EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    65
    Antall liker
    58
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Det er kun hdmi ut på spilleren. Ser EMP 3 har hdmi inn. Men det løste seg. Tidal fra tv tuneren ble løsningen. Hun virka fornøyd på tlf.
    Må takke for svar.

    Mvh softail
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Noen som har hørt/eid Tana sl høyttalerne? Helst begge to slik at det blir stereo. Og vil meddele erfaringer? Lurer litt på disse til bruk på en hybel. Er dog litt usikker på hvordan de vil fungere på studentnettverket.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Noen som har hørt/eid Tana sl høyttalerne? Helst begge to slik at det blir stereo. Og vil meddele erfaringer? Lurer litt på disse til bruk på en hybel. Er dog litt usikker på hvordan de vil fungere på studentnettverket.
    Jeg har hørt Tana L/SL. De har nok behov for subben skal lydbildet bli patent. Det jeg har hørt er at et slikt oppsett med subnog streamer er høyaktuell for et stueanlegg. For meg blir det brukergui som blir avgjørende. Er dette på samme nivå som BlueSound og Sonos så er saken grei.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Noen som har hørt/eid Tana sl høyttalerne? Helst begge to slik at det blir stereo. Og vil meddele erfaringer? Lurer litt på disse til bruk på en hybel. Er dog litt usikker på hvordan de vil fungere på studentnettverket.
    Jeg har hørt Tana L/SL. De har nok behov for subben skal lydbildet bli patent. Det jeg har hørt er at et slikt oppsett med subnog streamer er høyaktuell for et stueanlegg. For meg blir det brukergui som blir avgjørende. Er dette på samme nivå som BlueSound og Sonos så er saken grei.
    undersøkt litt ang nettverket her på hybelbygget. Pgs restriksjoner etc ettersom det er et høyskole nettverk, blir det trøbbel med Tana. Dessverre... Trist realitet, men sånn er nå tilværelsen i noen år. Tror de hadde passet ypperlig ifht bosituasjon og fleksibilitet om det ikke var for nettverket her.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    undersøkt litt ang nettverket her på hybelbygget. Pgs restriksjoner etc ettersom det er et høyskole nettverk, blir det trøbbel med Tana. Dessverre... Trist realitet, men sånn er nå tilværelsen i noen år. Tror de hadde passet ypperlig ifht bosituasjon og fleksibilitet om det ikke var for nettverket her.
    Restriksjon på høyskolenettverket? Hvorfor mener du det skulle ha noen innvirkning med Tana? Gir overhodet ikke mening.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Rett og slett fordi jeg ikke har en egen router, men kun et accesstpunkt her. Fikk beskjed av naboen om at Sonosen hans ikke ville fungere på nettet. Dersom det skulle vise seg å fungere, vil jeg også få problemet med at alle på nettet kan styre enheten, og ikke bare meg selv. Det er et stort problem. Heller ikke tillatt å sette opp egen router, så får ikke løst det sånn heller.

    Høyttaleren opererer på nettverket slik Sonos også gjør slik jeg har forstått det. Dvs at skolen trolig vil blokkere enheten slik at jeg ikke vil klare å kommunisere med enhetene.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Ikke lov med router? Høres merkelig ut. Setter man en router på høyskolenettverket, og egne enheter bak routeren vil routeren være det eneste synlige på nettverket. Da kan du i prinsippet koble på så mye du vil bak routeren, det vil ikke ha noen innvirkning på høyskolenettet forøvrig. Dessuten løser man problemet med at andre vil ha tilgang til de enhetene man måtte bruke. Jeg bodde selv på studenby tilkoblet universitetsnettet, og selvfølgelig satte jeg en router i front, som også fungerte som brannmur. Eksponerte lite/ingen tjenester på utsiden av routeren, kun det jeg trengte for å koble til hjemmenettverket utenfra, typisk VPN. Og sånn har jeg det i dag også.

    Hva slags IP-adresser er det du får på enhetene (f.eks. PC) du har koblet til på hybelen?

    Edit: selvfølgelig var ikke dette en "standard" router menigmann kjøper, dette var en router/brannmur jeg selv hadde installert og konfigurert, samt strammet opp mtp. sikkerhet slik at den var minst mulig synlig.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen her som vet om ProAc er en generell god match til EC?
    Du kunne stille det samme spørsmålet i ProAc-tråden også. Kan hende får du litt bedre respons der?

    Min egen erfaring med EC+ProAc er noe begrenset - bare i f.m. midlertidig bruk av barnas EC-forsterkere i kombinasjon med mine egne ProAc. ECI-5 + ProAc D25 og ProAc 1SC, og AW100 + ProAc 1SC. Ingen av disse kombinasjonene ga mersmak - her manglet det musikalske jerngrepet som jeg mener ProAc generelt har godt av.

    I f.m. med diverse hifi-brukthandler har jeg av og til fått anledning til en og annen kjapp prøvelytt av EC + ProAc kombinasjoner - men med ukjent musikk og ukjente innspillinger - så jeg skal være forsiktig med å si om det var musikken som ikke falt helt i smak, eller om det var oppsettene.

    Men for all del - man leser jo også om dem som er fornøyd med sine EC + ProAc oppsett.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Noen her som vet om ProAc er en generell god match til EC?
    Du kunne stille det samme spørsmålet i ProAc-tråden også. Kan hende får du litt bedre respons der?

    Min egen erfaring med EC+ProAc er noe begrenset - bare i f.m. midlertidig bruk av barnas EC-forsterkere i kombinasjon med mine egne ProAc. ECI-5 + ProAc D25 og ProAc 1SC, og AW100 + ProAc 1SC. Ingen av disse kombinasjonene ga mersmak - her manglet det musikalske jerngrepet som jeg mener ProAc generelt har godt av.

    I f.m. med diverse hifi-brukthandler har jeg av og til fått anledning til en og annen kjapp prøvelytt av EC + ProAc kombinasjoner - men med ukjent musikk og ukjente innspillinger - så jeg skal være forsiktig med å si om det var musikken som ikke falt helt i smak, eller om det var oppsettene.

    Men for all del - man leser jo også om dem som er fornøyd med sine EC + ProAc oppsett.
    Takker for svar :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    1.341
    Sted
    Oslo
    Noen som har noen informasjon om electrocompaniet M1 høyttalerne ? Finner lite info om dem på google...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.150
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har nylig fått en eci5 mk2 i hus og lydmessig føler jeg dette satt veldig godt.

    men jeg opplever en litt rar sak med den som jeg ikke har vært borti med noe annen forsterker.
    Har sendt mail til EC også og spurt, men tar en runde her også da det nok sitter mye folk her med kompetanse.

    Når jeg nærmer meg klokken 12 til 2 på volumet så høres det ut som et rele klikker inni forsterkeren.. lydmessig ingen endring, ingen protect eller beskjed kommer i skjermen.. når sangen nærmer seg slutten og faser ut virker det som et rele klikker igjen..

    Høytalerne er et par buchardt audio s300mk2.. ikke noe blodig tung last.. drives fint med 2x20w rør osv.. har 2 stk suber koblet til preout og kilden er koblet til rca med navn dvd.

    Noen som har noen ide? trenger den kansje en service?

    Er ikke mange årene, strøken og ser egentli ubrukt ut..
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    65
    Antall liker
    58
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Har nylig fått en eci5 mk2 i hus og lydmessig føler jeg dette satt veldig godt.

    men jeg opplever en litt rar sak med den som jeg ikke har vært borti med noe annen forsterker.
    Har sendt mail til EC også og spurt, men tar en runde her også da det nok sitter mye folk her med kompetanse.

    Når jeg nærmer meg klokken 12 til 2 på volumet så høres det ut som et rele klikker inni forsterkeren.. lydmessig ingen endring, ingen protect eller beskjed kommer i skjermen.. når sangen nærmer seg slutten og faser ut virker det som et rele klikker igjen..

    Høytalerne er et par buchardt audio s300mk2.. ikke noe blodig tung last.. drives fint med 2x20w rør osv.. har 2 stk suber koblet til preout og kilden er koblet til rca med navn dvd.

    Noen som har noen ide? trenger den kansje en service?

    Er ikke mange årene, strøken og ser egentli ubrukt ut..
    Hei X-Cell
    Jeg har maken forsterker og har ikke opplevd som du beskriver her. Min er ca 3 år. Høres klikkinga idet du skrur volumet opp? Skudd i blinde her. Prøv å koble ut subene og hør om det klikker fortsatt? Hvordan har du koblet subene foressten? En enkel kabel til hver fra preout? Jeg har rca ut til min sub fra preout. Du er kanskje innenfor garantien om det er feil med den.

    Mvh softail
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.150
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har vurdert som du sier å dra ut rca for sub og teste . klikket kommer noen sekund etter man har lagt fra seg fjernkontrollen.

    Jeg kjører left rca til venstre sub og right til høyre.. y kabler slik at suben er koblet både r og l bakpå sub.
    en oppskrift jeg har kjørt bestandig når man har hatt stereo sub oppsett.
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    65
    Antall liker
    58
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Hmm. Har du prøvd å stille volumet manuelt på forsterkeren? Kan det være fjernkontrollen som tuller det til?
    Har vurdert som du sier å dra ut rca for sub og teste . klikket kommer noen sekund etter man har lagt fra seg fjernkontrollen.

    Jeg kjører left rca til venstre sub og right til høyre.. y kabler slik at suben er koblet både r og l bakpå sub.
    en oppskrift jeg har kjørt bestandig når man har hatt stereo sub oppsett.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.150
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skal teste litt, men det virker ikke som det er fjernisen.. potmeteret står i allefall iro når det skjer..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.150
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kansje jeg å følge opp denne.. fant til slutt ut hva dette var. :) godt å få nevrosene roet :)

    Fra EC fikk man vite at det ikke er noe rele som kan klikke, de mistenkte spenning i staget fra potmeter og fram til diode i front som gjor at dette kunne avgi en plingete eller klikkende lyd.. jeg mistenkte etter litt testing at det rett og slett var kjøleribbene som "plinget" pga varmen..

    Har konkludert med det siste.. for etter at den har stått påslått med jevn varme i en 1uke så skjer ikke dette.. slår man den av et døgn og starter dagen derpå, gir den en halvtime eller time oppvarming og begynner å spille så høres disse plingene og klikkene.. altså rett og slett metall som utvidder seg i varme :)
    Vsr enkelt å høre når man demonterte topplokket og lyttet med øret rett over forsterkerenved testing :)
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    65
    Antall liker
    58
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    He, he. Godt du fant ut av det. Min erfaring er å ha anlegget på hele tiden slik at det har riktig driftstemperatur når jeg skal bruke det. EC komponentene trenger minst ett par- 3 timers oppvarming. Tar jo litt tid å bli vant med nytt utstyr også.

    Mvh softail
     

    journeyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    61
    Antall liker
    1
    Hei, leser at effektrinnene til EC blir varme, men er det noe problem om de står på 24/7?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.150
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    He, he. Godt du fant ut av det. Min erfaring er å ha anlegget på hele tiden slik at det har riktig driftstemperatur når jeg skal bruke det. EC komponentene trenger minst ett par- 3 timers oppvarming. Tar jo litt tid å bli vant med nytt utstyr også.

    Mvh softail
    Ja den krevde ok noen timer mer enn tidligere utstyr.. er mange år siden sist jeg hadde EC i hus :) og etter man fikk summet hodet litt og værste nevrosene lagt seg så husket jeg jo at en slik lyd har man hørt før når man jobbet som industrimekaniker :)

    Den står påslått her hele tiden og er varm og god :)
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Ville bare komme med en opplysning til dere kom muligens tror at AW 250 er en fullbalansert forsterker. Det er bare inngangstrinnet som er balansert.
    Fikk bekreftet dette fra Electrocompaniet av Nils Solli. Har for øvrig lagt ut egen tråd om dette på Hifi generelt og Bransjeredaktører.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Hei.
    Sitter å venter på en EC RENA-S1 streamer og håper jo den kommer før jul :)

    Noen som har erfaringer/synspunkter på den DACen som sitter i denne? swsg har jo denne til under 4k.
    Bør man kunne forvente at den leverer eller burde man se etter DAC samtidig?
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    477
    Har AW180 og ingen problemer med å ha de stående på 24/7.

    Hva gjør brukere av EC 4.8 når det skal kobles aktiv sub til? Ser den kun har ett par utganger, balanserte sådan.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Har AW180 og ingen problemer med å ha de stående på 24/7.

    Hva gjør brukere av EC 4.8 når det skal kobles aktiv sub til? Ser den kun har ett par utganger, balanserte sådan.
    Hei Graks.
    Dette kan bli både billig og dyrt.
    Eiere av EC 4.8 kan bare gjøre slik du har gjort; Kjøpe AW180 og videreføre signalet fra den til subben :)
    En noe billigere løsning er en XLR splitter.
    Hvis man bruker disse løsningene på bare en kanal antar jeg man belaster utgangene på 4.8 litt forskjellig.
    Om det er hørbart skal jeg ikke påstå.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    477
    Viderekobling må verre god løsning hvis man har to suber ja.
    Kanskje man skal vurdere salg av McIntosh forforsterkeren og prøve 4.8 og ECP2.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Viderekobling må verre god løsning hvis man har to suber ja.
    Kanskje man skal vurdere salg av McIntosh forforsterkeren og prøve 4.8 og ECP2.
    Har brukt EC4.8 sammen med ECD1 og AW180 lenge nå uten at oppgraderingstrollet har rørt på seg.
    Det må jo bety noe :) ECD2 spiller noe mere moderne uten å miste EC signaturen, prøvde den også
    men gikk tilbake til den noe mere bakoverlente ECD1.
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Hei

    Ser at fjernkontrollen ECT 3 nå er utgått produkt og det er kanskje like greit. Solgte min i 2013 etter å ha vært mindre fornøyd.

    Er det kun app som gjelder nå?

    Med hilsen fra Eirik
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Hei

    Ser at fjernkontrollen ECT 3 nå er utgått produkt og det er kanskje like greit. Solgte min i 2013 etter å ha vært mindre fornøyd.

    Er det kun app som gjelder nå?

    Med hilsen fra Eirik
    Jeg bruker kontrollen som fulgte med EC4.8, den sorte plastdingsen. Ikke like sjarmerende som den fjernkontrollen som fulgte med EC4.6, men den funker. Det er tross alt det viktigste.
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Hei

    Ser at fjernkontrollen ECT 3 nå er utgått produkt og det er kanskje like greit. Solgte min i 2013 etter å ha vært mindre fornøyd.

    Er det kun app som gjelder nå?

    Med hilsen fra Eirik
    Jeg bruker kontrollen som fulgte med EC4.8, den sorte plastdingsen. Ikke like sjarmerende som den fjernkontrollen som fulgte med EC4.6, men den funker. Det er tross alt det viktigste.
    Det er jo en mulighet men savner en multikontroller som fikser forforsterker, cd spiller, dac og blueray.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Prøver meg her, siden det kanskje er noen av EC vennene som har måttet få litt eldre ustyr sett på?

    Hvor lønner det seg å få gått over et gammelt forsterkersett fra den gangen EC hadde svarte metallfronter med rød skrift istedenfor akryl og gull? D.v.s. ganske gamle greier som trengs å fikses litt.

    Har også en nyere EMC-1 UP som jeg skulle ha fått sjekket p.g.a. noe jordstøy. Er det Abrahamsen på Fjellhamar som er rette stedet å reise med dette?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Prøver meg her, siden det kanskje er noen av EC vennene som har måttet få litt eldre ustyr sett på?

    Hvor lønner det seg å få gått over et gammelt forsterkersett fra den gangen EC hadde svarte metallfronter med rød skrift istedenfor akryl og gull? D.v.s. ganske gamle greier som trengs å fikses litt.

    Har også en nyere EMC-1 UP som jeg skulle ha fått sjekket p.g.a. noe jordstøy. Er det Abrahamsen på Fjellhamar som er rette stedet å reise med dette?

    Det er vell i hovedsak EC, og servicekompaniet. ECS Holding (Abrahamsen) tar ikke service lenger
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn