eget forum gående. :)
Når alle andre er borte så vandrer det fortsatt en Olsen her på steinen som vi kaller jorda, skremmende ? ;)

/jan

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Mbare skrev:
Når det gjelder interne familieanliggender og Narvesen-kiosker har jeg ingen kommentar, utover at det er ikke planlagt store oppgraderinger i anlegget framover. Jeg har, som kjent, Audiolense og tilnærmet korrekt frekvensrespons og da kan ikke ting bli bedre.
Du har vel nok med å får den derre "dataen" til å virke du vel? :-* :-* :-*

Blir det noe musikk på deg, eller skal jeg driste meg til å si at "vinyl is the new loud" ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Anlegget har aldri, eller kommer aldri til å eie meg, men skal jeg være helt ærlig så har jeg hatt store problemer med vinyl. Så store, at jeg på et tidspunkt vurderte å melde meg inn i "Anonyme 7tomsingers"-forening.
Har heldigvis blitt "sykdomsfri" på egenhånd, og ikke kjøpt en eneste singel på eBay siden 3. mars. 8)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Hehehhehehehe,det her må jo være tidenes åpningsnnlegg fra nytt medlem,gratulere ;D

mvh Filip

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg synes du skal spandere på lillebroren din en tur på benken, mbare.
gratistime.
han sliter, og du har kapasitet til å gjøre noe med det.

og nå venter vi på lillebroren til roda.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fint førsteinnlegg av Mbarebroderen. Jeg kjenner fler som er som de han beskriver.

BornSlippy

Medlem
Ble medlem
03.10.2009
Antall liker
0
Takker for alle godord. :) Tror eg og Mats i terapirommet sammen kunne blitt en bra reality-TV-serie.

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Jøsses, dette var jo en morsom overraskelse. Flott innlegg brodern! Intressant vinkling av HiFi fra 'utsiden' ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
BornSlippy skrev:
Jeg er ny her på Hifi-Sentralen, men kjenner godt til forumet. Jeg har to i nær familie som er dypt i miljøet, som ivrer noe helt utrolig mye for anlegg, hi-fi og Gud vet hva annet. Som tredjeparts observatør med utdanning innen antropologi har jeg en unik muliget for å observere hi-fi-stammens indre mekanikker og normer.

En ting jeg lenge har fundert på er om dere har anlegget vel-dressert, eller om det er egentlig anlegget som har dere under kontroll?

Det starter kanskje uskyldig. Noen bokhyllehøytalere, en NAD-forsterker godt under 2kg og en CD-spiller. Du vet ikke engang hva ordet "drivmekanisme" betyr, og du har aldri hørt om Hifi-Sentralen. En skjebnesvanger dag flytter din mor den ene høytaleren for å vaske under den, og setter den ikke på samme plass som den var. Du kommer hjem fra skolen og slenger sekken fra deg, og fyrer opp Metallica. Plutselig er det noe som slår deg. Det høres annerledes ut. Det er samme musikk, men det er noe som har forandret seg. Du snur deg og ser på anlegget, og merker deg at høytaleren er flyttet. Den settes på plass og du merker at lyden forander seg. Hm...

Et år frem i tid vet du godt hva et drivverk er, takket være hi-fi-magasinene du har funnet på Narvesen. Metallica er lagt bort for lengst, og mer indie-preget rock har tatt over, med noen innslag av jazz og Pink Floyds Dark Side of the Moon både for musikkens og lydkvalitetens del. Du innser at Dali-høytalerene ikke dekker dine behov lengre, fordi mellomtonen og bassen, spesielt sammen med NAD-en, er veldig platt og trist. Du vil ha noe mer dynamisk og spennende, som klarer å levendegjøre din musikk. Du har sett ut noen forskjellige komponenter - ord som Cerwin-Vega, Denon og Monster får noe til å krible litt inni deg. Men du er ikke helt sikker på hva du skal velge - hva som er best nettopp for deg. Det finnes ingen Hifiklubben i området, og ingen du kjenner vet noe om dette. Datamaskinen fyres opp, det Googles, og før du vet ordet av det har du laget en konto på en plass som kanskje heter Hifi-sentralen og skriver ditt første innlegg. "Jeg lurer på å oppgradere anlegget mitt ... kan noen hjelpe med forslag?"

Før du vet ordet av det befinner du deg i en stue hos en fyr i nabokommunen. Han virker veldig hyggelig og er fast bestemt på å demonstrere verdien av anlegget sitt. Det er andre i stua - folk fra samme forum, som alle snakker ivrig om klangbalanse, forskjellige rør og fordeler og ulemper ved å skille mellom forforsterkere og effektforsterkere. Du smiler og lener deg tilbake - aldri før har du følt deg så hjemme, så komfortabel. Det spørres om dine meninger om forskjellige høytalere, og du sier at du er kun en novise, men at du er imponert av Piano. Det nikkes rundt bordet. Musikk fyller rommet, musikk som du aldri har hørt det før, og en helt ny verden brettes ut foran deg...

Tiden går, og du kan har nå et skreddersydd anlegg til akkurat ditt behov og dine preferanser, som til og med er litt moddet. Du abonnerer på mange hifi-magasiner og ergrer deg over anmeldelser og anmeldere, og klager din nød til dine venner på Hifi-Sentralen. Du besøker mange andre hjem, fra hjemmelagede vafler og rørforsterkere i Fredrikstad til ombygde garasjer i Tyskland. Kjæresten din forlot deg for en stund siden, som frigjorde pengene du brukte på gaver og oppmerksomheter til henne til mer hi-fi som ikke trengte å oppfylle noen WAF. Den perfekte lyden er det du jobber deg mot. Du jobber ikke fordi du har lyst (du vil egentlig bare være hjemme med anlegget), men fordi det er den eneste måten du kan nå Lyden. Du steker Grandiosa fordi det krever lite tilsyn og det er ekstra minutter du kan nyte med anlegget. Hver kveld drar du madrassen inn i stua foran anlegget slik at dere kan sove sammen.

Noen måneder senere får du sparken, du er ikke sikker på hvorfor, men kjenner panikken bre seg når du tenker på konsekvensene. Hva med Pianoene? Du har nesten råd...

En uke senere blir den samme Narvesen-butikken du kjøpte dine første hifi-magasiner fra ranet.

Et år senere begynner en serie postkontor-ran.

Piano-høytalerene er i hus. Du sitter foran anlegget med en kjølnende Grandiosa foran deg og stirrer ut i luften. En gang var god hi-fi ren lykke. Nå, med Bach spillende med fortryllende lyd, føler du en gryende tomhet. Men du føler deg sikker på at straks den nye Bang Olufsen kommer i hus blir det andre boller. Hvis ikke finnes det alltids andre muligheter.

Bare en forsterker til så blir alt perfekt. Bare en til...

------------

Denne historien er inspirert av mine elskede storebrødre og
denne interessante artikkelen
på Aftenposten.no. Og en veldig kjedelig lørdags morgen.
Spiller du ikke musikk innimellom, da? Det finnes jo andre ting her i livet enn Grandis og sitte alene foran anlegget. Livet er så mange ting. Og ulike faser. Jeg brukte definitivt mest penger på dette da jeg bodde alene. Nå går det mest i hjemmekino, fordi jeg ikke har mitt eget rom og fordi kveldene blir slik. Og en liten gutt som krever mye oppmerksomhet om kveldene. Så Hi-Fi blir det mest på dagtid siden jeg nå en gang jobber med det. Men det kommer andre tider. Tid fo rmer Hi-Fi. Jeg selger ikke Hi-Fi sjela for at noen skal få dekorere hjemmet etter siste trend...

Mvh.

R

RoDa

Gjest
Gago skrev:
Har bare småsøstre.
Så det må eventuelt bli litjekarn, og han vet jeg ikke om du vil se.....

R

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
RoDa skrev:
Gago skrev:
Har bare småsøstre.
Så det må eventuelt bli litjekarn, og han vet jeg ikke om du vil se.....

R

;D
jeg slipper jo heldigvis å se han, da.
det får holde at han skriver her på hfs. du får sette han igang.

R

RoDa

Gjest
Gago skrev:
Ahhh, smerte, stikk, vondt... Selvmord?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
RoDa skrev:
Gago skrev:
Ahhh, smerte, stikk, vondt... Selvmord?

hmmmm... ser ut som du må legge han på benken til mbare.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Artig og velskrevet innlegg.
Har ikke fått sparken enda, så da vet jeg omtrent hvor jeg er i forløpet...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
kjoenik skrev:
Artig og velskrevet innlegg.
Har ikke fått sparken enda, så da vet jeg omtrent hvor jeg er i forløpet...
nærmeste Narvesen går utrygge tider i møte

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Eier og eier, men etter at man ble old boys, så går det vel mye mere tid enn før på musikk lytting ;)

Det er vel ikke det sunneste man kan drive med, hverken for lommeboka, eller kroppen, men det er mye ::) annet, som er mye verre

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
For min del er hi fi en hobby. En livsbejaende hobby. Lidenskap? Tja, til tider, kanskje. Men å eie meg...det er vel å dra det litt langt. Eier fisketurene dere? Eller fjellturene? Eller hytta? Båten? Hvis ja på et eller flere spørsmål, bør dere vurdere benken til hvem det nå var...Mbare,kanskje? Eller forholde dere helt rolige inntil de snille mennene i hvite frakker kommer og gir dere et mangefarget drops......

;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
VilhelmW skrev:
For min del er hi fi en hobby. En livsbejaende hobby. Lidenskap? Tja, til tider, kanskje. Men å eie meg...det er vel å dra det litt langt. Eier fisketurene dere? Eller fjellturene? Eller hytta? Båten? Hvis ja på et eller flere spørsmål, bør dere vurdere benken til hvem det nå var...Mbare,kanskje? Eller forholde dere helt rolige inntil de snille mennene i hvite frakker kommer og gir dere et mangefarget drops......

;D
Så enig så enig. Det er en hobby og en spennende sådan. Fører med seg bieffekter som ny kunnskap, og spennende bekjentskaper. Mange tror at store anlegg er for nerder. Neppe, vi er et speilbilde av samfunnet forøvrig.

Elektron

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja.
anlegget mitt eier meg.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Gago skrev:
ja.
anlegget mitt eier meg.
Ja akkurat i dette øyeblikk er det anlegget som spiller førsteviolin hos meg også Gago :) Men i morgener det ut på tur aldri sur.

Elektron

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Elektron skrev:
Gago skrev:
ja.
anlegget mitt eier meg.
Ja akkurat i dette øyeblikk er det anlegget som spiller førsteviolin hos meg også Gago :) Men i morgener det ut på tur aldri sur.

Elektron

høres bra ut, elektron.

for min del er jeg redd anlegget kommer til å eie meg hele helgen.
har deadline og gjør ikke annet enn å sitte og skrive og høre på musikk.
og henge på hfs, da, selvsagt.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Bra, ungdommene og kona er dradd på høstferie og stakkers meg er alene hjemme ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ut fra det scenariet som beskrives her er det jeg som eier anlegget, ikke omvendt.

Takke F*** for det.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gago skrev:
Elektron skrev:
Gago skrev:
ja.
anlegget mitt eier meg.

Elektron

høres bra ut, elektron.

for min del er jeg redd anlegget kommer til å eie meg hele helgen.
har deadline og gjør ikke annet enn å sitte og skrive og høre på musikk.
og henge på hfs, da, selvsagt.
Et arbeidsredskap, med andre ord. Som bilen for drosjeeieren......traktoren for bonden osv...
;D

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Artig historie.
Anlegget eier ikke meg. Det eier jeg.
Banken kommer heller aldri til å eie anlegget mitt.
Har på følelsen at banken eier mange anlegg,
eller deler av anlegget her inne.
Skjønner ikke det ???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
FAB skrev:
Artig historie.
Har på følelsen at banken eier mange anlegg her inne.
Ikke mitt!!

M

musicus

Gjest
VilhelmW skrev:

;D
Jeg kommer nok skremmende nær å ha kunnet kjøpe meg både båt, hytte og annet for det jag har hatt anlegg for oppgjennom tidene, men det har vært ett bevisst valg, ikke er/har jeg vært interessert i å eie en båt, eller hytte for den saks skyld, livskvaliteten har vært bedre med å legge resursene i ett godt anlegg, sånn rent generellt.

Lidenskapelig, ja til tider, men benken vil jeg alikevel anbefale de som ikke har ett selvavklart forhold til det de driver med, har dessverre noen bekjente som ikke balanserte dette så godt, og deres sits frister ikke...

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
FAB skrev:
Artig historie.
Har på følelsen at banken eier mange anlegg,
eller deler av anlegget her inne.
Skjønner ikke det ???
akkurat det tviler jeg STERKT på

Topp Bunn