Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Contour S1.4 er mine første Dynaudio-høyttalere.
    Dynaudio har alltid gått under min radar, og disse kjøpte jeg ved ren tilfeldighet. Men duverden.
    Hvor kommer den syke bassen fra???? Disse spiller jo helt enormt.
    Luftig men varm er jo kanskje en klisje, men her er det 100% riktig beskrevet.
    Og de spiller høyt uten anstrengelse.
    Var skeptisk til hvordan de ville takle Rock/metal, men de sluker alt rått.
    Jeg er mektig imponert👍
    Plutselig så savner jeg ingenting.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    EAR 868l og EAR 534 på Dynaudio Focus 140. Ikke i min villeste fantasi kunne jeg forestilt meg at denne budsjetthøyttaleren kunne låte så himmelsk. EAR med sin geniale implementering av El34 tilfører en utrolig oppløsning, PRAT og innlevelse/nerve som er uten sammenligning med alt annet jeg har prøvd på Dynaudio. Octave, som går for å være gullmatch med Dynaudio er bare ikke engang i nærheten av hva jeg opplever med EAR. Masse krefter, ja, men uten denne nerven og nærheten til musikken.
    IMG_20230321_152409.jpg
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    F110 og f140 er knallgode med anstendig elektronikk 😃
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    F110 og f140 er knallgode med anstendig elektronikk 😃
    Ja, har hørt de med en mengde ulike forsterkere,men har ikke opplevd dette potensiale hos meg før nå 👍. Med transistorforsterkere har jeg opplevd de som litt lukket, mørke, uoppløste og med en viss hardhet i mellomtonen.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått ut fingeren og satt stativ i bestilling fra Audio Chic. The Bittern i American Walnut. MVA kommer på toppen av prisen under.
    Gikk for 550mm høyde, da jeg synes 600mm, som dagens stativer jeg bruker er litt for høye for annet enn når jeg sitter i lenestolen.
    Skulle de bli for lave så får jeg etterbestille en ekstra plinth, som vist på L82 under.

    "Production on our handcrafted and bespoke speaker stands is usually around 15-25 working days, (excluding bank holidays and holidays). "Så om man tar høyde for påske så er jeg heldig om de er i hus før 17.mai.

    1680207474013.png


    Synes ikke pris er hinsides, i forhold til at stativet tilpasses etter ønskede dimensjoner, både på høyde og topplate. Har man en oval form på HTT, så tilpasser de dette og.
    Ref hva man må ut med for Tonetrager, som fort er 3 gangen pga disributør- og forhandlerledd.

    1680208219153.png
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Om noen vurderer salg av sine Dynaudio Heritage så send meg en pm. Gjerne med Dynaudio stand 20;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.884
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det blir bra 👍 Veldig happy med å kunne skru fast C1 til topplatene på Stand20 👍
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Har du kjøpt dem igjen?
    Er riktignok mitt par nr 2 dette. Men desse er samme paret som når vi pratet på chatten sist. Det er en stund siden nå. Har du dine enda?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ok, da surrer jeg. Jo, jeg har dem enda og regner med de blir stående. Syns det er mest praktisk med stativhøyttalere og de fyller mitt behov. Syns også de er stilige.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da surrer jeg. Jo, jeg har dem enda og regner med de blir stående. Syns det er mest praktisk med stativhøyttalere og de fyller mitt behov. Syns også de er stilige.
    Enig der vedrørende stativhøytalere. Mine blir stående også.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Ingenting er perfekt. Men skal man ha en stativhøyttaler i denne prisklassen kan jeg ikke se for meg et bedre alternativ enn Dynaudio Heritage Special.
    De låter vanvittig bra
    De har en fantastisk byggekvalitet
    De er estetisk vakre (imo)
    De er i begrenset opplag, og er nå utsolgt(?) (les sjeldne)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ingenting er perfekt. Men skal man ha en stativhøyttaler i denne prisklassen kan jeg ikke se for meg et bedre alternativ enn Dynaudio Heritage Special.
    De låter vanvittig bra
    De har en fantastisk byggekvalitet
    De er estetisk vakre (imo)
    De er i begrenset opplag, og er nå utsolgt(?) (les sjeldne)
    La meg legge til tidløs og med en størrelse som gjør dem lite dominerende i stuen.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Artig med desse stativhøytalerne til Dynaudio, der omtrent samtlige har litt forskjellig personlighet. Heritage s er en ganske unik Dynaudio med sin fine dynamikk og livlighet som går litt utenpå den typiske sounden deres.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.884
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Artig med desse stativhøytalerne til Dynaudio, der omtrent samtlige har litt forskjellig personlighet. Heritage s er en ganske unik Dynaudio med sin fine dynamikk og livlighet som går litt utenpå den typiske sounden deres.
    Fortell gjerne litt mer om dette 👍
    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.884
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Synes egentlig at Holger i LowBeat forklarer det på en god måte. Ganske enkelt å søke opp og få det oversatt.
    Ok.
    Prøvde litt google og google translate, men fant ikke noe fornuftig. For at jeg skal kunne fortsette googlingen, er det så at denne Holger har testet Heritage?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.884
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt tabloid den der, synes jeg. Hørtes ut som den har en «helt ny» type lyd.
    Litt avvik fra testen deres med de fire andre eksemplene på modeller som låter tilnærmet likt med samme «DNA».
    Utfordringen med å agere på andres inntrykk er at de spriker i for stor grad.

    Her en sammenligning fra en kar som eide C1 (førsteutgave). Nesten motsatt beskrivelse fra det tyskerne skrev.
    Han her endte også opp med Heritage.


    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Litt tabloid den der, synes jeg. Hørtes ut som den har en «helt ny» type lyd.
    Litt avvik fra testen deres med de fire andre eksemplene på modeller som låter tilnærmet likt med samme «DNA».
    Utfordringen med å agere på andres inntrykk er at de spriker i for stor grad.

    Her en sammenligning fra en kar som eide C1 (førsteutgave). Nesten motsatt beskrivelse fra det tyskerne skrev.
    Han her endte også opp med Heritage.


    mvh
    Ok men da høres det ut som at du fant ganske greit ut av det selv. Mener på at LowBeats har ganske godt renommé, men der vil vel alltids være noen som er kritiske, og bra er vel det.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Fortell gjerne litt mer om dette 👍
    mvh
    Det er høvelig lenge siden jeg hadde contour s3.4, som var min forrige dynaudio. HS er klart en høyttaler fra den samme produsenten. Som med 3.4 så er konstruksjonen til HS god, og opplever et resonansfritt og dødt kabinett. Når men da putter på de «beste» elementene man kan lage (i den størrelsen) sammen med 1. ordens filter med gode komponenter så får men en høyttaler som har gode forutsetninger til å starte og stoppe fort. Den oppleves dermed litt overraskende livlige og frampå, der andre dyns oppleves kontante og beherskede.

    De virkelige gode innspillingene er ganske troverdige på HS, mens produksjoner som lider på mastring (men ikke spilleglede) kan oppleves som litt vel dissekert. De tegner et omsluttende lydbilde der opptak har mye rominformasjon eller triksing. Jeg har har fått en utvidet forståelse rundt hvor innfløkt Amused to death egentlig er, og jeg fryder meg over hvordan fantomeffektene med alle lydklippene som omslutter metersvis ovenfor de fysiske høyttalerne, samtidig som det pågår masse i hovedmiksen.

    HS er en fryd å spille på - men med sine begrensninger på effektivitet og avrulling i bassen kan jeg absolutt forstå at noen eier disse og et par jbl legacy eller klipsch legacy i tillegg 😉
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.884
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk for en nyansert beskrivelse! Fra hva jeg har klart å oppleve og oppfatte fra andre så er spesielt gamle contour i overkant høflige og siviliserte, sånn at de kan helle mot kjedelige. Gode gamle Focus var mer livlige - til å være Dynaudio - selv om de også var mer slurvete. Kan høres ut som Heritage har bevegd seg litt ut på knivseggen sånn at det kan bikke litt feil vei om innspillingene er i overkant trøblete. En pris å betale for å være avslørende, tenker jeg.

    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Hadde Fokus160 her hjemme samtidig med ProAc D2.
    D2 var betraktelig friskere i spillestilen enn Fokus 160, som hellet mer mot det behagelige og fyldige med en imponerende bass i forhold til størrelsen. Exite 14 var derimot veldig frisk i lyden til Dynaudio å være, denne hadde jeg i mange år (bilder tidligere i denne tråd Exite14
    Mine Heritage er ikke spillet inn enda så kan ikke si noe om dem enda.

    edit: så nå det var helt tilbake i 2012 jeg hadde Focus160 hjemme( Bilde ), tiden flyr😂
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Bra oppsummert.
    Har ikke hørt C1, men vil anta at du egentlig ikke går glipp av så vanvittig mye. Men om du vil ha noe med mer skandinavisk utseende… vel, der syns jeg HS er tidløst vakre.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Det er høvelig lenge siden jeg hadde contour s3.4, som var min forrige dynaudio. HS er klart en høyttaler fra den samme produsenten. Som med 3.4 så er konstruksjonen til HS god, og opplever et resonansfritt og dødt kabinett. Når men da putter på de «beste» elementene man kan lage (i den størrelsen) sammen med 1. ordens filter med gode komponenter så får men en høyttaler som har gode forutsetninger til å starte og stoppe fort. Den oppleves dermed litt overraskende livlige og frampå, der andre dyns oppleves kontante og beherskede.

    De virkelige gode innspillingene er ganske troverdige på HS, mens produksjoner som lider på mastring (men ikke spilleglede) kan oppleves som litt vel dissekert. De tegner et omsluttende lydbilde der opptak har mye rominformasjon eller triksing. Jeg har har fått en utvidet forståelse rundt hvor innfløkt Amused to death egentlig er, og jeg fryder meg over hvordan fantomeffektene med alle lydklippene som omslutter metersvis ovenfor de fysiske høyttalerne, samtidig som det pågår masse i hovedmiksen.

    HS er en fryd å spille på - men med sine begrensninger på effektivitet og avrulling i bassen kan jeg absolutt forstå at noen eier disse og et par jbl legacy eller klipsch legacy i tillegg 😉
    [/QUOTE

    God beskrivelse av Heritage s. Dette med avrullingen i bassen som du nevner det merkes ikke så godt i min stue. Heritage s har en mektigere følelse over bassen i området 40-100hz en både Dynaudio special forty og JBL L100Classic her selv om sistnevnte trøkker mere. JBL har en litt tørrere karakter også. Rommet har mye å si her, og er det problematisk så forstår jeg at en så liten høytaler kan gi følelsen av litt avrulling i dybbass kontra en skikkelig fullrangehøytaler.
    JBL og klipsch har vel et par konstruksjoner som går dypt i sortimentet sitt men forbinder generelt sett ikke desse to merkene som dybbass høytalere. Vedrørende klipsch og god følsomhet der er jeg helt enig.
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    ref det med avrulling:

    Mulig jeg må ta med at mine forrige htt var B&O Beolab 5 med 15” og før det Respons Grand Artist som hadde en 7” scanspeak og mer kassevolum enn HS.
    Heldigvis kommer REL inn og fyller fint på der HS stopper uten at ting flyter ut/grøtes til.
    Om noe så gjør den faktisk positive ting med størrelse og troverdighet på romfølelsen.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    ref det med avrulling:

    Mulig jeg må ta med at mine forrige htt var B&O Beolab 5 med 15” og før det Respons Grand Artist som hadde en 7” scanspeak og mer kassevolum enn HS.
    Heldigvis kommer REL inn og fyller fint på der HS stopper uten at ting flyter ut/grøtes til.
    Om noe så gjør den faktisk positive ting med størrelse og troverdighet på romfølelsen.
    Flotte saker du har hatt der👌 Joda Heritage ruller av nedover under 40hrz. Så noen fullrange er den ikke. Jeg for min del har hatt litt trøbbel med å få det til slik jeg liker det, med sub. Men har ikke gått veldig hardt inn der for å si det slik. Som du sikkert mente så hadde det jo vært kult å hatt en rocka høytaler i tillegg til Heritage s. Kanskje et par klipsch heresy iv🤔
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Ikke direkte Dynaudio, så om uinteressant, si i fra så skal jeg fjerne.

    IMG_2873.jpeg

    Hele pakken veide ikke mer enn skarve 5kg.


    IMG_2876.jpeg

    Mye liv og spill i valnøtten.
    Topplater er stavlimte, mens ben er av hel ved.
    IMG_2879.jpeg

    Fikk topplate laget på mål, med føringshull som passer HS. Så nå har de malen på fil for neste mann som bestiller ;)
    Det ser ut som benene er plassert for å sentrere vekten på høyttaleren, som nok er litt mer framtung grunnet magnetene til elementer.


    IMG_2878.jpeg

    Synes tre er et mye mer spennende materiale enn lakk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.884
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vakkert! Men en time siden forrige bilde duger ikke, få se mer. 😁😁😁
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Jaja, men unger skal ha mat og dyr skal ut i frisk luft og alt det der…

    IMG_2886.jpeg


    Overflate er vesentlig mer skinn i, samt glattere enn HS.
    man kan velge bort synlig branding om man ønsker. Konemor mente det skulle være med. Er speilvendt plassering på merket mellom stativene.
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    IMG_2882.jpeg

    Det blir spennende å se hva dette kan ha av betydning for hvordan despiller.
    De gamle massefylte B&W FS700 klokket inn på 14 kg, vs 2,5 kg på Audio Chic. Er ikke solgt på stødigheten. Barn, ball, Golden Retriever osv.
    Heldigvis innboforsikring fra Fagforbundet og tilstand på HS vel dokumentert her. Daue ting kan uansett alltids erstattes, skulle det gå riktig galt. :sneaky:

    IMG_2897.jpeg

    Høyde på 55 cm bringer diskanten i mer riktig ørehøyde, gitt dagens moderne møbler, selv om det nok hadde vært mer visuell balanse med lengre ben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn