Dypbass-låter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreA

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Alta
    Har dere anbefalinger på låter som jeg kan bruke for å teste hvor dypt bassen går på anlegget mitt?

    Tenker først og fremst på kommersiell musikk, ikke testplater..

    Beskriv gjerne hvordan bassen oppleves i låta, hvordan dere mener den skal være... eller no' sånt :)

    Sitter nemlig og vurderer om jeg må kjøpe en sub for å få den ultimate musikkopplevelse!
     

    Bortne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    Narayan (tror det skrives slik, og tror det er den) med Prodigy
     

    ToreA

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Alta
    Narayan (tror det skrives slik, og tror det er den) med Prodigy
    Hm.. Har akkurat testet den, men fikk ikke den enorme dypbassfølelsen. Da får jeg mye bedre effekt av Chemical Brothers - 'Under the influence'

    Kanskje jeg mangler trøkk i nederste del av registeret :'(
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    MASSIVE ATTACK - Mezzanine
    Førstesporet på denne så røsker det SKIKKELIG i bunnen. Angel heter låta.
     

    Bortne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    Hm..  Har akkurat testet den, men fikk ikke den enorme dypbassfølelsen.   Da får jeg mye bedre effekt av Chemical Brothers - 'Under the influence'

    Kanskje jeg mangler trøkk i nederste del av registeret   :'(
    Kan være at det ikke var den sangen heller, men mener å huske at det var en sang på Fat of the land som fikk elementene mine til å jobbe ganske kraftig. (nå har jeg bare patos 301 da)
    Lykke til videre i letingen.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Biosphere: Microgravity.

    Spesielt sporene 1, 2 og 8.

    På Spor 1 ("Microgravity") kommer det inn noen ekstremt lave basstoner på 01:35. STORE utslag på elementene, og de røper ikke bare hvor dypt høyttalerne går, men hvordan rommet oppfører seg i det dypeste registeret. Mine DM602 klarer den fint, men trøkket er ikke akkurat all verden.

    Spor 2 ("Baby Satellite") åpner låta med et dypbassgroove som stort sett er med hele låta. På store deler av låta er også dypbassen supplert med tilsvarende groove som er lagt én oktav opp. Dette viser hvor ryddig bassgjengivelsen i anlegget er. Denne skal slå hardt og filleriste deg, dersom bassgengivelsen din er optimal.

    Spor 8 ("Baby Interface") er en remix av "Baby Satellite" med annen trommelyd, noe som gjør at det blir mer basstoner og mindre basstromme.

    Alle disse sporene gir høyttalerne skikkelig juling, så det anbefales å spille lavt første gangen.

    Skiva virker litt vrien å få tak i, men jeg så den iallfall på Amazon. Den er gitt ut på Origo-labelen.
     

    madsun

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.02.2003
    Innlegg
    80
    Antall liker
    4
    Snurrig så mye electronica som kom nå :)
    Kruder & Dorfmeister "The KD sessions" spor 6 (Rollin' On Chrome (wild motherfucker dub remix) - Various Artists)
    Går nedenfor kjelleren...nesten til kina :)

    Mayhem "Grand declaration of war", spor 6 eller 7
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Husker ikke akkurat hva låta het(Time?) på DSOTM, Pink floyd. Disse Hjerteslagene låta begynner med går ganske dypt(20hz tror jeg) De skal røske orddentlig i konas billige IKEAbilderammer på veggen hvis anlegget går dypt nok. :)

    Patos 402 er oppgitt å gå ned til 34hz så du får vel kanskje ikke den dypbassfølelsen du er ute etter ,uansett? ???
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Marcus Miller: "Tales" og andre utgivelser. Dette er Miles Davis`bassist de siste årene av hans karriere, og han driver for seg selv nå. Han sørger for at innspillingene har en dyp og tydelig bass.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.642
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Yello's "the Eye" er jo omtalt i en annen tråd her, og kan trygt anbefales.

    Ellers bruker jeg ofte "Spirit" fra Caroline LaVelle, deilig musikk i krysningspunktet mellom Tori Amos og Loreena McKennitt.

    På et par av låtene der er det som om bassen nærmest "blafrer" i rommet - det er digg det!

    Mvh

    Lagga
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Joni Mitchell- Don Juans Reckless Daughter.

    Åpningssporet på side 1, Overture. Her er det praktfullt el-basspill av Charles Mingus som går helt i bunn.
     

    Lilleulv

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2004
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Organic Strategic Innfluence *OSI* kan annbefales ,tror det er riktig stavet,der får du kjørt anlegget ditt,er rett og slett helt rå skive, 8).det er progrock så det holder .

    Spiller til orientering på DPa1,vincent s6,liten pasiv forforsterker og klipch rf3,funker knallt på slik musikk
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Kan noen fortelle meg hva frekvensen er på den laveste tonen du kan spille på en kontrabass, evt. el-bass? Det er en E, eller en H for 5-strengere.
    Det kunne jo være greit å vite når man snakker lave toner og musikkintrumenter.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Skal du teste dypbass, så må du jo bruke plater med dypbass, og ikke mye mellombass. Test orgelmusikk,synth og lignende som går i kjellern, mener å ha hørt at e strengen er ca 40hz. Men muligens noen musikere e.l. vet det.
     

    magnaes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    112
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Mange Bassforsterker går ikke så dypt som 40hz.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Kan noen fortelle meg hva frekvensen er på den laveste tonen du kan spille på en kontrabass, evt. el-bass? Det er en E, eller en H for 5-strengere.
    Det kunne jo være greit å vite når man snakker lave toner og musikkintrumenter.
    I normal stemming på en 4-strengs bass, da er det en E, som er ca. 41 Hz.

    En fem-strengs bass stemmes normalt til en H på laveste streng, og den er ca. 30 Hz.

    En stort kirkeorgel med 32-fot piper når ned til laveste C, som er 16,35 Hz for å være nøyaktig.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Joni Mitchell- Don Juans Reckless Daughter.

    Åpningssporet på side 1, Overture. Her er det praktfullt el-basspill av Charles Mingus som går helt i bunn.
    Rent bortsett fra at det var Jaco Pastorius (og at Charlie M aldri spilte el-bass) så er det en grei anbefaling forsåvidt. Han legger en dyp H der tror jeg, rundt 30 Hz.

    Skal du ha virkelig dyp og kraftig bass fra akustiske instrumenter er det bare orgel som duger... her er det mye å velge i av innspillinger.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Er helt enig med theStig, tror mange blander mye nivå i mellombassen, som dypbass.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rent bortsett fra at det var Jaco Pastorius (og at Charlie M aldri spilte el-bass) så er det en grei anbefaling forsåvidt. Han legger en dyp H der tror jeg, rundt 30 Hz.
    Sorry, blingset litt der, det var vel en tribute til Mingus
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Husker ikke akkurat hva låta het(Time?) på DSOTM, Pink floyd. Disse Hjerteslagene låta begynner med går ganske dypt(20hz tror jeg) De skal røske orddentlig i konas billige IKEAbilderammer på veggen hvis anlegget går dypt nok. :)

    Patos 402 er oppgitt å gå ned til 34hz så du får vel kanskje ikke den dypbassfølelsen du er ute etter ,uansett? ???
    Mener at pulsslagene på Speak to me ligger litt høyere i frekvens. Rundt ca 30-32 hz.

    På slutten av The Trial (The Wall) og i overgangen til Outside the wall er det en eksplosjon som går dypt ned i frekvens. Det er en mer komplisert lydbilde, med steiner som farer i gjennom luften og lander. En skikkelig utfordring for anlegget.
     

    eidsheim

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Kent - Chans fra deres album B-sidor 95-00 har en bra dypbass.
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Grace Jones: Slave to the rhytm, har et par spor hvor det virkelig hentes fra kjelleren....
     

    Torbjorn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2002
    Innlegg
    67
    Antall liker
    5
    Som HP bruker også jeg Biosphere: Microgravity.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Husker ikke akkurat hva låta het(Time?) på DSOTM, Pink floyd. Disse Hjerteslagene låta begynner med går ganske dypt(20hz tror jeg) De skal røske orddentlig i konas billige IKEAbilderammer på veggen hvis anlegget går dypt nok.
    Hjerteslagene som innleder The Dark Side Of The Moon vibrerer med frekvens 33Hz. Mvh.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.413
    Sted
    Nøtterøy
    "Tres lunas" Mike Oldfield
    "The Songs of distant earth" Mike Oldfield
    "Dis is da drum" Herbie Hancock (værsting)

    "Går dønn i kjellærn" ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hvis man liker Jazz kan jeg anbefale JØKLEBA - Live! (CLP CD 22). Her er det MYE bruk av synth i oktaven under 30 Hz... F.eks avslutningen på siste låta ender bare en i dyp tone, tror det er Ciss eller D er noe deromkring, som i såfall er UNDER 20 Hz.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Ja jøkleba live er det dyyyypbass i, i tillegg er det ei bra plate......
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Første sporet til Solveig Slettahjelds' "silver" er det noe rumling rundt 50 sekunders merke.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Marcus Miller: "Tales" og andre utgivelser. Dette er Miles Davis`bassist de siste årene av hans karriere, og han driver for seg selv nå. Han sørger for at innspillingene har en dyp og tydelig bass.
    Enig. Marcus Miller M2 er helt ekstrem. Live plata er bra også (husker ikke hva den heter i farta).
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.413
    Sted
    Nøtterøy
    Henger meg på Marcus Miller anbefalingene. Alt av Miller har en utrolig bass. Live skiva heter "Live & More".
    Stanley Clarks nyere innspillinger går også dypt. 8)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ............Sitter nemlig og vurderer om jeg må kjøpe en sub for å få den ultimate musikkopplevelse!
    Ja, det må du - utvilsomt. Den enkleste måten å finne ut av det...........er å spille Yello - The Eye, på et anlegg med en skikkelig kalibrert sub som går dypt nok, eks. SVS PB10, og deretter spille av den skiva på ditt eget anlegg ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    Enig med de som mener Marcus Miller er bra, men spesielt dypt går ikke bassen på de skivene egentlig. Kanskje ned litt under 30 Hz, men ikke noe mer, men det er mye NIVÅ!

    En anbefaling i farten: Arild Andersen/Kristin Lavrandsdatter. spor 11. Her bruker Arild en harmonizer på sin kontrabass for å skape toner en oktav under den naturlige grunntonen. Resultatet er meget kraftige og lange toner helt ned til laveste E (ca. 20 Hz).

    Jeg hadde med denne plata en gang jeg var for å høre på et par Ascolta høyttalere som i følge selgeren skulle gå ned til 10 Hz eller noe sånt. Jeg hørte ittno under 50 Hz, og påpekte dette overfor selgeren, som bare parerte med at "nei, da er det vel ikke noe under 50 Hz på skiva da". Typisk hifi-selger - kunden har ALDRI rett....
     
    N

    nicolai

    Gjest
    Mussorgsky: "Pictures at an exhibition" at the Great Organ of the Tonhalle, Zürich (Dorian DOR-90117) er en god plate å teste bassevnene til anlegget på. Dette orgelet gjengir hele frekvensspekteret fra 16hz og opp. Bra innspilling og bra, om enn noe sær, musikk.

    http://www.rockian.biz/dorian/90117s.htm
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel JM-skiva som HET Mingus det...  ;)

    Mvh Vidar P
    Gni det inn...

    Jeg er klar over dette, oppdaget det rett etter at det ble skrevet. Av og til går det litt fort i svingene.. ;D
     
    J

    jekri

    Gjest
    Rick Wakeman: Albumet King Arthur...Låten Merlin. Der spiller han hele registeret på Moog synth. Den er dyp på bunnen :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Dire Straits - Iron Hand (On every street)
    Roger Waters - 3 wishes (Amused to death)

    Edit: Prodigy - Breathe (Fat of the Land)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn