EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Electrocompaniet trives best balansert er i allefall min erfaring så tviler ikke på at du hører forskjell.
    Tviler heller ikke, men det kan være flere grunner til at en hører forskjell.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi ihvertfall 2 av samme oppfatning.😊 Det er som å «chippe» bilen - den går mer uanstrengt og har mer krefter. Kanskje ikke en helt relevant sammenligning men det ligner
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Hadde endelig huset for meg selv i noen timer idag og fikk dratt på med skikkelig konsertvolum.
    Der var en nytelse, fysisk og psykisk! 😃

    Etter en time i sweetspot gikk jeg på kjøkkenet- skrudde opp litt mer volumet. Etter 5-6 minutter hører jeg et svakk ‘zniip’ - så er lyden borte! :eek:

    Å NEI! jeg springer på stua og ser at lyset på min AW 250 DMB er slukket. Drar ut strømkontakten og forbanner meg selv over at jeg ikke har fått renset den for støv på en lang stund og at den nå har gått varm og brent noe :mad:

    Jeg skulle på et punkt sende denne forsterkeren inn til EC, men bestemte meg for å vente- siden den fungerte helt fint. If it ain’t broken dont fix it, osv… Dette er en AW 250 DMB som har blitt reparert og oppgradert med overskuddsdeler av ECS holding i 2014. Dette i følge @Ampliwire og EC på Tau. - Det er bl.a forsterkerkort fra 1999 i den og en mystisk liten trafo på inngangen som ingen ser ut til å vite noe om. Har ikke lykkes med å få svar hos ECS Holding / Abrahamsen.

    MEN - hva skjedde med forsterkeren? Jeg koblet fra og tok den ut fra hylla - den var ganske varm, men ikke ekstrem- jeg kunne holde hånda oppå den. Ikke luktet det svidd heller. Åpnet topplokket og fikk renset den for støv, sjekket sikringer og om det var noe synlig brente komponenter. Alt OK. Koblet opp igjen- og VOILA! Den slår seg på igjen og der er godlyden igjen! 🥳 Gjett om jeg ble lettet! 😄

    Noen som har erfaringer med dette, er det normalt at forsterkeren slår seg av slik når den blir varm eller pushet hardt?

    Her er bilde av ampen ferdig støvrenset:
    D9C4D1D0-434B-4A32-BFDB-F634B0D4771C.jpeg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Er jo helt håpløs kjøling i den forsterkeren der 😅 Tipper den bare ble litt varm jeg

    Litt interessert i den nye AW800 ampen fra EC. Lurer på hvor mange ideer de har hentet fra gamle DP. Skal visst være egnet for lavimpedans-belastninger.
    Håper kjølingen er bedre:)
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hadde endelig huset for meg selv i noen timer idag og fikk dratt på med skikkelig konsertvolum.
    Der var en nytelse, fysisk og psykisk! 😃

    Etter en time i sweetspot gikk jeg på kjøkkenet- skrudde opp litt mer volumet. Etter 5-6 minutter hører jeg et svakk ‘zniip’ - så er lyden borte! :eek:

    Å NEI! jeg springer på stua og ser at lyset på min AW 250 DMB er slukket. Drar ut strømkontakten og forbanner meg selv over at jeg ikke har fått renset den for støv på en lang stund og at den nå har gått varm og brent noe :mad:

    Jeg skulle på et punkt sende denne forsterkeren inn til EC, men bestemte meg for å vente- siden den fungerte helt fint. If it ain’t broken dont fix it, osv… Dette er en AW 250 DMB som har blitt reparert og oppgradert med overskuddsdeler av ECS holding i 2014. Dette i følge @Ampliwire og EC på Tau. - Det er bl.a forsterkerkort fra 1999 i den og en mystisk liten trafo på inngangen som ingen ser ut til å vite noe om. Har ikke lykkes med å få svar hos ECS Holding / Abrahamsen.

    MEN - hva skjedde med forsterkeren? Jeg koblet fra og tok den ut fra hylla - den var ganske varm, men ikke ekstrem- jeg kunne holde hånda oppå den. Ikke luktet det svidd heller. Åpnet topplokket og fikk renset den for støv, sjekket sikringer og om det var noe synlig brente komponenter. Alt OK. Koblet opp igjen- og VOILA! Den slår seg på igjen og der er godlyden igjen! 🥳 Gjett om jeg ble lettet! 😄

    Noen som har erfaringer med dette, er det normalt at forsterkeren slår seg av slik når den blir varm eller pushet hardt?

    Her er bilde av ampen ferdig støvrenset:
    Vis vedlegget 827302
    Termobryter har nok slått ut, da den ble for varm. Etterhvert som forsterkeren blir kald igjen, lukker bryterne seg og forsterkeren fungerer igjen.
    Ha godt med luft rundt forsterkeren, ha den ikke i en trang hylle eller skap. Vedvarer problemet burde bias justeres ned.
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Er det samme lydsignaturen på alle disse ec forsterkerne? Kunne på sikt ønsket meg en slik 250 sak🤔
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har testet rørforsterker og store monoblokker (xindak) Men må si denne her får faktisk litt balletak på bassene. Møkkarom i tillegg så glad for det lille ekstra jeg kan få.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Høres bra ut, grattis med vintage EC AMP! 👍Tror ikke jeg har sett akkurat denne fronten før- liker den, litt barsk utseende egentlig 😁 Me likey. Hadde likt å hørt denne sammenlignet med andre EC sluttrinn.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på hvor relevant sammenligning det blir, men… Før jeg fikk EC 4.8 og AW 250DMB komboen i hus så kjørte jeg et 5.1 oppsett med Audiovector Avantgarde Mi3 fronthøyttalere og tilsvarende Audiovector senter og bakhøyttalere. Disse ble drevet av en Denon A1 SR - jeg var veldig fornøyd med lyden.

    Hørte mye på musikk i surround, men følte etterhvert at jeg manglet noe i bunn, så prøvde med forskjellige suber men fikk det aldri skikkelig til. Gikk litt lei, og samtidig ble det en del forandring i heimen - så løsningen ble tilbake til S T E R E O …

    Solgte senter og bakhøyttalere og fant en brukt EC 250 DMB og en EC 4.8 pre. Koblet disse opp, og det var som å aktivere en slags loudness knapp. Lydbilet i stereo ble mye større og detaljrik, mer trøkk i bunn, samtidig ingen skingrende diskant når man drog på med volum.

    Sant skal sies, bånddiskantene i Audiovectoren røyk etterhvert- vet ikke om min lyst for loudness bidro til det, men… 🤭
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på hvor relevant sammenligning det blir, men… Før jeg fikk EC 4.8 og AW 250DMB komboen i hus så kjørte jeg et 5.1 oppsett med Audiovector Avantgarde Mi3 fronthøyttalere og tilsvarende Audiovector senter og bakhøyttalere. Disse ble drevet av en Denon A1 SR - jeg var veldig fornøyd med lyden.

    Hørte mye på musikk i surround, men følte etterhvert at jeg manglet noe i bunn, så prøvde med forskjellige suber men fikk det aldri skikkelig til. Gikk litt lei, og samtidig ble det en del forandring i heimen - så løsningen ble tilbake til S T E R E O …

    Solgte senter og bakhøyttalere og fant en brukt EC 250 DMB og en EC 4.8 pre. Koblet disse opp, og det var som å aktivere en slags loudness knapp. Lydbilet i stereo ble mye større og detaljrik, mer trøkk i bunn, samtidig ingen skingrende diskant når man drog på med volum.

    Sant skal sies, bånddiskantene i Audiovectoren røyk etterhvert- vet ikke om min lyst for loudness bidro til det, men… 🤭
    Kan være effektforsterkeren som har tatt diskantene. Mange hevder at det er noe dårlig i konstruksjonen av den forsterkeren som gjør at den ofte dreper diskanter. Har opplevd flere ganger at folk med AW 250 har måttet bytte diskanter på sine høyttalere. Dette og at en service man som har fikset mye Hi Fi bekreftet dette som et Companiet problem. Tror ikke dette gjelder de andre forsterkerne. Hvordan de nye utgavene er kan jeg ikke si noe om.
    Uansett så har jeg personlig likt lyden fra Companiet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    At aw250 dreper diskantene på høyttalerne...? Der lærte jeg noe nytt i dag også. Har aldri hørt om det problemet før. Har heller ikke hørt folka på Tau fortelle om det problemet.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Spillte i litt over ett år med 250’n på Audiovector høyttalerene med bånddiskant (Avantgarde Mi3)

    Mener jeg hørte om flere havari på de samme bånddiskantene, så det kan være en svakhet eller begrensning på de også. - Det som utløste havariet hos meg var det at volumknappen på EC 4.8 pre ble holdt inne en liten stund og gikk da nesten helt til topps. OOOÆÆII EMM ZEEE ØYYY! 💥 Så var bånddiskanten dævv.

    Skifte av diskantene ble kostende mer enn høyttalerene ble kjøpt for brukt, så jeg solgte de bort rimelig. Kjøpte PSB Imagine T3 i 2017, resten er for meg en vellydende historie. Ikke hatt noe problemer siden (utenom overoppheting). 👍
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Overoppheting, som i at den kutter?
    Ja, men bare dette ene tilfellet som skjedde nå nylig, der den plutselig kuttet strømmen. Aldri opplevd det før. Glad for at det var thermobryter som slo ut, og ikke noe annet 🤞
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Har fulgt med på finn de siste årene, en eldre DMB eller R selges for 10-15 lapper- noen ganger mer. De enda eldre versjonene uten «glass» front som ikke er DMB selges for noe mindre.

    Er ingen ekspert, men har inntrykk av at det er mange versjoner av disse 250’ene. 10.000 kr for en velholdt 250 DMB synes jeg er en grei pris, så lenge den har vært servet og er i topp stand.

    Betalte 15 lapper for min i 2016, da hadde den året før vært på service hos Abrahamsen for 8.000 kr.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Betalte 15 for den jeg har, da hadde den vært innom Tau måneden før. Byttet relene og kondensatorene, byttet slowstart og dc-filter. Lagt på ekstra gummi for mer demping. Justert og testet.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Betalte 15 for den jeg har, da hadde den vært innom Tau måneden før. Byttet relene og kondensatorene, byttet slowstart og dc-filter. Lagt på ekstra gummi for mer demping. Justert og testet.
    Er det en av «nyere» dato du har? Bare litt usikker på om det er store forskjeller på lyden… Den jeg har nå spiller med en slags varm rørlyd på en måte med brukbart trøkk i bunn og flott mellomtone og klar fin diskant
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Den jeg har nå spiller med en slags varm rørlyd på en måte med brukbart trøkk i bunn og flott mellomtone og klar fin diskant
    Kan kjenne meg igjen i den beskrivelsen (y) Her er bilde av fronten på min og baksiden med serienummer:
    18D511E3-D5E6-475A-9614-58B7A0E1D8CD.jpeg
    7A54FD0C-39B9-4282-A4C3-131466899685.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er noe staut over den 😁 Husker når jeg akkurat hadde kjøpt, så ville jeg at 250´n skulle matche utseende på pre jeg hadde fra EC (nyere type med gull power knapp og tydeligere logo) Men nå så liker jeg veldig godt utseendet. Har levd sitt liv, det har den- et stykke norsk hifi historie.

    Husket jeg leste noe om EC serienummere her på HFS, så jeg søkte litt. Her er noe info:
    Hei. Hadde kontakt for kort siden med EC ifr en aw250.
    Her er svar fra de.

    Vis vedlegget 548560
    EDIT: Kløner litt med det sitatet, men tror det skal komme opp noe når du klikker på linken der.
    Ser ut som din er fra 89, ja - men at min er fra tidligst 1995 :unsure:
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Ha! Prima årgang 👌 Vi er bro dudes vi nå, Hoj😄

    Takker for meg idag, småbarnsfar skal opp klokken NULL i morgen- har vært hyggelig med en liten EC passiar 👋
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    når jeg snakket med de under lanseringen av aw 800 så virket det som de skulle fornye hele linjen.
    Så regner med det kommer mere spennende fremover.
    AW-800 er en veldig stor forsterker, hadde ville sett et mindre effekttrinn med noen av de samme oppgraderingene.

    Stivere og mer dempet chassis, DC filter og høyfrekvent filter på inngangen, bedre skjerming av trafo og større strømforsyning i følge dette intervjuet… Det er vel good news, vel? Geir Svihus som er intervjuet her minner meg om naturfagslæreren min på ungdomsskolen! 😄 Herlig type

     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Denne modellen har jeg aldri sett til salgs før: AW 70

     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Denne modellen har jeg aldri sett til salgs før: AW 70

    Solgt i en ganske begrenset periode. Mener å huske den seinere ble solgt som AW220. Derfor det står begge deler i annonsen
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe nytt vedr nye produkter fra EC ? Kommer det en kraftigere integrert og/eller en pre med dac?
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel omtrent ti år siden dacen ECD-2 kom på markedet. På tide med en ny DAC? Jeg hadde vært interessert 👍

    Utifra bilder av innmaten til streamerene ECM-1 og 2 så sitter det samme DAC i dem som i ECD-2.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel omtrent ti år siden dacen ECD-2 kom på markedet. På tide med en ny DAC? Jeg hadde vært interessert 👍
    Jeg mistenker at salgstallene for ECD 2 var såpass lave at de nye eierne ikke har brydd seg med å komme med en oppfølger. Ikke engang en en MKII med den nye kabinettbredden fant de bryet verdt.

    Utifra bilder av innmaten til streamerene ECM-1 og 2 så sitter det samme DAC i dem som i ECD-2.
    Det er riktig. Tipper det er den samme som sitter i ECD 1 MKII også,
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Ampliwire 100 og en Preampliwire fra 1986. Effekttrinnet har ikke håndtak . Begge har rød skrift på forsiden. Effekttrinnet har en død klanal, og i begge trengs det å skifte alle kondensatorer som har tørket ut.
    Jeg kjøpte settet for å drive et sett Quad ESL-63 som det gjorde med stor suksess (jeg testet også ut en Tandberg 160 W effekttrinn, men det klarte ikke å drive Quadene - Tandbergen spilte i 5 minutter og så ble det stille).

    Jeg skulle gjerne sett at noen fikk glede av dette forsterkersettet. Det krever jo litt mekking for å få liv i det igjen, men er det noen interesse for et slikt hobbyprosjekt?

    Bilde hentet fra nettet (min er en Ampliwire 100, ikke 65 som det står på bildet. Hvis jeg ikke husker feil har min Ampliwire 100 serienummer 256):

    1659477983425.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Da har jeg tatt bilder av mine: Ampliwire 100 (serienr 100251) og Preampliwire EC-1 (serienummer 100527). Begge kjøpt i 1986:
    IMG_2694.jpeg
    IMG_2693.jpeg


    PS: Aner ikke hvorfor frontplatene har forskjellige bredde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn