E80CC/KT88 prosjekttråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hehe, ja de listene var geniale!! Gjør koblinga av OPT mye enklere.
    Lodda den ferdig i kveld, får se om det blir testkjøring i morgen. Den burde fungere lekkert med Monopulse har jeg en mistanke om;)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Får skrive noen ord for å avslutte tråden, har smått begynt å planlegge høstens prosjekt.

    Forsterkeren er ferdig og spiller klokkeklart. Endte opp med å koble den for 8 Ohm HT, og i UL, syns den spiller best slik.
    Har litt frisk B+ men jeg tror det skal fungere fint. Hører ihvertfall ikke noen ulyder, og kun en anelse blueglow i rørene.
    Har pittelitt trafobrum fra strømforsyninga men det må man nært for å høre, og absolutt ingen sus etc i HT, så alt i alt er jeg svært fornøyd med resultatet.

    Er uansett moro med hjemmelaga forsterker, er nok sikkert mange ting som kunne vært tuna litt på, finere chassis etc, men den skal få være akkurat slik den er:cool:
    Jeg har ikke så mye å sammenligne med for å være ærlig, så lykkelig uvitende så syns jeg den ble bra til slutt;) Blir stadig imponert over hvilken jobb 8-10W faktisk gjør.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, ja de listene var geniale!! Gjør koblinga av OPT mye enklere.
    Lodda den ferdig i kveld, får se om det blir testkjøring i morgen. Den burde fungere lekkert med Monopulse har jeg en mistanke om;)
    Dette ble jo veldig flott og bra!
    Passe bratt læringskurve?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    God kveld

    Kan to slike seriekobles for å gi -4V bias på inngangsrør?

    Link: https://www.elfadistrelec.no/no/pcb-led-mm-rod-schurter-0035-1360/p/17506532?track=true

    De skal etter det jeg kan skjønne ha et spenningsfall på 2V, men jeg er usikker på hva som menes med fremoverstrøm på 30mA?
    Må strømmen over 30 mA for å "tenne"?
    To i serie kan fungere. Velg heller gammeldags type med tradisjonell utforming.
    Vil det gå 30 mA i røret?
    Tenner ikke?
    Nesten som en vanlig diode. Relativt lik spenning over et relativt stort strømområde.
    Lys vil avhenge av strøm.
    Ser i farta ikke hvilket rør det gjelder og hvilken forspenning det skal ha.
    Problemet med slik forspenning er at du ikke klarer å treffe nøyaktig.
    Ikke noe galt om du kombinerer en LED og en motstand.
    Lyden?
    Ikke så godt å si noe sikkert om.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    30mA er max.strøm gjennom dioden. Overgangsspenningen for en LED vil variere litt med strømmen, men det var ingen kurver i databladet. Ville kanskje forsøkt med 15mA... bør ligge en kondis over LED-ene, da de kan lage litt støy...
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja snubla et par ganger i løpet av design/bygging men det ble bra tilslutt 8) Har kvelder nok på jobb å sitte å spekulere og pusle med slikt så da går det bra.
    Kunne nok hatt bedre følsomhet og et par andre ting kunne vært tunet men jeg liker den som den er.


    Nei på langt nær 30 mA, husker ikke i farta hva Iq skulle ligge på men ikke i nærheten av 30 mA. Var bare ikke sikker på hva det betydde, men da vet jeg det.
    Ble tidligere i tråden tipset om diode-bias pga støy og mens jeg satt på Elfa kom jeg på det. Kommer nok til å prøve bare for skøy hvis jeg alikevel skal ha pakke fra Elfa, selvom jeg egentlig tviler på at jeg klarer å høre noen forskjell.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tja. Kan lage støy, men jeg har aldri opplevd det.
    Har sikkert bygd ti trinn med slik (eller lignende) bias.
    Noe annet jeg har hørt:
    NOS LED av den røde typen er best.
    De dukket opp første halvdel av 1970.

    Edit:
    Har du målt katodespenningen slik trinnet er nå (med 1k katodemotstand)?
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Husker ikke her og nå men jeg mener den ligger på ca 3,5-3,6 V. Design skulle vel være 4V, men det funker fint slik.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Stemmer ganske bra med ca 30mA.
    Du har jo litt tøffere rør enn mange av oss :)
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Apropos rør; i ubetenksomhet snudde jeg rørsoklene feil vei så logo på alle rør peker bakover... Fokus lå på routing av heatekabler i kampens hete.

    Har jo ingenting å si for lyden men det hadde kanskje tatt seg bedre ut.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Apropos rør; i ubetenksomhet snudde jeg rørsoklene feil vei så logo på alle rør peker bakover... Fokus lå på routing av heatekabler i kampens hete.

    Har jo ingenting å si for lyden men det hadde kanskje tatt seg bedre ut.
    Du gjorde helt riktig.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Bias med LED i katoden fungerer fint om den blir riktig tilpasset. Lav dynamisk motstand så du får mye gain/forsterking. ( dette kan du også få med motstand paralell med kondensator ( altså "vanlig" bias )).
    Ifølge databladet til E80CC er max strøm 12mA så du kan ikke kjøre 30 mA gjennom en triode på dette røret. Ikke begge triodene i paralell heller.

    Personlig vil jeg heller ha rørene "feil" vei og kortere signalvei enn noe som ser pent ut og oscillerer som en FM-sender. ( For de som husker FrekvensModulasjon....se Elretur kassene ) VH. Bernt
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei

    Ja får se hva jeg gjør med den, har et nytt prosjekt surrende rundt i hodet.

    Ang Ia i E80CC så ser jeg nå at det står 30, det er nok mer i området 3,0-3,5mA som er hvilestrøm i min krets.

    Vil en LED ha likt spenningsfall uansett strøm igjennom?

    I en motstand vil jo spenningsfallet variere med strømmen, og dermed gi litt variasjon i bias. Trenger vel ikke bety så mye, men er dette noe å dra inn i vurderinga LED bias eller ikke?
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    En stund siden jeg holdt på med LED Bias. Prøvde å finne artikkelen fra Valve Magasine på nettet men det er visst lagt ned. Her er noe.
    Valve Magazine -- Vintage Audio Listeners And Valve Enthusiasts
    En LED er litt som en Zenerdiode. Spenningen forblir stort sett den samme om strømmen gjennom den varierer.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode
    Spenningen er stort sett lik, men ikke helt. Velger du derimot å bruke et batteri med en stor motstand ( brukte 68 Kohm på Linjetrinnet. ) imellom er dette også en grei løsning. ( Fixed bias )
    Bare husk å bytte batteri samtidig med brannvarsler. ( 1 Desember? ) Dør Batterispenningen ut øker strømmen i rør og det slites ut raskt.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Vf og Vf/If karakteristikk finner du i databladet for aktuell LED.
    Eksemplet som avbildet under, har en dynamisk resistans på ca 13 Ohm (Vf endrer seg ca 0.4v over 30mA). Som du ser øker resistansen betydelig når strømmen blir lav (i dette tilfellet If<5mA), så den delen av kurven kan være verd å ta en titt på.

    LED_Vf_If.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn