Dynavector- hva gir mest for pengene?

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Hei, jeg snuser litt på Dynavector DV10X-5 og DV20X. Hva mener dere gir mest for pengene? Det er rundt 1800kr i forskjell på prisen på disse hos Snapa. Ser også at det er lite å hente på å kjøpe i utlandet, Needledoctor i US er litt rimeligere men hvis det blir lagt til mva, frakt og muligens toll er det omtrent samme pris som i Norge! Dessuten er jo PlanetSnapa en svært hyggelig plass å handle.
(Pick up skal sitte på Rega p7 med rb701 arm)
Mvh. Morten

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har begge her og vil anbefale deg å gå for 20x
Den jeg har er en 20xl.

Men det skal sies at 10x5 er en bra og morro pu til ikke altfor mye penger.

/jan

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
JanR skrev:
Den jeg har er en 20xl.

/jan
Har MM-riia så jeg må ha en high output versjon. Slik jeg har forstått er Dynavector pu`er en god match til Rega!?
Morten

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
scaniagutten skrev:
JanR skrev:
Den jeg har er en 20xl.

/jan
Har MM-riia så jeg må ha en high output versjon. Slik jeg har forstått er Dynavector pu`er en god match til Rega!?
Morten
Du får DV20 i både high og low.
Vil tro det spiller greit ja :)

Hvis jeg ikke husker feil brukte vel rolfozzy en DV20 high på Rega 700 arm med stort hell.

/jan

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har Rega? Begge pickupar funkar svært godt, og gjev utteljing i samsvar med prisen også i ein RB 250 eller 300-arm, men resten av anlegget er avgjerande for kva eg vil råde deg til. Eg har høyrt 20 via B&W 802, og det finn eg meir interessant enn det eg vil tru vert resultatet med 10. Om du er ute etter detaljar, er det meir å hente om du brukar litt meir kronasje. Sjølv brukar eg ein 10x5 saman med elektrostatar, og trivest godt med det.....på den andre sida, opplevde eg alle dei andre (har ikkje hatt den dyraste til utprøving) som svært interessante og gode matchar i mitt oppsett, iallfall.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Kan absolutt anbefale 20X, jeg bruker den selv i H versjonen.

Den spiller med et meget godt grep om musikken, ganske dyp og tørr bass, meget oppløst og delikat mellomtone, og en luftig og ren diskant som bare er der.

Men 10X skal være relativt nærme i lydsignatur, men litt råere i signaturen, ikke helt samme oppløsningen og finessen.

Det ligger en omtale av begge på Audiophile.no

Destiny.. :)

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Dette begynner å halle mot 20X. Jeg kan jo fortelle om bakgrunnen for dette: I sommer var jeg så heldig å kjøpe en Rega p7 som var spilt svært flott for en hyggelig sum penger. Jeg fikk også med daværende pickup, en Ortofon Rondo MC Bronze som jeg mener har en capris på rundt 6k. Forsterkeren dengang var en Accuphase med riiamodul for både mm og mc. Kombinasjonen spilte veldig bra, men så i et anfall av akutt søken etter rør solgte jeg dessverre Accuen og kjøpte rørpre uten mc-riia, kun mm. Jeg solgte da Ortofonen BILLIG til en heldig kar i Danmark og kjøpte en Ortofon 2M Blue og regnet med at det var liten forskjell fra Rhondo Bronze!! Så feil kan man altså ta!! ??? Forskjellen var enorm, det blei faktisk nesten snakk om en rasering av lyden og lyttegleden.
Jeg hadde aldri trodd at det skulle være så stor forskjell på en billig kontra en dyrere pickup.
Dette er bakgrunnen for at jeg nå kommer til å kjøpe en dyrere pu helst mc med high output.
Mvh. Morten

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.992
Sted
Kongsberg
Hei.

Klart du går for en 20X så lenge du har en RB-7001.
Du kan vel sogar vurdere en XX-2...
Men spørsmålet er om du ikke bør gå for en low output
versjon av 20X og transformere opp spenningen i et par
Xindak MC-10 trafoer (Kr. 1.500,- Audiofoni).

Jeg har ikke hørt high outputversjonen av 20X, men denne
har nok vesentlig høyere bevegelig masse enn low outputen,
med mer noe sløvere lyd som resultat.

mvh
Gunnar Brekke

P.S. Beregn lang innspillingstid.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.822
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
scaniagutten skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Armen heter RB700 :D

Jeg er også veldig spent på hvordan dette blir, har mine øyne på en DV20XL når det en gang skal byttes her.
Har en RB700 på min spiller også, og spiller på en Rondo Blue i dag, så dette er meheheget interessant.

Mvh
Rolf

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
scaniagutten skrev:
Gunnar_Brekke skrev:

Jeg er også veldig spent på hvordan dette blir, har mine øyne på en DV20XL når det en gang skal byttes her.
Har en RB700 på min spiller også, og spiller på en Rondo Blue i dag, så dette er meheheget interessant.

Mvh
Rolf
Tror du en DV20 vil være en oppgradering i forhold til rondo Blue?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.822
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
scaniagutten skrev:
Gunnar_Brekke skrev:

Mvh
Rolf
Det har jeg egentlig ikke peiling på i det hele tatt :-X

Men DV20, AT33 og Rondo Blue/Bronze står på min foreløpige liste mens jeg leser i en annen tråd her hvor fort MC PUene slites ;D

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
scaniagutten skrev:
Gunnar_Brekke skrev:

Mvh
Rolf
Det har jeg egentlig ikke peiling på i det hele tatt :-X

Men DV20, AT33 og Rondo Blue/Bronze står på min foreløpige liste mens jeg leser i en annen tråd her hvor fort MC PUene slites ;D

R
Nei det er ikke godt og si før du har prøvd.

Jeg har aldri hørt Rondo noesomhelst. Men jeg har hatt DV20XH. Bra pu, men jeg syns kanskje den låt litt lite analogt i forhold til andre jeg har hatt.

MM slites enda raskere ut enn MC forøvrig.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
scaniagutten skrev:
Gunnar_Brekke skrev:

Mvh
Rolf
Jeg har hatt begge disse (Rondo Blue/DVX20xh) på en RB700 arm og min anbefaling av disse to går klart på en DV20x.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Planetsnapa har visst tatt ordentlig av på prislista si. Ser at min XV-1s som koster 35k for etpar år siden nå koster 47k… nuvel, det er iallefall ikke den DV som gir mest for pengene.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.103
Sted
Nøtterøy
Har en DV 20X (high output) på min Micro spiller. Denne kan jeg absolutt anbefale. Nøytral og fin lyd.
Men som Brekke skriver, den trenger lang innspillingstid. Så ikke bli skuffet om det låter dårlig i starten.

Dette med innspillingstid gjelder også 10x5. Monterte en slik på kompisen min sin Linn spiller.

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Ser at anbefalingene går i favør av DV 20X, da blir det nok denne ut i januar en gang. Kr. 5590,- hos Snapa,
$750+$22(frakt) hos Needledoctor, omregnet i Nok ca.4632,- i tillegg mva, kr.1158 og eventuelt toll? Korriger meg hvis jeg regner feil. Kommer nok til å handle PU`en hos Snapa ja :D
Morten

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
scaniagutten skrev:
Ser at anbefalingene går i favør av DV 20X, da blir det nok denne ut i januar en gang. Kr. 5590,- hos Snapa,
$750+$22(frakt) hos Needledoctor, omregnet i Nok ca.4632,- i tillegg mva, kr.1158 og eventuelt toll? Korriger meg hvis jeg regner feil. Kommer nok til å handle PU`en hos Snapa ja :D
Morten
Da får du en meget god pickup ;) DV20XH spiller meget bra, men beregn ca 100t innspilling.
Den går fra å være grei til å bli dårligere før den begynner å blomstre, og til slutt står i full blomst ;D og da er det bare å nyte det sorte gull!

Destiny.. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En liten kommentar for balansens del da; fra en som ikke er overvettes begeistret for disse DV'ene; med respekt for andre meninger, men jeg synes personlig at AT33EV er bedre for betydelig mindre. Glimrende i Rega-spillere også. Men så var det dette med kulør og preferanser, og det er jo det alt handler om.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.103
Sted
Nøtterøy
Vidar P skrev:
En liten kommentar for balansens del da; fra en som ikke er overvettes begeistret for disse DV'ene; med respekt for andre meninger, men jeg synes personlig at AT33EV er bedre for betydelig mindre. Glimrende i Rega-spillere også. Men så var det dette med kulør og preferanser, og det er jo det alt handler om.
Dette er vel ikke en high-output pickup som scaniagutten er ute etter?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har du rett i, fikk ikke med meg at det måtte være high output; den trenger enten en stille MC-riaa eller en stepup. Evt man bruker mellomlegget ift DV20 til en MC-riaa :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.992
Sted
Kongsberg
Hei.

Xindac MC-10 trafoene gjør sikkert en kjempejobb
sammen med Audio Technica AT-33EV også. Bare pass
på å gjøre jobben med impedanstilpasning...

Utvalget av low output MC-pickuper er langt større
enn utvalget av high output pickuper så det kan være
fornuftig å gå denne veien. Den beste high outputen jeg
har hørt er van den Hul MC-2, men da snakke vi om
vesentlig mer penger enn nevnte pickuper.
Med den økte bevegelige massen som en større spole
i en high output innebærer, er det også teoretisk sett
mye som taler for å gå for low output pickuper.

mvh
Gunnar Brekke

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.532
Dette Gunnar nevner med innspillingstid er ingen overdrivelse. Jeg kjøpte Dynavector 20 med low output i sommer, og den låter fremdeles helt dritt. Sløvt og uoppløst. Nå spiller jeg lite vinyl, synes faktisk CD-riggen min er mer er langt mer ren og musikkbefordrende, men til Dynavectors forsvar skal det nevnes at disse PUene sies å stabilisere seg først etter nærmere 100 timer. Jeg har vel ikke orket å spille mer enn tjue timer så langt, så om tre år skal jeg fortelle dere om hvor god den er...
Har imiddlertid stor tro på denne. Husker hvor stort sjokket var i 1977 da jeg byttet fra billig Ortofon MM til Ultimo 10 B high output. Jeg spilte og spilte og spilte. Deretter husker jeg nedturen da jeg gikk over til de første rubinarmbestykkede Caratene, nå signert Dynavector. De passet ikke utstyret mitt i det hele tatt. Dessuten knakk jeg to pickuper. Fikk dog nye på reklamasjon. Spilte på den tredje til den var gåen. En gang Dynavector-venn, alltid Dyn...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke for å være uenig med noe, men dersom en pu låter "helt dritt" etter noen titalls timer så bør man vel også vurdere muligheten for at det er andre ting enn manglende innspillingstid som forårsaker det.

Min DV låt veldig bra med en gang den, men enda noe bedre etter noen titalls timer.

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Tilslutt blei det Dynavector DV 10X-5 kjøpt på ebay splitter ny for kr. 2180,- med frakt. Bydde også på et par DV-20X men syntes prisen dro i været. 10X har jeg ikke fått montert enda, venter på ny riaa og tenkte jeg skulle prøve med den gamle pu-en for å ha noe å sammenligne med. ( Har ikke fått spilt vinyl siden månedsskifte januar/ februar :-[

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.250
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Gratulerer,
du har fått deg en meget god PU til en hyggelig pris.
10X-5 spiller engasjerende og morsomt, bare å glede seg! 8)

Morten

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Har ein 10x5 som referanse, men har prøvd alle dei andre (utanom toppmodellen) ganske inngåande. Eg vil kanskje seie at DV 17 d3 er den som yter meir enn det prisen skulle tilseie (i tillegg til dei litt rimelegare - 10x5 er fantastisk mykje for pengane om du brukar ein Rega-arm og ikkje har det aller råaste utstyret). Men 17D3 høyrest ut til å vere langt dyrare enn kva han faktisk er. Problemet er berre at du må ha ein tilsvarande god rigg elles (iallfall armen, men også ein super-riaa) for å få full utteljing. Og så er no trass alt xx2 og Te Kaitora Rua merkbart betre, og når du har brukt så mykje pengar i utgangspunktet, er det no vel berre å fleske til med ein av desse...?
Valet er kvelsamt...

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.103
Sted
Nøtterøy
Lagga skrev:
Gratulerer,
du har fått deg en meget god PU til en hyggelig pris.
10X-5 spiller engasjerende og morsomt, bare å glede seg! 8)

Morten
Monterte en slik på Lp12en til en kompis. Denne trenger ganske lang innspillingstid. Men en meget god pickup. Gratulerer! :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Ikke for å være uenig med noe, men dersom en pu låter "helt dritt" etter noen titalls timer så bør man vel også vurdere muligheten for at det er andre ting enn manglende innspillingstid som forårsaker det.

Min DV låt veldig bra med en gang den, men enda noe bedre etter noen titalls timer.
Kor mange timar har DVen din så langt, då Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke telling, men hundre kanskje? Muligens noe mer. Har brukt den noen måneder nå.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
Har ein 10x5 som referanse, men har prøvd alle dei andre (utanom toppmodellen) ganske inngåande. Eg vil kanskje seie at DV 17 d3 er den som yter meir enn det prisen skulle tilseie (i tillegg til dei litt rimelegare - 10x5 er fantastisk mykje for pengane om du brukar ein Rega-arm og ikkje har det aller råaste utstyret). Men 17D3 høyrest ut til å vere langt dyrare enn kva han faktisk er. Problemet er berre at du må ha ein tilsvarande god rigg elles (iallfall armen, men også ein super-riaa) for å få full utteljing. Og så er no trass alt xx2 og Te Kaitora Rua merkbart betre, og når du har brukt så mykje pengar i utgangspunktet, er det no vel berre å fleske til med ein av desse...?
Valet er kvelsamt...
Enig! 17d3 er god. Og går veldig godt sammen med Vpi- armen.

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Har enda ikke fått den bestilte riaaen, har vært uten i omlag 4-5 uker nå og kjenner savnet av vinyl. Ser veldig fram til å prøve DV 10X-5 :D den som venter på noe godt osv...

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Vidar P skrev:
Kan du utdype forskjellene mellom disse to merkene litt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DV er veldig levende og med en sjarmerende balanse og rikelig med kropp, men litt "gammeldags" og unyansert ift AT33EV synes jeg. Sistnevnte gir, uten direkte realtime sammelikninger dog, et inntrykk av å være mer bredtfavnende i sin presentasjon og følgelig gi større innsikt i alle aspektene ved all slags musikk.

Hva man foretrekker er en personlig sak, selv liker jeg godt moderne pu'er (f.eks fra AT og Ortofon) med den klarhet, rikhet og innsikt de gir, iallefall i mine anlegg. Og jeg foretrekker det foran eldre designer (f.eks fra DV, Goldring o.l.) som gjerne imo i siste instans blir mer ulne og diffuse. Jeg anser, sikkert feilaktig i mange andre settinger, DV20 o.l. som å være glimrende til å biffe opp et litt anemisk eller døllt anlegg som ikke har all verdens spisskvalitetspotensiale uansett, mens jeg anser AT33EV til å være mye mer egnet i et mer upmarket og veldig velfungerende system. Som sagt en personlig sak.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Klart det er mykje subjektivitet ute og går, og det er kjempeflott at ein relativt rimeleg sak som AT 33 (EV har eg ikkje høyrt, må vell prøve å få gjort det snart) kan fungere så godt som det vert sagt. Eg forstår Vidar slik at han legg varme og manglande presisjon i lydbilde m.m. i "gammeldags"-omgrepet? Og frå tidlegare diskusjonar veit eg at han ikkje er særleg begeistra for Denon 103 (som i høgste grad må seiast å vere frå gamle dagar). Men Dynavector er eit vanskeleg merke å kategorisere, ikkje minst fordi det er endringar gjennom innspelingstida, men også store, individuelle skilnadar mellom pickupane. Min referanse (som ligg på motsett side av prisskalaen i høve Vidar sin toppmodell) er ikkje så veldig oppløyst, og eit hopp frå DV10x5 til DV20-modellane medfører større oppløysing. Gjer du eit ytterlegare hopp til 17D3, får du verkeleg eit hopp i oppløysinga (men større krav til armen så vel som resten av utstyret) som trygt kan samanliknast med langt dyrare pickupar. Det er faktisk ikkje meir å hente på akkurat dette feltet om du går til XX2 (NB! Ut frå dei timane eg har spelt på denne-han er IKKJE innspelt på langt nær), men etter det eg hugsar var nok Te Kaitora Rua endå meir oppløyst. Toppmodellen har eg ikkje hatt i eige anlegg så langt, så der får Vidar uttale seg.
Elles tykkjer eg ikkje at Dynavector sine litt dyrare pickupar kan brukast til å "tone ned" anemiske tendensar elles i anlegget. Men 10, og sikkert også hi-output utgåva av 20 har ein fin balansegong mellom å vere "runde" (no tek vi hardt i, men samanlikna med 17D3 og oppover) og detaljerte i lydbildet. Så sporar alle saman godt med fin dynamisk nyanseringsevne når armen tillet dette.
Eg likar DV svært godt, kanskje fordi dei har ein framifrå evne til å spele rock/pop med overtyding, utan at dette går ut over eigenskapane når det skal spelast klassisk...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det blir du heller neppe før du hører for deg selv og gjør deg opp din egen mening, det er gullstandarden :)

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Vidar P skrev:

Dette er jeg enig i.
Min DV, som fortsatt ikke er ferdig innspilt, låt fint fra første snurr. Ser vel heller ikke for meg at det plutselig skal bli så mye bedre.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Vidar P skrev:
DV er veldig levende og med en sjarmerende balanse og rikelig med kropp, men litt "gammeldags" og unyansert ift AT33EV synes jeg. Sistnevnte gir, uten direkte realtime sammelikninger dog, et inntrykk av å være mer bredtfavnende i sin presentasjon og følgelig gi større innsikt i alle aspektene ved all slags musikk.

Hva man foretrekker er en personlig sak, selv liker jeg godt moderne pu'er (f.eks fra AT og Ortofon) med den klarhet, rikhet og innsikt de gir, iallefall i mine anlegg. Og jeg foretrekker det foran eldre designer (f.eks fra DV, Goldring o.l.) som gjerne imo i siste instans blir mer ulne og diffuse. Jeg anser, sikkert feilaktig i mange andre settinger, DV20 o.l. som å være glimrende til å biffe opp et litt anemisk eller døllt anlegg som ikke har all verdens spisskvalitetspotensiale uansett, mens jeg anser AT33EV til å være mye mer egnet i et mer upmarket og veldig velfungerende system. Som sagt en personlig sak.
Interessant. Jeg har DV20XL og et litt (velfungerende :))analytisk oppsett og liker foreløpig den klangbalansen jeg får med DV. Det låter litt "feitere" nå enn når jeg hadde brukte Ortofon tidligere. Tror jeg ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.856
Torget vurderinger
28
Audiophile-Arve skrev:
Klart det er mykje subjektivitet ute og går, og det er kjempeflott at ein relativt rimeleg sak som AT 33 (EV har eg ikkje høyrt, må vell prøve å få gjort det snart) kan fungere så godt som det vert sagt. Eg forstår Vidar slik at han legg varme og manglande presisjon i lydbilde m.m. i "gammeldags"-omgrepet? Og frå tidlegare diskusjonar veit eg at han ikkje er særleg begeistra for Denon 103 (som i høgste grad må seiast å vere frå gamle dagar). Men Dynavector er eit vanskeleg merke å kategorisere, ikkje minst fordi det er endringar gjennom innspelingstida, men også store, individuelle skilnadar mellom pickupane. Min referanse (som ligg på motsett side av prisskalaen i høve Vidar sin toppmodell) er ikkje så veldig oppløyst, og eit hopp frå DV10x5 til DV20-modellane medfører større oppløysing. Gjer du eit ytterlegare hopp til 17D3, får du verkeleg eit hopp i oppløysinga (men større krav til armen så vel som resten av utstyret) som trygt kan samanliknast med langt dyrare pickupar. Det er faktisk ikkje meir å hente på akkurat dette feltet om du går til XX2 (NB! Ut frå dei timane eg har spelt på denne-han er IKKJE innspelt på langt nær), men etter det eg hugsar var nok Te Kaitora Rua endå meir oppløyst. Toppmodellen har eg ikkje hatt i eige anlegg så langt, så der får Vidar uttale seg.
Elles tykkjer eg ikkje at Dynavector sine litt dyrare pickupar kan brukast til å "tone ned" anemiske tendensar elles i anlegget. Men 10, og sikkert også hi-output utgåva av 20 har ein fin balansegong mellom å vere "runde" (no tek vi hardt i, men samanlikna med 17D3 og oppover) og detaljerte i lydbildet. Så sporar alle saman godt med fin dynamisk nyanseringsevne når armen tillet dette.
Eg likar DV svært godt, kanskje fordi dei har ein framifrå evne til å spele rock/pop med overtyding, utan at dette går ut over eigenskapane når det skal spelast klassisk...
Personlig tror jeg det er vanskelig å på generelt grunnlag å si hva som gir mest for pengene. Jeg har hatt ganske mange gode pickuper opp igjennom og har aldri, med unntak av Jan Allaertsen min, vært i nærheten av lyden fra Dynavector XV-1s. Men, det gjelder selvsagt i mitt oppsett og med mine preferanser. Jeg har eid en Te Kaitora Rua, men hos meg var det ingen tvil om at jeg fikk mer for pengene med en XV-1s. Legger ved en link til en test vi gjorde en gang i tiden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9369.380.html

Når det er sagt så respekterer jeg at VidarP har andre erfaringer.

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Noen som husker stifttrykket på DV10X-5? RB 700 arm.

Morten

Topp Bunn