K
Konrad_Johnsen
Gjest
Spennende!svk skrev:da prøver jeg når jeg får nye HT.![]()
Har du nøyaktige mål på rommet?
R
Spennende!svk skrev:da prøver jeg når jeg får nye HT.![]()
3.3x3.25mRoDa skrev:Ok, venter her så lenge jeg. ;D
Hvilken lengde skal høyttalerne stå på?svk skrev:3.3x3.25mRoDa skrev:Ok, venter her så lenge jeg. ;D
;DErosLoveking skrev:http://www.whirlpool.no/app.cnt/whr/no_NO/pageid/pgproddtl001/catid/2/subcatid/8/prodid/40690
Glemte denne komponenten, som faktisk var det første jeg anskaffet til plate/gutterommet.
Et must!! ;D
på "langsiden"RoDa skrev:Hvilken lengde skal høyttalerne stå på?svk skrev:3.3x3.25mRoDa skrev:Ok, venter her så lenge jeg. ;D
takkerRoDa skrev:Prøv dette svk:
EDIT: Målene er til midt på frontbaffel på høyttalerne.
stor forskjell?Valentino skrev:Bestill akustikkplatene nå.![]()
FallenA skrev:;DParelius skrev:ah, en sweetspot vi andre dødelige bare kan fantasere omValentino skrev:Å ha godsakene framme har gitt to barn og kostet en pickup. Hva er det sammenliknet med andre utgifter til barn?
(Parelius langt ut i randsonen)
Akustikkplater fjerner vegger. Støtt deg til RoDa her, han har et rom omtrent like stort som ditt, og der er det plater der det bør være plater (bortsett fra i taket tror jeg, den latsabben).svk skrev:stor forskjell?Valentino skrev:Bestill akustikkplatene nå.![]()
;D Er bare 1,70 rekker ikke opp i taket....... :-\Valentino skrev:Akustikkplater fjerner vegger. Støtt deg til RoDa her, han har et rom omtrent like stort som ditt, og der er det plater der det bør være plater (bortsett fra i taket tror jeg, den latsabben).svk skrev:stor forskjell?Valentino skrev:Bestill akustikkplatene nå.![]()
RoDa skrev:;D Er bare 1,70 rekker ikke opp i taket....... :-\Valentino skrev:Akustikkplater fjerner vegger. Støtt deg til RoDa her, han har et rom omtrent like stort som ditt, og der er det plater der det bør være plater (bortsett fra i taket tror jeg, den latsabben).svk skrev:stor forskjell?Valentino skrev:Bestill akustikkplatene nå.![]()
svk: Det virker, trust me!
(Ikke alle som liker å fjerne rommets bidrag dog. For meg er det veien til lyttelykke)
R
Se på min anleggtråd for inspirasjon
pent integrertValentino skrev:I tillegg kan du sjekke bloggen min (link i signatur) for SERIØS takplate. Den trenger antakelig ikke være så svær hos deg - det kan holde med 60x180cm. Ang. tykkelse: 10cm gir absorbsjon en oktav ekstra nedover sammenliknet med 5cm. Men det bygger!
Jeg har lavt under taket og hengte opp et tykt ullteppe, det utgjorde en VELDIG forskjell. Det må bety at taket er viktig å få dempet.svk skrev:pent integrertValentino skrev:I tillegg kan du sjekke bloggen min (link i signatur) for SERIØS takplate. Den trenger antakelig ikke være så svær hos deg - det kan holde med 60x180cm. Ang. tykkelse: 10cm gir absorbsjon en oktav ekstra nedover sammenliknet med 5cm. Men det bygger!
Takk for et SUPERT tips. Jeg flyttet mine høyttalere nøyaltig etter målene, og opplevde mange flere detaljer og bedre holografi. SUPERT!RoDa skrev:Prøv dette svk:
Et lite rom er døden for en stor lydopplevelsesvk skrev:har kjellerstue som står ubrukt 3x3m,
Bare tull!!Flageborg skrev:Et lite rom er døden for en stor lydopplevelse![]()
Jeg må isolere opp til stuen uansett. Jeg har også ca. en lekablokk ekstra takhøyde i kjelleren. Det jeg lurer på, er om det vil være et godt alternativ med slike dempeplater du har over hele taket?Valentino skrev:I tillegg kan du sjekke bloggen min (link i signatur) for SERIØS takplate. Den trenger antakelig ikke være så svær hos deg - det kan holde med 60x180cm. Ang. tykkelse: 10cm gir absorbsjon en oktav ekstra nedover sammenliknet med 5cm. Men det bygger!
Takk for gode hint. Tenkte jeg som den lathansen jeg er, at jeg skunne slippe litt lett unna isoleringen av taket opp til stuen. Det er jo lite vits i eget rom dersom man bare får en masse mas om lydnivået.Valentino skrev:Et rom kan også bli for dødt, Staker. Jeg ville tenke punktdrap, men hele frontveggen (de nederste 120cm iallefall) mellom høyttalerne kan du godt dempe, og takflaten mellom høyttaler og lytter. Noen, f.eks EngelholmAudio, sverger til diffraksjon. Det tar refleksjonene, men ikke energien, så etterklangstiden i rommet forandres ikke. Kostnaden ved god diffusering er høyere enn ved akustikkplater og hjemmesnekring.
Stuen min (diger L-formet, liten relevans til trådstarters kube) har ca. "normal stueakustikk" (RT-60 på 0,2-0,3s). Jeg bruker kun akustikkplater i førsterefleksjonspunktene i tak og frontvegg. Fra hodet mitt til bakvegg er det over 6m, og avstanden fra høyttaler til sidevegg (på den "korte" siden, usymmetrisk satt opp her) er 2,2m, så jeg bruker ikke noe på bak- og sidevegger.
Hvis man liker lyden av nærfelt så er det et argument for å innføre mye demping. Demping gir mer direktelyd. Jeg har en kraftig dempet loftsstue. 50m2 skråtak som også erstatter to av veggene er kledd med glava akustikkplater. Dette gjør mye positivt med lydkvaliteten som jeg har hørt få andre steder.Valentino skrev:Ingenting i veien for å isolere, men hvis du ikke henger noen reflekterende/diffuserende flater under kan det være at du synes det blir for dødt. Kanskje det er smart å begynne med Rockwoolplater, og så kjøre på med klangberikende tiltak etterpå?
Bare hyggelig.Ukuns skrev:Takk for et SUPERT tips. Jeg flyttet mine høyttalere nøyaltig etter målene, og opplevde mange flere detaljer og bedre holografi. SUPERT!RoDa skrev:Prøv dette svk:
;D
Hei Flageborg.Flageborg skrev:Et lite rom er døden for en stor lydopplevelsesvk skrev:har kjellerstue som står ubrukt 3x3m,![]()
Er det derfor jeg føler døden på kroppen hver gang jeg hører musikk i mitt lille krypinn? ??? :Flageborg skrev:Et lite rom er døden for en stor lydopplevelsesvk skrev:har kjellerstue som står ubrukt 3x3m,![]()
Oh Yes!Bx skrev:Den eneste nedsiden med mye demping er at man må skru opp myye mere for samme subjektive lydtrykk.
donnerwetter skrev:Mulig litt off-topic, men hvordan integrerer/demper man best en lite musikkinterresert hustru i lytterommet som p.t. er husets stue?
Mvh
Øistein