Dypbass-låter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    - Koyaanisqatsi (Original Soundtrack)
    - Titanic (Original Soundtrack)
    - Toccata and Fugue in D minor (Bach-Virgil Fox,
    The Fox Touch Vol. one, Direct to disc)
    - Tchaikovsky 1812 (Telarc - Digital)
     
    H

    hifinissen

    Gjest
    eagles - hotel of california (live versjonen er ihvertfall dyp nok :))
     

    ToreA

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Alta
    Ja, det må du - utvilsomt. Den enkleste måten å finne ut av det...........er å spille Yello - The Eye, på et anlegg med en skikkelig kalibrert sub som går dypt nok, eks. SVS PB10, og deretter spille av den skiva på ditt eget anlegg  ;D
    Vet du hvem som er forhandler i Norge? (mer info, pris osv..)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    eagles - hotel of california  (live versjonen er ihvertfall dyp nok :))
    Er det noe dypbass på den a? Nå er det veldig lenge siden jeg har spillt den, får prøve igjen.......
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Mari Boine
    så dypt at de fleste som spiller musikken hennes ikke vet om hvor deilig musikken egentlig er
    (de med radio som anlegg bør det vel raskt skytes inn):)
     

    ToreA

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Alta
    Ja, det må du - utvilsomt. Den enkleste måten å finne ut av det...........er å spille Yello - The Eye, på et anlegg med en skikkelig kalibrert sub som går dypt nok, eks. SVS PB10, og deretter spille av den skiva på ditt eget anlegg  ;D
    ...men slik jeg har forstått det, så har ikke PB10 innebygget delefilter. Da kan jeg vel ikke bruke den med ECI-3'en min?

    Må vel heller se på 12"-modellene som koster en del mer...

    Du vet ikke tilfeldigvis hvordan disse subene er i forhold til Yamaha sin YST-SW1500 (med tanke på musikk)?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    ...men slik jeg har forstått det, så har ikke PB10 innebygget delefilter. Da kan jeg vel ikke bruke den med ECI-3'en min?

    Må vel heller se på 12"-modellene som koster en del mer...  

    Du vet ikke tilfeldigvis hvordan disse subene er i forhold til Yamaha sin YST-SW1500 (med tanke på musikk)?
    Hvis du ikke bruker receiver med sub pre-out, eller en integrert med SUB pre-out, så er den minste PB12Plus.

    For meg har SVS åpnet en ny verden som referanse-SUB fabrikat, både til musikk og film. For første gang har jeg opplevd et produkt som integreres perfekt til frontene, B&W801 Matrix Series II, særlig vedrørende musikk og helt naturlig BRUTALT til film.

    Det er bare å ta av seg hatten for produktene, når man får et slikt produkt, til en så "rimelig" penge.

    Det produseres mange forskjellige SUB'er, men nå som jeg har 2 stk. PB12Plus/2, og de er KALIBRERT til musikk, ville jeg ikke valgt noe annet,...............selv om jeg fikk de gratis. ;D
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Det er særlig en ting jeg savner i denne tråden..................det er greit at det henvises til mange spennende album med lave frekvenser, MEN hadde det ikke vært greit å antyde hvilket spor, og tidspunkt i minutter/sekunder når "dypet" åpenbarer seg?

    Jeg har foreslått Yello - the eye, og på denne skiva er det dybde i alle spor, så det er et album som i sin helhet leverer dybde slik at hver låt kan analyseres. Ellers vil jeg nevne at denne platen har en ØKNING i SUB-trykket fra Spor 1 til Spor 14 på hele 10dB........!

    Take care!
     

    ToreA

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Alta
    Hvis du ikke bruker receiver med sub pre-out, eller en integrert med SUB pre-out, så er den minste PB12Plus.

    For meg har SVS åpnet en ny verden som referanse-SUB fabrikat, både til musikk og film. For første gang har jeg opplevd et produkt som integreres perfekt til frontene, B&W801 Matrix Series II, særlig vedrørende musikk og helt naturlig BRUTALT til film.

    Det er bare å ta av seg hatten for produktene, når man får et slikt produkt, til en så "rimelig" penge.

    Det produseres mange forskjellige SUB'er, men nå som jeg har 2 stk. PB12Plus/2, og de er KALIBRERT til musikk, ville jeg ikke valgt noe annet,...............selv om jeg fikk de gratis.  ;D

    Begynner vel å komme litt utenfor denne tråden snart, men jeg må bare spørre: Dersom jeg anskaffer en slik sub, hvordan skal den kobles i et 2-veis system?
    Skal kablene kobles fra forsterkeren via sub'en til høyttalerne, og skal det brukes vanlige høyttalerkabler hele veien?
     
    T

    theStig

    Gjest
    eagles - hotel of california  (live versjonen er ihvertfall dyp nok :))
    Hvis du tenker på den tromma som ligger der hele tida, så er den dyyyyppt ned, faktisk så langt ned som ca. 45 Hz....
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Organic Strategic Innfluence *OSI* kan annbefales ,tror det er riktig stavet,der får du kjørt anlegget ditt,er rett og slett helt rå skive, 8).det er progrock så det holder .
    Tenker du på Office of Strategic Influence? ::)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Skorgan - på gyllen grunn. Spor 3,4 og 8 hvis jeg husker riktig. Hvor dypt? vet ikke - noen som kan opplyse meg?
    Mvh
    JMK
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Gjenstandene flytter seg rundt i stua når jeg spiller Yello ................. Skal det være sånn ?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.809
    Sted
    Hus
    Yello med The Rhythm Divine fra best of skiva fra 1993. Shitley Bassey er vokalist :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Har dere anbefalinger på låter som jeg kan bruke for å teste hvor dypt bassen går på anlegget mitt?
    Tenker først og fremst på kommersiell musikk, ikke testplater..
    Beskriv gjerne hvordan bassen oppleves i låta, hvordan dere mener den skal være... eller no' sånt :)
    Sitter nemlig og vurderer om jeg må kjøpe en sub for å få den ultimate musikkopplevelse!
    Infected Mushroom - Spaniard

    Legger ved et Spectrum som viser hva låta inneholder i frekvens - slik at det er lettere å vite hva du har å strekke deg etter...

    Sub er en naturlig del av et fullfrekvent system...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt borte denne heller:
    karunesh%20ancient%20voices.jpg

    Karunesh, Ancient voices
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Åpningsspørsmålet ble stilt for 9 år siden, men hva vet jeg.. mulig trådstarter fremdeles sitter og lurer:cool:
    Mvh
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    ............Sitter nemlig og vurderer om jeg må kjøpe en sub for å få den ultimate musikkopplevelse!
    Ja, det må du - utvilsomt. Den enkleste måten å finne ut av det...........er å spille Yello - The Eye, på et anlegg med en skikkelig kalibrert sub som går dypt nok, eks. SVS PB10, og deretter spille av den skiva på ditt eget anlegg ;D
    Vilken låt på plata "the Eye" Skall man spille?
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Temaet er vel like aktuelt i dag :)

    London Grammar - "Hey Now" fra albumet "If You Wait". Tar av fra ca 1:20. Da rister hele stua mi:)
    Men riktig spennende blir det når jeg etterhvert får Devialet i huset, da skal det svinge ned til 14,4Hz iflg Devialet med SAM på mine Marten Django L. Mens de har målt 28,8Hz uten SAM.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Way Down Deep, m. Jennifer Warnes. Bluesbreaker som gjorde meg oppmerksom på den:

    Jennifer Warnes. The Hunter 001.jpg
    hentet fra skiven " The Hunter".

    Ikke riktig så dyp som orgelbass, men....



    mvh
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Temaet er vel like aktuelt i dag :)

    London Grammar - "Hey Now" fra albumet "If You Wait". Tar av fra ca 1:20. Da rister hele stua mi:)
    Men riktig spennende blir det når jeg etterhvert får Devialet i huset, da skal det svinge ned til 14,4Hz iflg Devialet med SAM på mine Marten Django L. Mens de har målt 28,8Hz uten SAM.
    Liten anelse Qsound effekt på låta merker jeg. Litt kul når bassen starter og dure :)
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Ja - det er vel egentlig mer gøy enn musikalsk opplevelse. Men bra for å få testet litt hvor dypt anlegget kan gå, og resonansen i lytterommet. Jeg kjenner at rommet mitt svinger med denne på litt volum. Må nok tenke på å stive av vegger litt når jeg skal pusse opp etter jul.

    Er det forresten noen her som vet hvor langt med i frekvens vi egentlig får signaler med forskjellige kilder? Får vi noe input under 20 Hz? Jeg mener å ha lest at CD kutter rimelig bratt ved 20 Hz.
    Hva med streaming, Wimp HiFi for eksempel?
    FLAC filer rippet fra CD kan vel ikke bli bedre enn originalen.

    I tillegg til å leke seg litt ned dypbasslåter, så opplever jeg å høre mer "rom" på gode inspillinger når anlegget kan gå skikkelig dypt. Jeg opplever på en måte rommet hvor de spiller inn musikken. Må desverre vente på ny forsterker for å få testet dette mer.



    Temaet er vel like aktuelt i dag :)

    London Grammar - "Hey Now" fra albumet "If You Wait". Tar av fra ca 1:20. Da rister hele stua mi:)
    Men riktig spennende blir det når jeg etterhvert får Devialet i huset, da skal det svinge ned til 14,4Hz iflg Devialet med SAM på mine Marten Django L. Mens de har målt 28,8Hz uten SAM.
    Liten anelse Qsound effekt på låta merker jeg. Litt kul når bassen starter og dure :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en LP-plate som går ned til 6HZ. Det er faktisk synlig med det blotte øye på rillene. De fleste platespillere kan ikke spille den engang og jeg har ikke engang prøvd den med min nåværende pick-up; til det er den for dyr....
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar!
    6 Hz - hmmm, høres mer ut som en jobb for de "rumperisterne" som kan monteres på stol/sofa for ekstra effekt til film.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Crowson tactile transducers skal vissnok gjøre en eksemplarisk jobb med å gi jordskjelvliknende tilstander til film. Tenk deg de i kombinasjon med bra surroundsystem, rallystol, ratt, gir, pedaler og 4k Oculus. Da begynner vi å snakke realistiske opplevelser. :)
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Nøtterøy
    Kanskje er denne Mari Boine Remixede versjonen anbefalt før, men her er det mye og dyp bass.

     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Andreas Vollenweider har mange fine plater. White Winds er en av de. På et av spora er det noe som jeg ikke får med meg på mine stativhøyttalere, men som absolutt var tilstede da jeg hadde større høyttalere. Hvor dypt det går vet jeg ikke.
    youtube er vel ikke kjent for god lyd, men det finnes vel andre steder å lete frem dette. Ca 4.45 uti dette sporet er det ting jeg går glipp av med mine små høyttalere: https://m.youtube.com/watch?v=s_sNbbLkL_Y
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    hentet fra skiven " The Hunter".

    Ikke riktig så dyp som orgelbass, men....


    mvh

    Er 60 Hz dypt ?
    En høyttaler med mye nivå nede ved 30hz blir ofte karakterisert som en høyttaler som går dypere enn en som går jevnt ned til 15hz. Har hørt det så mange ganger bli sagt <fy flaten denne gikk dypt> om en høyttaler med en ekstra kul nede ved 30-40hz.

    60hz er forresten der midd-bass-systemet mitt skal ta over
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn