ECC82/12AU7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tips til alle som har rørutstyr som bruker ECC82/12AU7: Ett clean tips: Bruk E80CC om utstyret kan handle dobbel effektuttak på glødestrømmen. Alt, ALT blir bedre!!!

    Har testet dette både når det gjelder inngangsrør, buffer, drivertrinn, utgangsrør. I alle konfigurasjoner er E80CC bedre!

    Har brukt ECC82/12AU7 både av Telefunken, RCA, Tung-sol, GE, GD, +++. E80CC Phillips/Siemens slår alt dette. Prøv!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp og et litt arrogant svar: "Velkommen etter" :) Har sagt det leeeenge ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    har lest og hørt om dette før, for meg som ikke er veldig teknisk kompetent, hvordan leser jeg meg til om utstyret takler dette ? er det lettest å sende mail til produsent ?
    og hva er det som blir så meget bedre ?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jepp og et litt arrogant svar: "Velkommen etter" :) Har sagt det leeeenge ;)
    Det er år siden jeg oppdaget dette og vi har forsåvidt utvekslet samme erfaring i annen tråd. Jeg ønsket bare å konkretisere dette i egen tråd.

    I mine ører er forvrengningen mye mindre, transienter tydeligere, 3D mye bedre, "kraften" i lyden er mye bedre, kanalseparasjon (!) er tydeligere, ytterendene er mere rik, alt er bedre, alt er mere ekte.

    E80CC krever som sagt dobbelt glødestrøm og er fysisk høyere. Sjekk ut. Anbefaler Phillips SQ - vel vitende om at dette gode råd presser prisene opp. Men 10000 timers brukstid holder for meg.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    har lest og hørt om dette før, for meg som ikke er veldig teknisk kompetent, hvordan leser jeg meg til om utstyret takler dette ? er det lettest å sende mail til produsent ?
    og hva er det som blir så meget bedre ?
    ECC82 trekker 0,3A ved 6,3V. E80CC trekker 0,6A ved 6,3V. Ca 2W mot ca 4W.....det meste av glødetrafoer takler dette!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    AC gløder du eller DC?
    AC uten reg. I effektforsterkeren så går det uten spenningsdrop, i forforsterkeren så fikk jeg et drop på 0,3V. Heldigvis var det en seriemotstand som "regulering" som jeg måtte endre på slik at jeg fikk 6,3V igjen. DC glød med regulering ala LM350 el.lignende er sikkert ok.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men mine kan like gjerne være rebrandede Phillips SQ. Leste noe om at det kunne være vanlig på noen forum for lenge siden. De er sikkert glitrende de du allerede har.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Noget tyder på rør med høj gløde-effekt præsterer bedre ...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^E80CC har en helt annen oppbygning og det er nok flere ting enn evt gløde-effekten som avgjør.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    ECC186 fra Philips? Har noen sammenlignet? VH. Bernt.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    da har jeg sendt mail for å finne ut om min pre kan bruke e80cc så får jeg bare avvente :)
    alltid artig med rørtweaks :) takk til trådstarter som tok opp igjen dette temaet
     

    shesmovedon

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    6
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    ECC82 trekker 0,3A ved 6,3V. E80CC trekker 0,6A ved 6,3V. Ca 2W mot ca 4W.....det meste av glødetrafoer takler dette![/QUOTE]

    Noen som vet om E80CC kan brukes i min Cary SLP-03?
    Har sendt mail til Cary, men kunnskapen finnes sikkert her inne.
    MVH, J
     
    Sist redigert:

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    har lest og hørt om dette før, for meg som ikke er veldig teknisk kompetent, hvordan leser jeg meg til om utstyret takler dette ? er det lettest å sende mail til produsent ?
    og hva er det som blir så meget bedre ?
    ECC82 trekker 0,3A ved 6,3V. E80CC trekker 0,6A ved 6,3V. Ca 2W mot ca 4W.....det meste av glødetrafoer takler dette!

    Hei

    Vil de nye Music Angel KT-88 kunne bruke dette røret som det snakkes om?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Kan man bruke ecc80 i Audio Note preamper i stedet for 12au7?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    L3 remote med med hibtrafoer. 12au7 i gain stage 1 og 5687 I gain stage 2.
     

    shesmovedon

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    6
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Limer inn svaret fra Cary.

    We have not tried the E80CC tubes and it looks like you should definitely not use them in the SLP-03. The filament current demand is twice that of the 12AU7 and these would burn out the filament regulation circuit and transformer of the SLP-03. Although you can use an ECC-82 which are direct replacements for the 12AU7 tubes. Other direct replacements for a 12AU7 is the 5814, 6189, 5963.

    Here is a page that describes various 12AU7 tubes and their replacements which may help you:
    12AU7 Tubes in Stock

    E80CC tube specs sheet: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/009/e/E80CC.pdf

    12AU7 tube spec sheet: http://drtube.com/datasheets/12au7a-rca1961.pdf

    Again please do not use these in the SLP-03. It can damage the power supply.

    Please let us know if you have any other questions.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    fikk samme beskjed fra belles idag, dårlig forbindelse men fikk forståelse av at det ikke gikk ,men at det muligens var noen andre 12 rør jeg kunne prøve, får se an til jeg får mail fra de
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Limer inn svaret fra Cary.

    We have not tried the E80CC tubes and it looks like you should definitely not use them in the SLP-03. The filament current demand is twice that of the 12AU7 and these would burn out the filament regulation circuit and transformer of the SLP-03. Although you can use an ECC-82 which are direct replacements for the 12AU7 tubes. Other direct replacements for a 12AU7 is the 5814, 6189, 5963.

    Here is a page that describes various 12AU7 tubes and their replacements which may help you:
    12AU7 Tubes in Stock

    E80CC tube specs sheet: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/009/e/E80CC.pdf

    12AU7 tube spec sheet: http://drtube.com/datasheets/12au7a-rca1961.pdf

    Again please do not use these in the SLP-03. It can damage the power supply.

    Please let us know if you have any other questions.
    Bra svar fra Cary! Da har du to valg; bygge om psu eller finn noen RCA 12AU7A Clear Top. :)
     

    shesmovedon

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    6
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Limer inn svaret fra Cary.

    We have not tried the E80CC tubes and it looks like you should definitely not use them in the SLP-03. The filament current demand is twice that of the 12AU7 and these would burn out the filament regulation circuit and transformer of the SLP-03. Although you can use an ECC-82 which are direct replacements for the 12AU7 tubes. Other direct replacements for a 12AU7 is the 5814, 6189, 5963.

    Here is a page that describes various 12AU7 tubes and their replacements which may help you:
    12AU7 Tubes in Stock

    E80CC tube specs sheet: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/009/e/E80CC.pdf

    12AU7 tube spec sheet: http://drtube.com/datasheets/12au7a-rca1961.pdf

    Again please do not use these in the SLP-03. It can damage the power supply.

    Please let us know if you have any other questions.
    Bra svar fra Cary! Da har du to valg; bygge om psu eller finn noen RCA 12AU7A Clear Top. :)
    Har i dag RCA 12au7 clear top i Cary.
    Lider ingen nød, men når man leser om slike åpenbaringer i denne tråden så må det sjekkes.

    J
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    ECC82 trekker 0,3A ved 6,3V. E80CC trekker 0,6A ved 6,3V. Ca 2W mot ca 4W.....det meste av glødetrafoer takler dette!
    Noen som vet om E80CC kan brukes i min Cary SLP-03?
    Har sendt mail til Cary, men kunnskapen finnes sikkert her inne.
    MVH, J[/QUOTE]

    Jeg bruker fire stk Philips E80cc på min slp-03 uten problemer.(bortsett fra høyden på rørene)

    aloz
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mine Phillips E80CC SQ danket ut både Telefunken ECC82 OG Telefunken ECC802S ! Det burde få selv tvilere til å heve øyenbrynene... ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hmmm. Har et par E80CC SQ Miniwatt i røresken, kanskje dette bør prøves ut, men spørs om det går i min Unison Research Simply 845. Får sende avsted en e-post.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    En så stor (!) forsterker har helt sikkert trafoer for 0,6A mere glødestrømtrekk! :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En så stor (!) forsterker har helt sikkert trafoer for 0,6A mere glødestrømtrekk! :)
    Det skulle man tro, så jeg lot det stå til. Hadde som nevnt et par NIB E80CC SQ Miniwatt som ble satt på plass.
    Førsteinntrykket var avmålt - lyden ble skarpere, hvassere, men jeg tenkte at jeg skulle la det gå noen timer før jeg felte dom.

    Har en fin innspilling av Sibelius' 4. med Ashkenazy/Philharmonia. En symfoni der Sibelius setter duse blåser-effekter mot sort bakgrunn, og der det i dette opptaket er nydelig detaljering med gode overtoner. Da jeg spilte denne rett etter at jeg hadde byttet rør, så falt det ikke på plass, blåserne var grinete.

    Noen dager etter, og enten har rørene nå blitt meget godt innspilt eller også har det falt englestøv på anlegget, for dette engasjerer. Tror jeg lar være å bytte tilbake til ECC82, bare så jeg kan leve i troen, for dette liker jeg. Nå var det god luft i blåserne, og de kom bløtt inn, som de skulle.
    Måtte prøve min Frode Thingnæs Kvintett "Direct to Disc" - der kommer jo Thingnæs selv så bløtt inn i førstesporet at det er ørensfryd, og dette ble tegnet spikrett bra.

    Gjennomgående enig i karakteristikker som mer åpent og definert lydbilde, og med presise transienter, noe man fort hører når blåsere er med på notene.
    Så takker for tips.

    Nå må jeg kanskje legge inn noen slike E80CC rør i reserve, selv om jeg forstår de skal kunne holde ut i 10.000 timer.
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Glemte forresten at ferske E80CC låter ørn rett ut av esken. Men det fant du ut selv, ser jeg...

    Jeg erstattet ECC82 med E80CC som driver av 300B og som buffer i preamp. Etter de første 10 timene glattet rørene seg ut og alt ble bedre. Byttet tilbake til 82 sånn bare for å teste og det låt "papp og reiseradio" i forhold.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En liten rettelse under - det var selvsagt ECC82 jeg byttet fra, og ikke ECC83.

    Rørene åpner jo for en diskusjon rundt "hva som er rett?"
    Det man liker, eller det som er i henhold til standard. Min opplevelse er at rørene puster opp lydbildet, gjør det større i opplevelse av bredde og dybde. Hører ingen unoter, og stusser samtidig over at flere opptak nå brer seg godt forbi høyttalerplasseringen, noe som sjelden skjedde med ECC82. Samtidig er det god plassering av kilder, og vokaler/blåsere smigrer seg godt på plass.

    Morsomt med rør.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Når en tenker på at ECC82/12AU7 på et tidlig tidspunkt ble vraket som lydrør av flere radiostasjoner / musikkprodusenter - og at den kunnskapen har gått div hifiprodusenter hus forbi - ja da er det artig å kunne konstatere at egne ører avdekker dette.

    Som en kuriositet kan nevnes at Fender var spesielt glad i E80CC/6085 og at det røret var med å lage den berømte Fenderlyden.

    Alt dette er funnet som info på div nettsider. Ta det for det det er og stol på egne ører.

    Morsomt med rør, ja!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kan jeg blande meg inn i koret her siden jeg nå kjenner litt til Simply (the best) 845.
    2 x ECC83 + 2 x ECC82 vil trekke 1.2Amp i gløding dersom de er koblet for 6.3V.
    Hvis -82 erstattes med E80CC, øker trekket til 1.8A. Ingen dramatisk økning og trolig innenfor en sikker margin.
    Jeg sier trolig fordi det i denne forsterkeren ikke er noe annet enn disse små-rørene som benytter 6.3V.
    Ikke så vanlig å designe med 50% overkapasitet.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Interresant. Hva med AN OTO phono SE ? Noen som vet om den klarer det og om det er noe å hente lydmessig i den ?

    Bruker idag
    JAN Philips 6189W/12AU7/ECC82 linjerør.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Interresant. Hva med AN OTO phono SE ? Noen som vet om den klarer det og om det er noe å hente lydmessig i den ?

    Bruker idag
    JAN Philips 6189W/12AU7/ECC82 linjerør.
    Spør AN.
    Du får sikkert svar ganske raskt.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det har kommet meg for øret at noen har vært uheldig og fått ødelagt forsterkere ved å bytte ut ECC82 med E80CC. Som jeg skriver i trådens første post så må forsterkerens glødestrømkrets tåle den doble glødestrømmen til E80CC. Ut over det skal alle data være innenfor ECC82 slik at direkte bytte kan anbefales. Langt bedre lyd!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg er ikke helt ening i dette. Jeg har testet E80CC som driver. Har like god lyd med Tung-Sol eller Genalax (Gold Lion) 12au7. Begge de siste er nyproduserte rør. E80CC er Tungsram. Skal teste 5814WA.

    Det har kommet meg for øret at noen har vært uheldig og fått ødelagt forsterkere ved å bytte ut ECC82 med E80CC. Som jeg skriver i trådens første post så må forsterkerens glødestrømkrets tåle den doble glødestrømmen til E80CC. Ut over det skal alle data være innenfor ECC82 slik at direkte bytte kan anbefales. Langt bedre lyd!
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Smak er subjektivt, ikke tvil om det. Målemessig er E80CC et langt bedre rør enn ECC82 spesielt mht forvregning. Mye info på nett om andre som har gjort samme erfaring som meg. Mht til rør; prøv med Philips E80CC SQ. Jeg har rør fra Siemens også. Selv de har renere lyd, bedre klang og større lydbilde enn til og med TFK 802s.

    Jeg er ikke helt ening i dette. Jeg har testet E80CC som driver. Har like god lyd med Tung-Sol eller Genalax (Gold Lion) 12au7. Begge de siste er nyproduserte rør. E80CC er Tungsram. Skal teste 5814WA.

    Det har kommet meg for øret at noen har vært uheldig og fått ødelagt forsterkere ved å bytte ut ECC82 med E80CC. Som jeg skriver i trådens første post så må forsterkerens glødestrømkrets tåle den doble glødestrømmen til E80CC. Ut over det skal alle data være innenfor ECC82 slik at direkte bytte kan anbefales. Langt bedre lyd!
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Enig, smak og behag. Syns jeg mistet noe naturlig kanting med E80CC. Kan teste igjen med andre rør forann disse. Hvilke forsterkere testet du med?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tips til Music Angel KT88 brukere: Har testet E80CC i stedet for ECC82 i en forsterker fra 2010 med skrå front. Det låter flott og med en renere, større og med bedre klang enn med ECC82 av forskjellige typer. Noen potensielle feil kunne oppstå:

    1. Dobbelt glødestrømtrekk for E80CC kunne fått trafoen til å koke over. Det skjedde ikke.
    2. Den økte glødestrømmen kunne fått glødespenningen til å falle slik at alle smårørene fikk for lav glødespenning. Det skjedde ikke.
    3. For å ta testen helt ut satte jeg i to PCC189 som skal ha 7V i glødespenning sammen med to E80CC. Denne utfordringen skulle fått rørene til å falle under minimum glødespenning om trafoen/glødestrømskretsen var for spinkel. Det skjedde ikke.

    Jeg konkluderer med at glødestrømstrafo er stor nok til å håndtere E80CC i stedet for ECC82.

    Om man liker forbedringen/endringen i lyden får hver enkelt avgjøre selv.


    E80CC rør var av typen Philips SQ.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn