Dyre digitalkabler -  bare tøys?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Hvis du hadde sendt et word-dokument gjennom, kanskje det hadde kommet ut på trøndersk i andre enden?
Jeg har en USB-kabel til printeren min som gjør de fete typene mye fetere ;D ;D ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300

Før i tia så hadde vi,når vi spilte kort et stående uttrykk for den som tilsynelatende var mest opptatt av å blande korta istedet for å spille kort. Vi sa til vedkommende at han ikke måtte "blande seg ihjel."

Her er det åpenbart at det er noen som "tester seg ihjel".
Heller ikke de kommer av flekken. ;)

Jo mere de tester, jo mere feil hører de, og jo mere feil de hører, jo mere tester de osv. Til slutt er de så på viddene, eller utaskjærs at retningssansen er helt borte.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

For å oppsummere:

Det er to forhold som kan herpe lyden i en digital overføring:

1: Kapasitive og induktive effekter som medfører at firkantspenningspulsene en putter inn i kabelen ikke er firkantatet lenger når de kommer ut. Hver puls rundes av og smøres ut i tid og medfører at mottakeren ikke registrerer pulsen til riktig tid. Dette gir jitter.

2: Refleksjoner i pluggene pga dårlig impedanstilpasning. Deler av pulsene reflekteres tilbake i kabelen og overlagrer de egentlige spenningspulsene. Resultat som ovenfor.

En helt ordinær digitalkabel fikser dette uten problemer for kabellengder på inntil 5m. Men en normal RCA-plugg er i sin konstruksjon ikke 75 ohm og vil uvegerlig medføre et snev av refleksjoner. Og da mener jeg et snev ;)

En helt vanlig RCA audiokabel er ikke 75ohm og egner seg dårlig til digitaloverføring siden den vanligvis også har for høy kapasitans og refleksjonene mellom plugg og leder blir markante.

That's it!

Men hvorfor gidder jeg... ???

O

om.s

Gjest

Hva fa.. skal man med digitalkabel når det er noe som heter vinyl......

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Hva fa.. skal man med digitalkabel når det er noe som heter vinyl......

mvh
Høre på Mew, Death Cab for Cutie, Coldplay, Cure med mange, mange flere ;)

O

om.s

Gjest

Høre på Mew, Death Cab for Cutie, Coldplay, Cure med mange, mange flere  ;)
The Cure kan jeg gå med på, men resten ;)

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

The Cure kan jeg gå med på, men resten  ;)

mvh
Har "Japanese Whispers: The Cure Singles Nov 82 - Nov 83" på vinyl ;)

Anbefales!

Men resten ligger på iMac'en og er uvegerlig langt lettere tilgjengelig enn vinylen. Og låter i likhet med vinylen også som det skal ;)

L

Lydtekniker

Gjest
Har en bråte vinyl og en Roadstar RS-5750 (aner ikke om den er bra eller dårlig, har lite sammenligningsgrunnlag når det gjelder platespillere) fra foreldrene mine. Morsomme klenodier og det er artig å slenge på noen av de gamle klassikerne. Dark Side of The Moon er en gjenganger, likeså et par Zeppelin og Purple-plater.

Er født litt for sent til å besitte den store fascinasjon for vinyl (for det er vel ofte litt nostalgi inne i bildet her), men moro er det nå læll :)

Har også en original His Master's Voice stående, og noen gamle plater til den. Veldig morsomme greier ;D Tenk at det går an å gjengi innspilt musikk helt uten elektrisitet! :eek:

O

om.s

Gjest

Har "Japanese Whispers: The Cure Singles Nov 82 - Nov 83" på vinyl ;)

Anbefales!

Men resten ligger på iMac'en og er uvegerlig langt lettere tilgjengelig enn vinylen. Og låter i likhet med vinylen også som det skal ;)
Har nesten alt av The Cure på cd, men har alikevel ikke behov for noen digitalkabel, Mac én? den skriver jeg med/på
;D

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Har nesten alt på cd, men alikevel ikke behov for noen digitalkabel, Mac én den skriver jeg med/på
;D

mvh
Nei, med en dinosaur med innbygget dac greier du deg fint uten digitalkabel. Men er det ikke snart på tide å dumpe den cd-spilleren da og sette cd'ene til lagring? :D

PS! "The Macintosh is NOT a typewriter" Fritt sitert fra en reklamekampanje på 80-tallet ;)

O

om.s

Gjest

Nei, med en dinosaur med innbygget dac greier du deg fint uten digitalkabel. Men er det ikke snart på tide å dumpe den cd-spilleren da og sette cd'ene til lagring? :D

PS! "The Macintosh is NOT a typewriter" Fritt sitert fra en reklamekampanje på 80-tallet  ;)
Nei nei, velkommen baklengs inn i fremtiden.........

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
CD-spillere -  bare tøys!

Jaja. Kos deg med CD-spilleren.

Men om ikke lenge vil nok de fleste cd-spillere ha harddisk for lagring av 1000 cder og et crappy proprietært OS slik at CD-spillertilhengerne her på forumet kan krangle så fillene fyker om OSets innvirkning på lyden  ;D

Imens kjører vi andre Mac eller PC med en eller annen DAC og lar gjerne CD-spillerfabrikantene pushe dritdyre drivverk og geniale tekniske løsninger på de som ikke vet bedre... ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: CD-spillere -  bare tøys!

Jaja. Kos deg med CD-spilleren.

Men om ikke lenge vil nok de fleste cd-spillere ha harddisk for lagring av 1000 cder og et crappy proprietært OS slik at CD-spillertilhengerne her på forumet kan krangle så fillene fyker om OSets innvirkning på lyden  ;D

Imens kjører vi andre Mac eller PC med en eller annen DAC og lar gjerne CD-spillerfabrikantene pushe dritdyre drivverk og geniale tekniske løsninger på de som ikke vet bedre... ;)
Hei!
Jeg driver for tiden og prøver meg frem på mac/dac og det virker bra det, men foreløpig vil jeg si at det er svært nære (likt) fra selve divverket/dac (har ikke gjort noen nitidige tester hverken med eller uten bind foran øya)

Jeg har foreløbig satset på Air-Express og en optisk kabel derfra og rett i dac.
Det hele er jo genialt rent bruksmessig, og de besøkende på det årlige påsketreffet ble ganske så fascinert og ingen "klaget" på lydgjengivelsen (denne veien)

En annen ting som jeg gjerne vil spørre om, er bruk av equalizeren i iTunes, som jo må være kjempefin å bruke til "roomtuning"
Jeg har allerede prøvd den, men det blir litt etter øra, og jeg har funnet ut at det ikke er noen vits i før jeg får foretatt noen målinger (i sweetspot)
Når jeg først kommer så langt vil jeg først finne ut av best mulig plassering av høyttalerne i rommet (får inderlig håpe at det ikke blir for nære bakvegg ::) )
Så kan jeg begynne en mer tilnærmet fintuning på Equalizeren.

Mitt spørsmål er da hvorvidt dette er en grei måte å gjøre det på, eller er det noen betenkeligheter i å bruke denne EQ i iTunes?

Kan jeg rett og slett bruke en db måler (plassert i sweetspot hvor jeg daglig sitter) notere ned db verdiene ved de frekvensene som er tilgjengelig på EQ i iTunes og justere?

Mvh.KW

L

Lydtekniker

Gjest
Hmm... elektronisk romkorreksjon er i grunn et tveegget sverd. For det første så er ikke resultater fra en punktmåling direkte overførbart til hørselen vår, siden vi har to ører som sitter omtrent 17cm fra hverandre. I tillegg vil frekvensdipper og topper variere med hvor i rommet du står - bedrer du forholdene i ett punkt med en EQ, gjør du de verre i andre punkter.

Det er bedre å angripe problemet ved roten ved å bedre akustikken i rommet og posisjonere utstyret optimalt.

Tviler og på at EQen i iTunes er utpreget egnet til romkorreksjon.

En liten anekdote fra en mentor: "Når noen ringer meg og klager på lyden de får fra anlegget sitt i et rom, er det første jeg ser etter 'bypass'-knappen på master-EQ'en deres. Dette har i samtlige tilfeller fungert." - han snakker riktignok om pro-audio sammenhenger, men dog.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Hei Alle sammen!! Her diskuteres det opp og mente og jeg gidder ikke å lese alt, og jeg konkluderer med at uansett så har nesten alle sin mening om dette som de står fast og viser både til målinger og teori. Vel og bra det. Så hva er min mening da, vel for noen år siden så var jeg med i en Hifiklubb på Nordvest-landet og jeg/vi var så heldige at vi fikk låne å prøve diverse meget dyrt hi-end, og det var til og med noen som hadde råd til å kjøpe skikkelige saker slik at vi fikk høre på den gang det som kunne regnes som referanse-utstyr i verdensklasse. Så en kveld så skulle vi teste digitalkabler, og det i forskjellige prisklasser og både med toslink, bnc, coax, og XLR termineringer. Og jeg som helt til da ikke kunne forstille meg at digital-kabler overhode kunne ha noe å si for resultatet fikk litt av et hakeslepp på hvor følsomt utstyret hvirkelig kunne være. Med en av de dårligste kablene (som for øvrig var en av de aller dyreste) så var det masse groms og støy i lydbilde, toppen var skarp og metallisk, mellomtonen påtrengende og tynn. 3D effekten var meget dårlig for å gi en kort beskrivelse av den også. Så skal det sies at denne kabelen hadde både bokser og annet jåleri påmonert.. de beste kabelene var faktisk en meget godt terminert RG11 (75ohm) og en RG59 (75 ohm) billige kabler som man får kjøpt hvor som helst. Med disse kablene var alt som det skulle (kort beskrevet) Og siden har disse kablene fulgt meg.. Mvh
De av oss som i motsetning til hr.lydtekniker har hatt anledning til å høre på såpass kostbart utstyr at det er mulig å overføre digitalinformasjonen via nevnte formater vet godt at det er bemerkelsesverdig store skillnader mellom ulik kabling. Har man på forhånd bestemt seg for å mene at dette slett ikke kan forekomme må man enten nekte å høre ulike løsninger eller evt. som lydteknikern konludere at det skyldes "- som følge av at konstruktørene ikke har hatt filla peiling på hva de har drevet med" det virker jo logisk.

Mvh. RS

L

Lydtekniker

Gjest
Solhaug da, jeg har da hørt både Martin Logan, Quad, Usher, Intelligent Sound, Dynaudio og diverse annet stæsj med dertil tilhørende feinschmeckerelektronikk. Du antar at jeg har lite erfaring på bakgrunn av at jeg er uenig med deg - det er fullstendig feil, og det eneste du gjør er å avsløre dine manglende kunnskaper. Jeg er kritisk til det jeg blir fortalt, og tror ikke på hva en audiofil eller haifai-pusher forteller meg uten at det er en tur oppom intellektet mitt først.

Du avstår jo så fint fra å kommentere postene mine, og velger heller å hakke på meg som person.

Å forklare de faktiske forhold for deg, er som å dytte en jumbojet i oppoverbakke. Du besitter rett og slett ikke nok kunnskap om de relevante emnene. Inntil noen fører en plausibel forklaring for hvordan et metallstykke med plastikk rundt, alternativt et plastikkrør dekket med reflektivt materiale på innsiden, kan utføre matematiske operasjoner i totallssystemet og være "intelligent" nok til å vite hvilke bit som skal endres, og hvilke som ikke skal det, setter jeg min lit til den moderne vitenskap.

Ikke hører jeg disse kvalitative nyanseforskjellene du snakker om heller, og jeg sitter på x antall toslinker (brukes under innspilling av musikk som forbindelse mellom AD-converter og interface) i forskjellige lengder og kvaliteter, og en mengde SPDIF-kabler og lytter på studiomonitorer som er designet med det formål å avsløre defekter i lyden.

Hifisentralen må være det eneste stedet jeg vet om hvor kunnskap blir sett på som en hemsko.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hmm... elektronisk romkorreksjon er i grunn et tveegget sverd. For det første så er ikke resultater fra en punktmåling direkte overførbart til hørselen vår, siden vi har to ører som sitter omtrent 17cm fra hverandre. I tillegg vil frekvensdipper og topper variere med hvor i rommet du står - bedrer du forholdene i ett punkt med en EQ, gjør du de verre i andre punkter.

Det er bedre å angripe problemet ved roten ved å bedre akustikken i rommet og posisjonere utstyret optimalt.

Tviler og på at EQen i iTunes er utpreget egnet til romkorreksjon.

En liten anekdote fra en mentor: "Når noen ringer meg og klager på lyden de får fra anlegget sitt i et rom, er det første jeg ser etter 'bypass'-knappen på master-EQ'en deres. Dette har i samtlige tilfeller fungert." - han snakker riktignok om pro-audio sammenhenger, men dog.
Hei!
Det er mye mulig at punktmåling ikke vil stemme helt overens med lytteinntrykk (via våre to ører) dette har ikke jeg noen erfaring med, men vil likevel tro at det er bedre enn ikke å gjøre noe dersom det er dipper og topper.
Jeg vet at dipper og topper vil variere hvor i rommet jeg står, det er bare det at jeg ikke går rundt i rommet når jeg lytter aktivt til musikk
;)
Jeg sitter i et ganske nøyaktig sweetspot i den forstand at jeg ganske så nøye har målt avstand fra øre til høyttaler og har vinklet høyttalerne helt likt.
Dette mitt sweetspot som jeg selv har valgt, noe opp mot praktisk bruk av resten av stua samt avstand til høyttalerne, er for sin egen del kanskje ikke det aller gunstigste f.eks. sett opp mot bassrespons.
Jeg sitter nemlig ganske midt i rommet ca. 3 meter fra veggen bak meg og 4 meter til vegg bak ht. og bassresponsen er jo best i hjørnene og ikke alt for god innenfor en sirkel mitt i rommet.
Da må det vel uansett være riktig å ta utgangspunkt i der jeg vitterlig sitter og lytter (for det aller meste).
Så får jeg heller leve med litt ekstra feit bass i den kroken jeg akkurat nå sitter og skriver dette, det skal nok gå bra serru :)
Jeg nevnte vel at jeg har tenkt å ta utgangspunkt i først og få plassert ht. best mulig, men min erfaring er at når en plasserer de nærmere bakvegg så mister en luftighet og dybde (og rom).
Dette betyr en god del for meg og ved opplevelsen av å lytte til musikk, er dette uinteressant for andre så er det likevel ikke noe jeg hverken bryr meg om eller gidder og diskutere (med noen ;D )
Dette dreier seg om ei stue, selv om det snart ikke ser slik ut lenger og fylle opp med digre daader og slike liknende store tønner er for meg ikke aktuelt.
På sikt så lager jeg muligens et eget rom hvor det godt kan se ut som det blir for å få til slikt best mulig  (det er på 3x5 meter ca)

Hvorfor skulle eventuelt equalizeren i iTunes være lite egnet til å få til en tilnærmet bedre frekvenskurve målt i lytteposisjon.
Det er jo det jeg bl.a. spør om.
Er det selve måten denne eq. virker på det er noe galt med, jeg er interessert i å få vite om det, med begrunnelse for hvorfor det forholder seg slik.
Det går jo alltids an å måle (igjen) etter korrigering også, så kan jeg jo eventuelt bruke øra til slutt, og avgjøre hva jeg synes er best for meg.

Mvh.KW

L

Lydtekniker

Gjest
iTunes-EQen har altfor grovinndelte frekvensbånd i tillegg til at den ikke har justerbar (eller oppgitt, for den saks skyld) Q-verdi.

Hva gjør du hvis det viser seg at 73Hz og 146Hz er problemfrekvenser?

Skal du gjøre dette, trenger du noe mer presist, á la:

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

EspenLT:

" Du besitter rett og slett ikke nok kunnskap om de relevante emnene. Inntil noen fører en plausibel forklaring for hvordan et metallstykke med plastikk rundt, alternativt et plastikkrør dekket med reflektivt materiale på innsiden, kan utføre matematiske operasjoner i totallssystemet og være "intelligent" nok til å vite hvilke bit som skal endres, og hvilke som ikke skal det, setter jeg min lit til den moderne vitenskap. "

Patetisk. Ang. "kunnskap"; noe av det første jeg lærte i forbindelse med hifi var at en forunderlig stor del av det teoretiske materialet ved utprøvning viste seg ikke å holde vann. I stedet for å virke opplysende og avklarende blir dette materialet heller et hinder for videre kvalitativ utvikling, en avsporing.
Derfor; lytt først, vurder så teoriene ut fra hva du observerte. Vær ikke for rask til å bortforklare.
Og for all del; det går an å prøvelytte digitalkabler uten å høre spesielt stor forskjell, selv på finere utstyr. Det avhenger selvfølgelig av hvilke kabler man utprøver. Men har du lyttet til oppegående utstyr, med AT/T glassoptisk som et av alternativene uten å høre forskjell? I så fall er det ikke nope å skryte av :'(

Mvh. RS

L

Lydtekniker

Gjest
Kan du vennligst forklare meg hvordan grunnstoffet Cu skal kunne ha noen som helst formening om hva som representerer ulike lydmessige karakteristika i en strøm av elektriske pulser hvor lyddataene er innbakt i masse kontrolldata og synkronisering, i tillegg til å være stokket om på etter en forhåndsdefinert tabell? Dette er intet mindre enn en umulighet. Å påstå noe annet, avslører en enorm virkelighetsfraskrivelse, ignorans eller store mangler i deduktiv kapasitet, det være seg selvforskyldt temporært eller permanent. Tenk etter, Solhaug - synes ikke du også at det høres litt vel søkt ut at en kabel kan bedrive matematikk i det binære tallsystem, og vite nøyaktig hvordan AES/EBU og SPDIF-protokollene baker inn lyddataene i kontrolldata og synkronisering? For kabelen må jo ligge unna kontrolldataene for ikke å korruptere datastrømmen. Hvordan vet kabelen hva som er hva?

Hadde vært interessant om du kanskje kunne resonnert litt selv, istedenfor å gulpe opp ting du har blitt indoktrinert med gjennom hifi-tabloidene og ting du og dine lyttekamerater har kommet frem til i ukritisk ekstase over å ha brukt en formue på plastdekket kobber. Prøv på det, fremfor å slenge ut det non-argumentative adjektivet "patetisk" når ting ikke går helt din vei. Dette er jo en gjennomgangstendens for debattføringen din når folk har andre oppfatninger enn deg - da er de plutselig uerfarne amatører uten lytteerfaring, trangsynte og helst litt enfoldige.

AT/T-grensesnittet er litt for sært til at jeg har vært borti utstyr som bruker det. Sikkert fint og jitterfritt, men at ledningen bedriver digital signalprosessering, betviler jeg usedvanlig sterkt.

Gi meg noe håndfast, Solhaug!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Du har altså aldri hørt ulike digitalkabler?

Mvh. RS

L

Lydtekniker

Gjest
Du har altså aldri hørt ulike digitalkabler?
Bla deg noen poster tilbake, så ser du at jeg svarer på det. AT/T-grensesnittet har jeg hørt om, men aldri vært borti. Toslinker og SPDIF samt AES/EBU (som går over helt standard XLR-kabler) og proprietære digitale pro-audio grensesnitt bruker jeg til daglig. Besitter flere kabler av ulik beskaffenhet.

Kanskje du kan svare på noen av mine spørsmål og? Når det gjelder digital transmisjon, er det åpenbart for enhver med grunnleggende kunnskaper innen digitalteknikk at du lurer deg selv, og det tyder jo kanskje på at det kan være andre områder hvor du tillegger subjektive opplevelser objektiv gyldighet og...?

Forøvrig ser jeg at du anbefaler antennekabler og biltemaplugger, så mitt tidligere utsagn om "formue på plastdekket kobber" bortfaller. Beklager den.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

iTunes-EQen har altfor grovinndelte frekvensbånd i tillegg til at den ikke har justerbar (eller oppgitt, for den saks skyld) Q-verdi.

Hva gjør du hvis det viser seg at 73Hz og 146Hz er problemfrekvenser?

Skal du gjøre dette, trenger du noe mer presist, á la:

Hei igjen!
Da har jeg eventuelt et problem med EQ i i Tunes og akkurat det var jeg vel klar over ;)
Derfor spør jeg videre om det finnes noe som er bedre egnet enn den muligheten jeg har (i iTunes som fortsatt jobber innen i Tunes og som kan kjøpes lastes ned ???
Bortsett fra det så er vel kanskje nettopp det en mulighet, nemlig å flytte/plassere høyttalerne slik at "problemfrekvensene" kanskje og muligens havner slik at jeg KAN få et best mulig utbytte av den EQ som jeg allerede har til rådighet.

Jeg må dessverre også få kommentere det faktum at du ikke kommenterer en del av de andre punktene som jeg hadde som "motargumenter".
Hva kan dette skyldes?
Kan det skyldes at de til en viss grad holder vann og at du ikke følte for (eventuelt) å gi meg rett ?
Er det mye viktigere for deg  "å slå ihjel" enn "å gi næring" eller sagt med andre ord "vinne" over med/mot debattanter.
Jeg spør fordi jeg vet at jeg kan ta feil i mine "motargumenter" og nå ikke helt vet om du er enig eller uenig i de.
Deltar du i slike typer debatter for å "vinne" eller for å hjelpe?
Dersom det siste er (mest) riktig, så kan det jo hende at medebattanter synes det ville være litt hyggelig(ere) dersom de forskjellige også kunne tilkjennegi litt enighet dersom det er det.
Bare sånn for egen selvtillitt og hygge generelt ;)

Dette er noe som har påvirket en del tråder negativt etter min mening en tid nå og jeg vil legge til at blant de som jeg oppfatter som "flinke" rent teknisk så er de klare forskjeller ute og går.
Jeg vil ikke komme særlig mer inn på det, men noen av de "flinke" oppfatter jeg som langt mer saklig (og noe mer positive) enn andre igjen.
Takker forøvrig for  svaret ditt som begrunnet hvorfor ikke EQ i iTunes i alle situasjoner er egnet, mens kanskje den du henviser til er det :)

Spør da videre, er det ikke slik at ved å tilpasse ht. i rommet så kan jeg muligens "flytte" problemfrekvensene til et område hvor jeg muligens kan få dette bedre ved hjelp av EQ i iTunes?
Dersom dette er en vei som muligens kan gjøre ting bedre, hvorfor skisserte du da ikke det i stedet for kun å være negativ til EQ i iTunes?
Det er slik jeg mener en kan være til hjelp og i tillegg få en litt mer positiv og hyggelig "atmosfære" her.   ::)
Jeg FORLANGER ikke dette, men dersom en likevel bruker tid og mange ord på et forum, så må det vel kunne være en fordel at en gjør
det mest for å hjelpe og ikke for "å vinne"
Jeg synes i hvert fall at det ville være positivt.
Når dette siste her er sagt, så skjønner jeg jo at dere "teknisk flinke" hvis det er riktig å bruke det uttrykket, må få ta igjen dersom deres vitenskapelig beviste sannheter blir sådd tvil om ved synsing.

Jeg har ingen formening eller lytteerfaringer om hvorvidt det er forskjeller på digitalkabler, heller ikke mellom forskjellige rimelig gode og skjermede netkabler.
Jeg mener sjøl at jeg har evnet å høre forskjell på signalkabler og jeg føler meg svært sikker på at jeg har gjort det på ht.kabler.

Har du aldri noen gang hørt om det er lydmessige forskjell på kabler av noe slag?
Jeg tenker her på generelt "normale" kabler stort sett beregnet for formålet.

I beste mening for et mer positivt (og hyggelig ;) ) forum.
Mvh.KW

L

Lydtekniker

Gjest
Derfor spør jeg videre om det finnes noe som er bedre egnet enn den muligheten jeg har (i iTunes som fortsatt jobber innen i Tunes og som kan kjøpes lastes ned ???
Ikke meg bekjent, i det minste.

Bortsett fra det så er vel kanskje nettopp det en mulighet, nemlig å flytte/plassere høyttalerne slik at "problemfrekvensene" kanskje og muligens havner slik at jeg KAN få et best mulig utbytte av den EQ som jeg allerede har til rådighet.
I utgangspunktet bør du konsentrere deg om de resonansene som forårsakes av dimensjonene på rommet ditt. Disse kalls gjerne rom-moder, egenfrekvenser eller stående bølger, og kan være kilde til uheldige effekter dersom rommet ditt har uheldig dimensjoner.

Egenresonansene i rommet ditt kan du beregne med dette programmet, eventuelt lese litt her og beregne dem selv med blyant og papir, bare vær oppmerksom på at enhetene er i fot og tommer.

Jeg må dessverre også få kommentere det faktum at du ikke kommenterer en del av de andre punktene som jeg hadde som "motargumenter".
Hva kan dette skyldes?
Er ikke sikker på om jeg har forstått at du har kommet med noen innsigelser til meg... Såvidt jeg vet, er det stort sett ett spørsmål i posten din, og det er angående iTunes-EQ som romkorreksjon. Det øvrige du snakker om i posten din, hvordan stua di er arrangert osv. har jeg ingenting å si på.

Kan det skyldes at de til en viss grad holder vann og at du ikke følte for (eventuelt) å gi meg rett ?
Beklager, men jeg tror ikke helt jeg forstår konkret hva du sikter til. Jeg er ingen akustiker, men dukker det opp påstander jeg vet positivt at er feilaktige, kommenterer jeg det. Ellers er det lite jeg kan si om dine tanker i henhold til høyttalerplassering nær bakvegg. Dette er noe som er opp til hver enkelt, og det er ikke noe som egentlig er rett eller galt her. Noen liker bassboost i visse frekvenser, og å fintune avstanden til bakenforliggende flate kan gi den ønskede effekten her. Kamfiltereffekter er sannsynligvis årsak til at du oppfatter tapt "rom" og dybde ved plassering nær bakvegg. Lite jeg kan si på det, dette er din opplevelse av defekter ved plassering nær bakenforliggende flate. Smak & behag.

Er det mye viktigere for deg "å slå ihjel" enn "å gi næring" eller sagt med andre ord "vinne" over med/mot debattanter.
Jeg spør fordi jeg vet at jeg kan ta feil i mine "motargumenter" og nå ikke helt vet om du er enig eller uenig i de.
Deltar du i slike typer debatter for å "vinne" eller for å hjelpe?
Jeg regner med at du refererer til digitalkabeldebatten her. Det er ikke noe poeng for meg å absolutt skulle ha personlig rett, men det som derimot er et poeng, er å bekjempe uvitenskapelig vissvass og regelrett overtro.

Dersom det siste er (mest) riktig, så kan det jo hende at medebattanter synes det ville være litt hyggelig(ere) dersom de forskjellige også kunne tilkjennegi litt enighet dersom det er det.
Bare sånn for egen selvtillitt og hygge generelt
Jeg er helt enig - det er mye triveligere å diskutere med en hyggelig tone og uten å ty til personangrep, men når jeg blir beskyldt for å være døv og mellom linjene spurt om jeg vennligst vil forlate forumet, kan jeg bli krass tilbake. Jeg gidder ikke kaste bort energi på å være diplomatisk når diskusjonene arter seg slik.

Dette er noe som har påvirket en del tråder negativt etter min mening en tid nå og jeg vil legge til at blant de som jeg oppfatter som "flinke" rent teknisk så er de klare forskjeller ute og går.
Jeg vil ikke komme særlig mer inn på det, men noen av de "flinke" oppfatter jeg som langt mer saklig (og noe mer positive) enn andre igjen.
Takker forøvrig for svaret ditt som begrunnet hvorfor ikke EQ i iTunes i alle situasjoner er egnet, mens kanskje den du henviser til er det :)
Bare å beklage at jeg ikke har noen mer farbare alternativer å komme med :(

Spør da videre, er det ikke slik at ved å tilpasse ht. i rommet så kan jeg muligens "flytte" problemfrekvensene til et område hvor jeg muligens kan få dette bedre ved hjelp av EQ i iTunes?
Dersom dette er en vei som muligens kan gjøre ting bedre, hvorfor skisserte du da ikke det i stedet for kun å være negativ til EQ i iTunes?
Jeg minns jeg nevnte posisjonering av utstyr i rommet som en bedre løsning enn å ty til EQ. Utenom dette, kan jeg dessverre ikke gi deg noen konkrete tips mtp. plasseringen, annet enn at du burde prøve deg frem til du finner en plassering som gir best mulig resultat i lytteposisjon. Vil du så i tillegg gå på med EQ, mener jeg fortsatt at EQen i iTunes kommer til kort av tidligere nevnte årsaker. Som sagt vet jeg ikke om noen softwarealternativer som vil fungere med iTunes, men kanskje andre her har noen tips?

Det er slik jeg mener en kan være til hjelp og i tillegg få en litt mer positiv og hyggelig "atmosfære" her. ::)
Jeg FORLANGER ikke dette, men dersom en likevel bruker tid og mange ord på et forum, så må det vel kunne være en fordel at en gjør
det mest for å hjelpe og ikke for "å vinne"
Jeg synes i hvert fall at det ville være positivt.
Når dette siste her er sagt, så skjønner jeg jo at dere "teknisk flinke" hvis det er riktig å bruke det uttrykket, må få ta igjen dersom deres vitenskapelig beviste sannheter blir sådd tvil om ved synsing.
Enkelte ting er beviselig feil, slik som dette med at digitalkabler kan påvirke klangkarakteren i et digitalt signal utover jitterforvrengning og slikt som allerede har blitt nevnt. Jeg har også forsøkt å forklare hvorfor det er feil, men ofte føles det som å prate til en murvegg. Ellers er det ingenting jeg synes er hyggeligere enn en gemyttelig debatt med gjensidig forståelse og respekt. Enkelte har omtrent utpekt seg selv til korsfarere mot den kjente vitenskap, og når debatten starter på det premisset, gidder ikke jeg legge så mye energi i fremstå som hyggelig og forståelsesfull overfor disse.

Jeg har ingen formening eller lytteerfaringer om hvorvidt det er forskjeller på digitalkabler, heller ikke mellom forskjellige rimelig gode og skjermede netkabler.
Jeg mener sjøl at jeg har evnet å høre forskjell på signalkabler og jeg føler meg svært sikker på at jeg har gjort det på ht.kabler.

Har du aldri noen gang hørt om det er lydmessige forskjell på kabler av noe slag?
Jeg tenker her på generelt "normale" kabler stort sett beregnet for formålet.
Jeg har hørt relativt kraftig diskanttap i gitarkabler. Dette har sammenheng med at en gitar er en meget høyohmig kilde. Jeg har også en kjip Toslink-kabel på 10 meter fra Clas Ohlson som jeg mener å høre en anelse jitterforvrengning i.

Utover dette, kan jeg ikke høre forskjell på hverken høyttalerkabler eller digitalkabler av normal beskaffenhet. Solhaug har tipset meg om å ta en runde med Q-tips'en hvis jeg husker rett, så jeg får se om det hjelper ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Denne saken her er kanskje det du leter etter:

http://subband.com/

Kun Mac OSX. Har ikke prøvd det selv, men fant det på et søk på www.versiontracker.com som er en glimrende kilde for ymse programvare.

Edit: Har tatt en titt på den. Ja, det er den du trenger. Har en hel haug med effekter og setter du EQens oppløsning til 48 kan du gjøre finkirurgiske inngrep i frekvenskurven :)

Dette er jo et funn til bare USD 25!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hei Espen LT og Michell!
Først Espen LT ditt svar var et meget ryddig og fint svar som gjorde meg glad.
Ja, jeg flakser litt fra emne til emne og er litt av en rotekopp til tider, men som sagt er jeg glad for at du tok deg tid til å svare ordentlig (på alt rotet) og det er greit (for meg ) alt du skriver.
Selv om jeg har problemer med å fatte at en ikke har kunnet høre den minste forskjell på ht.kabler ;D men det er meg.
Jeg har videre en grei forståelse av at det kan være problematisk og diskutere teknisk beviste "sannheter" på et mer eller mindre teknisk
nivå med personer som påberoper seg både erfaring og teknisk forståelse av hvordan ting fungerer og ikke egentlig har alt for mye å komme med rent teknisk.
Enklere da for meg, som har valgt i større grad å ha det for meg sjøl i stedet for å fortsette en endeløs diskusjon i et forsøk på omvende de såkalte "ikketroende" til å bli enige om at det er mulig å høre forskjell ::)
Jeg ser ingen grunn til å gjøre det, omvende noen eller "vinne" en diskusjon ;) Hva skulle pointet med det være, bortkastet tid spør du meg (både den ene og andre veien imo).

Til Michell.
Takker for hjelp og jeg er slettes ikke enig med vedkommende som for en stund siden påsto at du ikke hadde noe positivt å bidra med her på HFS ;D
Det har du i flere tilfeller gjort etter min mening ;)
Det vil vel alltid være noen som er mer lettanntennelige enn andre på et slikt forum, men noen er til de grader klare for eksplosjoner :eek: og det for ting som i utgangspunktet er ganske så uskyldig.

Fortsatt god påske :D :D Mvh.KW

Psst. Jeg har erfaring med at noen PM ofte gjør sitt til at en får myknet opp antydninger til litt sånn (liker godt, liker mindre godt i forhold til personer her på HFS) det blir fort litt mer personlig etter noen pm enn uten ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Bla deg noen poster tilbake, så ser du at jeg svarer på det. AT/T-grensesnittet har jeg hørt om, men aldri vært borti. Toslinker og SPDIF samt AES/EBU (som går over helt standard XLR-kabler) og proprietære digitale pro-audio grensesnitt bruker jeg til daglig. Besitter flere kabler av ulik beskaffenhet.

Kanskje du kan svare på noen av mine spørsmål og? Når det gjelder digital transmisjon, er det åpenbart for enhver med grunnleggende kunnskaper innen digitalteknikk at du lurer deg selv, og det tyder jo kanskje på at det kan være andre områder hvor du tillegger subjektive opplevelser objektiv gyldighet og...?

Forøvrig ser jeg at du anbefaler antennekabler og biltemaplugger, så mitt tidligere utsagn om "formue på plastdekket kobber" bortfaller. Beklager den.
Du har altså ikke hørt via AT/T, det forklarer noe. (utstyr uten AT/T kan ikke betraktes som topp utstyr eller "high-end") AT/T er svært lite (om i det hele tatt?) kabelavhengig, std. industrikabel spiller totalt ringer om alt jeg har hørt av andre formater. Dog med ett unntak; TV-coaxen Vivanco KX 710 brukt som digitalcoax, den var definitivt hakket renere.

Mvh. RS

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
AT&T er ikke noe format, det er en (optisk) grensesnitt-standard som brukes til overføring av vanlig SP-DIF data.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

AT&T er ikke noe format, det er en (optisk) grensesnitt-standard som brukes til overføring av vanlig SP-DIF data.
Jada, spikk fliser, prøv å spore av.. :-*

Mvh. RS

L

Lydtekniker

Gjest
Jeg venter fortsatt på en forklaring på hvordan et stykke kabel, det være seg optisk eller elektrisk, har lært seg AES/EBU & SPDIF-protokollene, pugget gangetabellen og vet hvordan man utfører matematiske operasjoner i det binære tallsystem. Dette til for at kabelen skal kunne utvise de lydmessige forskjellene som har blitt skissert i denne tråden - digital signalprosessering. Det eksisterer ingen naturlig fysisk prosess som kan gjøre dette.

Kanskje kabelen har tatt kveldskurs på Norsk Lydskole?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg venter fortsatt på en forklaring på hvordan et stykke kabel, det være seg optisk eller elektrisk, har lært seg AES/EBU & SPDIF-protokollene, pugget gangetabellen og vet hvordan man utfører matematiske operasjoner i det binære tallsystem. Dette til for at kabelen skal kunne utvise de lydmessige forskjellene som har blitt skissert i denne tråden - digital signalprosessering. Det eksisterer ingen naturlig fysisk prosess som kan gjøre dette.

Dette viser operasjonell kunnskap rundt teamet. Skal man komme videre må man oppnå relasjonsforståelse ;)

K

knutinh

Gjest

Dette er uinteressant for menigheten :)

Men vi kan prøve å strekke oss i retning subjektivistene ved å åpne for at subjektive beskrivelser av lydkarakter kan være upresise. Altså at når noen sier at lyden har "mer bass" så betyr det at den bakenforliggende årsaken er "mer jitter". Det betyr i så fall at det komplekse problemet "hva er årsaken til at digital kabel A låter forskjellig fra kabel B?" til det langt enklere "ER det forskjell?".

mvh
Knut

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1

R. Solhaug!
Hvor får man kjøpt Vivanco kx-710?
Bruker du samme type plugger til dig. og analogt?
Ønsker å lage disse kablene, både dig og analog.
Bruker i dag optisk mellom spiller og dac(ECD1)
Håper du tar deg tid til å svare på dette.

På forhånd takk.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

R. Solhaug!
Hvor får man kjøpt Vivanco kx-710?
Bruker du samme type plugger til dig. og analogt?
Ønsker å lage disse kablene, både dig og analog.
Bruker i dag optisk mellom spiller og dac(ECD1)
Håper du tar deg tid til å svare på dette.

På forhånd takk.
Sjekk med importør Njål Hanson.
F.ex. Biltema-pluggene (39,- pr. par) gjør jobben like bra i begge sammenhenger.
Som nevnt har jeg også god erfaring med Axing SKB-89 brukt som signalkabel (dobbel konfig.) Om den fungerer like optimalt som digitalcoax har jeg ikke fått prøvd ettersom jeg kjører intergrert CD ??? :eek:

Mvh. RS

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har gjort en del observasjoner de siste ukene. Har nå prøvd 4 forskjellige kabler, men stor "spredning" i utgagnspunk...

#1 PMaudio Blue Digital (1300,- / 120cm / neutrikplugger)
#2 Analog signalkabel (Leder i sølv / 100cm)
#3 ART (3500,-(!!!!) / 40cm )
#4 DIY kabel (coaxkabel 75 Ohm/ WBT plugger 75 Ohm)

Har ikke sammenliknet alle 4 "samtidig", en etter hverandre, og prøvd å identifisere forskjell mellom hvert bytte. Her hadde det naturligvis vært intr å leste i detalj hva som ble resultatet... Men hopper rett i konklusjonen. Forskjellene er mildt sagt minimale! Eller for å si det på en annen måte, forskjellene er tilnærmet fraværende. I tester mellom signalkabler er det normalt noe å sette fingern på og sette ord på, men i denne runden har det vært umulig... Skal teste mer mellom #2,3 og 4, men det er sommer og lavt prioritert enda noen mnd'r ;)

mvh Kai

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Det eneste som overrasker i det forsøket er at analogkabelen din har tilstrekkelig båndbredde til digitaloverføring.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

en kamerat påstår at digitale kabler umulig kan ha påvirkning på lyden, digitale bits i form av nullere og enere påvirkes ikke av skjerming, materialvalg etc.. jeg hadde få motargumenter å komme med, men mener bestemt at jeg har lest det motsatte; det finnes gode og dårlige digitale kabler.

Regner med at noen på forumet har synspunkter på dette.. :)
Jeg tror nok at påstandene som blir ytret om kabler i denne generen er betydelig mer overdrevet enn tilsvarende påstander om analoge kabler. Noen lever fremdeles i gramofon og båndspilleralderen, og tror fremdeles at dagens teknologi og lydgjengivelse endrer seg like mye ved et tweak som den gang da gramofonplata og båndspilleren var det hotteste (eneste).

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Det eneste som overrasker i det forsøket er at analogkabelen din har tilstrekkelig båndbredde til digitaloverføring.
Det sier jo litt om hvor stor båndbredde en vanlig kabel faktisk har, og om hvor lite betydning det har å bytte fra det ene til det andre...

Vidar

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Den har trolig nok båndbredde til 30 kanaler.

Topp Bunn