ECC82/12AU7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    All lydforbedring mottas med Stor Takk ,bare det ikke låter tynt og kvasst . Philips SQ E80CC er ankommet Postkontoret og skal hentes ut imorgen . Veldig spennende .
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    => Kabeldragern: Ble det etter din vurdering en forbedring ved å bytte til E80CC på en MA KT88? Eller ble fordandringen liten?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^I mine ører helt klar forbedring. Større og mer presist lydbilde, renere lyd, finere klang. Lyden heller en aning mot det lyse og kan bli for mye av det gode i kombinasjon med lystklingende utstyr/andre rør. Alt handler om matching mht den tonale balansen, men selve kvalitetsendringen ble et kvantesprang i mine ører!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    PM fra en fornøyd "tube-roller":

    E 80CC rør.

    Har nå spillt i 3 timer på Philips SQ E80CC og jeg må bare si disse rørene spiller musikk sammen med Nos Telefunken ECC85 rørene i MAen . Dette må være en veldig bra match -kun litt tegn til kvasset -skarphet i begynnelsen-etter 3 timer låter det mindre skarpt og kvasst . Synes ikke rørene låter direkte lyst men for en oppløsning og naturtrohet -organisk ,rent og dynamisk og større alt sammen . Det er som om du blir dradd inn i musikken -magisk varmt og silkemykt . Helt vanvittig og enda bedre kanskje etter 10-15 timer . Det ble som å få et helt nytt anlegg . Tør å påstå at det hittill er 35-40 % bedre enn med Siemens 12au7 rørene -10.000 timer som kostet kr.1.500 for 3-4 år siden .Motron har enda bedre E80CC rør til kr.1.000 eksl.moms .Disse har inntrykket glasskolbe og skal visst spille enda bedre enn de andre . Blir nok disse neste gang . Takk for anbefalingen av disse vanvittige god rørene . mvh

    ***

    Idag spiller det enda bedre -at det går an -det er nå spillt toalt i 9 timer og er spent på videre nå om rørene åpner seg ytterligere.​
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Her er mer feedback [forsterkeren er en Cary SLP2002 (?) som har blitt modifisert med Auricap XO kondensatorer og en vesentlig forbedring av glødekretsene for å kunne orke E80CC]:
    [FONT=Times New Roman,serif]Hei Hans,[/FONT]
    [FONT=Times New Roman,serif]Jeg lar meg stadig forundre over mulighetene til forbedringer i oppsettet: Har jo akkurat beskrevet at alt ble bedre etter din kirurgi, men satte så inn E80CC pinched waist rørene og ned datt haka J : Her ble det bedre bassgjengivelse og fundament (aldri hatt slik bass før), mer oppløsning, nærhet til stemmer og instrumenter, samtidig som alt ble mykere og varmere presentert. Litt mer forward ble det nok, men bredde og størrelse økte også, kanskje litt redusert 3D, men mer ”innsikt” i scenen. Pluss betydelig oppstramming, tydelighet og betydelig mer dynamikk, autoritet – litt mørkere presentert?, og er diskanten litt trukket ned? Vet ikke, men det lyder flott!! Tror nok at dette er den desidert største endingen jeg har opplevd ved å bytte rør …. virkningen av rørbytte var helt forundrende. Prøver å finne ut om alt stemmer helt – må få lyttet litt mer over tid. Kjøpte et par ordinære E80CC også, og spiller på disse nå – også gode og kan beskrives på samme måte, men PW’ene har ennå mer oppløsning og ”mykhet”/oppløsning/dynamikk å by på.


    [/FONT]
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har ett par liggende nå, , måtte bare kjøpe hjem ett sett etter slike tråder.
    Det blir i riaaén det skal prøves. En dag :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I dag kom resultatet av høstjakta i posten - helt fra Argentina! Må ha, bare må ha - da noen her mener at de er vel så bra som E80CC.... og bedre enn TFK 802S... Hmmm - rapport kommer. :)

    ecc186.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Bra at du tar rollen som testkanin på det der Kabel, E80CC var utelukkende en suksess i både en riaa, to integrerte og et effektrinn jeg har prøvd de i.
    Dramatiske forskjeller er det ikke med en gang, men med tiden så legger man merke til at det hele bare låter bedre. Uten at man kan sette fingeren på hvorfor
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ECC186 er "testet" sånn rett ut av esken. Det er garantert å være NOS, ingen tegn på bruk og måler NOS på begge rørtesterne jeg har stående. Spiller med litt fersk lyd til å begynne med. Det er normalt. Men jeg liker klangen med en gang. ECC186 ble lyttet til først, deretter TFK ECC802S og til slutt E80CC - for så å gjenta samme sekvens tre fire ganger. Her er mine skriblerier gjennom sekvensene:

    Phillips Miniwatt SQ ECC186: Mild måte å spille på uten å være dull eller kjedelig, litt laidback i forhold til E80CC som er litt (mye?) up-front, stor og detaljert 3D lydbilde som det er lett å se innover i, lett å få kontakt med musikerne, rytmisk, minst forvrengning av alle tre.

    Telefunken ECC802S: Litt mere up-front enn ECC186, men mindre enn E80CC, litt upresis og ullen (den fete Telefunken-lyden? Har opplevd å registrere samme tendens også på TFK ECC82 og 83), litt bright, åpen og rik i lyden, men altså litt upresis.

    Phillips SQ E80CC: Størst lydbilde av alle, men ikke så tydelig og lett å se innover i lydbildet, klarest av alle, spesielt på piano så er dette røret spesielt god på detaljenivå, litt fremhevet mellomtone noe som kanskje er årsaken til at dette røret virker å være best på detaljer, engasjerende lyd, mest up-front.

    Disset ECC802S røret ganske raskt. Kontrollmålte det i rørtesterne men måler NOS på alle parametre. Byttet mange ganger fram og tilbake med ECC186 og E80CC, greide en stund ikke å avgjøre hva jeg likte best. De spilte veldig likt. Det hele koker (også her) ned til hva en liker.

    Nå er forsterkernes deksel satt på igjen - gjett hvilkte rør som står igjen...? E80CC hadde et større lydbilde og det har jeg alltid verdsatt, ECC186 var mer homogen og hadde en rikere 3D-dybde selv om E80CC var større (!). Det blir etter dagsformen; ECC186 står igjen! I dag vant det med målfotofinish kanskje det totalt sett var mere ørevennlig (hva nå det er).
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.088
    Antall liker
    32.436
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    fin test, må nok vurdere å skrive brev til Argentina en dag.
    Hva hadde du av ecc83 samtidig da?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg kan ikke helt forstå alle som går over evne etter å prøve u-kurrante rør-erstatninger, som gjerne (i noen av overnevnte tilfeller) ligger LANGT utenfor spesifikasjonene.
    Det er et temmelig sær-norsk fenomen å finne ett eller annet obskurt skjeldent, og super-dyrt rør, for å erstatte "vanlige" typer. Hvis det er dyrt nok.
    De fleste utlandske fora, der tilsvarende rør-jakt foregår, er det for å finne rimligste alternativ som kan passe...
    Og jeg er like uforstående til å kaste bort penger på nos-rør på en MingDa eller MA, uten først å ha byttet utgangs-trafoer, gjerne power & choke også...
    (som fremdeles etter min mening, har kvaliteten av en oppklyppet Toyota og stjålen skyte-ledning)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Du oser ikke akkurat av kunnskap og interesse, Cobra2 - men du tror det sikkert selv...?

    Equivalenter til ECC82: CV4003, 7316, B749, 5814A, M8136, ECC186, 6189, 5963, 7730, 6680, ECC802. At E80CC ikke havner på lista er pgs dens doble glødestrøm.

    Å bytte rør handler om matching av lydkarakter til forsterkeren. Å bytte trafo og power handler mere om tilpassing til forsterkerens last.

    Dårlig dag i dag, Cobra2? Om du bare har til hensikt å kødde i tråden så kan du finne deg annen tråd å bråke i.... ikke mye saklighet å spore fra deg i det du skriver iallefall.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ECC82/12AU7 ble redesignet pga klager fra brukere fordi dette røret hadde en alt for stor forvregning. Det redesignede røret fikk betegnelsen 5814. Siden kom flere utgaver fra flere produsenter. At forsterkerprodusenter bruker ECC82/12AU7 enda er en gåte. Røsk ut og bytt - gjerne med ECC186 eller E80CC om forsterkeren kan levere den økte glødestrømmen.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ECC82/12AU7 ble redesignet pga klager fra brukere fordi dette røret hadde en alt for stor forvregning. Det redesignede røret fikk betegnelsen 5814. Siden kom flere utgaver fra flere produsenter. ------------
    Mye saklig ;-) - men versågod...skal ikke bry meg mer.
    (forresten; beste 12AU7 er 6SN7... eller 12SN7 IMHO)
     
    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Ville gitt ECC186 god tid i forsterkeren. Vi brukte disse i en Jadis Power amp for lenge siden sammen med GE5751 såvidt jeg husker. Fikk forsterkeren for sjekk fra neste eier noen år senere. ( 4 år ? ) Målte rørene og ECC186 var vel nesten som nye. Forsterkeren var helt iorden, men det var problemer med jord en annen plass. Amperex solgte disse som 7316 i US.
    Trolig ligger det flere ECC186 på Vestfossen enn i Argentina. Solgte mitt sett til en kamerat i Tromsø og han har siden plaget dem med skikkelig "tungpop" i årevis. Skulle disse rørene inn i en kirke idag måtte de renses med litervis vievann, Hvitløk og trolig med en stokk gjennom anoden...VH. Bernt.

    PS: ECC186 var vel bygd for gårdagens PC-er? 0 og 1.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    "Mye saklig ;-) - men versågod...skal ikke bry meg mer.
    (forresten; beste 12AU7 er 6SN7... eller 12SN7 IMHO)"

    Vanskelig å få presset disse ned i en Noval sokkel.
    6F8G og 5687 er heller ikke så værst såvidt jeg vet.
    VH. Bernt.
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    så man kan bruke en slik adapter løsning og sette inn 6sn7 i 12au7 krets uten å være redd for POFF ??
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Med 12SN7, ja, eller den andre utgaven som er nevnt...spesielt for formålet
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    he he jeg har et hemmelig rør som erstatter både 12au7 6sn7 og som gir halve forvrengingen og koster mye mindre ....he he
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hehe? Du kan ikke utbasunere at du har en hemmelighet uten å røpe den!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    det er derfor det er en hemmelighet.....:rolleyes:..

    resultatet avhenger av veldig komplementær match med utgangsrøret KT120...

    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Og hva slags rør er det snakk om da, Balle Klorin?

    Selv, tester jeg nå et par matchede Tungsram E80CC i stedet for ECC82 i min Trafomatic Experience.
    Og selv etter bare 3 timer, så kan jeg si at dette var en stor oppgradering! På alle plan egentlig.

    Lurer på om jeg må få tak i et sett til min MA også gitt. :)
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Tur jeg vet det hemmlige svaret :)
    Da håper jeg du holder det for deg selv...:cool:
    Trur nok det er smart da jeg ikke kan noe om rør , vil jo ikke at andre skal finne på å pute det inn i pre / amp så kanskje det går galt av sted med utstyr bare fordi det funket hos meg best å holde kjeft om ting man ikke kan noe om spesielt om røret ikke er i nærheten av en ekvivalent en gang .
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    lurtå sjekke glødespenning og strømtrekk uansett når men prøver noe som er "nesten likt". dessuten må pinnene stemme!! ellers sier det bang
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Får litt liv i denne tråden igjen.

    Noen som vet hvor man bør kjøpe Phillips SQ E80CC rør fra. Ser det er nevnt en Argentinsk nettbutikk, noen som har en link?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du trenger ikke dra så langt.
    Motron har plenty??????
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Du trenger ikke dra så langt.
    Motron har plenty������
    Aha, takk for svar Audiomix.

    Da skal jeg snakke med Brynjar.

    Må bare sjekke først om min Prima Luna takler de rørene.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I helga skal MA'en på hytta få prøvd seg med 6SN7 og 5692 i stedet for 12au7. Adapter er innkjøpt til formålet. I tillegg skal ECC85 få prøve 6N2P-ER og håpe på at det ikke blir for mye gain. Bilder, lytteinntrykk og evt røyksopp kommer.
    Må ha noe å gjøre på i regnværet.... :confused:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det ble noen aha-opplevelser i de sene nattetimer i går. Meget forventningsfullt ble 6sn7 i form av Tung Sol GTB satt i. Joda, det låt avslepet nostalgisk og fin, men overhodet ingen match til LS3/5A som MA'en er så heldig å drive. Ut med det og inn med RCA 5692 black plate red base. De klippet litt i kraftige passasjer i musikken. Her er det enten mis-match i arbeidspunkt, glødespenning eller at spenninger kommer utenfor max-rating for dette røret. Men holografi og kvalitet i lyden ved lave passasjer var flott! Ut med dette og inn med en gammel kjenning; E80CC SQ fra Philips. Oi-sann! Her våknet høyttalerne til liv! En herlig stor, kvikk og definert lyd fylte rommet - kanskje også bedre enn foreløpig favoritt av ECC82 utgaven; RCA 12au7 clear topp. Da ble det byttet mellom disse to en stund. Resultat: E80CC er mere lik i dynamikk og frekvensomfang enn RCA clear top'en, men kan være litt "bright" der RCA'en er silkemyk, men det røret er til gjengjeld litt ujevn både i frekvensgang og dynamikk. E80CC ble stående!
    Så var det ECC85 røret. Her står nå TFK ECC85 men byttes ofte med RFT85 da TFK kan bli litt daff, men er fantastisk på holografi. RFT kvikker opp men panorerer lydbildet litt sammen. Men det var Russiske 6N2P-er... Inn med det. Øhhh... Lavt signal og litt forvregning... Javel, bommer altså både på forsterkningsfaktor og arbeidspunkt. Naturligvis kjente jeg ikke igjen røret som i subs for ECC83 låter helt fantastisk! Ok, ut med det og inn med hhv TFK og RFT som veksles. RFT blir stående! Altså; RFT konker ut TFK (!) som ECC85 og Philips E80CC konker ut selveste RCA clear top som ECC82 !!
    Bilde av vinnerrekka i min neste post her.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn