Eier anlegget ditt deg? - en historie basert på virkeligheten

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
BornSlippy skrev:
Jeg er ny her på Hifi-Sentralen, men kjenner godt til forumet. Jeg har to i nær familie som er dypt i miljøet, som ivrer noe helt utrolig mye for anlegg, hi-fi og Gud vet hva annet. Som tredjeparts observatør med utdanning innen antropologi har jeg en unik muliget for å observere hi-fi-stammens indre mekanikker og normer.

En ting jeg lenge har fundert på er om dere har anlegget vel-dressert, eller om det er egentlig anlegget som har dere under kontroll?

Det starter kanskje uskyldig. Noen bokhyllehøytalere, en NAD-forsterker godt under 2kg og en CD-spiller. Du vet ikke engang hva ordet "drivmekanisme" betyr, og du har aldri hørt om Hifi-Sentralen. En skjebnesvanger dag flytter din mor den ene høytaleren for å vaske under den, og setter den ikke på samme plass som den var. Du kommer hjem fra skolen og slenger sekken fra deg, og fyrer opp Metallica. Plutselig er det noe som slår deg. Det høres annerledes ut. Det er samme musikk, men det er noe som har forandret seg. Du snur deg og ser på anlegget, og merker deg at høytaleren er flyttet. Den settes på plass og du merker at lyden forander seg. Hm...

Et år frem i tid vet du godt hva et drivverk er, takket være hi-fi-magasinene du har funnet på Narvesen. Metallica er lagt bort for lengst, og mer indie-preget rock har tatt over, med noen innslag av jazz og Pink Floyds Dark Side of the Moon både for musikkens og lydkvalitetens del. Du innser at Dali-høytalerene ikke dekker dine behov lengre, fordi mellomtonen og bassen, spesielt sammen med NAD-en, er veldig platt og trist. Du vil ha noe mer dynamisk og spennende, som klarer å levendegjøre din musikk. Du har sett ut noen forskjellige komponenter - ord som Cerwin-Vega, Denon og Monster får noe til å krible litt inni deg. Men du er ikke helt sikker på hva du skal velge - hva som er best nettopp for deg. Det finnes ingen Hifiklubben i området, og ingen du kjenner vet noe om dette. Datamaskinen fyres opp, det Googles, og før du vet ordet av det har du laget en konto på en plass som kanskje heter Hifi-sentralen og skriver ditt første innlegg. "Jeg lurer på å oppgradere anlegget mitt ... kan noen hjelpe med forslag?"

Før du vet ordet av det befinner du deg i en stue hos en fyr i nabokommunen. Han virker veldig hyggelig og er fast bestemt på å demonstrere verdien av anlegget sitt. Det er andre i stua - folk fra samme forum, som alle snakker ivrig om klangbalanse, forskjellige rør og fordeler og ulemper ved å skille mellom forforsterkere og effektforsterkere. Du smiler og lener deg tilbake - aldri før har du følt deg så hjemme, så komfortabel. Det spørres om dine meninger om forskjellige høytalere, og du sier at du er kun en novise, men at du er imponert av Piano. Det nikkes rundt bordet. Musikk fyller rommet, musikk som du aldri har hørt det før, og en helt ny verden brettes ut foran deg...

Tiden går, og du kan har nå et skreddersydd anlegg til akkurat ditt behov og dine preferanser, som til og med er litt moddet. Du abonnerer på mange hifi-magasiner og ergrer deg over anmeldelser og anmeldere, og klager din nød til dine venner på Hifi-Sentralen. Du besøker mange andre hjem, fra hjemmelagede vafler og rørforsterkere i Fredrikstad til ombygde garasjer i Tyskland. Kjæresten din forlot deg for en stund siden, som frigjorde pengene du brukte på gaver og oppmerksomheter til henne til mer hi-fi som ikke trengte å oppfylle noen WAF. Den perfekte lyden er det du jobber deg mot. Du jobber ikke fordi du har lyst (du vil egentlig bare være hjemme med anlegget), men fordi det er den eneste måten du kan nå Lyden. Du steker Grandiosa fordi det krever lite tilsyn og det er ekstra minutter du kan nyte med anlegget. Hver kveld drar du madrassen inn i stua foran anlegget slik at dere kan sove sammen.

Noen måneder senere får du sparken, du er ikke sikker på hvorfor, men kjenner panikken bre seg når du tenker på konsekvensene. Hva med Pianoene? Du har nesten råd...

En uke senere blir den samme Narvesen-butikken du kjøpte dine første hifi-magasiner fra ranet.

Et år senere begynner en serie postkontor-ran.

Piano-høytalerene er i hus. Du sitter foran anlegget med en kjølnende Grandiosa foran deg og stirrer ut i luften. En gang var god hi-fi ren lykke. Nå, med Bach spillende med fortryllende lyd, føler du en gryende tomhet. Men du føler deg sikker på at straks den nye Bang Olufsen kommer i hus blir det andre boller. Hvis ikke finnes det alltids andre muligheter.

Bare en forsterker til så blir alt perfekt. Bare en til...

------------

Denne historien er inspirert av mine elskede storebrødre og
denne interessante artikkelen
på Aftenposten.no. Og en veldig kjedelig lørdags morgen.
Hei,

Kjenner meg ikke igjen i brorparten som her blir beskrevet, det må i så tilfelle være kunnskap som kommer over tid når " a new hobby is born".
Det vil eg tro er naturlig for de fleste or er vel en fellesnevner uansett hobbi.
En og annen gang så har jeg sikkert som mange flere tenkt om det egentlig er verdt det, mens andre tider så synes jeg at det er verdt hver en krone.
Ellers synes jeg god mat er viktig så en grandis er ikke et godt alternativ til å kose seg med musikk, for mitt vedkommende har det heller vert et "lite problem" at det blir et glass konjakk eller rødvin for mye, men så har jeg nå fri også når eg er hjemme.
Videre interesert i design generelt og ville aldri ødelagt WAF faktoren i et rom, ellers et begrep som ikke burde vert brukt i så stor utstrekning, hvor skal det alltid være "kvinnen" som har greie på dette, er det ikke alment akseptert at "menn" også bryr seg om dette?

Besøk hos likesinnende, kunne tenkt meg å brukt noe mer tid på dette, men for meg så er det uansett viktigt hvordan det låter hjemme, og det er ikke så viktig for meg hva andre mener sålenge jeg selv er fornøyd.

Ellers eier ikke anlegget meg heller, jeg skulle vel strengt tatt brukt mer tid på og spille musikk en det jeg gjør i dag.

Mvh
Geir

BornSlippy

Medlem
Ble medlem
03.10.2009
Antall liker
0
Takker igjen for alle gode ord. Innlegget mitt genererte sjokkerende mye aktivitet. Til de som har spurt: det er klart jeg lytter til musikk, og selv om jeg ruller öynene mine mer enn en gang når hi-fi-nerdene setter i gang fatter jeg lidenskapen. ;)

Topp Bunn