E80CC/KT88 prosjekttråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Enn drivertrinnet alene? Så du hadde en simulering tidligere i tråden, men med litt andre verdier.

    Kommer til å gå over sluttrinnet på nytt, og blant annet jekke opp B+ litt antar jeg. 350V /-35 kan se greit ut i forbifarten.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å parallellkoble 2 stk KT120 pr kanal (triode) hvis effekten blir i minste laget med 3.5W. ?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Det tror jeg noen med mer erfaring enn meg må svare på.
    Er ikke så nøye hvor mange watt egentlig, er glad hvis jeg får til 5+ egentlig. Mest spent på om det jeg sauser sammen lager lyd og hvordan den vil høres ut.
    Bygde for en stund siden et 6P3P-kit fra Ebay og ble egentlig imponert. Forsterkeren i seg selv er neppe så utrolig, men hvis det kan bli såpass lyd i en 5-6 W forsterker med billigste sort komponenter, er det jo spennende å se hva en selv får til.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har tygd litt på blyanten i kveld og sett på to forskjellige triode arbeidspunkter med 1,7k og 2,5k OPT

    300V/-25V/110mA

    1,7k : 5,97W / 8,8% 2nd
    2,5K : 4,14W / 7,8% 2nd

    360V/-35V/100mA

    1,7k : 7,68W / 12,1% 2nd
    2,5k : 6,98W / 9,4% 2nd

    Ikke store forskjellene egentlig, men jeg tror sistnevnte kanskje kan egne seg best for UL testing. Tror jeg går for den, hvis ikke det finnes gode grunner til noe annet?
    Skissa opp kretsen med CLCLRC filtrering og rørlikeretter (har sansen for «mykstarten» man får på kjøpet). Trafoer/choker blir muligens Edcor, avhengig av frakt. Lett å bestille alt et sted.
    Kan hende jeg skipper en CL i filteret avhengig av hva tallene sier, og siste R er justeringsmotstand for B+. Regner ikke med å havne spot on på B+ til utgangstrinnet (410-420V)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Vær klar over at 10% forvregning er veldig mye og ikke verdt å spille / høre på . Maks 5%. Derfor er minimum 350 Volt som operasjonspunkt og anodelast på minst 3000 å foretrekke. Med 3000 anodelast ved 8 Ohm er det lett å kjøre på 4ohms tappen og få 6000 Ohm anode last på 8ohmske høyttalere Det gir dramatisk mindre forvregning uten å tape for mye watt. Og husk , det er en viss kansellering av 2harmoniske mellom driverrør og utganger , derfor er en viss forvregning 2% på driverrør ofte gunstig i allefall på papiret.
    Jeg kjører konsekvent på 4ohms utgangen (og dermed 5000-6000 ohm anodelast) på mine 8 ohms høyttalere, det gir også lavest utgangsmotstand og rettest frekvensgang

    Ang utgangstrafo er det den som bestemmer kvaliteten på forsterkeren.
    Min forsterker er 10 watt i UL og har 50% større utgangstrafo Dvs 15 så langt jeg har forstått (men ikke verifisert, den virker litt for lite for 15watt..syns jeg)Den kunne faktisk vært større da ville bassen har mindre forvregning

    Eksempelvis har mine forsterkere hhv 10 og 1.6% forvregning med liten og stor kvalitets utgangstrafo...
    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja begynner å komme til samme konklusjon med anodelast, streka nettopp opp en 3,5k OTP med 360V/-35V/100mA, og fikk 5,97W og 5,5%2nd. Med 3,5k kan jeg vel gjøre som deg og få 7k.
    Begynner å bli mye streker etterhvert...
    Har jo heller ikke spesielt mye erfaring for å si det mildt, så jeg har ikke noe forhold til hvordan f.eks 5%2nd oppfattes (i den grad den kan det?)

    Med før nevnte Ebay forsterker ble ørene på en måte anstrengt (lyttetretthet?) etter en tid på litt høyere spilling. Dette er vel distortion som ligger i lyden men ikke høres? Slik vil jeg ikke ha det, veldig irriterende. Er nok mest min skyld som tyner forsterkeren men vil jo helst unngå det.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    7k kom inn på 3,77W og 3,8%.

    Bruker du NFB?
    Skal ha gain nok til å eksperimentere med NFB, når jeg bare finner ut hvordan det skal beregnes. Vil helst skjønne hva jeg gjør og hva som endres før jeg risikerer noe.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Ingen negativ feedback i min.

    En måte å legg in feedback på er slik. Det gir 1.1%THD ved 5.v watt. og 3.9Vpeak inn ved anode last 6000ohm
    (uten NFB blir det 1.6% ved 5.0W og 2.85 inn, dsv lite feedback <3db.)
    Mere feedbak får ved å endre Rnfb fra 820 til 270ohm, da får man 0.7%THD ved 5.3Watt og 5.5Vpeak inn. dvs 5,7db feedback. (20*log(5.5/2.85)

    Capture.JPG


    En annen feedback metode er denne som gir 1,5%THD ved 5.4Watt.
    Capture.jpg



    Fikk ikke helt til anodefeedback med 6GU7 så jeg tok denne med 6N1Phttps://blueglowelectronics.wordpress.com/diagrams/
    og det ble riktig så bra. 0,5%THD ved 5,3Watt.Reduseres anodelasten fra 6k til 3k får jeg 7.2W ug 2.8% %HD. med mere feedback dvs endrer Rfeedback fra 200k til100k får jeg 8watt og 1.5%THD. E80cc gir dårligere betydelig dårlgere resutat . må finn bedre op punkt med den...
    Capture.JPG


    Simuering gir disse operasjonlinjene med 6N1P/KT120 i triode 3k ohm anode last med 8Ohm motstand . Optimal freedback fås ved Rfb=200k som gir 8Watt og 0,6%THD ved 8 ohm HT last og 2.3V peak inn
    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Takk for tips! Skal se om jeg får til med programvare selv en kveld jeg får tid, supert verktøy ser det ut som.

    Nå har jo tråden sklidd litt ut over lastlinjer for driverrør, og værre blir det nok .Skulle gjerne endret trådtittel til noe sånt som «E80CC/KT88 SE prosjekttråd».
    Kan jeg endre selv (fant ikke redigeringsmuligheter) eller må en moderator gjøre det?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Tok meg maange kvelder å få simulering i LT Spice opp og gå.. Penn og papir og håndberegning går raskere og gir bedre innsikt , men når man har fått dreisen på LT Spice simulering er det veldig nyttig ..
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja jeg kommer nok og til å knote en del er jeg redd. Penn og papir går overraskende fort når det er ørtende gangen man regner over en variant...
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Det så svært mye bedre ut?????? Kurvene i mitt gikk ikke på langt nær så langt ut. Kan hende det hadde vært en fordel med oppdaterte datablader, fant et blant annet UL kurvediagram i går med B+ 400 V.
    Skal prøve å få satt meg ned en kveld å se over kretsen, har endel annet på tapetet fremover som må få prioritet... Tror blant annet jeg kommer til å gå for høyere Z-OPT enn tidligere planlagt, kanskje jeg burde sett bias med litt lavere Iq også, ser flere utgangstrafoer som kunne vært interressante har en maxstrøm på 100mA.
    Skal pusse litt på kretsen og prøve å få bestilt litt komponenter før jeg reiser på jobb igjen.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har puska litt med PSU de siste kveldene, men er ikke så lett å finne kurant trafo.

    Totalt strømtrekk Iq er ca 207 mA, hva burde kapasiteten på trafo være? Strømtrekket varierer jo en del men vil kondensatorene forsyne dette slik at jeg kan slippe unna med en på f.eks 200 mA? Vil da justere litt på arbeidspunkt slik at Iq total kommer rett under 200 mA.
    Eller er det tryggest å gå for den på 250 mA?

    Kommer til å bruke SS likeretter og CLCLC smoothing med 2x2H spoler og 100uF kondensatorer. Vurderte rørlikeretter men jeg har litt lite spenning til overs med trafoalternativene jeg har funnet.
    Kan hende jeg etterhvert bygger om til rør hvis det går, mest for å teste.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Lurt å dimensjonere for en del ekstra.
    Skjema for strømforsyning?
    Eller ligger det lanngt der oppe?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei, og takk for praten.

    Skjema kommer i kveld, må simulere/regne litt på noen endringer.
    Har et alternativ på 400V/250mA, den er sikkert kurant men da må jeg droppe mellom 50 og 100 V før utgangsrørene. Må og tenke på heatinga, kan ikke bruke 3,15-0-3,15 ettersom jeg må paralellkoble heater på E80CC...Er jo og et hensyn til spenningsrating på komponenter, blir litt mindre å velge i over 450 V ser det ut som, men det er sikkert overkommelig.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Blir en liten endring i psu mot tidligere planlagt, kommer til å gå for en eller annen Hammond trafo til strømforsyninga. De har mye bedre utvalg, og så er det jo sjangs for å få de levert før alle ungene er flyttet ut av huset... Kommer antagelig også til å bruke Hammond OPT, f.eks 1628/1630SEA.

    Bruker dere sikring på B+?
    Og har det noe for seg med egen bryter til gløding og B+, slik at rørene får noen sekunder på å bli varme før spenninga kommer på?

    De lærde strides vel om effekten, og ikke minst nytten av varianter av st.by brytere...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sikring kan være lurt, men sjelden eller aldri brukt.
    Stb by har ingen hensikt.
    Kan snarere føre til uønsket klikk når HV slås på.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Ser at noen bla Wellborne bruker inngangsrør i paralell , lavere utgangsimpedans for driver kan være en fordel
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Hammond opt er ikke blant de beste. C cire fra Lundahl er toppen
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har sett litt på Lundahl, vet ikke hvor de ligger prismessig men jeg mistenker at de er endel over blant andre Hammond.
    Finnes det norske leverandører?
    Leita litt på siden men fant ingen, kan vel bestille direkte fra Lundahl.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Send en Mail direkte til Lundahl, de har ikke norsk forhandler.
    Ofte noen uker å vente. Thomas Mayer har et godt utvalg og shipper asap. En fornøyelse å handle med ham.
    Ikke enig med balle.. at de er toppen, du kan få bedre jern andre steder. Men det er jo noe som heter "godt nok".
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Sendte mail til Noratel, mest for å lodde stemninga.
    PSU trafo kom på ca 1500,- + MVA, greit nok antagelig.
    MEN; utgangstrafoer ble visstnok bestilt inn etter behov fra Sri Lanka og dermed 2-3 måneder leveringstid... Da kan jeg like gjerne vente på f.eks Edcor og billigere blir det nok også.

    Venter svar på et annet alternativ så tar jeg det derfra, hadde jo vært greit med hyllevare.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Holder det med kondensatorer på 500/550V i strømforsyninga når B+ etter likeretter er 480-490V? Blir det lite margin?

    ELFA har ikke egnelige kondensatorer med mer enn 550, skal jeg ha 600V+ må jeg handle fra f.eks Mouser. Ville helst bruke ELFA ettersom de har det meste og i tillegg slipper man toll og tull. Har og lest litt om diverse tollgebyrer etc enkelte befraktere tar...
    Vet at jeg kan seriekoble, men det blir dobbelt opp av komponenter og hakket trangere i kabinettet.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har noen av dere erfaring med Noratel utgangstrafoer?

    Fikk tilbud i dag på to stk og de ligger så godt som på samme pris som Hammond. Forstod Noratel slik at alt blir viklet utenlands men det er visst bare PT, OPT lager de i Norge og da snakker vi MYE kortere og billigere levering.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Nå har det ramla inn deler i flere dager fra Noratel og Elfa.
    Greide selvfølgelig å bestille feil rørsokler til KT88, fikk en type ment for kretskort som ikke var levert med festering. Elfa hadde plutselig heller ikke sokkel til E80CC, så chi-fi forsterkeren lever utrygt, meget mulig den blir slakta...

    Kommer til å prøvekoble alt opp på en treplate før jeg monterer i chassis. Enklere å måle etc når alt er oversiktlig plassert. En annen ting er det blir noe trangt for trafoer/spoler på chassiset, så da får jeg prøvd det og før jeg begynner å bore og herje.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror jeg har begge deler for chassis.
    Hvis du ikke alt har funnet kan jeg sende...... i morgen.
    Mange av hver?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Det hadde vært knall, det er garantert det kjappeste jeg får de. Trenger en for E80CC og 2 for KT88.

    Adressen har du vel?

    Bare be om penger på Vipps så fikser vi det👍👍
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror en reprise på adresse er fint:)
    Bare til en kanal?

    Slik:
    DSC_0884.jpg
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har nå sausa sammen forsterkeren på en treplate, breadboarding på nynorsk.

    Den ekploderte ikke på første forsøk når jeg satte i strømmen, men jeg har et par problemer...

    Nr 1 er en saftig runaway på et eller begge utgangsrør. Starter opp med signal inn og den spiller fint i noen sekunder før rørene drar avgårde. Etter en kjapp konsultering med Audiomix halverte jeg gridleak fra 220 k til ca 110 k. Det ble bedre men jeg må nok lengre ned. Har også en gridstopper på 1k.

    Nr 2 er veldig høy B+, den er ca 510-510 uten last, dermed er begge rørene langt utenfor arbeidsområde som tiltenkt. Blir bedre med last, men jeg får ikke målt skikkelig før jeg må slå av forsterkeren. Syns det er litt rart, men jeg tror det skyldes mange bekker små osv:

    Trafoen er 230 V/ 360-0-360 @ 300mA. Nettspenninga i huset er ca 236V og trafoen vil kun bli belasta ca 210 mA.

    Kan den ekstra nettspenningen og den lettere lasta for trafoen enn tiltenkt være det som forårsaker den høyere spenningen?

    Skal få tak i variac slik at jeg kan kjøre den igang med mer kontroll, slik det er nå får jeg ikke målt eller noen ting før jeg må slå av...
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Var ikke klar over at Noratel lager utgangstransformatorer!

    Standardelektrolytter på over 550V skal du nok jobbe lit med å finne.
    ClarityCaps har store filmkondensatorer på 700V for PS bruk.
    Ellers å har man jo alltids oljefyllte kondensatorer fra bl.a. ASC, eller multiseksjonskondensatorene fra japanske Toichi.:cool:



    10612810_845440165543745_7593014754652934255_n.jpg


    Billige trafoer:
    http://www.ogonowski.eu/
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei

    Nei det er hovedtrafo som er Noratel. De kunne skaffe OPT og men de ble laga på Sri Lanka av alle ting... Gikk for Hammond der...
    Bestilte 600V kondensatorer fra Mouser, Elfa hadde ikke med så høy spenningsrating.

    Lurer på om runaway kan bli bedre etter noe tid hvis røra bare får stå med driftstemp noen timer? Hvis getter får gjøre jobben sin en stund blir kanskje ikke røret like tilbøyelig til å rase avgårde?
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Har nå sausa sammen forsterkeren på en treplate, breadboarding på nynorsk.

    Den ekploderte ikke på første forsøk når jeg satte i strømmen, men jeg har et par problemer...

    Nr 1 er en saftig runaway på et eller begge utgangsrør. Starter opp med signal inn og den spiller fint i noen sekunder før rørene drar avgårde. Etter en kjapp konsultering med Audiomix halverte jeg gridleak fra 220 k til ca 110 k. Det ble bedre men jeg må nok lengre ned. Har også en gridstopper på 1k.

    Nr 2 er veldig høy B+, den er ca 510-510 uten last, dermed er begge rørene langt utenfor arbeidsområde som tiltenkt. Blir bedre med last, men jeg får ikke målt skikkelig før jeg må slå av forsterkeren. Syns det er litt rart, men jeg tror det skyldes mange bekker små osv:

    Trafoen er 230 V/ 360-0-360 @ 300mA. Nettspenninga i huset er ca 236V og trafoen vil kun bli belasta ca 210 mA.

    Kan den ekstra nettspenningen og den lettere lasta for trafoen enn tiltenkt være det som forårsaker den høyere spenningen?
    Ja. Hvis du belaster trafoen mindre enn spesifisert nominell last kan spenningen fort bli veldig høy.

    Hva måler B+ etter PSU filteret med last ?

    Spørs om du ikke bør dempe med mye større motstand i en (eller flere posisjoner) alternativt inn med choker som har høyere DC resistans...

    Edit: Så nå at du ikke rekker å måle med last. Prøv å dempe spenningen fra PSU med en noe større motstand og forsøk igjen.
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Skal prøve med mer motstand i serie, og 56k gridleak.

    Håper jeg ikke har skada røra på noe vis😳🤔
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende å følge.

    Håper det hjelper, slik at du får foretatt en måling. Da kan du finjustere til verdiene du har regnet deg frem til. Rørene bør ikke ha tatt skade av noen få sekunder med i overkant høy bias.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja da tok jo dette en litt uventa vending.... Har nå 300 Ohm i serie med B+ og 56k gridleak og det hjalp faktisk!
    Nå spiller den, om enn lavt med iphone som kilde:cool:

    Har nå noe mystiske jordingsgreier på gang tror jeg, hvis jeg legger fingeren på utgangstrafoen endrer lyden seg evt så begynner det å skrape osv...Skal sies at minus til høyttalerne ikke er jorda. Det samme skjer hvis jeg rører en kabel etc. Alt er jorda i samme kobbertråd, i praksis stjernejord, men her er det noe muffins.

    Og til sist hadde gode gamle Murphy som vanlig et ess i ermet; i det samme den begynte å spille så fikk f... meg multimeteret mitt granatsjokk!!! Det bestemte seg for å vise alle mulige slags verdier uansett hva jeg stiller det på å måle, så det kommer til å bli pælma midtfjords!!!
    Har derfor desverre ingen aning om hverken B+, bias eller noen ting:mad:

    Hvorom allting er; nå kan jeg sove godt i visshet om at den funker, og så får den nye Fluken min god tid til å ankomme mens jeg er i sydligere strøk en ukes tid8)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    56k grid leak er ekstremt høyt.
    Jeg har sett forsterkere (skal ikke nevne navn) med noe i den retningen.
    Hvis så høy verdi er nødvendig må det være for å maskere et annet problem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn