Effektforsterkere: ordinære vs digitale

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Det er vel først og fremst samsvar mellom høyttalernes viktigste resonanser og forsterkerens evne til å/manglende evne til å kontrollere disse sett i forhold til rommets oppførsel ved disse frekvensene som er med på å gjøre en del av dette.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Kan de som har testet / sammenliknet det gi meg input på hvordan en moderne digital effektforsterker feks Lyngdorf SDA 2175 klarer seg mot feks en større DP, Hegel el annet i samme effektklasse (2*200 w), med fokus på lydkvalitet? Er selvsagt klar over den formidable prisforskjellen, men det er jo en av fordelene ved de digitale forsterkerene i tillegg til fysisk størrelse.
Det står en meget inntresang artikkel i siste Nr. av Digital World , det forklares meget enkelt rett og slett .

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
71
Torget vurderinger
11
Takker for alle for interessante innspill og meninger! :) Konkluderer med at jeg må sammenlikne "boksene" i eget oppsett for å se hva jeg blir mest fornøyd med. flinkgutt: Får jeg tak i Digital World på Narvesen?

B

brand-x

Gjest
Audiomix

Ja skal prøve å forklare.
Tact gikk ganske vel hardt ut i egenreklamen og påstod at sda2175 egentlig burde kostet mye mere en det den faktisk gjorde . Hi-fi world gikk fatt på påstandene fra tact.(finnes link til denne testen på Hi-Fi corner) I tillegg gjorde high-fidelity det samme. Her viste det seg at støygulvet lå så lavt som 140 db. Dette var utført med et simpelt 1khz filter(sinus) her ble også andre parametre testet. Støyen som var, var de ikkeharmoniske. Sammenligner man disse målingene mot andre målinger av andre forsterkere så viser det seg at toppene på de ikkeharmoniske såvidt er over "støygulvet" til de fleste andre vesentlig dyrere forsterkere. Jeg kan ikke huske å ha sett forsterkere noen gang testet i high-fidelity med så lave støymålinger rent generellt. Ang. praktisk bruk hva ang lydsignatur er den rimelig nøytral.
Men støy det har den ikke . Det er bekmørkt. Gå inn på hifi-corner de har testet sda2175 på en litt mere (egenlig liv) måte. Ikke bare med bruk av sinustoner på 1khz .

Mvh
Brand-x

B

brand-x

Gjest
Audiomix

Med støygulvet mener jeg grunnstøyen.

Mvh
Brand-x

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Takker for alle for interessante innspill og meninger! :) Konkluderer med at jeg må sammenlikne "boksene" i eget oppsett for å se hva jeg blir mest fornøyd med. flinkgutt: Får jeg tak i Digital World på Narvesen?

Ja de fleste ( store ) Narvesen butikkene har Digita World , som sagt greit forklart og t.o.m " normale " folk skjønner hva som er skrevet ;D .

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo

Sorry glemte " L " i DIGITAL WORLD....

jeg

Medlem
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
0
Jeg har ikke lest alle meldingene i denne tråden, men vil likevel skyte inn en erfaring: Jeg hørte på Lyngdorfs TDA2200 (kr 24 000) en halvtimes tid på HiFiKlubben. Høyttalere var B&W N803D. Men det låt ikke bra! Eller selvsagt var det bra, men det var lite virilitet og den hadde en tendens til å overfokusere detaljer og rominformasjon. På en måte ganske imponernde, men det ødela for musikkgleden. Dessuten flatet dynamikken fort ut når jeg forsøkte litt mer volum. Det var langt fra like morsomt som samme høyttalere på "ordinære" Classé.
Om dette skyldes digital forsterkning kontra "ordinær" vet jeg ikke. F.eks BelCanto eVo4 (Som også bruker digital effektforsterkning) låter bedre på Nautilus 803 enn det Lyngdorfen gjorde på 803D, spesielt på ved høye volum. (dog i et annet lytterom...)

B

brand-x

Gjest
jeg

Tact er opptimalisert for 4 ohm`s laster og nedover.
8 ohm`s høytalere vil oppleves lysere. Hør tact på Dali så får du et helt annet inntrykk. Men når det er sagt så oppleves den (sda2175)som mye bedre en aw250 til ec på det meste av normale høytalere. Og da snakker jeg om kontroll nedover ,mellomtone, detaljer, støy, holografi og DYNAMIKK. Det faller en EC fanatiker/eier tungt for hjertet. Den koster da også bare en tredjedel av siste EC versjon. Les hi-fi corner linken fra Hi-fi world testen av sda2175. Det er "tung" lesing for de som er skeptisk og tvilende. For ordens skyld er SDA semidigital og tda heldigital.

Mvh
Brand-x

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Hvor kommer det fra at Lyngdorf er optimalisert for 4 ohm og nedover? Hva er bakgrunnen for at dette er gjort i så fall?

Sitter noen på en oversikt (inkl linker) til tester av 2200-modellen?

BTW; er Tara-kablene (høyttalere) til klubben generelt greie for pengene? Kabler er liksom ikke min sterke side...

B

brand-x

Gjest
Stereobloiden

Bakgrunnen er først og fremst en seanse hos Hi-fi klubber i SUNDSVALL i fjor sommer. Da var det en aktør innom som anbefalte bruk av 4 ohm`s laster på
SDA2175 . MEN, det henvises også til dette i testen av SDA2175 i HI-FI WORLD nr.5 2004. Les denne testen. Du finner link til denne på hi-fi corner, og den inneholder også veldig mye annen objektiv dokumentasjon vedr. sda`s prestasjoner eller mangel på om du vil. Så vidt jeg vet er de fleste forsterkere opptimalisert for en spesifikk impedans. Med det menes ikke at de fungere dårligere men anderledes ved andre laster .

Mvh.
Brand-x

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
hi-fi corner som du henviser til, brand-x, har du en lenke?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvor kommer det fra at Lyngdorf er optimalisert for 4 ohm og nedover? Hva er bakgrunnen for at dette er gjort i så fall?

Så vidt jeg vet skyldes det den nødvendige filtreringen på utgangen av et digitalt trinn, noe som innebærer at trinnets karakteristika kan bli noe belastningsavhengige. Dette er noe jeg har hørt, har ikke studert kretsdiagrammer og topologi, om det er feil antar jeg noen sier i fra.

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Merkelig sted, denne corneren - - -

Er det mange nok Lyngdorf-eiere i Norge til å starte en tråd, tro?

B

brand-x

Gjest
stereobloiden

Fant du frem ?
Og ja ,det er det sikkert.

Mvh
brand-x

Topp Bunn