Politikk, religion og samfunn Dyrere jagerfly

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.823
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    bjornh skrev:
    Jo, sånn er det, og det var man nok egentlig klar over. Uansett er ikke Gripen et alternativ, da vi antagelig ville blitt eneste kjøper på noe slikt og ville måtte stå for utviklingskostnader selv. På et fly uten Stealth, som ikke utmanøvrerer F-16 engang...
    JFS utmanøvrer heller ikke F-16.....
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    xerxes skrev:
    bjornh skrev:
    Jo, sånn er det, og det var man nok egentlig klar over. Uansett er ikke Gripen et alternativ, da vi antagelig ville blitt eneste kjøper på noe slikt og ville måtte stå for utviklingskostnader selv. På et fly uten Stealth, som ikke utmanøvrerer F-16 engang...
    JFS utmanøvrer heller ikke F-16.....
    Poenget er vel at det ikke trengs ettersom F-16 aldri vil oppdage en JFS?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    xerxes skrev:
    bjornh skrev:
    Jo, sånn er det, og det var man nok egentlig klar over. Uansett er ikke Gripen et alternativ, da vi antagelig ville blitt eneste kjøper på noe slikt og ville måtte stå for utviklingskostnader selv. På et fly uten Stealth, som ikke utmanøvrerer F-16 engang...
    JFS utmanøvrer heller ikke F-16.....
    Gripen er vel den mest manøvrerbare av dem alle?

    Rask også.

    Men ikke helt det gutta trenger for å bombe bakkemål i Asia med amerikanerne.

    Mer egnet for et land som kan trenge f.eks. avskjæringsjagere til en lang kystlinje. Noen som vet om et slikt?
    --

    Hvis vi skal være realistiske så trenger vi egentlig bare jagerfly for å ha noe flott å se på når de av og til er ute og flyr. Jeg så Vampiren i lufta igjen i helgen (over Son), og da slo det meg: Hva om vi heller legger om til et rent musealt luftforsvar? Ett til noen få eksemplarer av hvert: Gjerne JSF, samt selvsagt F-16, F5, Starfighter, Thunderjet, Sabre-jet, Vampir, Spitfire og Mosquito. Gjerne pene fly som Hawker Hunter, samt mer moderne jagere også. Og så bør vi ha et formasjonsteam, gjerne av F-16 eller F-5.

    Billigere, ukontroversielt, noe å glede seg over for flok flest. Et flyvende kinderegg.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Valg av jagerfly må sees opp mot aktuelle operasjonelle scenarioer.

    Dersom tradisjonell territoriell hevdelse hadde vært prioritert ville Gripen, Eurofighter eller F16 vært bedre valg. I et slikt scenario er synlighet og antall vesentlig i tillegg til stridsevne. Med norsk topografi ville stealthegenskapene være av mindre betydning.
    Dersom man skal slå ut mål bak fiendens linjer er stealth hensiktsmessig. Dogfighter egenskaper er lite relevant i slike sammenhenger.
    Selv om jeg føler oss rundlurt av Lockheed Martin og amerikanerne har jeg litt sans for å gjennomføre stridshandlingene utenfor eget territorium. Preemptive strikes åpner for kanonbåtdiplomati og maktmisbruk, men kan komme til å spare norske liv.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gammeln skrev:
    xerxes skrev:
    bjornh skrev:
    Jo, sånn er det, og det var man nok egentlig klar over. Uansett er ikke Gripen et alternativ, da vi antagelig ville blitt eneste kjøper på noe slikt og ville måtte stå for utviklingskostnader selv. På et fly uten Stealth, som ikke utmanøvrerer F-16 engang...
    JFS utmanøvrer heller ikke F-16.....
    Poenget er vel at det ikke trengs ettersom F-16 aldri vil oppdage en JFS?
    Noen her som tror at "stealth" er det samme som usynlig??? Hvis dette flyet er så bra, hvorfor har ikke USA proppet sitt eget luftvåpen med dette superflyet?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Noen her som tror at "stealth" er det samme som usynlig??? Hvis dette flyet er så bra, hvorfor har ikke USA proppet sitt eget luftvåpen med dette superflyet?
    Kanskje det er nettopp det de har, men vi legger bare ikke merke til dem. :)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    VilhelmW skrev:
    Gammeln skrev:
    xerxes skrev:
    bjornh skrev:
    Jo, sånn er det, og det var man nok egentlig klar over. Uansett er ikke Gripen et alternativ, da vi antagelig ville blitt eneste kjøper på noe slikt og ville måtte stå for utviklingskostnader selv. På et fly uten Stealth, som ikke utmanøvrerer F-16 engang...
    JFS utmanøvrer heller ikke F-16.....
    Poenget er vel at det ikke trengs ettersom F-16 aldri vil oppdage en JFS?
    Noen her som tror at "stealth" er det samme som usynlig??? Hvis dette flyet er så bra, hvorfor har ikke USA proppet sitt eget luftvåpen med dette superflyet?
    Stealth betyr i hovedsak at deteksjon av flyet er vanskeligere pga mindre radarprofil, varmeutslipp m.m. Det kan også bety at det kan fly så lavt at radardeteksjon er praktisk talt umulig.
    At de ikke har proppet USAF med disse flyene kan jo være fordi fordi det er dyrt og ikke ferdig utviklet? Eller fordi det er suboptimalt til en lang rekke oppdrag?
    Alle fly er kompromiss mellom ulike typer egenskaper.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gjestemedlem skrev:
    VilhelmW skrev:
    Noen her som tror at "stealth" er det samme som usynlig??? Hvis dette flyet er så bra, hvorfor har ikke USA proppet sitt eget luftvåpen med dette superflyet?
    Kanskje det er nettopp det de har, men vi legger bare ikke merke til dem. :)
    Jo, du har et poeng der... ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    Valg av jagerfly må sees opp mot aktuelle operasjonelle scenarioer.

    Dersom tradisjonell territoriell hevdelse hadde vært prioritert ville Gripen, Eurofighter eller F16 vært bedre valg. I et slikt scenario er synlighet og antall vesentlig i tillegg til stridsevne. Med norsk topografi ville stealthegenskapene være av mindre betydning.
    Dersom man skal slå ut mål bak fiendens linjer er stealth hensiktsmessig. Dogfighter egenskaper er lite relevant i slike sammenhenger.
    Selv om jeg føler oss rundlurt av Lockheed Martin og amerikanerne har jeg litt sans for å gjennomføre stridshandlingene utenfor eget territorium. Preemptive strikes åpner for kanonbåtdiplomati og maktmisbruk, men kan komme til å spare norske liv.
    A future scenario: Norwegian attack planes wipes out several Russian aircraft on-ground and naval ships after the Russian provoked armed confrontations in the Finnmark-region in an dispute over resources that occurred after disagreements over Spitzbergen islands and Barents-region. The Norwegians has been promised NATO aid, and the US has promised that US military build up and involvement is necessary, but will not be as immediate since the budget cut-downs caused reductions in both size and and level of international involvement of the US military. The attack performed by Norwegian Royal Air Force using the US built F-35 fighter/bomber was possible due to the F-35's stealth capacities, and has caused a serious blow to the Russian initiative and offensive. Norwegian government says that it is ready to negotiate arms truce with the Russians if they stop all hostilities and withdraw from the Varanger region immediately. Since Russian Air Force and air defence systems now has lost it's ability to support their forces, it is believed that ground forces will be vulnerable to air attacks. Norwegian military spokesmen says that the Norwegian Air Force has conducted several attacks on Russian ground forces this morning, targeting air defences, communications and vital capabilities of the Russian forces.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Og det scenarioet er beskrevet av? Gjetter på Lockheed Martin eller Tom Clancy :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Gripen er ikke bra nok, kjøp det beste eller la være så enkelt er det ;)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Men hva er best? Det kommer helt ann på hva du skal ha utført. Skal du flytte 20m3 bensin velger du tankbil, skal du på hytta med 2 unger og ski velger du BMW X5'en.

    Vi har valgt jagerfly for å kunne delta i fellesoperasjoner med USAF i fremmede land. Som sagt er alle fly et kompromiss mellom ulike ønskede egenskaper som bæreevne, rekkevidde, stigeevne, hastighet, radarprofil, termiske egenskaper, manøvrerbarhet, tilpasning til klima og behov for støtteapparat bl. annet.
    Problemet er at når vi velger fly må vi også velge taktikk og doktriner som gir optimalt utbytte av investeringen. For F35 er det foreløpig ikke vist politisk vilje til å velge optimal doktrine. Så vidt meg bekjent.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Er det ingen her inne som er i stand til å lære av historiske erfaringer ?

    Vi har aldri kriget med våre russiske naboer. Vi er vel det eneste nabolandet de aldri har kriget med !

    Nei tror ikke vi har så mye å frykte fra dem, russere er faktisk OK folk, på mange måter veldig like oss.

    Vårt neste kampfly har en oppgave og kun en oppgave. Det må være i stand til å skyte det svenske Gripenflyet, that's all !

    ALL HISTORISK ERFARING TILSIER AT DEN NESTE KRIGEN, SOM SÅ MANGE TIDLIGERE; VIL BLI MOT SVERIGE!

    Og da sørger vi for å hente hjem Jämtland, Härjedalen og Bohuslän ! ;D ;D ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Bohuslän har vi da allerede tatt (og det uten et eneste fly). De to andre distriktene har vi vel ikke stor bruk for?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    1
    Private har vel kjøpt opp hele Bohuslän snart.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Bohuslän har vi da allerede tatt (og det uten et eneste fly). De to andre distriktene har vi vel ikke stor bruk for?
    Kysstripa har vi forsåvidt kjøpt tilbake, men her står det om prinsipper Parelius ! Man forhandler ikke med banditter og betaler i allefall ikke løsepenger! ( OK det halter en smule, ser den ! ::) ) Men det er jo et spørsmål om nasjonal ære min venn! Kan ike gi oss på dette! Og Øst Trøndelag må så absolutt hjem ! 8)

    Men egentlig er jeg ganske så fornøyd om bare kongen i sin nyttårstale ville hilse til nordmenn i de okkuperte områdene Bohuslän, Jämtland og Härjedalen ! ;D Svenskene ville fått apoplektisk anfall ! ;D ;D ;D ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Parelius skrev:
    Bohuslän har vi da allerede tatt (og det uten et eneste fly). De to andre distriktene har vi vel ikke stor bruk for?
    Kysstripa har vi forsåvidt kjøpt tilbake, men her står det om prinsipper Parelius ! Man forhandler ikke med banditter og betaler i allefall ikke løsepenger! ( OK det halter en smule, ser den ! ::) ) Men det er jo et spørsmål om nasjonal ære min venn! Kan ike gi oss på dette! Og Øst Trøndelag må så absolutt hjem ! 8)

    Men egentlig er jeg ganske så fornøyd om bare kongen i sin nyttårstale ville hilse til nordmenn i de okkuperte områdene Bohuslän, Jämtland og Härjedalen ! ;D Svenskene ville fått apoplektisk anfall ! ;D ;D ;D ;D
    Jeg elsker lyden av en svensk kvinnestemme i øret om morgenen. Vi trenger våpen som ikke utsletter det vi vil erobre, Spiralis.

    (Skjærgården utenfor Stockholm kan vi også underlegge oss. Vet ikke om fly er det beste våpen. En armada med båter, kanskje…)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Der har du et godt poeng Parelius. :D

    Straks meget bedre med svensk kvinnestemme enn lukten av napalm i en tidlig morgenstund. ;D ;D ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    1
    Hvitt fosfor skal det være.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    F35 er best for jobben uansett og kan brukes i alle mulige scenario. Gripen er gammel teknologi i pen innpakning. Vet hvor jeg ville sittet iallefall..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Sting skrev:
    F35 er best for jobben uansett og kan brukes i alle mulige scenario. Gripen er gammel teknologi i pen innpakning. Vet hvor jeg ville sittet iallefall..
    Jepp, russisk airfraime, vestlige motorer og avionikk/våpenkontrollsystem!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Begynne med en "Flanker" airframe og bygge videre derfra. Et godt utgangspunkt for formasjonsteamet vårt. Jeg så 4 Flankere i formasjon for 17 år siden, tenk hvor stilig det ville blitt med 9!
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Sting skrev:
    Gripen er ikke bra nok, kjøp det beste eller la være så enkelt er det ;)
    :)

    Gripen er nok bra nok,men det handler nok om andre ting. Bare se hva vi har kjøpt av broderfolket før i tiden. Både Scania og Volvo jeppen er vel noe av det beste vi har hatt innen forsvaret. Bare og se hva de lager i dag. De ligger i helt i toppen av allt innen kjøretøy. Latebiler fra Sverige er milevis bedre enn de fra Usa.

    Mvh Roar
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.823
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Spiralis skrev:
    Der har du et godt poeng Parelius. :D

    Straks meget bedre med svensk kvinnestemme enn lukten av napalm i en tidlig morgenstund. ;D ;D ;D
    Av personlig erfaring anbefaler jeg en varm kvinne fra sørlandet. Grimstad er min personlige favoritt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Begynne med en "Flanker" airframe og bygge videre derfra. Et godt utgangspunkt for formasjonsteamet vårt. Jeg så 4 Flankere i formasjon for 17 år siden, tenk hvor stilig det ville blitt med 9!
    NB: tunet med gode kabler. Her snakker vi frekvenser, støy og vibrasjoner som får en vanlig HiFistue til å virke som en kuvøse i forhold, så tenk dere mulighetene.....
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    erato skrev:
    totte skrev:
    Begynne med en "Flanker" airframe og bygge videre derfra. Et godt utgangspunkt for formasjonsteamet vårt. Jeg så 4 Flankere i formasjon for 17 år siden, tenk hvor stilig det ville blitt med 9!
    NB: tunet med gode kabler. Her snakker vi frekvenser, støy og vibrasjoner som får en vanlig HiFistue til å virke som en kuvøse i forhold, så tenk dere mulighetene.....
    Må jo bli NordOst-kabling, siden black Magic-kablene sikker tblir for tjukke og stive...? ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vi er jo fortsatt innenfor ganske Newtonsk fysikk, så "quantum mechanics"-kabler blir vel råflott synes jeg. Hva mener andre?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sting skrev:
    F35 er best for jobben uansett og kan brukes i alle mulige scenario. Gripen er gammel teknologi i pen innpakning. Vet hvor jeg ville sittet iallefall..
    Svigerfar stoler ikke på fly uten rør og vaiere. Ikke at jeg tror han savner sin karriere som jagerpilot, fredelig som han er. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om jagerfly skulle hatt audiofil kabel ombord, ville de knapt kommet av bakken. Og eneste payload ville vært en liten kinaputt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.823
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Tror det beste ville være å avstå fra både fly og andre "forsvarsmessige" innretninger slik at politikerne kanskje kunne holde seg unna å sende folk rundt omkring i verden for å krige på våre vegne. Hvilket jeg for min del absolutt vil ha meg frabedt!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er jo bare tull å reagere på 1 mrd ekstra. Resten av forsvaret er jo lagt ned så vi må bare få investert i luftvåpenet og det nytter ikke å fly annenrangs fly den dagen det smeller.

    Her er det bare å betale det som det koster - er jo bare småpenger for oss uansett.

    Er så mye noldussaker og folk i Norge om dagen, akkurat som en gjeng som gikk på NAV som syntes det var så blodig urettferdig at de ikke fikk like mye feriepenger som arbeidstakere... Da er det rimelig god gjennomtrekk vil jeg si.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Er jo bare tull å reagere på 1 mrd ekstra. Resten av forsvaret er jo lagt ned så vi må bare få investert i luftvåpenet og det nytter ikke å fly annenrangs fly den dagen det smeller.

    Her er det bare å betale det som det koster - er jo bare småpenger for oss uansett.

    Er så mye noldussaker og folk i Norge om dagen, akkurat som en gjeng som gikk på NAV som syntes det var så blodig urettferdig at de ikke fikk like mye feriepenger som arbeidstakere... Da er det rimelig god gjennomtrekk vil jeg si.
    den dagen det smeller så nytter det ikke med et treigt taktiskt bombefly til å avskjære fienden.
    Norge har bestilt et bombefly som er designet på til å slå ut bakkemål i et first strike.

    Når det gjelder folka på NAV så får de faktiskt ikke feriepenger i det hele tatt. Noe Erna trumfa igjennom før hun forlot embedet sitt. Så er du syk eller arbeidsledig så trenger du kun inntekt i 47 uker av året. Siste 5 ukene, de er jo gratis, er de ikke?. Tror ikke husverten er enig, eller strømselskapet ditt.


    Småpenger. 1 milliard her og 1 milliard der. Og det lenge før sluttregninga kommer. Og det for en håndfull fly som ikke er hva Norge trenger.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    vredensgnag skrev:
    Om jagerfly skulle hatt audiofil kabel ombord, ville de knapt kommet av bakken. Og eneste payload ville vært en liten kinaputt.
    har lest om flere som bruker kabler fra MIG jagere i anleggene sine. visstnok sølvbelagt og av... audiofil kvalitet ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med på denne jagerflysaken. Jagerflyinnkjøpet ble satt ut på anbud? JSF fikk tilslaget og det er skrevet en kontrakt på dette? Staten valgte altså å gå til innkjøp av et ubestemt antall fly på et utviklingsstadie, uten noen fastsatt prislapp, og uten noen bestemt leveringstid? Det høres ut som en særdeles dårlig konkurranse. Jeg lurer på hvordan det konkurransegrunnlaget så ut. Og hvilke tildelingskriterier de har hatt. ::)
     
    N

    nb

    Gjest
    DIY_dude skrev:
    Jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med på denne jagerflysaken. Jagerflyinnkjøpet ble satt ut på anbud? JSF fikk tilslaget og det er skrevet en kontrakt på dette? Staten valgte altså å gå til innkjøp av et ubestemt antall fly på et utviklingsstadie, uten noen fastsatt prislapp, og uten noen bestemt leveringstid? Det høres ut som en særdeles dårlig konkurranse. Jeg lurer på hvordan det konkurransegrunnlaget så ut. Og hvilke tildelingskriterier de har hatt. ::)
    Eurofighter trakk seg fra konkurransen fordi de mente det ikke var noen faktisk konkurranse.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    DIY_dude skrev:
    Jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med på denne jagerflysaken. Jagerflyinnkjøpet ble satt ut på anbud? JSF fikk tilslaget og det er skrevet en kontrakt på dette? Staten valgte altså å gå til innkjøp av et ubestemt antall fly på et utviklingsstadie, uten noen fastsatt prislapp, og uten noen bestemt leveringstid? Det høres ut som en særdeles dårlig konkurranse. Jeg lurer på hvordan det konkurransegrunnlaget så ut. Og hvilke tildelingskriterier de har hatt. ::)
    Eurofighter trakk seg fra konkurransen fordi de mente det ikke var noen faktisk konkurranse.
    Med hånden på hjertet, tror du de tok feil på det punktet?
     
    N

    nb

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Med hånden på hjertet, tror du de tok feil på det punktet?
    Nei. Tipper det aldri var noen reell tvil om at det skulle handles amerikansk. Det som har kommet frem i ettertid tyder heller ikke på at pris var en veldig sentral faktor i valget.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og samtidig er hæren lagt ned med unntak av styrkeproduksjon for Afghanistan. Heimevernet er redusert til ca. 50%, og med unntak av rundt 5000 mann i innsatsstyrken er det vesentlig dårligere trent enn før 'kvalitetsreformen'.

    Forsvaret er nedlagt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn