eget lytterom?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Prøv dette svk:

EDIT: Målene er til midt på frontbaffel på høyttalerne.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.057
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
Parelius skrev:
Valentino skrev:
Å ha godsakene framme har gitt to barn og kostet en pickup. Hva er det sammenliknet med andre utgifter til barn?
ah, en sweetspot vi andre dødelige bare kan fantasere om…

(Parelius – langt ut i randsonen)
;D

Nydelig gutter!! ;D

Om jeg skulle være så heldig å noen gang skulle tilbringe et par døgn med dere, er jeg sikker på at fordums sixpack og diafragma hadde kommet tilbake rimelig raskt.....

K

kbwh

Gjest
svk skrev:
Valentino skrev:
Bestill akustikkplatene nå. ;)
stor forskjell?
Akustikkplater fjerner vegger. Støtt deg til RoDa her, han har et rom omtrent like stort som ditt, og der er det plater der det bør være plater (bortsett fra i taket tror jeg, den latsabben).

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
svk skrev:
Valentino skrev:
stor forskjell?
Akustikkplater fjerner vegger. Støtt deg til RoDa her, han har et rom omtrent like stort som ditt, og der er det plater der det bør være plater (bortsett fra i taket tror jeg, den latsabben).
;D Er bare 1,70 rekker ikke opp i taket....... :-\

svk: Det virker, trust me!
(Ikke alle som liker å fjerne rommets bidrag dog. For meg er det veien til lyttelykke ;))

R

Se på min anleggtråd for inspirasjon

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.243
Torget vurderinger
6
Jeg er velsignet med et stort godt dedikert lytterom på ca 25m2. Her trives jeg veldig godt sammen med gromanlegget, platesamling, projektor og en håndfull gitarer. Dette var et av de første rom som ble rehabilitert i huset. Jeg har lydisolert med doble gipsvegger til tilstørende barnerom, lydhimling og lyddempedør (demper 35db!). Hadde sansen for inngang til kjølerom med vinsamling. Jeg har muligheten for den løsningen når ungene en dag flytter ut. Da har jeg noen år til å samle vin på ;). Med så mange unger i hus som jeg har, kunne jeg aldri f.eks hatt vinylrigg i samme klasse uten et avlukket rom. Så for min hifihverdag, er faktisk dette rommet helt essensielt! Kona har sitt anlegg og flatskjerm oppe i stua. Hun kvakk til da jeg her en kveld gjorde henne oppmerksom på at hennes anlegg også nærmet seg 100k grensen faretruende ;D "Gisp, har jeg så dyrt anlegg. Kanskje jeg burde melde meg på det nerdeforumet ditt da" var hennes reaksjon. Poenget var, at det anlegget er satt sammen for å fungere i de omgivelsene med hennes krav til komfort og design. I hula mi, er det dermed fritt frem. Der regjerer jeg og mine prioriteringer. Tror forresten ikke det er så heslig, men svart tak og svart frontvegg for å ha optimale forhold for filmtitting med projektor, tror jeg neppe hadde latt seg gjøre i stua!

S

svk

Gjest
RoDa skrev:
Valentino skrev:
svk skrev:
Valentino skrev:
stor forskjell?
;D Er bare 1,70 rekker ikke opp i taket....... :-\

svk: Det virker, trust me!
(Ikke alle som liker å fjerne rommets bidrag dog. For meg er det veien til lyttelykke ;))

R

Se på min anleggtråd for inspirasjon

så nettop på den...ser ut som du har fått det til...

jeg har også hvitmalt panel i kjellerstuen\"hølet"

kan da ikke koste allverden for noen rockwool-plater...kan jo kle dem i tynt tøy?(men først må jeg flytte ned,og handle HT)

var med og monterte rockwool-plater i hallen til pistolklubben for noen år siden...hjalp en del..ja

K

kbwh

Gjest
I tillegg kan du sjekke bloggen min (link i signatur) for SERIØS takplate. Den trenger antakelig ikke være så svær hos deg - det kan holde med 60x180cm. Ang. tykkelse: 10cm gir absorbsjon en oktav ekstra nedover sammenliknet med 5cm. Men det bygger!

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32.627
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Har et rom på ca. 30m2 som jeg bruker til lyd. Med stolper som stopper mulighet til å dra sofa'n lengere tilbake, så bak meg er det litt over 3m til neste vegg, der (den delen jeg ikke har anlegget i) er det lekekrok samt datahjørne. Dette er meget bra, hadde ikke tatt mine høyttalere til hovedstuen (hadde ikke fått lov heller). Venter på snekker til å lyddempe kjelleren, det blir kjekt. Jeg har også et lite rom på 8m2 der mine diy (fostex) Rotel RCD-02 og Super T-amp står.. Har 2,38 opp til taket, men den vil nok bli senket med 5cm.

S

svk

Gjest
Valentino skrev:
I tillegg kan du sjekke bloggen min (link i signatur) for SERIØS takplate. Den trenger antakelig ikke være så svær hos deg - det kan holde med 60x180cm. Ang. tykkelse: 10cm gir absorbsjon en oktav ekstra nedover sammenliknet med 5cm. Men det bygger!
pent integrert

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1
svk skrev:
Valentino skrev:
pent integrert
Jeg har lavt under taket og hengte opp et tykt ullteppe, det utgjorde en VELDIG forskjell. Det må bety at taket er viktig å få dempet.

Det var iallefall et rimelig første forsøk. Nå må jeg finne noe bedre...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Jeg har en Teac cd reciever og System audio Talent i stua. Fungerer ok.

Inntil nylig hadde jeg kjellerstue til fri benyttelse som hardcore lydrom, men jeg tar nå en liten pause fra den inndelingen. Etter å ha pusset opp kjellerstua ønsker jeg rett og slett å åpne opp rommet mer for bruk av familiens øvrige medlemmer. Det vil si at høyttalertype og høyttalerplassering i større grad må veies opp mot estetikken. I mine tidligere boliger har jeg alltid hatt anlegget stående i stua, og jeg kan ta meg i å savne noe av det sosiale rundt musikkspillingen. Eget lydrom kan være en ensom affære. Jeg kommer fremdeles til å ha et hyggelig anlegg stående i kjellerrommet, og dette anlegget skal plasseres der hvor det er pent og praktisk. Det er sammensatt av komponenter som gir meg eierglede og vil optimaliseres for lytteglede på relativt lave lydnivåer. Presentasjon kommer snart. Nye høyttalere er på vei (stativhøyttalere).

Jeg har også et tilliggende lite rom på 9-10kvm som brukes som kinorom med projektor og flerkanals lyd. I skrivende stund benyttes Yamaha 659 forsterker,661 DVD, selvbygg fronter med Fostex 167E, NHT-pro sub, NHT-pro sidehøyttalere og JBL control 1 bakhøyttalere. Tanken er å videreutvikle dette rommet til å i ennå større grad kunne fungere til ren musikklytting, da med mest fokus på trøkk og dynamikk.

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1
RoDa skrev:
Prøv dette svk:

Takk for et SUPERT tips. Jeg flyttet mine høyttalere nøyaltig etter målene, og opplevde mange flere detaljer og bedre holografi. SUPERT!

;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Flageborg skrev:
Et lite rom er døden for en stor lydopplevelse ;)
Bare tull!! ;)

Men opplevelsen kan selvsagt være annerledes i et større rom ;D

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Valentino skrev:
Jeg må isolere opp til stuen uansett. Jeg har også ca. en lekablokk ekstra takhøyde i kjelleren. Det jeg lurer på, er om det vil være et godt alternativ med slike dempeplater du har over hele taket?

K

kbwh

Gjest
Et rom kan også bli for dødt, Staker. Jeg ville tenke punktdrap, men hele frontveggen (de nederste 120cm iallefall) mellom høyttalerne kan du godt dempe, og takflaten mellom høyttaler og lytter. Noen, f.eks EngelholmAudio, sverger til diffraksjon. Det tar refleksjonene, men ikke energien, så etterklangstiden i rommet forandres ikke. Kostnaden ved god diffusering er høyere enn ved akustikkplater og hjemmesnekring.

Stuen min (diger L-formet, liten relevans til trådstarters kube) har ca. "normal stueakustikk" (RT-60 på 0,2-0,3s). Jeg bruker kun akustikkplater i førsterefleksjonspunktene i tak og frontvegg. Fra hodet mitt til bakvegg er det over 6m, og avstanden fra høyttaler til sidevegg (på den "korte" siden, usymmetrisk satt opp her) er 2,2m, så jeg bruker ikke noe på bak- og sidevegger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.001
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No skriv eg nesten ein artikkel, ser eg....får oppdatere audiphile snart.

Eg gjer mykje av audiophile-testinga mi ut frå tre svært ulike rom. Alle har sine pluss og minus, men det viktigaste rommet vert nok stova på 41 m2.
Her har eg gjort nokre små kompromiss, men ikkje verre en at eg har hybridelektrostatane Innersound Eros på litt over 1,8 m ståande sånn litt ut frå veggane, drivne av eigen bassforsterkar og ein Copland CTA 520. Forforsterkar er dels ein passiv OBH22 frå Creek, dels Audio Research SP 10 (stort sett brukar eg berre riaa-delen herifrå til platespelaren). Signalkjeldene er ein Marantz 2-kanals SA7001 standard SACD-spelar, og ein VPI SuperScoutMaster, eller ein Linn Sondek LP12 med varierande pickupar.
Vi har fått til ei møblering som fungerer både lydmessig, sosialt og estetisk, og sjølv om kona eigentleg tykkjer høgtalarane er store og stygge (?), har ho sett det verre. Vi har også hatt ei periode då eg hadde "små" høgtalarar, der ho sakna den flotte lyden, så faktisk var ho meir enn positiv til å gå attende til elektrostatar. Men dei nye Quad 2905 får vi nok ikkje plass til på ein skikkeleg måte i dette rommet, det har eg innsett.
Eit viktig aspekt ved å ha stova som hovudrom, er at eg alltid har kunna dele musikken med resten av familien. Kanskje eg har kompromissa litt når det gjeld kva musikk som har vorte spelt sånn til dagen, men ettersom eg er einaste A-menneske i slekta, har eg hatt laurdags og søndags morgon til "utagering" (difor er "helgelytting" det viktigaste elementet når eg vurderer hifiprodukt) utan innblanding. Men dette har iallfall vore med på å gjere ungane like musikkinteresserte som kona og meg. Og (stolt som eg er) eg vil påstå at ungane har ein langt breiare musikkhorisont enn det som er vanleg i desse aldersgruppene... ;D

Rom #2 er eit gjennomgåande kompromissrom på 24m2. Anlegget her er ikkje veldig påkosta, fordi det har eit svært så spesielt bruksområde. Det er ein glasveranda som er ganske krevjande akustisk. Valma tak, med fire store Velux takvindauge, vindauge dominerar tre av fire veggar, og eit golv er fliselagt. Eg trudde aldri eg skulle få god lyd her, men det er faktisk retteleg bra. Den store takhøgda (går opp til ca 3,5 m på midten) bryt refleksjonar, og dei mange vindauga dempar bassen slik at ståande bølgjer ikkje sjenerer - faktisk er rommet litt bassfattig. Det er lett å trylle fram kjempegode perspektiveigenskapar her om eg gidd flytte på møblane litt, men den viktigaste funksjonen til rommet er å vere heimekinosal. Eit etter måten enkelt multikanals lydanlegg med Mirage Omni- og Nanosat høgtalarar, Harman Kardon AV 247 receivar og Oppo sin greie multiformatsspelar gjer at rommet er perfekt for dei av familien som vil sjå film eller spele Playstation. Lydkvaliteten er OK til heimekino å vere, og såpass at eg kan kose meg med SACD multikanalsinnspelingar. Dette er ein annan måte å lytte på enn tokanals, og til tider er eg i stuss om kor mange kanalar eg reknar for å vere ideelt. Anlegget kunne sjølvsagt vore meir påkosta, men møbleringsmessig er det veldig greitt med høgtalarar som ikkje står i gangvegen, men heng høgt oppe på veggen over vindauga (la opp elektrikarrør til alle kanalar, slik at eg slepp lause høgtalarleidningar m.m.). Eg har rigga opp multikanals- så vel som stereoløysingar i dette rommet som verkeleg har imponert. Men rommet er dyrt å fyre på, så midtvinters brukast det stort sett berre i helgane. Om sommaren brukar eg Sone 2-funksjonen til å høyre radio eller musikk utandørs når det er fint ver. Veldig greitt å få med seg Popquiz utan å gå inn når sola varmar.. Elles er familen her mykje vår og haust, og brukar anlegget til mindre konsentrerte multikanalsmusikkopplevingar.
Sidan eldstemann bur på hybel, er han berre heime i helgane, og rommet hans vert no iallfall delvis annektert av resten av familen. Dette er ganske lite, i underkant av 11 m2, men har betonggolv med vinylbelegg og granpanel på tak og veggar, slik at det let retteleg godt der med ymse anlegg. Beste oppsett så langt var med JBL TL260 og ein etter måten gammal Luxman A373 integrert forsterkar, eit anlegg som no har flytta på hybel saman med han som budde der... Planane for bruken av rommet er ikkje fastsett ut over at vi vil ha eit rom til med høve til å sjå film og høyre musikk, kanskje gjere det til ei alternativ TV-stove med multilyd. Dette ligg litt fram i tid, og vi har heller ikkje bestemt oss for om vi skal ha flatskjerm eller prosjektør. TV ser vi nemleg mest i rom #4, som er ueigna til gode lydopplevingar. Vi tenkjer også integrering mellom lyd, bilde og data, så vi får sjå..

Eg hadde ei kort periode eige lytterom, men gav opp dette etter kvart. Vart alt for usosial, og høyrde alt for mykje sær musikk på feil lydnivå.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Valentino skrev:
Et rom kan også bli for dødt, Staker. Jeg ville tenke punktdrap, men hele frontveggen (de nederste 120cm iallefall) mellom høyttalerne kan du godt dempe, og takflaten mellom høyttaler og lytter. Noen, f.eks EngelholmAudio, sverger til diffraksjon. Det tar refleksjonene, men ikke energien, så etterklangstiden i rommet forandres ikke. Kostnaden ved god diffusering er høyere enn ved akustikkplater og hjemmesnekring.

Stuen min (diger L-formet, liten relevans til trådstarters kube) har ca. "normal stueakustikk" (RT-60 på 0,2-0,3s). Jeg bruker kun akustikkplater i førsterefleksjonspunktene i tak og frontvegg. Fra hodet mitt til bakvegg er det over 6m, og avstanden fra høyttaler til sidevegg (på den "korte" siden, usymmetrisk satt opp her) er 2,2m, så jeg bruker ikke noe på bak- og sidevegger.
Takk for gode hint. Tenkte jeg som den lathansen jeg er, at jeg skunne slippe litt lett unna isoleringen av taket opp til stuen. Det er jo lite vits i eget rom dersom man bare får en masse mas om lydnivået.

K

kbwh

Gjest
Ingenting i veien for å isolere, men hvis du ikke henger noen reflekterende/diffuserende flater under kan det være at du synes det blir for dødt. Kanskje det er smart å begynne med Rockwoolplater, og så kjøre på med klangberikende tiltak etterpå?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Kanskje ikke en dum ide. Det er vel det som vil være enklest(minst jobb), også blir det lettere å justere refleksjonen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.903
Valentino skrev:
Ingenting i veien for å isolere, men hvis du ikke henger noen reflekterende/diffuserende flater under kan det være at du synes det blir for dødt. Kanskje det er smart å begynne med Rockwoolplater, og så kjøre på med klangberikende tiltak etterpå?
Hvis man liker lyden av nærfelt så er det et argument for å innføre mye demping. Demping gir mer direktelyd. Jeg har en kraftig dempet loftsstue. 50m2 skråtak som også erstatter to av veggene er kledd med glava akustikkplater. Dette gjør mye positivt med lydkvaliteten som jeg har hørt få andre steder.

Det å kle hele himlingen med absorberende akustikkplater er ikke så dramatisk som det høres ut. Det er vanlig praksis på arbeidsplasser. Støyen går ned, taleforståelsen blir bedre og lyden fra stereoen blir bedre.

Den eneste nedsiden med mye demping er at man må skru opp myye mere for samme subjektive lydtrykk.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ukuns skrev:
RoDa skrev:
Prøv dette svk:

Takk for et SUPERT tips. Jeg flyttet mine høyttalere nøyaltig etter målene, og opplevde mange flere detaljer og bedre holografi. SUPERT!

;D
Bare hyggelig.
Men dette gjelder kun dersom ditt rom er identisk med svk sitt?
I andre tilfeller bør du prøve ut disse: http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls og se om de faller i smak.

Mvh
Rolf

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Flageborg skrev:
svk skrev:
har kjellerstue som står ubrukt 3x3m,
Et lite rom er døden for en stor lydopplevelse ;)
Hei Flageborg.
Dette er jo interessant, ikke minst siden du har vært i min lille hule.
(Da med litt annet utstyr og hvite 20mm Glava himlingsplater istedet for 50mm Rockwool nå. Jeg hadde ikke basstraps da, men madrasser istedet (i form av gjestesenger))
Dengang fikk jeg ikke noen kommentarer om "døden" ::) , det ville vært bra om du kunne utdype hva som gjør at mitt anlegg ikke fungerer til lydgjengivelse?
Kanskje jeg kan lære noe også?

Mvh
Rolf

K

kbwh

Gjest
Folkens, les og ta til dere Bx' svar #72. Den mannen har peil.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Bx skrev:
Den eneste nedsiden med mye demping er at man må skru opp myye mere for samme subjektive lydtrykk.
Oh Yes!

Selv spilte jeg høyere med Unison Secondo hjemme i eget lille lytterom, enn i referanseriggen til Vadseth.
(Tatt i betraktning at Respons er lettere å drive enn mine Dynaudio, kanskje. Men likkavel)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Mulig litt off-topic, men hvordan integrerer/demper man best en lite musikkinterresert hustru i lytterommet som p.t. er husets stue? ;)

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
donnerwetter skrev:
Mulig litt off-topic, men hvordan integrerer/demper man best en lite musikkinterresert hustru i lytterommet som p.t. er husets stue? ;)

Mvh
Øistein

Topp Bunn