Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Hørbar forskjell på min Supra digital kabel og en Belden kabel jeg har. Har aldri prøvet noen dyr digitalkabel men venter spent på posten som kommer med en Synergistic research reference ganske snart  :D Den har jo t.o.m blå lys  ;D Så får vi se om den er noe bedre da. Men hvis den er det så mener vel elektonikk og lydingeniørene her at det er det jeg har forventet meg så det er vel ikke vitenskapelig nok bare å høre forskjell. For meg så er ihvertfall det jeg hører mer enn nok. Leste faktisk her på forumet at enkelte luringer mener at det er akkurat det samme om du bruker en billig dvd spiller eller et dyrt dedikert driverk som transportkilde....latterlig. Dere burde finne dere en annen hobby.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hørbar forskjell på min Supra digital kabel og en Belden kabel jeg har. Har aldri prøvet noen dyr digitalkabel men venter spent på posten som kommer med en Synergistic research reference ganske snart :D Den har jo t.o.m blå lys ;D Så får vi se om den er noe bedre da. Men hvis den er det så mener vel elektonikk og lydingeniørene her at det er det jeg har forventet meg så det er vel ikke vitenskapelig nok bare å høre forskjell. For meg så er ihvertfall det jeg hører mer enn nok. Leste faktisk her på forumet at enkelte luringer mener at det er akkurat det samme om du bruker en billig dvd spiller eller et dyrt dedikert driverk som transportkilde....latterlig. Dere burde finne dere en annen hobby.
Hehe, and let the WAR begin ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Hørbar forskjell på min Supra digital kabel og en Belden kabel jeg har. Har aldri prøvet noen dyr digitalkabel men venter spent på posten som kommer med en Synergistic research reference ganske snart  :D Den har jo t.o.m blå lys  ;D Så får vi se om den er noe bedre da. Men hvis den er det så mener vel elektonikk og lydingeniørene her at det er det jeg har forventet meg så det er vel ikke vitenskapelig nok bare å høre forskjell. For meg så er ihvertfall det jeg hører mer enn nok. Leste faktisk her på forumet at enkelte luringer mener at det er akkurat det samme om du bruker en billig dvd spiller eller et dyrt dedikert driverk som transportkilde....latterlig. Dere burde finne dere en annen hobby.
Den kabelen med blålys kan du i spenning få vente på. Tok en måling mot en lampettledning sammenlignet med Synergic Research Ten med og uten blålys. En direkte samtidsmåling inne på en passiv og fintunet komparator med begge kablene koblet opp samtidig (Derav samtidsmåling). Resultatet med mine små toveiser som last er at det ikke fantes signalmessige forskjeller overhodet mellom disse kablene - hverken med eller uten blålys.

Ikke for å dempe forventningene altså....så er krigen igang - igjen ;D

Vidar

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1

Den kabelen med blålys kan du i spenning få vente på. Tok en måling mot en lampettledning sammenlignet med Synergic Research Ten med og uten blålys. En direkte samtidsmåling inne på en passiv og fintunet komparator med begge kablene koblet opp samtidig (Derav samtidsmåling). Resultatet med mine små toveiser som last er at det ikke fantes signalmessige forskjeller overhodet mellom disse kablene - hverken med eller uten blålys.

Vidar
Neida neida ikke noe kriging, det lærer vi ikke noe av. Men et seriøst spørsmål Low Q. Når du måler kabler opp mot hverandre som du gjør og all ære for det så er det vel ikke mulig å måle disse tingene som gjør hobbyen vår veldig spennende. Jeg tenker da på holografi, romfølelse 3d og alt det andre som veldig mye er en følelse av musikk tilstedeværesle ? At man kan måle hvordan en kabel kan gjengi eller distribuere et signal er greit nok men kan du måle følelsen av tilstedeværelse kabelenn gir. For her er det faktisk hørbar forskjell.

Mvh
Brian

K

knutinh

Gjest
Neida neida ikke noe kriging, det lærer vi ikke noe av. Men et seriøst spørsmål Low Q. Når du måler kabler opp mot hverandre som du gjør og all ære for det så er det vel ikke mulig å måle disse tingene som gjør hobbyen vår veldig spennende. Jeg tenker da på holografi, romfølelse 3d og alt det andre som veldig mye er en følelse av musikk tilstedeværesle ? At man kan måle hvordan en kabel kan gjengi eller distribuere et signal er greit nok men kan du måle følelsen av tilstedeværelse kabelenn gir. For her er det faktisk hørbar forskjell.

Mvh
Brian
Det er helt riktig at det ikke eksisterer et måleapparat for å kvantisere og parametrisere subjektive opplevelser. Så lenge disse er delvis individuelle har jeg liten tro på at vi noen gang får det.

Det som derimot finnes er et veldig godt måleapparat for å fastslå hvorvidt hørbare forskjeller er placebo eller ikke =)

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Mvh
Brian
Sp.målet jeg stiller meg selv under slike målinger er:
Hvordan i all verden skal en høyttaler som mates med de nøyaktige samme signalene med to forskjellige kabler gi mer eller mindre romfølelse, holografi, 3D?

Hvis vi snakker om forskjeller i form av ulik energidistribusjon gjennom én kabel kontra en annen, som eventuellt ville påvirke romfølelse, holografi, 3D osv, ville også disse forskjellene i energidistribusjonen vært absolutt målbar på alle måter, og gitt utslag i et signal som ville vært differansen mellom kablene.

Differanser som ikke har direkte sammenheng med kablenes ulike elektriske motstand, har jeg aldri klart å finne.

Det finnes etter min mening andre ting ved hifi som er adskillelig mye mer spennende en å skifte kabler, i god tro på at det blir en formidabel forskjell i romfølelse, holografi, 3D.

For å fortelle litt om metoden som er brukt ved måling:

Det blir på én og samme forsterkerutgang, koblet to forskjellige kabler, som går til hver sin høyttaler av samme type. Ut fra høytalertilkoblingene er det på begge høyttalerne vidrekoblet samme type kabel som går inn på en høy-impedant passiv komparator.
Når signalene inn på høyttalerne er forskjellig, vil komparatoren gi et signal ut som representerer differansen mellom de to signalene inn på den. Dette har jeg enkelt simulert ved å f.eks seriekoble en spole eller kondensator med den ene høyttaleren, og så målt et differensialsignal.

Som en kvalitetskontroll av komparatoren blir begge inngangene koblet sammen for å sikre at innsignalet er 100% identisk på begge innganger, og så fintune apparatet slik at det ikke kommer noe signal ut.

Når jeg da kobler opp to forskjellige kabler og jeg fremdeles, etter å ka koblet inngangene fra hverandre, ikke måler en eneste forskjell, gir det meg grunn til å tro at det heller ikke er noen forskjeller.

Så langt så greit.

Så kommer problemene:
Hvordan kan vi stole på at lyden ut fra høyttaleren representeres kun av signalet som kommer inn på den? Det er det imidlertid stor grunn til å tro. Likevel er det noen som mener at lyden ut fra høyttaleren ikke bare kommer av at det går signal gjennom kabelen, men at det er noe mer "utenforstående" signal som ikke lar seg måle, som også påvirker høyttalerens lydgjengivelse.

Etter min mening er disse utenforstående signalene egentlig et produkt av ren tolkning og prosessering av lytteinntrykk basert på bl.a forventninger. Altså tilskriver jeg ikke lydforskjellene i kabler til selve kablen, men til selve lytteren som hører på dem.

Vel, jeg sitter ikke på alle svarene, og jeg skal være ydmyk nok til å si at jeg kan ta helt feil, men på nåværende tidspunkt er jeg veldig overbevist over at det ikke er kabelen som er årsak til lydforskjellene.

Det skal være sagt at jeg ennå ikke har testet digitalkabler - bare analoge høyttalerkabler og signalkabler.

Vidar

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1

Sp.målet jeg stiller meg selv under slike målinger er:
Hvordan i all verden skal en høyttaler som mates med de nøyaktige samme signalene med to forskjellige kabler gi mer eller mindre romfølelse, holografi, 3D?

Vidar
Beats me, men at det er forskjeller et det ingen tvil om. har selv ved flere anledninger testet forskjellige typer signalkabler som har denne effekten. Sist prøvde jeg noen cardas som jeg lånte. Av disse fikk jeg et voldsomt bredt lydbildet men tynt og pistrete. Med Supra så krympet lydbildet sammen og anslagene mye bløtere. Med van den hul så forsvant bassen :eek: Med silk så stemte det meste, Lydbildet ble bredt og lyden stram og detaljert. Derfor valgte jeg Silk i mitt oppsett og det var jo ikke uten grunn. De låt faktisk best i mine ører. Men hadde de blitt målt så hadde alle kablene sikkert vist samme verdier.

Mvh
Brian

N

nb

Gjest

Det kan kanskje være greit å bevare proporsjonene en liten smule i uttalelsene som kommer. En tester på dette forum fikk f.eks etter eget utsagn en basstone på 32 Hz eller hva det var til å forsvinne ved bytte av signalkabel. Det er ganske godt gjort, for å si det mildt.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1

Det kan kanskje være greit å bevare proporsjonene en liten smule i uttalelsene som kommer. En tester på dette forum fikk f.eks etter eget utsagn en basstone på 32 Hz eller hva det var til å forsvinne ved bytte av signalkabel. Det er ganske godt gjort, for å si det mildt.
Nå skal vi vel ikke drive med spissfindigheter her :) Når jeg sier bassen forsvant så mener jeg ikke at jeg ble sittende igjen med mellomtone og diskant. Nå må vi skille snørr og barter littegrann. Men bassen ble faktisk merkbart redusert i forhold til de andre kablene....såpass mye at det ikke var noen aktuell kabel i mitt oppsett. Den spilte faktisk ikke bra i det hele tatt.
Det jeg vil frem til er at det er absolutt hørbare forskjeller selv om ikke de er målbare og da må man tydligvis ta i litt for å understreke det ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Nå har det gått noe tid siden jeg og Mr.O kjørte denne sammenligningstesten mellom Viablue og Kimber digitalkabler.

Har begynt å stusse litt på dette etter (for?) mye lesing på tech-delen av forumet....

Prøvde dette derfor igjen i dag.
(Ikke lett å male hus når det regner....)

Ja, jeg skal være enig i at forskjellene ikke er like lett å plukke som ved sammenligning av signalkabler.
Hvorvidt endringene er verdt pengene som ligger mellom får være opp til den potensielle kjøper.

Men, det ER forskjeller.
Kimberen er en mer presis kabel. Raske endringer er mer definerte, og der forskjellene utmerker seg lettest er i bassen. Kimberen får frem flere detaljer og kan derfor VIRKE til å låte "lettere" og ikke så fyldig (men i forhold unyansert) som Viablue.

Mvh
Rolf-Inge

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Beats me, men at det er forskjeller et det ingen tvil om. har selv ved flere anledninger testet forskjellige typer signalkabler som har denne effekten. Sist prøvde jeg noen cardas som jeg lånte. Av disse fikk jeg et voldsomt bredt lydbildet men tynt og pistrete. Med Supra så krympet lydbildet sammen og anslagene mye bløtere. Med van den hul så forsvant bassen  :eek:  Med silk så stemte det meste, Lydbildet ble bredt og lyden stram og detaljert. Derfor valgte jeg Silk i mitt oppsett og det var jo ikke uten grunn. De låt faktisk best i mine ører. Men hadde de blitt målt så hadde alle kablene sikkert vist samme verdier.  

Mvh
Brian
Det er ikke sikkert målingene hadde gitt samme utslag på alle kablene...

Vidar

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1

Vidar
Har nå fått min Synergistic Research Reference digitalkabel. Synes den faktisk er det beste jeg har prøvd men igjen så har jeg ikke prøvd mange dyre kabler. Den er utvilsomt bedre enn både Belden og Supra kabelen jeg har. Lett hørbar forskjell, spesielt på dynamikk. Hvis lampettledning er like bra som denne så må jeg på det varmeste anbefale lampettledning 8)

Trioden

Medlem
Ble medlem
20.06.2006
Antall liker
0

Matchene høyttalerkabler er uhyre viktig for det totale lydbilde i anlegget. Du vil ikke høre hva komponentene kan yte ellers. Jeg har sammenlignet kabler fra 100 til 20000 og funnet ut at i mitt anlegg spiller en spesiell kabel til ca 4000 best. Smak spiller også selvfølgelig inn.

Jeg har lest mest som gjest her på forumet, og må si at jeg enkelte ganger skjønner jeg ikke at enkelte ønsker å 'miste' detaljer, men det er jo opp til enhver.  Nå bruker jeg bruker bare øra da...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Jeg vil gjerne ha digitalkabel med blått lys!

Bare fordi det ser harrykult ut, og fordi det er en fin måte å starte en hifi-samtale på. ;)

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1

Jeg vil gjerne ha digitalkabel med blått lys!

Bare fordi det ser harrykult ut, og fordi det er en fin måte å starte en hifi-samtale på. ;)
Ja, bemerkelsesverdig hvordan enkelte får piggene ut når noen skryter av disse.Synergistic kablene. Fidelity skrøt jo signalkabelen opp i skyene og mente denne kabelen var like viktig for lyden som fks. en ekstern dac :eek:
Stereophile og alle de andre hifi skribentene skryter også hemningsløst. Men det er klart at elektronikk ekspertene her på berget i HFS vet bedre ;D Men best å la dette ligge. Blir bare bråk av det. De kan jo ikke virke ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Seriøst så virker vel de fleste kabler? Kabler er jo viktige, for uten kabler virker ikke anlegget.

T

theStig

Gjest

Hvis dyre digitalkabler er noe som koster over 200 kr, så ja - det er tøys synes jeg. Alt man trenger til perfekt digitaloverføring er en kabel med riktig impedans (75 ohm - f.eks RG59 antennekabel) og et par gode plugger som helst har 75 ohms impedans. Slikt noe lager man selv for 50 kr.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Hvis dyre digitalkabler er noe som koster over 200 kr, så ja - det er tøys synes jeg. Alt man trenger til perfekt digitaloverføring er en kabel med riktig impedans (75 ohm - f.eks RG59 antennekabel) og et par gode plugger som helst har 75 ohms impedans. Slikt noe lager man selv for 50 kr.

I utgangspunktet helt enig, men jeg vil igjen minne om at det er stor forskjell på lyden fra tilsynelatende identiske coaxer.
Til denne dag har jeg ikke hørt noen løsninger nærme seg Vivanco KX-710, den eneste coax som ved A/B-testing faktisk overgikk "glass-optisk" (AT*&T)
Hifi-gudene vet antageligvis hvorfor.. ???

Mvh. RS

T

theStig

Gjest

Det kommer vel litt an på DAC'en også vil jeg tro? Min DAC klarer i hvertfall ikke å spille forskjellig med forskjellige drivverk, så da tviler jeg på at den diskriminerer enkelte kabler også.

H

hobby

Gjest
Har hatt WireWorld starlight, silver starlight og nå Gold starlight.

Merkbar forandring (til det bedre heldigvis ;)) hver gang !!

K

kbwh

Gjest

Nå har jeg laget meg en super digitalkabel med 1,5m koax til 12 kroner og noen phonoplugger med lite gods som jeg hadde liggende.

Pluggene er fra SME, og jeg regner med at det er de som bidrar mest til kabelens organiske og medrivende analoge klangkarakter.

T

theStig

Gjest

Tipper SME-pluggene vil bidra til livsbejauvende (eller hva det heter) oppstartsflanker på firkantpulsene.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Nå har jeg laget meg en super digitalkabel med 1,5m koax til 12 kroner og noen phonoplugger med lite gods som jeg hadde liggende.

Pluggene er fra SME, og jeg regner med at det er de som bidrar mest til kabelens organiske og medrivende analoge klangkarakter.
Den kabelen skulle ha massevis av båndbredde og overføre firkanter som firkanter og følgelig gjøre livet lett for DACen. Men den organiske og medrivende analoge klangkarakteren er det nok heller DACen og etterfølgende utstyr som står for ;)

Forresten: Om du nå virkelig hører slik forskjell, hvilken håpløs digitalkabel benyttet du tidligere? For den må da vitterlig ha avrundet firkantene til det ugjenkjennelige slik at DACen har hatt et svare strev med å synce riktig. (The sound of jitter ;) )

K

kbwh

Gjest

Kanskje jeg får ennå varmere klang hvis jeg bytter ut de hvitmerkede SMEene med de rødmerkede jeg har til overs?

Jeg burde snart lære at ironi funker dårlig her inne, michell. Sorry. Innlegget ditt er ellers riktig godt synes jeg.

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Joda. Ironi kan funke bra også her inne. Og etter å ha skrevet så jeg ironien din også, men gadd ikke endre på mitt etter min oppfatning saklige inlegg.

Denne tråden flommer jo ikke akkurat over av saklighet? :)

K

kbwh

Gjest

Det er noen halvtørre områder innimellom.

T

theStig

Gjest

Hvor seriøse kan kabeldebatter bli da? Det er jo 99% synsing uansett, siden kvantifiserbare forskjeller på kabler omtrent ikke eksisterer.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest

Så lenge begge parter mener at de helt umulig kan ha feil så blir det jo aldri noen skikkelig debatt.

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Hvor seriøse kan kabeldebatter bli da? Det er jo 99% synsing uansett, siden kvantifiserbare forskjeller på kabler omtrent ikke eksisterer.
En debatt om kabler for digitalbruk kan bli seriøs, men burde også bli rimelig kort...

Basiskravet til en kabel for stereo 44,1kHz S/PDIF er en båndbredde på ca 4MHz. Det eneste denne kabelen skal gjøre er å bringe firkantpulser med en gitt avstand fra den ene enden til den andre på en slik måte at firkantene er firkanter i samme avstand også i den andre enden. Det burde alle kabler som er merket digitalkabel klare. (Dette er også i aller høyeste grad målbart)
Ikke alle audiokabler fikser denne overføringen.
Prøv f.eks. å kople videokameraet til TVn med en audiokabel i stedet for videokabelen (den med gule plugger) og en vil se forskjell. Ser en ikke forskjell har en en audiokabel som også kan brukes til S/PDIF ;)

Og nei, fargen på pluggen har ingen innvirkning
;D

Om en leker seg med upsamling fra kilde til DAC må en da ta hensyn til kravet om høyere båndbredde. Kanskje er det i slike oppsett at folk hører forskjell på digitalkabler? Antennekabelen vil jo absolutt komme til sin rett her...

Topp Bunn