Re: Dyre digitalkabler - bare tøys?
Neida neida ikke noe kriging, det lærer vi ikke noe av. Men et seriøst spørsmål Low Q. Når du måler kabler opp mot hverandre som du gjør og all ære for det så er det vel ikke mulig å måle disse tingene som gjør hobbyen vår veldig spennende. Jeg tenker da på holografi, romfølelse 3d og alt det andre som veldig mye er en følelse av musikk tilstedeværesle ? At man kan måle hvordan en kabel kan gjengi eller distribuere et signal er greit nok men kan du måle følelsen av tilstedeværelse kabelenn gir. For her er det faktisk hørbar forskjell.
Mvh
Brian
Sp.målet jeg stiller meg selv under slike målinger er:
Hvordan i all verden skal en høyttaler som mates med de nøyaktige samme signalene med to forskjellige kabler gi mer eller mindre romfølelse, holografi, 3D?
Hvis vi snakker om forskjeller i form av ulik energidistribusjon gjennom én kabel kontra en annen, som eventuellt ville påvirke romfølelse, holografi, 3D osv, ville også disse forskjellene i energidistribusjonen vært absolutt målbar på alle måter, og gitt utslag i et signal som ville vært differansen mellom kablene.
Differanser som ikke har direkte sammenheng med kablenes ulike elektriske motstand, har jeg aldri klart å finne.
Det finnes etter min mening andre ting ved hifi som er adskillelig mye mer spennende en å skifte kabler, i god tro på at det blir en formidabel forskjell i romfølelse, holografi, 3D.
For å fortelle litt om metoden som er brukt ved måling:
Det blir på én og samme forsterkerutgang, koblet to forskjellige kabler, som går til hver sin høyttaler av samme type. Ut fra høytalertilkoblingene er det på begge høyttalerne vidrekoblet samme type kabel som går inn på en høy-impedant passiv komparator.
Når signalene inn på høyttalerne er forskjellig, vil komparatoren gi et signal ut som representerer differansen mellom de to signalene inn på den. Dette har jeg enkelt simulert ved å f.eks seriekoble en spole eller kondensator med den ene høyttaleren, og så målt et differensialsignal.
Som en kvalitetskontroll av komparatoren blir begge inngangene koblet sammen for å sikre at innsignalet er 100% identisk på begge innganger, og så fintune apparatet slik at det ikke kommer noe signal ut.
Når jeg da kobler opp to forskjellige kabler og jeg fremdeles, etter å ka koblet inngangene fra hverandre, ikke måler en eneste forskjell, gir det meg grunn til å tro at det heller ikke er noen forskjeller.
Så langt så greit.
Så kommer problemene:
Hvordan kan vi stole på at lyden ut fra høyttaleren representeres kun av signalet som kommer inn på den? Det er det imidlertid stor grunn til å tro. Likevel er det noen som mener at lyden ut fra høyttaleren ikke bare kommer av at det går signal gjennom kabelen, men at det er noe mer "utenforstående" signal som ikke lar seg måle, som også påvirker høyttalerens lydgjengivelse.
Etter min mening er disse utenforstående signalene egentlig et produkt av ren tolkning og prosessering av lytteinntrykk basert på bl.a forventninger. Altså tilskriver jeg ikke lydforskjellene i kabler til selve kablen, men til selve lytteren som hører på dem.
Vel, jeg sitter ikke på alle svarene, og jeg skal være ydmyk nok til å si at jeg kan ta helt feil, men på nåværende tidspunkt er jeg veldig overbevist over at det ikke er kabelen som er årsak til lydforskjellene.
Det skal være sagt at jeg ennå ikke har testet digitalkabler - bare analoge høyttalerkabler og signalkabler.
Vidar