Dypbass-låter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    hentet fra skiven " The Hunter".

    Ikke riktig så dyp som orgelbass, men....


    mvh

    Er 60 Hz dypt ?
    En høyttaler med mye nivå nede ved 30hz blir ofte karakterisert som en høyttaler som går dypere enn en som går jevnt ned til 15hz. Har hørt det så mange ganger bli sagt <fy flaten denne gikk dypt> om en høyttaler med en ekstra kul nede ved 30-40hz.

    60hz er forresten der midd-bass-systemet mitt skal ta over
    Problemet er at mange aldri har hørt dypbass, og følgelig ikke vet hva det er heller.

    Frekvenser under 25 Hz er mer følbare enn de er hørbare.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Systemet mitt som er grovjustert, men relativt flatt til under 20Hz, viser at mye av den musikken man trodde fra før hadde dyp og mektig bass var et tydelig resultat av en kul her eller der lenger oppe i frekvens, det er ikke mange låter som imponerer med ekte dypbass....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Luke Vibert gikk ned til 32hz på det laveste - det er jo ganske dyp bass:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    hentet fra skiven " The Hunter".

    Ikke riktig så dyp som orgelbass, men....


    mvh

    Er 60 Hz dypt ?
    En høyttaler med mye nivå nede ved 30hz blir ofte karakterisert som en høyttaler som går dypere enn en som går jevnt ned til 15hz. Har hørt det så mange ganger bli sagt <fy flaten denne gikk dypt> om en høyttaler med en ekstra kul nede ved 30-40hz.

    60hz er forresten der midd-bass-systemet mitt skal ta over
    Problemet er at mange aldri har hørt dypbass, og følgelig ikke vet hva det er heller.

    Frekvenser under 25 Hz er mer følbare enn de er hørbare.
    Er ikke helt enig i det siste du skriver. Har en evne til å høre ned til under 10hz på ganske lavt volum. Kjennes ut som trykkforandringer inne i øret. Har mange ganger hatt andre folk i rommet som ikke høre noe før volumet er så høyt at ting i rommet begynner lage lyder. Da har jeg gjerne skrudd opp 20db.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg mente akkurat det samme som det, man "kjenner" lyden i steden for å kunne definere den som lyd eller en tone.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg mente akkurat det samme som det, man "kjenner" lyden i steden for å kunne definere den som lyd eller en tone.
    Da er vi enig - blir liksom ikke noe tone når en registrerer hver svingning.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    En høyttaler med mye nivå nede ved 30hz blir ofte karakterisert som en høyttaler som går dypere enn en som går jevnt ned til 15hz. Har hørt det så mange ganger bli sagt <fy flaten denne gikk dypt> om en høyttaler med en ekstra kul nede ved 30-40hz.

    60hz er forresten der midd-bass-systemet mitt skal ta over
    Problemet er at mange aldri har hørt dypbass, og følgelig ikke vet hva det er heller.

    Frekvenser under 25 Hz er mer følbare enn de er hørbare.
    Er ikke helt enig i det siste du skriver. Har en evne til å høre ned til under 10hz på ganske lavt volum. Kjennes ut som trykkforandringer inne i øret. Har mange ganger hatt andre folk i rommet som ikke høre noe før volumet er så høyt at ting i rommet begynner lage lyder. Da har jeg gjerne skrudd opp 20db.
    Jeg mente akkurat det samme som det, man "kjenner" lyden i steden for å kunne definere den som lyd eller en tone.
    Jeg mente akkurat det samme som det, man "kjenner" lyden i steden for å kunne definere den som lyd eller en tone.
    Da er vi enig - blir liksom ikke noe tone når en registrerer hver svingning.
    Dette er jeg også enig i. Opplever det som en slags varm bommulsdott i øret. Et slags mykt, kjærlig og varmt trykk. Veldig deilig.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Muligens denne er nevnt før også. Tori Amos sin cover av Happiness is a Warm Gun har ganske lav bass. Starter vel ett ca. 2 minutter.

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Låta "Skulls" fra nyere Røyksopp har mye "plingplong", og godt skyv i de nedre oktaver. Tror ikke naboen min liker denne.
    Kanskje jeg må skaffe OB bass på sikt.

    B
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    SamuraiMusic er et label med mye artig romling på lager og plater i fine farger.
    Spiller jeg disse på mine B&W 685 så er det nesten helt stille :p

    Sam KDC - Survive Exist (spol til 1:30 for bassen hvis du er utålmodig.. fant dessverre kun demoen på nett)

    Lynx - Rankoor

    Og en bergenser som ikke har fått noe særlig oppmerksomhet innenriks
    Teebee & Calyx - Lost Cause (kanskje mer nedre midbass enn ren dypbass, men artig lell)
    EDIT - ved gjennomlytting virker det som denne er utsatt for subsonic-filtrering :(
    Lar den alikevel stå, vinylen er knall
     
    Sist redigert:

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Synes det er litt rart at folk definerer 45hz som dypt. Det spiller jo frontene mine nokså greit. For meg er det ikke dypt før jeg må slå av PureDirect. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tåkeprat som "høyttaleren gikk nesten en oktav dypere med ny kabel" begynner å gi en viss forståelse etter hvert;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    "Bass I love you" må vel nevnes i en slik tråd? Mener de dypeste pulsene er på 7Hz her, men det er mye action litt lenger opp også. Bare vær litt forsiktig, det er nokså heftige greier. Når man spiller denne på referansenivå uten høypassfilter må det være godt nok. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tåkeprat som "høyttaleren gikk nesten en oktav dypere med ny kabel" begynner å gi en viss forståelse etter hvert;)
    Helst bør basstonene bli eksakt en oktav lavere, noe som krever veldig nye og dyre kabler. Hvis ikke låter det surt. Litt kjedelig med basstoner som ikke er i samme toneart som resten ikke sant.... :cool:
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Nøtterøy
    Tubular World fra albumet The Songs Of Distant Earth med Mike Oldfield. Forøvrig et meget bra album.:)


     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har dere anbefalinger på låter som jeg kan bruke for å teste hvor dypt bassen går på anlegget mitt?
    Tenker først og fremst på kommersiell musikk, ikke testplater..
    Beskriv gjerne hvordan bassen oppleves i låta, hvordan dere mener den skal være... eller no' sånt :)
    Sitter nemlig og vurderer om jeg må kjøpe en sub for å få den ultimate musikkopplevelse!
    Infected Mushroom - Spaniard

    Legger ved et Spectrum som viser hva låta inneholder i frekvens - slik at det er lettere å vite hva du har å strekke deg etter...

    Sub er en naturlig del av et fullfrekvent system...
    Dette må nok være en av de tøffeste prøvene for en sub. Med så mange frekvenser med høyt nivå samtidig skulle en tro det bare ble rot.

    Tok en måling, og det ser vel ganske riktig ut, men for å være ærlig så vet jeg ikke hvordan dette skal låte

    im.jpg
     
    Sist redigert:

    Funk4Ever

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    karajan_albinoni_pachelbel_vivaldi_bach_gluck_mozart.jpg



    Albinoni's Adagio er suveren til å teste virkelig dypbass. Det kirkeorgelet er STORT. Orgelet ligger lenge i bakgrunnen av strykerne for så å gå for full "blæst" og da er det bare å føne håret.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Biosphere: Microgravity.

    Spesielt sporene 1, 2 og 8.

    På Spor 1 ("Microgravity") kommer det inn noen ekstremt lave basstoner på 01:35. STORE utslag på elementene, og de røper ikke bare hvor dypt høyttalerne går, men hvordan rommet oppfører seg i det dypeste registeret. Mine DM602 klarer den fint, men trøkket er ikke akkurat all verden.

    Spor 2 ("Baby Satellite") åpner låta med et dypbassgroove som stort sett er med hele låta. På store deler av låta er også dypbassen supplert med tilsvarende groove som er lagt én oktav opp. Dette viser hvor ryddig bassgjengivelsen i anlegget er. Denne skal slå hardt og filleriste deg, dersom bassgengivelsen din er optimal.

    Spor 8 ("Baby Interface") er en remix av "Baby Satellite" med annen trommelyd, noe som gjør at det blir mer basstoner og mindre basstromme.

    Alle disse sporene gir høyttalerne skikkelig juling, så det anbefales å spille lavt første gangen.

    Skiva virker litt vrien å få tak i, men jeg så den iallfall på Amazon. Den er gitt ut på Origo-labelen.
    Den kan nå anskaffes 44.1kHz/24bit, eller som trippel LP :)

    https://biosphere.bandcamp.com/album/microgravity-reissue-with-bonus-album
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Den her kom som remastered reissue på vinyl nå- der var noen gode spor med dyyp bass på den også...

    image.jpeg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Infected mushrooms. Plata D.B Empire og låten never ever land. Går ned mot 20hz ifølge Jriver.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Infected mushrooms. Plata D.B Empire og låten never ever land. Går ned mot 20hz ifølge Jriver.
    Den har nesten fult nivå ned til 17 Hz og litt mindre ved 14 Hz og enda litt mindre ved 12 Hz
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke rart jeg kjenner sofaen hoppe og sprette.. Har hatt 114db i sweetspot ( rew) da var det ubehagelig...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tok feil i farten, den jeg tenkte på var Infected Mushroom - Spaniard. Er vel på samme plate, og det står litt info om den i post 106
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    En sang som virkelig får basselementene til og vandre er Trentemøller med Chameleon. Litt usikker på hvor dypt den går men!!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En sang som virkelig får basselementene til og vandre er Trentemøller med Chameleon. Litt usikker på hvor dypt den går men!!
    Det som er litt kipt, er at det som før hadde utslag på +/-15 mm nå har +/- 3 mm ved samme volum:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det sporet jeg vet om, som går dypest, er på Kraftwerk sitt dobbelt album minimum - maximum. Spor 1 The Man Machine har fult trøkk ved 10 Hz ved utladningene litt ut i "sangen"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn